четвъртък, 18 февруари 2010 г.

Срещу кого и какво Православната църква произнася анатема?

Анатематизми, които се четат в Първата неделя на Великия пост

На всичко, което е било нововъведено и постановено, или което занапред ще бъде постановено противно на църковното предание и учението и обичаите на светите и приснопаметни отци – анатема.

На онези, които отричат Божието битие и утвърждават, че този свят е самобитен и всичко в него става случайно и без промисъл Божи – анатема.

На тия, които учат, че видимата материя е съ-безначална спрямо Твореца и Бога на всички и се противопоставят на Този, Който казал: "Небе и земя ще преминат, ала думите Ми няма да преминат" (Мат. 24:35) - анатема.

На онези, които казват, че Бог не е дух, но плът; или пък че Той не е праведен, милосърден, премъдър, всезнаещ и които произнасят други подобни хули - анатема.

На ония, които дръзват да говорят, че Синът Божи не е единосъщен и не е равночестен на Отца, и казват същото и за Дух Светий, и които не изповядват Отца, и Сина, и Светия Дух като един Бог – анатема.

На ония, които безумно говорят, че за нашето спасение и очистване от греховете не е било необходимо пришествието в света на Сина Божи в плът, Неговото доброволно страдание, смърт и възкресение – анатема.

На ония, които не приемат благодатта на проповядваното от Евангелието изкупление, като единствено средство за нашето оправдание пред Бога – анатема.

На онези, конто не приемат с цялата си душа, че Синьт Божи в плът е възлязъл при Отца - анатема.

На ония, които дръзват да говорят, че Пречистата Дева Мария не е била преди раждането на Христа, при самото раждане и след раждането Дева – анатема.

На ония, които не вярват, че Духът Светий умъдри пророците и апостолите и чрез тях ни възвести истинския път към вечното спасение, потвърждавайки това с чудеса, и също не вярват, че сега Той обитава в сърцата на верните и истински християни и ги наставлява на всяка истина – анатема.

На отхвърлящите безсмъртието на душата, края на света, бъдещия съд и вечното въздаяние за добродетелите на небесата, и вечното осъждане за греховете – анатема.

На тия, които предпочитат глупавата така наречена мьдрост на въшните философи и следват техните наставници, и приемат, че човешките души преминават в други твари и загиват подобно на безсловесните животни, като по нищо не се различават от тях, и по този начин отхвърлят възкресението и съда, и последната почит към умрелите - анатема. 

На онези, които не вярват, че ще има възкресение и че телата на мъртвите от векове ще се възстановят, и че Господ ще дойде на съд - анатема.

На тези, които приемат и разпространяват суетните и езически твърдения, че на душите е присъщо предвечно съществуване, а не че всичко е сътворено от нищо, и че ще има край на вечните мъки и всеобщо възстановяване и с такива твърдения разрушават небесното царство и го правят преходно, докато то е вечно и неразрушимо; а сам Христос, нашият Бог, ни е научил и ни е завещал, пък и от всички стари и нови писания ние разбрахме, че и мъчението е безкрайно, и Царството е вечно. А с такива думи те сами се погубват и стават и на други ходатаи за вечната мъка. На такива - анатема. 

Понеже прелукавият наш враг разсея по цялата българска земя манихейската ерес, като я смеси с месалианската, на всички, които са начинатели на тази ерес анатема.

На поп Богомил, който при българския цар Петьр възприе манихейската ерес, като прибави кьм нея и това,че Христос, нашият Бог, само привидно се е родил от светата Богородица и Приснодева Мария и привидно е бил разпнат и възнесьл обожествената плът, и я е оставил във въздуха; на неговите бивши и настоящи ученици, които твърдят това и се наричат "апостоли" - анатема.

И на всички, които поддържат тази ерес и техните обичаи, и нощните им сборища и тайнства, и вредните им учения, и ходят заедно с тях, анатема.

На онези, които на 24-ия ден от месец юни, на Рождеството на св. Йоан Крьстител, правят магии и отмъкват плодове, и каквито и скверни тайнства да правят през тази нощ, подобни на езическата служба - анатема.

На онези, които наричат сатаната творец на видимото мироздание и управител на дъжда и градушката, и на всичко, което произлиза от земята - анатема.

На онези, които твърдят, че сатаната е сьздал Адам и Ева - анатема.

На онези, които отхвърлят боговидеца Моисей и Илия Тесвитянина и останалите свети пророци и патриарси и твърдят, че техните свети писания не са от Бога, а от сатаната, и че подтиквани от него те са написали това, което написаха; а пък което са изрекли за Христос, са го говорили, без да искат и по принуда. И затуй и на богомилите, които се отричат от всички книги, написани вьв Ветхия завет, и от всички свети пророци, възсияли в него - анатема.

На онези, които твърдят, че жената зачева в утробата си с помощта на сатаната и че сатаната неотстьпно пребивава там чак до раждането на младенеца и светите мъже не могат да го прогонят чрез кръщението, а само с молитва и пост, на онези, които твърдят това - анатема.

