неделя, 26 декември 2021 г.

В предпоследната неделя преди Рождество Христово – Неделя на светите праотци Христови

 

На Великата вечерня, на Господи воззвахъ, 10 стихири – 6 възкресни на владеещия глас и 4 на праотците, глас 8, под.: Иже во Едеме…:

Празнувайки паметта на праотците днес, о, верни, нека възпеем като могъщ и силен Изкупителя Христа, Който ги възвеличи сред всички народи, да възпеем Господа, Който вярно извърши най-славни чудеса и от праотците ни яви Жезъла на силата - пречистата Мария, божествената и едничка Дева, непознала мъж, от Която Христос разцъфна като цвят, даряващ на всички живот, неизчерпаема храна и вечно спасение.

Ти избави светите отроци от огъня, Владико, и Даниил от устата на лъвовете; благослови Авраам, Исаак, Твоя раб, и Йаков, неговия син, като благоволи да станеш подобен нам от тяхното семе: нашите праотци, които паднаха преди, Ти спаси чрез Своя Кръст и Възкресение; и като разкъса оковите на смъртта, възкреси със Себе Си всички тях, мъртвите от векове, които Ти се покланяха, Христе, Царю на вековете.

Радвайки се на росата на Духа, благочестивите младежи се разхождаха сред пламъка като сред прохлада, тайнствено изобразявайки в него Троицата и въплъщението на Христа, и като мъдри угасиха силата на огъня с вяра; а праведният Даниил се показа като укротител на лъвове; по техните молитви бъди милостив и чуй молитвата им, Спасителю Човеколюбче, избави ни от неугасимия вечен огън и ни дари с Твоето Царство, Господи.

Твоите верни и свети отроци, които ходеха сред огнения пламък като в роса, тайнствено предвещаха Твоето пришествие от Девата, което ни осия без да ни погълне; а праведният и чудният сред пророците Даниил явно разкривайки предварително Твоето божествено Второ пришествие, каза, че видял да се поставят престоли, а Съдията да седи и да тече огнена река. По техните молитви да се избавим от нея, Владико Христе.

Слава, глас 6: Нека днес да възхвалим, верни, всички отци на стария закон: боголюбивия Авраам, и Исаак, роден според обещанието, и Йаков и дванадесетте патриарси, най-кроткия Давид и Даниил, пророкът на желанията, прославяйки заедно с тях тримата младежи, които превърнаха пещта в роса и искат прошка от Христа Бога, прославян в Своите светии.

И ныне, Богородичен догматик на владеещия глас.

На Литията, стихира на храма

Слава, глас 1: Пророците с голяма слава, блестящи в лъчите на божественото красноречие, винаги се облажават и, излагайки като плод изреченията на Духа, проповядваха на всички неизразимото рождество на Христа Бога; и след като поживяха пречудно, завършиха попрището си според Закона.

И ныне, Богородичен, глас 1: Ето, изпълни се пророчеството на Исая: Ти роди, бидейки Девица и след раждането остана Дева, каквато бе преди това; защото Родилият Се беше Бог и така пре-твори наново естеството; о, Богомайко, не отхвърляй молитвите на Твоите раби, които Ти се принасят в Твоя храм, но носейки в обятията си Добросърдечния, смили се над Твоите раби и се моли да се спасят душите ни.

Стиховни стихири – възкресни на владеещия глас.

Слава, глас 3, от патриарх Герман: Елате, любители на църковните празници, с псалми да възхвалим събранието на праотците: Адам, прародителя на всички нас, Енох, Ной, Мелхиседек, Авраам, Исаак и Йаков, а след Закона - Мойсей и Аарон, Иисус Навин, Самуил и Давид, а заедно с тях - Исая, Йеремия, Йезекиил, Даниил и дванадесетте пророци, заедно с Илия, Елисей и всички останали, Захария и Кръстителя; те проповядваха Христа, Живота и Възкресението на нашия род.

