Страници
събота, 30 март 2013 г.
Втора Неделя на Великия Пост
неделя, 24 март 2013 г.
Първа Неделя на Великия пост
Но тези тъмни адски сили се стоварили веднага над апостолите. В самото начало - чрез невярващите евреи, книжниците, фарисеите, членовете на синедриона - враговете на Христа. Те се надявали чрез заплахи и притеснения от всякакъв вид да заглушат християнството, но разбира се, не могли. Когато видели, че християнството все повече се разпространява, тогава те осъзнали, че не могат да го победят и започнали всячески да подстрекават господстващата езическа римска власт към гонения срещу Христовата Църква. И тази власт се нахвърлила върху Църквата с целия си могъщ държавен апарат – с мъчения, изтезания. Всички форми на насилие употребила езическата държава, за да победи и унищожи християнството, но сама се оказала победена. По-специално в началото си и в своя край, гоненията били жестоки и страшни. Първото гонение било при Нерон, който заповядал християните да се разпъват на кръстове, а после и да се изгарят живи, а последното - при император Диоклециан, който накрая напълно полудял и издал едикт всички християни в държавата да бъдат поголовно изтребени.
Когато приключила епохата на гоненията, тъмните сили на ада не се укротили, а започнали да нападат Църквата по друг начин: появили се ересите. Имало ги и по-рано, в епохата на гоненията, но те не засягали силно Църквата. Когато обаче се появила първата голяма ерес на Арий, тя разбунила цялата Църква. Именно тази ерес, като и последната – иконоборческата, точно както и в епохата на гоненията първото и последното били най-ожесточени и яростни, така и първата ерес на Арий и последната на иконоборците особено дълго и упорито вълнували Църквата.
неделя, 17 март 2013 г.
Неделя Сиропустна
Архиеп. Аверкий Таушев
ЗА НАЧАЛОТО НА ВЕЛИКИЯ ПОСТ
събота, 9 март 2013 г.
Неделя Месопустна, на Страшния Съд
събота, 2 март 2013 г.
Неделя на блудния син
В събота на великата вечерня, на Господи воззвaхъ: поставяме 3 възкресни и 3 Анатолиеви стихири от Октоиха и самогласните от Триода по два пъти, глас 1:
В
безгрешната и изпълнена с живот страна бях въведен, но посявайки греха, със
сърп пожънах класовете на нерадението и като снопи събрах деянията си, които
после пръснах, но не на гумното на покаянието! Но моля Теб – нашия предвечен
Земеделец - Бога, с полъха на Твоята любяща доброта отвей плявата на моите дела,
дай на моята душа пшеница – опрощението, прибери ме в Твоята небесна житница и
ме спаси.
Да познаем, братя, силата на
тайнството, защото преблагият Отец излиза да посрещне възвърналия се от греха
към бащиния дом блуден син, целува го и отново му дарува познанието на Своята
слава; и устройва тайнствено веселие за небесните сили, заколвайки угоения телец,
та и ние достойно да прекараме живота си с Оня, Който извърши заколението - човеколюбивия
Отец и със славната Жертва – Спасителя на нашите души.
Слава, глас 2: О, от какви блага, окаяният аз, сам себе си лиших!
От какво Царство отпаднах, клетият аз! Богатството, което получих, разпилях и
заповедта престъпих. Горко ми, нещастна моя душо! Ще бъдеш осъдена на вечен
огън. Затова преди края извикай към Христа Бога: „Приеми ме като блудния син,
Боже, и ме помилуй!”.
И ныне, Богородичен догматик
на редовия глас.
На литията: стихира на храма
Слава, глас 4: Като блудния син дойдох и аз, Милостиви, прекарал
целия си живот далеч от Теб: разпилях богатството, което Ти ми даде, Отче!
Приеми ме каещия се, Боже, и ме помилуй!
И
ныне, глас 4: Вслушай се в молението на Твоите раби, Всенепорочна,
и прекрати страш-ните беди, които връхлитат срещу нас, и ни избави от всяка
скръб; защото Тебе за единствена твърда и надеждна опора имаме и Твоето застъпничество
придобихме; да не се посрамим, Владичице, като Те призоваваме, но побързай да
чуеш молбата на викащите с вяра към Тебе: „Радвай се, Владичице, помощница на
всички, радост и покров, и спасение на нашите души!”.
На стиховните,
възкресни стихири на редовия глас.
Слава, глас 6: Пропилявайки богатството на Отеческия дар, с
безсловесните скотове ядох окаяният аз и желаейки храната им, гладувах
ненаситно; но възвърнал се при милосърдния Отец, викам през сълзи: „Приеми като
наемник мене, който падам пред Твоето човеколюбие и ме спаси!”.
И
ныне, глас 6: Моят Творец и Избавител, Пречиста, Христос Господ
произлезе от Твоята утроба, и в мен - човека - Се облече и от древното проклятие
освободи Адам; затова към Теб, Всечиста, като към Божия Майка и истинска Дева
„радвай се” непрестанно зовем с ангелския поздрав: „Радвай се, Владичице,
защита, покров, и спасение на нашите души!”.
Песен 3
Песен 4
Песен 5
Песен 6
Песен 7
Песен 8
Песен 9
Възкресен ексапостиларий и следните светилни от Триода:
Богатството от благодат, което Ти ми даде,
Спасителю, окаяният аз, заминавайки далеч,
напразно пръснах, живеейки блудно и безразсъдно го пропилях по демоните. Затова
приеми ме, обръщащия се като блудния син, милосърдни Отче, и ме спаси.
Слава: Разпилях Твоето богатство, Господи, и се подчиних
на лукавите демони, окаяният аз; но Спасителю всемилосърдни, смили се над мене
блудния и очисти ме осквернения, възвръщайки ми първоначалната одежда на Твоето
Царство.
И ныне: Свята Майко и Дево, Която си велика проповед
на апостолите, мъчениците, пророците и преподобните! Умилостиви Твоя Син и
Господ към нас, Твоите раби, Богородителко, когато Той седне да съди
справедливо делата на всеки.
На хвалитните пеем 5 стихира от
октоиха, и 3 самогласни стихири от Триода:
Глас 4: Като блудния син, Милостиви,
дойдох и аз, който преминах живота си в лутане и разпилях богатството, дадено
ми от Тебе, Отче, но приеми ме каещия се, Боже, и ме помилуй.
Глас 2: Словата на блудния син Ти принасям,
Господи: съгреших пред Твоите очи, Благий, разпилях богатството от Твои
дарования, но приеми ме каещия се, Спасителю, и ме спаси.
Глас 8: Блудно пропилях Отеческото богатство
и останах гол, заселвайки се в страната на лукавите жители, но като не можах да
понеса съжителството с тях, обръщам се и викам към Тебе, Щедри Отче: „Съгреших
пред небето и пред Тебе и не съм достоен да се нарека Твой син; направи ме като
един от Твоите наемници, Боже, и ме помилуй!”.
Слава, глас 6: Отче Благий, отдалечих се от Тебе, но Ти не ме оставяй и не ме показвай недостоен за Твоето Царство. Вселукавият враг ме нарани и ми отне богатството, понеже блудно разпилях духовните дарования. Но сега ставам, обръщам се към Теб и викам: „Направи ме като един от Твоите наемници, Господи, понеже Ти разпростря на Кръста Своите ръце, за да ме избавиш от страшния звяр и да ме облечеш в първоначалната одежда, като единствен Многомилостив!”.
И ныне: Преблагословена еси...