събота, 2 април 2011 г.

Четвърта Неделя на на Великия пост - на св. Йоан Лествичник

Вечерня. Стихири на Господи воззвах, глас 8: 
Отче Йоане преподобни, ти винаги изпълваше устата си с величания за Бога, поучавайки се най-деятелно с боговдъхновените слова и от благодатта, изтичаща от тях се обогати, премъдриставайки блажен, който отхвърля съветите на нечестивите.
Йоане преславни, като очисти душата си с потоци сълзи и Бога умилостиви с всенощни бдения, ти окрилен се възвиси към любовта Му и Неговата красота, блажени; затова сега достойно й се наслаждаваш в непрестанна радост заедно с твоите сподвижници, богомъдри отче преподобни.
Отче Йоане преподобни, като окрили чрез вярата ума и към Бога го насочи, ти се отврати от бурния живот в света и взе кръста си, за да последваш Всевиждащия Бог; ти подчини непокорното тяло, като го научи да следва подвизите на ума чрез силата на Божествения Дух.
Слава, глас 5: Преподобни отче, като послуша гласа на Господнето Евангелие, ти остави света и счете за нищо богатството и славата.  Затова към всички призова: „Възлюбете Бога и ще намерите вечната благодат; нищо не предпочитайте пред Неговата любов, та кога Той дойде в славата Си, да намерите покой заедно с всички светии!”. По техните молитви, Христе, запази и спаси нашите души.
На стиховните стихири:
Слава, глас 2: Нека почетем Йоан, който бе ангел на земята и човек Божи на небесата, прекрасно украшение на света, изобилие на блага и добродетели, похвала за постниците, защото насаден в Божия дом, той разцъфтя с праведност и като кедър в пустинята умножи стадото на Христовите разумни овце в преподобие и правда.

И ныне: О, ново чудо, по-велико от всички древни чудеса! Защото кой някога е познавал Майка родила без мъж, носеща в обятията си Този, Който държи цялото творение? Божие изволение е Той да Се роди, а Ти, Пречиста, Го носиш на ръце като Младенец и имайки пред Него майчинско дръзновение, не преставай да Го молиш за нас, които Те почитаме, да ни помилва и да спаси душите ни.

Тропар на прeподобния, глас 1:
Пустиножител, ангел в плът и чудотворец си бил, богоносни отче наш Йоане: с пост, бдение, молитва ти придоби небесните дарования и изцеляваш болните и душите на тия, които с вяра прибягват към тебе. Слава на Този, Който ти даде сила, слава на Увенчалия те, слава на Извършващия чрез теб за всички изцеления.
Канони от Триода, на 5 и 8 глас:
Песен 1

Ирмос: На Спасителя Бога, Който по морето преведе народа с неизмокрени нозе и потопи фараона с цялото му войнство, нека да запеем, защото Се прослави.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

Уподобих се, Христе Спасителю, на падналия в ръцете на разбойниците, когото те пребиха и оставиха полужив; и аз така съм изпоранен от мойте грехове.

Не ме оставяй, Спасе мой, аз люто страдам, понеже Твоето богатство ми бе отнето от разбойниците; затова така Те моля: смили се и ме спаси.

Изцели, Христе Спасителю, мене, чийто ум е измъчен от греховни язви: страшните разбойници и злите помисли; и спаси ме като Многомилостив.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

Пречиста Христова Майко, непрестанно моли Оня, Който Се въплъти от Тебе без да Се отделя от Отца, да спаси от всяка беда тези, които сътвори.

Ирмос: Като мина през морето като по суша и избягна египетското зло израилтянинът викаше: „Да възпеем нашия Избавител и Бог!”.

Припев: Преподобни отче Йоане, моли Бога за нас.

От земната печал си се издигнал към нетварната духовна светлина, преподобни Йоане, просвети ме с твоите молитви към Христа.

Откърмен със сладостта на въздържанието ти отхвърли горчивината на сластите; затова ти, отче, повече от мед и медна пита услаждаш нашите сетива.

Слава: Възкачвайки се на висотата на добродетелите ти отхвърли долните сласти и стана за твоето стадо сладост на спасението, преподобни отче.

И ныне: Ти, която неизказано роди Премъдростта и Словото на Отца, изцери лютата рана на моята душа и укроти страданието на моето сърце.

Песен 3

Ирмос: Със силата на Твоя Кръст, Христе, утвърди моя помисъл, за да възпявам и прославям Твоето доброволно разпятие.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

Докато вървя по пътя на живота аз съм люто нараняван от разбойници – моите страсти; но Те моля, Христе, да ме въздигнеш.

