неделя, 26 септември 2010 г.


ВЪЗДВИЖЕНИЕ НА ЧЕСТНИЯ КРЪСТ ГОСПОДЕН
14 / 27 СЕПТЕМВРИ


Из богослужебните текстове за празника:



Утреня, първи седални, глас 6:

Щом бе издигнато Дървото на Твоя Кръст, Христе, разклатиха се основите на смъртта, Господи; защото поглъщайки Те алчно, адът Те отпусна с трепет. Ти ни яви Твоето спасение, Светий, и Те славословим, Сине Божи, помилуй ни!
Слава, и нине, глас 1: На Дървото на Твоя Кръст се покланяме, Човеколюбче, защото на него беше прикован, Животе на всички. Ти, Спасителю, отвори рая за разбойника, дошъл при Теб с вяра, който се сподоби с наслада, защото Ти изповяда: „Спомни си за мене, Господи!” Както него, приеми и нас, които зовем: „Всички съгрешихме, заради Твоето милосърдие не ни отхвърляй!”


Втори седални, глас 6:

Днес изпълни се пророческото слово: ето, покланяме се на мястото, където стояха Твоите нозе, Господи, и като вкусихме от Дървото спасение, получихме освобождение от греховните страсти, по молитвите на Богородица, единствен Човеколюбче.
Слава, и нине, глас 8: В древност Иисус Навин тайнствено предизобрази образа на Кръста, когато кръстовидно вдигна своите ръце и слънцето се спря, докато той не повали враговете, враждуващи против Тебе, Бога. Сега пък то помръкна, виждайки Те на Кръста, Спасителю мой, Който разруши властта на смъртта и съ-въздигна целия свят.

Седален след полиелея, глас 8: 

Някога в рая дървото ме оголи [от божествената благодат], с вкусването от него врагът ме умъртви; но Кръстното дърво, носейки за човеците одеждата на живота, се издигна над земята и целият свят се изпълни с всяка радост. Като го гледаме сега да се издига, люде, нека викнем заедно към Бога с вяра: „Изпълни се със слава Твоя дом!” 

Светилни: Кръстът е пазител на цялата вселена; Кръстът е красотата на Църквата; Кръстът е могъщество за царете; Кръстът е за верните опора; Кръстът е за ангелите слава и поражение за демоните. (2)

Слава и ныне: Кръстът се въздига днес и светът се освещава, защото Ти, Христе, Който седиш с Отца и Дух Светий, на него простря Своите ръце и той откри на целия свят Твоето познание. Сподоби с божествена слава тия, които на Тебе се надяват.

Хвалитни на 4, глас 8: 

О, преславно чудо! Живоносното насаждение, всесветият Кръст днес се явява въздигнат на високо. Славословят всички земни краища, треперят пълчищата на демоните. О, какъв дар се дари на земните! С него спаси, Христе, нашите души, като Единствен милосърден!
О, преславно чудо! Като изпълнен с живот грозд и понесъл върху себе си Всевшшния, днес виждаме Кръста да се въздига от земята. Чрез него всички към Бога сме привлечени и до край е погълната смъртта. О, пречисто Дърво, чрез което възприехме храната на безсмъртието в Едем, славейки Христа!
О, преславно чудо! Ширината и дължината на Кръста са равни на небесата, защото чрез божествената благодат той всичко освещава. Чрез него варварските народи се побеждават и се укрепват царските скиптри. О, божествена стълбо, по която се възкачваме на небесата, превъзнасяйки в песни Христа Господа!





2 коментара:

  1. Слова за Светия и Животворящ Кръст Господен

    Св. Йоан Златоуст
    Какво ли не е направил Кръстът? Той е глава на нашето спасение и причина за безброй блага. Чрез него ние, които преди бяхме безславни и отхвърлени, сега сме приети в числото на синовете; чрез него ние, които преди се покланяхме на дървета и камъни, сега познаваме Създателя на всичко, не тънем в заблуда, а знаем истината. Чрез него ние, бившите роби на греха, сме въведени в свободата на праведността; чрез него, най-после, земята стана небе. Кръстът ни освободи от заблудите, доведе ни при истината, измъкна ни от бездната на порока и ни възвиси на самия връх на добродетелта. Той изтреби бесовската заблуда, устрои примирението между Бога и хората, унищожи лъжата.
    Виждаш колко блага ни е дал Кръстът!
    Нека не се срамуваме от достойните за почит знаци на нашето спасение. Нека носим Кръста Xристов като венец, защото чрез него се извършва всичко, което ни е нужно. Той ни се предлага, когато се покръстваме, когато поискаме да приемем тайнствената храна, когато поискаме да бъдем ръкоположени или да направим нещо друго. Затова с такова желание го чертаем и в домовете си, и на стените, и на вратите, и на челата, и в сърцата си. Защото Кръстът е знакът на нашето спасение, на общата свобода и на милосърдието на Владиката. Затова, когато се осеняваш с него, представяй си цялата му значимост, потушавай гнева си и другите си страсти.
    Апостол Павел, като ни склонява към благоприлична свобода, споменава Кръста и Кръвта Господни и ни убеждава с тези думи: "Вие сте скъпо купени; не ставайте роби на човеците." (1Кор. 7:23). Мисли, казва той, за високата цена, заплатена за теб и няма да бъдеш роб на нито един човек, като под висока цена разбира Кръста. Защото не е достатъчно Кръстът да бъде изобразяван само с пръсти. Той трябва да се предшества от сърдечно разположение и пълна вяра. Направиш ли го по този начин пред лицето си, нито един от нечистите духове няма да може да се доближи до теб, щом види меча, с който е бил ранен, оръжието, от което е получил смъртоносната рана.
    Кръстният знак и в стари, и в нови времена отваря заключени врати, прави отровата недействаща, лекува недъзи и смъртоносни рани. Не е чудно, че той побеждава силата на отровните вещества, щом като е разрушил вратите на ада, отворил небесната твърд, открил отново входа към рая и съкрушил крепостта на дявола.
    И така, запечатай Кръста в ума си и приеми спасителния за нашите души знак. Защо-
    то именно този Кръст е преобразувал вселената, прогонил е заблудата, въвел е истината, превърнал е земята в небе и е направил хората ангели. Когато имаме Кръста, демоните вече не са страшни и опасни, смъртта вече не е смърт, а сън.
    Кръстът поваля и потъпква всичко враждебно. Затова, ако някой ти каже, че се покланяш на Разпнатия, отговори му с радостен глас, че се покланяш и не ще престанеш да се покланяш.
    Ако той се засмее, оплачи безумието му и благодари на Господа, че ни е оказал такива благодеяния, които без откровение свише никой не може да познае. Този човек се смее само поради това, че "Душевният човек не възприема онова, що е от Божия дух." (1Кор. 2:14). Децата например, виждайки нещо велико и чудно, ще се засмеят, ако се опитаме да им го обясним. Езичниците приличат на такива деца. Те дори са по-безразсъдни от тях, понеже постъпват по детски в зряла, а не в детска възраст, затова са и по-достойни за съжаление и не заслужават никакво извинение. Но ние, дори пред нас да застанат всички езичници, нека с още по-голямо дръзновение да казваме, че Кръстът е нашата похвала, началото на всички наши блага и цялото наше украшение!