На онези, които хулят Йоан Кръстител и казват, че и той, и кръщението във водата са от сатаната, и затова се отвръщат от кръщението с вода и се кръщават без вода, само като изрекат веднъж "Отче наш" - анатема.

На отхвърлящите светите тайнства, извършвани в Христовата Църква – анатема.

На отхвърлящите съборите на светите Отци и тяхното предание, което е съгласно с Божественото Откровение и се пази благочестиво от Православната Вселенска Църква – анатема.

На онези, които се отмятат от поклонението на честния и животворящ Кръст и на светите и свещени икони - анатема.

На ония, които ругаят и хулят светите икони, поставени от Светата Църква за възпоменание на Божиите дела и Неговите угодници, та чрез гледането им християните да се подбуждат към благочестие и подражание, и на ония, които казват, че иконите са идоли – анатема.

На ония, които учат и изповядват за тварна нетварната божествена благодат и Таворската светлина – анатема.

На теософите, дъновистите и другите еретици, които дръзват да говорят и безумно да учат, че Господ наш Иисус Христос е слязъл на земята и се е въплътил не веднъж, но много пъти, а също и на ония, които отричат, че истинската Премъдрост на Отца е Неговият единороден Син и въпреки Божественото Писание и учението на светите Отци, търсят други премъдрости – анатема.

На масоните, окултистите, спиритистите, чародеите, врачките и всички, които не вярват в Единия Бог, но почитат бесовете и не предават смирено на Бога своя живот, но с призоваване на чародейните бесове търсят да узнаят бъдещето - анатема.

На гонителите на Христовата Църква, на нечестивите отстъпници, вдигнали ръце против свещенослужителите Божи, поругали светините, разрушили Божиите храмове, изтезавали нашите братя и осквернили нашето отечество – анатема.

На ония, които безумно утвърждават обновленческата ерес на сергианството, като учат, че земното битие на Църквата Божия може да се основава на отричане от Христова истината, и утвърждават, че Църквата се спасява чрез служението на богоборните власти и изпълнението на безбожните им повеления, които отричат светите канони, светоотеческото предание и божествените догмати и разрушават цялото християнство; и на ония, които почитат антихриста и неговите слуги и предтечите му като законна власт от Бога; и на богохулстващите против новите изповедници и мъченици – анатема.

На ония, които нападат Христовата Църква и учат, че тя се е разделила на клонове, които се различават в своите учения и живот, и утвърждават, че Църквата видимо не съществува, но трябва да се съедини в единно тяло от клонове, разколи и иноверия; както и на ония, които не различават истинното свещенство и тайнствата на Църквата от еретическите, но учат, че кръщението или евхаристията на еретиците служат за спасение; и на ония, които имат общение с такива еретици, или им способстват, или ги защитават с новата ерес на икуменизма за братска любов и единение на разделените християни - анатема.

На тези, които имат молитвено или евхаристийно общение с еретици и схизматици, или им позволяват да вършат каквото и да е като служители на Църквата - анатема.

На онези, които беззаконно «снеха» анатемата срещу Римо-католическата църква, наложена през 1054 г., и на тия, които не се противопоставиха на това и по този начин сами себе си противопоставиха на Светите и Велики Събори от 1341, 1347, и 1351 гг., осъдили папското отстъпление, а също и на тия, които не считат Римо-католическата църква за еретическа и допускат църковно единение с нея – анатема.

На родоначалниците и ересиарсите на новата икуменическа ерес Мелетий Константинополски, Хризостом Атински, Никодим Ленинградски, Атинагор и Димитрий Константинополски и на всички единомислени с тях, които с открита глава изповядват ереста на икуменизма заедно с останалите ереси на Лутер и Калвин и дръзко възстават срещу благочестието, клеветят и хулят нашите свети Отци и светите Събори, и така се надсмиват над църковните канони — анатема.

Който не следва обичаите на Църквата и това, което са заповядали седемте свети Вселенски събори за светата Пасха и Месецослова и добре са ни законоположили да следваме, а желае да следва Григорианската пасхалия и месецослов (новия календар), и така заедно с безбожните астрономи противодейства на всички определения на Светите Събори, иска да ги измени и отмени - да бъде анатема.

На низвергнатия митрополит Киприан (Куцумбас), „Екзорциста”, който проповядва дяволското учение, че падналите в ерес са все още част от Църквата Христова и че техните тайнства са благодатни, и който още учи, че Христовата Църква се е разделила на две части – едната боледуваща в ереста, а другата здравствуваща в Православието – и така твърди, че светото Тяло Христово не само може да бъде разделено, но може и да е заразено с болестта на лъжеучението, което пък противоречи на св. ап. Павел, който казва, че Светата Църква е „славна Църква, която няма петно, или порок или нещо подобно” (Еф. 5:27) и на тия, които следват този Киприян и причастяват еретици и така са отпаднали в ереста на икуменизма – анатема.

На всички еретици – анатема (3)

Няма коментари:

Публикуване на коментар