И ныне, Богородичен, глас 3: Безсеменно от божествения Дух, по волята на Отца Ти зачена Сина Божи, Който предвечно съществува, раждайки Се от Отца без майка; Ти по плът роди и с мляко откърми като Младенец Този, Който заради нас от Тебе произлезе без баща; затова непрестанно се моли от беди да се избавят нашите души.

Тропари: възкресен, Слава, и ныне – на праотците, писан на Утренята

На Утренята

Тропари: възкресен на владеещия глас (2), Слава и ныне, на праотците, глас 2

С вярата оправда праотците, Ти, Който чрез тях сгоди предварително Църквата измежду народите със Себе си; светиите се хвалят със слава, защото от тяхното семе произлезе доброславен плод - Онази, Която Те роди безсеменно. По техните молитви, Христе Боже, смили Се над нас!

След всяка катизма, възкресните седални с Богородичните им, на владеещия глас.

След Полиелея – ипакои на гласа и седален на отците, глас 8, под. Премудрость…:

Нека всички с химни да прославим Авраам, Исаак и Йаков, кроткия Давид, Иисус Навин и дванадесетте патриарси, заедно с тримата юноши, които угасиха огнения пламък със силата на Духа. И да викнем към тях: „Радвайте се, вие, които смело изобличихте измамата на безумния цар, и се молете на Христа да даде опрощение на съгрешенията на тези, които с любов празнуват вашата свята памет. (2)

Слава, и ныне, Богородичен, глас 8: Като вдовицата, която даде две лепти в жертва, и аз Ти принасям заслужена похвала от благодарност, Богородице, за всички Твои дарове; защото Ти си мой покров и помощ, и винаги ме спасяваш от напасти и скърби. Затова, освободен от причинената ми скръб, сякаш като от горяща пещ към Теб зова от все сърце: „Богородице, помогни ми, като молиш Христа Бога да ми даде опрощение на греховете, защото аз, Твоят раб, Тебе имам за своя надежда.“

Три канона: възкресен на гласа, на тримата юноши и Даниил от Теофан Изповедник с акростих в оригинала: Възпявам тримата отроци и великия Даниил, глас 8; и на праотците, от Йосиф Песнописец, с акростих в оригинала: Сега принасям подобаваща похвала на отците, глас 1.

Песен 1:

Ирмос: Като мина през морето като по суша и избягна египетското зло, израилтянинът ви-каше: да възпеем нашия Избавител Бог. 

Припев: Свети трима отроци, молете Бога за нас.

Да прославим безначалното Слово, Което по божествен начин е родено от Отца преди всички векове и стана видим образ за младежите в пещта.

Благородните младежи смело плюха на думите на нечестивия тиранин и не пожелаха да се осквернят с храната на беззаконните халдейци.

Хранейки душите си с Божието слово, а телата си с храни, които отглеждахте сами, вие се показахте на царя като по-красиви на вид от онези, които ядяха тлъстите храни.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

Ти премахна отровата на змията, която се изля горчиво в ушите на Ева, Девице, произлязла от Давид и родила Изкупителя.

Ирмос: Христос се ражда – славете Го! Христос слиза от небесата – посрещнете Го! Христос е на земята – възвисете се! Пей на Господа, цяла земьо, и с веселие Го възпейте, люде, защото Се прослави!

Припев: Свети праотци Христови, молете Бога за нас.

Да принесем песен на отците, които просияха преди Закона и под Закона, които с правата си воля угодиха на Господа и Владиката, възсиял от Девата, и които сега се радват на незалязващо просветление.

Да почетем първия Адам, почетен от ръката на Твореца, който е праотец на всички нас и почива с всички избрани в небесните обители.

Слава: Бог прие даровете на Авел, който ги принесе с най-благородна душа; и когато бе убит от убийствената ръка на своя брат, Господ на всички прие душата му в светлината като душа на божествен мъченик.

И ныне: Нека се вслушаме в божествените изречения, които обявяват Христовото явяване; защото, ето, от Девица, непознаваща мъж, Той Се роди в пещера и Чието дивно раждане възвестява звездата, явила се на звездобройците.

