събота, 26 февруари 2011 г.

Синаксар за Неделята на Страшния Съд

Стих: Когато седнеш Ти, о Съдия, да съдиш целия свят, то удостой ме да чуя Твоя глас: „Елате и наследете Царството приготвено вам от създание мира”.
В тоя ден спомняме Второто и страшно Пришествие Христово, което светите отци поставиха след двете притчи, та да не би човек, като узнае от тях за Божието човеколюбие, да заживее в леност, разсъждавайки така: човеколюбив е Бог и когато оставя греха, то за мен ще бъде лесно всичко да поправя. Отците определиха днес да си спомним за този страшен Ден, за да насочат към добродетели живеещите в леност, които да се стреснат от смъртта и очакването на бъдещите мъки, научавайки се да се надяват не само на човеколюбието на Бога, но и да имат предвид, че Той е Праведен Съдия и въздава на всеки според делата му. Освен това, след възпоменанието на починалите на вчерашната задушница, подобава да дойде и Съдията и в известна степен за това служи и настоящият празник. И понеже сега наистина се полага край на всички празници, тъй като този ден ще стане последен от всички, то забележи, че в следващата неделя ще се спомене началото на света и Адамовото изгонване от рая, а в днешната – краят на всички дни и на самия свят. Отците установиха от тази неделя да започне постът от месо, ограничавайки храната и изключвайки преяждането поради страха от съдния Ден, а също и подтиквайки ни към раздаване милостиня на ближните. От друга страна, те са установили този пост, защото хората бяха изгонени от Едем заради невъздържание и попаднаха под осъждане и проклятие, и още поради това, че в следващата неделя и ние под образа на Адам, ще бъдем изгонени, докато не дойде Христос и не ни въведе отново в рая.
Христовото пришествие е наречено Второ, защото Той вече дойде при нас в плът, но в смирен и безславен вид, а сега ще дойде телесно със свръхестествени знамения и във видимо сияние от небето, та всички да познаят в Него Онзи, Който вече веднъж бе дошъл, за да спаси човешкия род и Който сега отново идва, за да отсъди вярно ли е съхранил този род, това, което му е било поверено.
Кога ще бъде това Пришествие никой не знае, като Господ дори и от апостолите Си го скри, откривайки им тогава само някои знамения, по които може да се предвиди и които подробно са изтълкувани от някои светии. Така, казва се, че Неговото пришествие ще стане след седмото хилядолетие от сътворението на света. Но преди това ще дойде антихристът, раждайки се, както пише св. Иполит Римски, от блудница — мнима дева, която произхожда от евреите, от коляното на Дан, сина на Йаков. Антихристът ще премине жизнения си път, сякаш следвайки по стъпките на Христа, ще върши чудеса, които и Христос е правил и даже мъртви ще възкресява. Обаче всичко това той ще повтори не наистина, а само привидно - и раждането, и въплъщението и всичко останало. Апостолът казва за него: И тогава ще се открие беззаконникът, чието пришествие ще бъде с всяка сила и знамения и лъжливи чудеса (2 Сол. 2:8,9). Обаче според думите на свети Йоан Дамаскин, не самият дявол ще се въплъти в него, но ще бъде човек, роден от блудство, който ще възприеме цялата сатанинска сила и внезапно ще се разкрие, показвайки се пред всички благ и кротък. На земята тогава ще настъпи голям глад и антихристът ще угоди на хората, ще изучи Божествените Писания, ще започне да пости и подтикван от народа ще бъде провъзгласен за цар, възлюбвайки повече от всички юдеите, като ще отиде в Йерусалим и ще възстанови техния храм. Няма да изминат и седем години, казва пророк Даниил, и ще дойдат Енох и Илия, призовавайки хората да не го приемат. А той, като ги хване, ще ги подложи на мъки и ще отсече главите им. Онези, които изберат правата вяра ще бягат далеко, но той, откривайки ги по планините ще ги изкушава с помощта на множество бесове. Но заради избраните ще се съкратят тези седем години; ще бъде голям глад и тъй като самите стихии ще се поклатят, то почти всички ще бъдат изтребени.
След това ще бъде Пришествието Господне, предшествано от знамението на Честния Кръст — внезапно, като мълния от небесата; и клокочещата огнена река ще очисти цялата земя от сквернотите. Тогава ще бъде взет антихристът с неговите служители и ще бъдат предадени на вечен огън. Когато ангелите затръбят ще се събере мигновено от всички краища на земята и от всички стихии целия човешки род в Йерусалим, защото там е средоточието на света; там ще бъдат поставени престолите на Съда. Хората ще бъдат в един образ, заставайки със своите души и тела, изменени чрез стихиите за безсмъртие, защото и стихиите ще се преобразят. И ще отдели Господ с една дума праведните от грешните и ще отидат добротворците във вечния живот, а грешниците – във вечни мъки, които никога не ще престанат. Знае се, че тогава Христос няма да търси от нас ни пост, ни бедност, ни чудотворство, макар че и това е добро, но ще потърси много по-доброто – милостиня и състрадание. Той ще изрече на праведните и грешните тези шест заповеди: гладен бях и Ме нахранихте; жаден бях и Ме напоихте; странник бях и Ме приехте; гол бях и Ме облякохте; болен и в тъмница бях и Ме посетихте – всичко що сте сторили на един от тези по-малки Мои братя, Мене сте го сторили (Мат. 25:35—36, 40). Тези заповеди всеки може да изпълни според силите си. Тогава, при Второто пришествие всички ще признаят, че Иисус Христос е Господ за слава на Бога Отца (Фил. 2, 11).
А мъките, за които говори Светото Евангелие са такива: там ще бъде плач и скърцане със зъби (Мат. 25, 30); червеят им не умира и огънят им не угасва (Мк. 9, 44) във външната тъмнина (Мат. 25, 30).
Църквата Божия, признавайки всичко това, съвсем ясно учи, че съществува раят на сладостите и Царството Небесно, пребиваването на светиите с Бога, тяхното бъдещо вечно сияние и усъвършенстване; а също съществуват мъките и тъмата, отделянето от Бога и терзанието на съвестта на ония, които поради леност и временни наслади са се лишили от Божественото сияние.
Христе Боже, по неизказаното Си човеколюбие удостой и нас да чуем сладкия Ти глас и ни причисли към стоящите от дясната ти страна. Амин.


Светител Илия Минятий. За Бъдещия Съд.

Няма коментари:

Публикуване на коментар