Разбойниците ограбиха моя ум и ме оставиха изпоранен да лежа полужив от моите прегрешения; но изцери ме, Господи.

Моите страсти ме съблякоха от Твоите заповеди и останал гол съм уязвен от чувствени наслади; но излей върху ми милост, Спасителю Христе.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

Моли непрестанно Въплътилия Се от Твоята утроба, чиста Богоневесто, да се избавят от дяволската измама тези, които Те възпяват като Майка Божия.

Ирмос: Ти Си утвърждение на прибягващите към Тебе, Господи, Ти Си светлина за омрачените, и Теб възпява моя дух.

Припев:Преподобни отче Йоане, моли Бога за нас.

Ти изгори тръните на страстите с въглена на твоето подвижничество и с твоята ревност сгряваш всички, които следват монашеското житие.

От постническите трудове, преподобни, си станал като освещаващо миро и целия си се претворил в аромат на благоуханен тамян пред Бога.

Слава: Както в древност фараонската войска се издави в Червеното море, така и ти потопи вълните на страстите във водите на твоите сълзи, поучавайки се с правилата на подвижничеството.

И ныне: Възпри моето смущение от помислите, Пречиста Майко Божия, и насочи ме към Твоя Син.

Седален, глас 5:

Като имаме пречистия Ти Кръст за оръжие на спасението, Спасителю наш, викаме към Тебе: „Спаси ни, Боже на всичко, Който пострада доброволно заради нас поради великата Си милост!”.

Слава, глас 4: Възсиявайки в славата на добродетелите ти постоянно възнасяше ума си в небесата, като се потопи в неизмеримата дълбина на божественото съзерцание. Така ти победи всички козни на демоните и от техните нападения опазваш човеците, Йоане, лествице на добродетелите; и сега моли да се спасят твоите раби.

И ныне: Този, Който седи на херувимски престол и пребъдва в недрата на Отца, сега в плът седи на Своя свят престол в Твоите недра, Владичице; като Бог така Той Се възцари над всички народи и затова с разум Го възпяваме: моли Го, Пречиста, да се спасят Твоите раби.

Песен 4

Ирмос: Чух за силата на Твоя Кръст, чрез който раят бе отворен, и викнах: „Слава на Твоята сила, Господи!”

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

Разбойниците ми отнеха божествените подвизи и ме оставиха измъчван от раните.

Различни помисли ме лишиха от изпълнение на Твоите заповеди, Спасителю, затова се измъчвам от греховете си.

Като ме видя изпоранен левитът ме подмина, Спасителю мой, но Ти спаси ме.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

Прославяме Те царствено, непознала брак Богородице, и прибягваме към Твоето пристанище.

Ирмос: Чух, Господи, тайната на Твоя промисъл, разбрах Твоите дела и прославих Твоето Божество.

Припев: Преподобни отче Йоане, моли Бога за нас.

Като най-благоуханна градина и одушевен рай на добродетелите ти процъфтя във въздържание, дарявайки с духовната храна всички, които те почитат.

В подвижничеството те имаме за законодател като Мойсей и за благ и кротък наставник на монасите като Давид; затова те ублажаваме, отче Йоане.

Слава: Посаден във водите на въздържанието, отче, ти стана като плодовита лоза, принасяща гроздовете на благочестието.

И ныне: Ти ни роди във времето Оня, Който предвечно възсия от Отца, Богомайко; моли Го да спаси тия, които Те възпяват.

Песен 5

Ирмос: Бодърствайки от зори, викаме към Тебе, Господи: „Спаси ни, защото Ти Си наш Бог, освен Тебе другиго не знаем!”.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

Иисусе, превържи раните на моята душа, както в древност стори с падналия в ръцете на разбойниците и изцери болката ми, моля Те, Христе.

В болки изнемогвам от раните на прегрешенията, Христе мой, и затова гол без божествени добродетели лежа; но моля Те, спаси ме.

Когато свещеникът и левитът ме видяха, не можеха да ми помогнат и ме подминаха; но Ти сега многомилостиво ме спаси.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

Не презирай, Владико мен окаяния, чийто ум бе болезнено наранен от разбойниците; но се смили над мене, Спасителю, по молитвите на Тази, която Те роди.

Ирмос: Защо отхвърли ме от Своето лице, о Светлина неугасима, и мен окаяния покри ме чуждата тъма? Но моля се, обърни ме отново в светлината на Твоите заповеди и изправи моите пътища.

Припев: Преподобни отче Йоане, моли Бога за нас.

Ти угаси всички страсти с росата на твоите подвизи, блажени отче, разпалвайки огъня на вярата и любовта; ти бе светилник на въздържанието, светлина на безстрастието и син на деня.