Песен 3

Ирмос: Ти Си утвърждение на прибягващите към Тебе, Господи, Ти Си светлина за помрачените, и Теб възпява моя дух.

Припев: Свети трима отроци, молете Бога за нас.

Придобили богопросветен разум, Давидовите отроци богомъдро опазиха отеческите закони, Владико.

Огънят не изгори най-чистите тела на благочестивите младежи, защото те бяха напоени с душехранителния пост.

Чудно оросявани насред пещта, тримата юноши пееха всемирна и често пята похвална песен.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

За да ни покажеш раждането Си от тялото на Девата, Ти спасяваш телата на девствените отроци в пещта, Владико.

Ирмос: Нека викнем към Родения нетленно преди вековете от Отца Син, Който в последните дни Се въплъти безсеменно от Девата - Христа Бога: „Ти въздигна нашата сила, Свят Си Ти, Господи!”.

Припев: Свети праотци Христови, молете Бога за нас.

По цял свят се възпява ревността на Сит към неговия Създател, защото в непорочен живот и духовна любов той наистина Му бе угоден, а сега в земята на живите възпява: Свят Си Ти, Господи!

Чудният Енос, надявайки се на Духа, с божествена мъдрост започна да призовава с уста, език и сърце Бога и Владиката на всички; и като поживя богоугодно на земята, получи слава.

Слава: Нека със свещени слова да облажим Енох, защото като благоугоди на Господа, той бе преведен в слава, явявайки се по-велик от смъртта, както е написано, като най-усърден Божи раб.

И ныне: Сега Очакването на народите идва от Девата и Витлеем лъчезарно отваря затворените порти на Едем, приемайки въплътеното Слово, Което в плът е положено в ясли.

Ипакои, глас 2:

Огънят се превърна в роса за децата, а плачът на жените-мироносици се превърна в радост; и ангел служеше и в двете чудеса, превръщайки пещта в място за почивка на първите, а на вторите обяви Възкресението в третия ден. Началниче на живота ни, Господи, слава Тебе!

Песен 4

Ирмос: Чух, Господи, тайната на Твоя промисъл, разбрах Твоите дела и прославих Твоето Божество.

Припев: Свети трима отроци, молете Бога за нас.

Премъдрият Даниил с божествено просветен ум изтълкува сънищата на управниците чрез божествената благодат.

Страданията на младежите в пещта блеснаха с чудеса, защото накараха тиранина да Те признае, о, Всесилни.

Хармонията на инструментите и мелодичните песни не привлякоха доблестните юноши и те не се преклониха пред златния образ.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

С песнопения децата във Вавилон почитат Твоя най-божествения Син, Когото познаха в пещта, Всевъзпявана.

Ирмос: Жезъл от корена Йесеев и Цвят от него Си, о Всехвални Христе; Ти разцъфтя от Девата и дойде от планината, засенчена с гора, въплъщавайки Се от непозналата мъж, но Си остана Бог Невеществен. Слава на Твоята сила, Господи!

Припев: Свети праотци Христови, молете Бога за нас.

Да принесем хвала на Бога, като почетем с песни Ной, който наистина бе праведен; защото се показа украсен с всички божествени заповеди и угоди на Христа, Комуто ние, верните, пеем: слава на Твоя сила, Господи!

Виждайки благородството и простотата на твоя характер, Бог ясно те показа, Ное, като съвършен във всичко и водач на новия свят, който за него спаси от потопа потомство от всеки вид, както сам Той ти заповяда.

Нека с песни благочестиво да облажим Ной, който опази непокътнат Божия закон и единствен сред целия си род се оказа праведен, и на старини спаси безсловесните животни в ковчег от гоферово дърво по заповед на Всесъздателя.

Слава: О, блажени Ное, твоята памет излива върху нас, които те почитаме, умилително вино, винаги радващо сърцата и душите на онези, които в чистота облажават твоя благороден и божествен живот.