    ОтговорИзтриване
  2. Св. Иларион, епископ Мъгленски
    Ако следвате апостолските Предания, както се изтъквате, защо не се покланяте на Кръста? Нали апостол Павел казва: "На мене да ми не дава Господ да се хваля, освен с Кръста на Господа нашего Иисуса Христа, чрез който за мене светът е разпнат и аз за света" (Гал. 6:14)? И пак: "Словото за Кръста е безумство за ония, които гинат, а за нас, които се спасяваме, е сила Божия" (1 Кор.1:18). А ако Кръстът е Божия сила, както и е, защо тогава не вярвате на Божията сила?
    Казвате, че вярвате на апостолските думи: "С вяра Авраам" направи това и това (Евр.11:17). Но вярата е нещо неизследимо и съвсем не може да се изрази с плътски език. С вяра се получава очакваното, което всички светии с вяра и получиха. Като сте приели и вие такава вяра, поклонете се на Кръста, т.е. на Божията сила!
    Всички Христови дела и чудеса са велики, но най-велик от всичките е животворящият Кръст. С нищо друго, а само с Кръста смъртта е обезсилена, грехът на прародителите Адам и Ева е унищожен, адът е потъпкан, дарено ни е възкресението и ни се даде сила да се издигнем над суетния живот и да не се страхуваме дори от самата смърт. Как станахме чеда Божии и наследници на Царството, ако не чрез Кръста на Господа Иисуса Христа?
    Чрез него всичко се прави: "Които се кръстихме в Христа, в Неговата смърт се кръстихме" (Рим. 6:3), "в Христа се облякохме" (Гал. 3:27). Защото Христос е "Божия сила и Божия премъдрост" (1Кор. 1:23). Ето вижте, Христовата смърт - т.е. Христовият Кръст - ни е облякла с Божия сила и премъдрост. Той е даденият ни знак на лицето, както на Израиля обрезанието. Заради него ние, християните, нямаме духовно общение с неверниците, а помежду си сме едно. Той е наш щит, оръжие и победа срещу дявола. Той е нашият печат, за да не се докосне до нас губителят (Изх.12:7,12,29). Той изправя падналите и утвърждава стоящите, той е опора на немощните, жезъл на пастирите и ръководител на верните - той е дървото на вечния живот (Битие 2:9).
    Това именно свето Дърво, скъпо за сърцето на всеки християнин, ние с право почи-
    таме и достойно му се покланяме - защото на него Христос принесе Себе Си в жертва заради нас и то се освети от Неговото свето тяло и кръв. Покланяме се също и на образа на честния Кръст, макар и да е направен от друга материя - но почитаме не материята, а първообраза и разпнатия на него Христос.
    Сам Спасителят каза на Своите ученици: "Тогава ще се яви на небето знамението на Сина Човечески" (Мат. 24:30), а то е честният Кръст. Затова и Ангелът рече на жените - мироносици след възкресението на Христа: "Зная, че търсите разпнатия Иисус" (Мат. 28:5), и апостолът говори: "ние проповядваме Христа разпнатия" (1Кор.1:23). Не е казал "прободения", а "разпнатия"!
    Някога дървото на живота, насадено в рая (Бит. 2:9), беше предобраз на честния Кръст. Понеже смъртта дойде заради дърво, затова пак чрез дърво трябваше да се даде живот и възкресение. Яков положи ръце кръстообразно, за да благослови Иосифовите синове (Бит. 48:13-19). Мойсей с жезъла си кръстообразно осени и раздели морето (Изх. 14:21,27). С една дума казано, чрез Кръста се извърши спасението на целия свят.

    ОтговорИзтриване