С твоето божествено земеделие, отче, ти отгледа гроздовете на вярата, събра ги в лина на подвижническите трудове и изпълни духовната чаша на въздържанието; затова и веселиш сърцата на твоето паство.

Слава: Ти мъжествено понесе нападенията и раните на противните демони и се прояви като стълбна търпението, и с божествен жезъл утвърждаваш твоето стадо в злачните пасбища при водите на въздържанието.

И ныне: Изпълнявайки словата на Твоите уста, Всечиста, ние Те облажаваме; защото наистина Гос-под стори с Тебе велико нещо, раждайки Се от Твоята утроба; и така, като Те възвеличи, Той Те показа като истинска Божия Майка.

Песен 6

Ирмос: Обгърна ме бездната и гроб за мене стана китът, Господи, но аз викнах към Теб Човеколюбеца и Твоята десница ме спаси!

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

В страсти изживях богодадения ми живот, Владико, и целият съм люто уязвен от греховете; но прибягвам към Тебе и се моля: смили Се над мене.

Разграбиха разбойниците моето богатство и оставиха ме като мъртъв, измъчвайки душата ми със страсти; но Ти Се смили над мен и ме спаси.

Като видя как болезнено съм наранен, левитът ме подмина не можейки да изтърпи вида на раните ми; но Ти, Човеколюбче, изля върху ми Твоята пребогата милост.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

Като Неизгаряща къпина, Планина, духовна Лествица и Двер небесна достойно Те възхваляваме, преславна Марийо, на православните похвала.

Ирмос: Очисти ме, Спасе, защото много са беззаконията ми и ме изведи от греховната дълбина; към Тебе викнах, чуй ме, Боже на моето спасение.

Припев: Преподобни отче Йоане, моли Бога за нас.

Ти прие в душата си божественото богатство на Духа; с непорочна молитва, чистота и целомъдрие, с постоянно бдение и подвижнически трудове ти се показа като истинска Божия обител.

Ти презря безполезността на вещественото и разпери в ума си крилата на невеществената молитва, премъдри; така, заради твоя съвършен живот ти стана наследник на небесния покой.

Слава: С потта на своите постнически трудове ти наистина угаси нажежените вражи стрели и възсиявайки с огъня на вярата, изгори дързостта на неверието и ересите.

И ныне: Възсия от Сион благолепието на Всевишния в пожертването на плътта след неизказаното съединение чрез Тебе, непознала брак Девице, и така Той просвети света.

Кондак глас 4:

Господ наистина те постави във висините на въздържанието да бъдеш пътеводна звезда на вселената, наставниче Йоане, отче наш.

Икос: Ти наистина направи от себе си дом Божий, отче, чрез своите божествени добродетели; украсен с вяра, надежда и истинска любов ти сияеш като многосветло злато. Разяснявайки божествените заповеди и учейки се на въздържание, ти стана като безплътен; ти придоби мъдрост, мъжество, целомъдрие и смирение, чрез които се въздигна. Просвещавайки се с непрестанните молитви, ти се удостои и с небесните селения, наставниче Йоане, отче наш.  

Синаксар - тук

Песен 7

Ирмос: Превъзнасяният Господ на отците угаси пламъка и ороси отроците, които в един глас пееха: „Благословен Си, Боже!”.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

Разбойници нападнаха мен - окаяния и като ме изпонараниха, оставиха ме като бездиханен труп; затова Те моля, Боже, посети ме.

Умът ми бе пленен от разюзданите помисли и уязвявайки ме страстите оставиха ме мъртъв от множеството прегрешения; но, Спасе, изцери ме.

Когато ме видя ранен и страдащ, левитът счете раните ми за неизцелими и неспособен да понесе гледката им, ме подмина; но Ти, Спасителю мой, изцери ме.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

Въплъщавайки се от Девата, Христе, Ти ме спаси изливайки над раните ми голямата милост на Твоите щедрости; заради това Те славя.

Ирмос: Дошлите някога от Иудея във Вавилон отроци чрез вярата в Светата Троица по-тъпкаха огъня в пещта пеейки: „Боже на отците ни, благословен Си!”.

Припев: Преподобни отче Йоане, моли Бога за нас.

Из пасбището на небесното Царство, отче, ти пасеше стадото си и чрез жезъла на догматите прогонваше еретическите зверове, възпявайки: „Благословен Си Боже на нашите отци!”.

Ти влезе в небесния младоженски чертог на Христовото Царство, достойно облечен в одеждата на Оня, Който те покани на празненството; и като стоиш до Него викаш: „Благословен Си Боже на нашите отци!”.

Слава: Ти си река на въздържанието, отче, незамърсена от греха и прогонваш помислите и очистваш сквернотата на тези, които с вяра викат: „Благословен Си Боже на нашите отци!”.