И ныне: Нашето Изкупление сега лежи в яслите и Се повива с пелени като Младенец; и влъхвите, царете от изток, идват да Го видят и да се поклонят на Този, Който Се роди от Пречистата, вярно принасяйки Му дарове като на Бог и Цар.

Песен 5

Ирмос: Защо отхвърли ме от Своето лице, о Светлина неугасима, и покри ме – окаяния - чуждата тъма? Но моля се, обърни ме отново в светлината на Твоите заповеди и изправи моите пътища.

Припев: Свети трима отроци, молете Бога за нас.

Твоите угодници - великият Даниил с тримата богомъдри юноши, след като научиха Твоя закон, Спасителю, не бяха отхвърлени, а получили сила от Тебе, своя Благодетел, мъжествено победиха мъчителите.

Даниил научи духом Твоите тайни, Човеколюбче, защото с чистотата на ума си той Те видя като Цар и Съдия на всички народи, идващ на облаците като Син Човешки.

Повче от сапфир е украсено вашето единство, деца, които като златни зари се разпалихте от ревността по благочестието и радостно се разхождахте в пещта, съставяйки всемирен хор.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

Божественият Даниил ясно Те описа, Дево, като планина, а тримата юноши, съзерцавайки росоносния пламък, възхваляваха с песни Твоята божествен Плод като Спасител, Създател и Господ.

Ирмос: Като Бог на мира и Отец на милосърдието, Ти ни прати Ангела на Великия Съвет, даряващ мир. Затова приведени към светлината на богопознанието, посрещайки зората след нощта, славословим Те, Човеколюбче.

Припев: Свети праотци Христови, молете Бога за нас.

С божествени похвали нека бъде почетен Сим, който получи благословията на баща си; защото, показвайки, че е угоден на Бога, той се присъедини към лика на праотците и с радост почива в земята на живите.

Като приятел на Бога, Авраам се сподоби да съзерцава Деня на своя Създател и се изпълни с духовна радост; затова, почитайки праведността на неговия ум, всички ние го благославяме като божествен прародител на Христа.

Слава: Ти съзря Троичния Бог, доколкото това е възможно за човека, и като истински приятел Му предложи своето гостоприемство, преблажени Аврааме, и за чудната гощавка получи награда: да бъдеш чрез вярата баща на безбройни народи.

И ныне: Съвършеният Се понизи в плът заради нас и Безначалният прие начало; Богатият обедня и Този, Който е Бог-Слово легна като Младенец в яслите на безсловесните животни, извършвайки възстановяването на всички, съществували през вековете.

Песен 6

Ирмос: Бездната на моите грехове и бурята на моите прегрешения ме смущават и ме тласкат надолу в дълбините на отчаянието; но както на Петър, протегни и на мен Своята мощна ръка, о, Кърмчия мой.

Припев: Свети трима отроци, молете Бога за нас.

След като овладяхте душевните страсти чрез силата на Словото, вие станахте управители в земите на халдейските народи, защото добродетелта умее да дарува чест на онези, които са я придобили, о, мъдри Давидови потомци.

Някога Данаил облечен в живоносна смъртност, уби с храна най-нечестивата змия, която халдейците нечестиво смятаха за бог; и мъдро уби и нечестивите свещеници.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

Богородице, Дево и Майко, моли Съдията, Твоя Син и наш Избавител от злини, да бъде милостив към мене в Деня на Съда; защото само на Теб едничка се надявам.

Ирмос: От утробата си морският звяр изхвърли като младенец Йона цял, какъвто го погълна, а Словото, вселявайки Се в Девата и възприемайки плът, мина през Нея, опазвайки Я нетленна, защото бидейки Сам неподвластен на изтление, Той и Родилата Го съхрани невредима.

Припев: Свети праотци Христови, молете Бога за нас.

Воден от бащиното си послушание да бъдеш принесен в жертва, ти бе ясен предобраз на Христовите страдания, преблажени Исааче; затова бе благословен и наистина показа, че си близък раб на Бога и сега се радваш заедно с всички праведници.

Йаков се оказа най-верен угодник на Бога на всички, затова се бори с Ангела и се нарече ум, съзерцаващ Бога; и заспал, видя божествената Стълба - Девата, от Която Бог Се създаде и Се облече в плът поради Своята благост.

Слава: Обичайки доброто послушание към своя баща, Йосиф първо бе хвърлен в яма и после бе продаден, ставайки предобраз на Христа, умъртвен и положен в гроб; и стана той господар на египетското зърно, бидейки целомъдрен и праведен, най-истински господар над страстите.

И ныне: Този, Който е винаги с Отца и Духа, на земята е познат като малко Дете; и Този, Който обвива в мрак земята, е обвит в пелени и положен в ясли на безсловесни животни. Радвайки се сега, ние честваме предпразненството на Неговото безсеменно рождение.

Кондак, глас 6:

О, трижди блажени, които не почетохте образа, изработен от ръце, но защитавани от неописуемата Същност, вие се прославихте в огненото си изпитание; и стоейки сред непоносимия пламък, призовахте Бога, казвайки: „Побързай, Щедри, да ни се притечеш на помощ като Милостив, защото можеш, каквото поискаш.“

Икос: Протегни ръката Си, от която в древност воюващите египтяни приеха изкушение и чрез която изведе поробените евреи. Не оставяй да ни погълнат смъртта, която жадува за нас и Сатана, който ни ненавижда, но пощади душите ни, както някога пощади трите Си деца във Вавилон, които Те прославяха непрестанно и бяха хвърлени в пещ заради Теб, откъдето те викаха към Тебе: „Побързай, Щедри, да ни се притечеш на помощ като Милостив, защото можеш, каквото поискаш.“

Синаксар

Стих: Приемете радост, древни праотци, виждайки Христос Месията да идва.

Стих: Радвай се, Аврааме, защото ти се показа като праотец на Христа.

Историята на благословения Авраам е известна както на учените, така и на обикновените християни, защото книгата Битие, написана от пророк Мойсей, която говори за него, се чете, за да бъде чута от всички християни в Църквата, по време на Светия и Велик пост. Всички научаваме от тази книга, че нашия праотец Авраам бил езичник от Халдейската земя. Халдейците били народ преди евреите. А баща му Тера бил идолопоклонник. Божественият Авраам също бил такъв, но това не му попречило да дойде до познание на истинския Бог. Можем дори да кажем нещо странно - че великият Авраам чрез това идолопоклонство бил доведен до разбирането на истинския Бог. Когато разбрал, че нищо сътворено не е Бог и не бива да се почита като Бог, и след като съзерцавал доброто устройство на съществуващите неща, той познал невидимия им Създател. И след като Го познал, Му се поклонил като на Бог, Който поддържа и управлява цялото творение. Затова Бог му заповядал да напусне родината си и роднините си, и да отиде в Ханаанската земя, където се намират Палестина и Йерусалим. Той веднага се подчинил, без да се съмнява в сърцето си, защото имал голяма вяра в Бога. Поради тази причина получил като залог за вярата си син на име Исаак, който му се родил в старостта му и той станал баща на много народи. Исаак се родил от Авраам, Йаков се родил от Исаак, а от Йаков се родил Юда (от чието коляно е роден Христос) и братята му патриарси. Поради тази причина нашите богоносни отци и учители, установиха днес да честваме паметта на божествения Авраам като праотец, от когото е роден Христос. И те определиха това празнуване в предпоследната и последната недели преди Рождеството по плът на нашия Господ Иисус Христос. И това не е направено случайно, а според божественото вдъхновение на Светия Дух. Защото най-благият и човеколюбив Син Божий, направи патриарх Авраам и неговите потомци Свои прародители според Своята човешка природа. Така нашите най-божествените отци с право сметнаха, че ние трябва да празнуваме паметта им като Праотци не за дълго преди Господнето Рождество по плът. По техните молитви, Господи Иисусе Христе, помилуй и спаси нас, амин.

Песен 7

Ирмос: Благочестивите отроци във Вавилон не се поклониха на златния истукан, но оросявани в огнената пещ, пееха такава песен: „Превъзнасян Боже наш и на отците ни, благословен Си!“.