И ныне: От Твоята утроба се въплъти Господ на всичко, затова православно почитайки Те като Богородица, викаме към Твоя Син: „Благословен Си Боже на нашите отци!”.

Песен 8

Ирмос: Отроците в пещта с песен на всемирно ликуване пееха на Тебе - Всесъздателя: „Всички творения, възпявайте Господа и Го превъзнасяйте във всички векове!”.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

Чрез моите помисли - разбойници разруших живота си, Спасителю, нараняван от беззаконията си; и оголен от божествения образ викам към Тебе, човеколюбивия Бог: „Смили се над мене!”.

От висините Ти слезе на земята, Спасителю, смилявайки Се над мене, който целия съм в рани от моите прегрешения и над мен изля, Христе, Своята милост.

Като Многомилостив, Ти отдаде душата и тялото Си като откуп за мене, Владико Спасите-лю, и целия ме спаси, макар да бях прободен от меча на греха с неизцерими язви.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

По Богочовешкото слово Ти свръхразумно раждаш и оставаш девица; затова заедно с   всички Божии творения, Дево, Те благославяме и превъзнасяме във всички векове.

Ирмос: Царя Небесен, Когото възпяват ангелските войнства, хвалете и превъзнасяйте във всички векове!

Припев: Преподобни отче Йоане, моли Бога за нас.

Придобихме те като одушевен стълб и образ на въздържанието; затова всички почитаме твоята памет, Йоане.

Радва се монашеското множество и ликува събранието на преподобните и праведните, защото заедно с тях достойно ти прие венец.

Слава: Украсен с добродетели, ти влезе в брачния чертог на неизказаната слава, възпявайки с песен Христа навеки. 

И ныне: Не презирай, Дево, нас, които се нуждаем от Тебе; затова Ти пеем и Те превъзнасяме во веки.

Песен 9

Ирмос: Ликувай, Исая! Девата зачена в утробата и роди Син Емануил, Бог и Човек, Изток е името Му; Него величаейки, Девата възхваляваме.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

Не опазих Твоите заповеди, Владико, и избрах страстите на чувствените наслади; така останах оголен от благодатта и съм захвърлен изпонаранен и гол; затова Те моля, Спасителю, да ме спасиш.

Не можа левитът да почисти моите струпеи, но Ти състрадателно дойде при мене, Благий, и изля върху ми милостта на Твоите щедрости; като най-добрия Лекар, Ти ме изцери.

Като добросърдечен Ти Се смили над мене и ме спаси, Христе, от лютите рани, причинени от разбойниците; и като два динария Своите душа и тяло за мене даде в откуп.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

Свръх разума е Твоето раждане, Богомайко, защото без мъж зачена и след раждането девица остана; понеже родилият Се от Тебе беше Бог, Когото величаем и Тебе облажаваме.

Ирмос: Спасени чрез Тебе, Дево чиста, ние Те изповядваме за истинска Богородица и Те величаем заедно с безплътните ликове.

Припев: Преподобни отче Йоане, моли Бога за нас.

Лекар за боледуващите от греха си ти, блажений, прогонваш и погубваш лукавите духове; затова те облажаваме.

Земята, като жилище на тлението, ти остави, отче, и се засели в земята на кротките и с тях се веселиш, наслаждавайки се на божествените сладости.

Слава: Днес е празничен ден, който свиква всички от монашеското стадо в духовния лик, на трапеза с ястие за нетленен живот.

И ныне: В Тебе Се всели, Пренепорочна, Онзи, Който победи човекоубиеца, прелъстил със злоба прародителите; Христос Се роди и всички нас спаси!

Ексапостиларии - възкресен и от Триода:
Слава: От светското благополучие, като от вредно нещо ти се отклони, и изсушавайки плътта си с лишения от ястия, ти обнови силата на своята душа, преподобни, и с небесна слава се обогати, преславни. Затова не спирай да се молиш за нас, Йоане! 

И ныне: Изповядваме Те за истинска Богородица, Владичице, и чрез Тебе се спасяваме, защото Ти неизказано роди Бога, унищожил смъртта чрез Кръста и привлякъл към Себе Си събора на светиите - заедно с тях и ние, Дево, Те възхваляме!

Стихира на хвалитните, глас 1: 
Елате да поработим на тайнственото лозе, принасяйки в него плодове на покаяние; да се трудим не над ястия и питие, но в изпълнение на молитвите и добродетелите на поста. Доволен от това, Господарят на лозето ни подава динарий, с който откупва душите от греховния дълг, като единствен Многомилостив.

Няма коментари:

Публикуване на коментар