Припев: Свети трима отроци, молете Бога за нас.

Изсред огъня прозвуча боголюбезен глас към Вседържителя, защото божественият Азария събра хор и запя такава песен: „Благословен е Бог на нашите отци!“.

Арфата на юношите богословстваше за Вседържителя, Бога на всички, Който им се яви открито в пещта, а те пееха такава песен: „Благословен е Бог на нашите отци!“.

Гледайки тримата младежи, които бяха хвърлени в пещта, царят съзря и Четвърти между тях, нарече Го Син Божий и към всички викна: „Благословен е Бог на нашите отци!“.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

Притежаващ благословен ум, озарен от божествено сияние, богоблажени Данииле, ти ясно предвидя в тайнствени образи Потомъка на Девата и викна с висок глас: „Боже на нашите отци, благословен Си!“

Ирмос: Отроците, възпитани в благочестие, пренебрегвайки нечестивото повеление, не се уплашиха от застрашителния огън, но пееха, стоейки посред пламъка: „Боже на отците ни, благословен Си!”.

Припев: Свети праотци Христови, молете Бога за нас.

Нека се възпеят Анания, Азария и Мисаил, които угасиха огнената пещ, заедно с Даниил, който затвори устата на лъвовете, защото те в един глас пееха на Христа: „Боже на нашите отци, благословен Си!“.

След като законно пострада сред изкушения и тежки изпитания, Иов бе наречен най-верен, кротък, незлобив, праведен, съвършен, непорочен, угодник Божи, викайки с висок глас: „Боже на нашите отци, благословен Си!“.

Слава: С вяра да почетем Мойсей, Аарон и Ор, да възхвалим Иисус Навин и най-свещения Левий, както и Гедеон и Самуил, и да викнем: „Боже на нашите отци, благословен Си!“.

И ныне: Ето, както предрече пророкът, Тази, Която непознава брак зачена в утробата си Бога и идва във Витлеем, за да Го роди; а ние на Него пеем: „Боже на нашите отци, благословен Си!“.

Песен 8

Ирмос: Халдейският мъчител седмократно разпали силата на пещта за богопочитателите, но когато ги видя спасени от висшата сила, той викна към Твореца и Избавителя: „Отроци, благославяйте, свещеници, възпявайте, люде, превъзнасяйте Го във всички векове!”.

Припев: Свети трима отроци, молете Бога за нас.

Желаейки да запазите благородството на Авраам, вие придобихте основата на неговата вяра  и надежда, преподобни отроци, както и неговото търпение и твърдост в изкушенията, викайки с висок глас: Благославяйте Владиката, свещеници! Люде, превъзнасяйте Го във всички векове!

Просиявайки като светилници и превръщайки земята в небе, озарени от блясъка на благочестието и съставили всеобщ хор, тримата момци възпяват Владиката, Който ги спаси от изкушенията: „Отроци, благославяйте, свещеници, възпявайте, люде, превъзнасяйте Го във всички векове!”.

Като угасиха младежки огнената пещ и затвориха челюстите на лъвовете, потомците Давидови радостно сега възпяват Теб, Благодетеля и Царя на всички, и казват: „Отроци, благославяйте, свещеници, възпявайте, люде, превъзнасяйте Го във всички векове!”.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

Премъдрият Даниил наставлява в тайнствата, а тримата богомъдри юноши предвещават раждането от Теб, Пречиста, като съзерцават чрез образи Онзи, Който произлезе неизразимо от Твоята утроба. Него децата благославят, свещениците възпяват и людете превъзнасят през всички векове!

Ирмос: Оросяващата пещ показа образа на свръхестественото чудо, защото не изгори юношите, които прие, така както и огънят на Божеството не изгори утробата на Девата, в която влезе. Затова да запеем песен: „Цялото творение да благославя Господа и да Го превъзнася във всички векове!”.

Припев: Свети праотци Христови, молете Бога за нас.

Днес празнуваме божествената памет на светите праотци от древни времена: Адам, Авел, Сит, Ной, Енос, Енох и Авраам, Мелхиседек и Иов, Исаак и верния Йаков, които викат: „Цялото творение да благославя Господа и да Го превъзнася във всички векове!”.

Да възхвалим боголепното войнство на божествените праотци: Варак, Натан и Елеазар, Йосия и Давид, Йефтай и Самуил, които бяха удостоени да съзрат предварително бъдещите неща, и извикаха: „Цялото творение да благославя Господа и да Го превъзнася във всички векове!”.

С песни да принесем възхвала на Божиите пророци, да възхвалим Осия и Михей, Софония и Авакум, Захария и Йона, Агей и Амос, Малахия и Авдий, Наум, Исая, Йеремия и Йезекиил, заедно с Даниил, Илия и Елисей.

Припев: Благославяме Отца, и Сина, и Светия Дух, Господа.

С троични слова да възпеем, верни, Всесветата Троица: безначалния Отец, Сина и истинния Дух Свети, Триипостасната Единица, Която така Се прославя от всяко дихание: „Цялото творение да благославя Господа и да Го превъзнася във всички векове!”.

И ныне: О, Христе, Ти Се яви от утробата на Девата, въплъщавайки Се чрез неизразимо слово, и Се роди в пещера като съвършен Младенец поради изобилието на Твоето милосърдие, Иисусе; а звездата отдалеч Те възвести на звездобройците, които с вяра викат: „Възпявайте и превъзнасяйте Христа во веки!“.

Песен 9

Ирмос: Ние, спасените чрез Тебе, Дево Чиста, признаваме Те, че си наистина Богородица, като Те величаем с безплътните ликове.

Припев: Свети трима отроци, молете Бога за нас.

Постигнахте желания край, всеблажени отроци, и стоите в небесните обители пред Онзи, Който е край на всяко желание.

Радвайки се, вие получихте в награда снопи затуй, че добре принесохте сълзи и отгледахте зърнения клас на нетлението.

Вие бяхте достойно озарени от божествено сияние и в сърцата ви разцъфна радост, защото се вселихте там, където няма скръб.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

Ти прекрати жътвата на смъртта, Дево, раждайки Подателя на живота,  Господа, Който дарява живот на величаещите Те с вяра.

Ирмос: Тайнство странно и преславно виждам – пещерата е небе, а Девата – херувимски престол; яслите са вместилище, където легна невместимият Христос Бог, Когото в песни величаем.

Припев: Свети праотци Христови, молете Бога за нас.

С Твоята сила, Господи, Ти направи силни Своите дъщери в древността: Анна, Иудит, Девора, Олдама, Иаил и Естир, Сара, Моисеевата сестра Мариам, Рахил, Ревека и премъдрата Рут.

Нека свещено почетем светите отроци, които угасиха пещта и заедно с тях пророк Даниил и всички древни праведници, които засияха преди Закона и под Закона и бяха угодни на Владиката.

Премъдрите божествени пророци, бидейки потомци на Авраам, провъзгласиха чрез Духа родения от Авраам и Иуда Бог-Слово; по техните молитви, Иисусе, смили се над всички нас.

Слава: Цялото творение се освети от вашия празник и тържествувайки зове, викайки с висок глас, както подобава на раб: „Винаги принасяйте молби към Господа, блажени, та тези, които ви възхваляват, да получат вечните блага!“.

И ныне: Словото на Отца, Който Се облече в моята природа, излезе от Девата неслитно и Се роди в пещерата. Ликувай, творение, възвеличавайки с благодарни гласове Неговото всесвято снизхождение, Което Той извърши поради Своето милосърдие.

Светилен възкресен, и на праотците, под.: Жены услышите:

Слава: Да прославим Адам, Авел, Сит и Енос, Енох и Ной, Авраам, Исаак и Йаков, Мойсей, Иов и Аарон, Елеазар и Иисус Навин, Варак, Сампсон и Йефтай, Давид и Соломон.

И ныне, Богородичен: Великото Слънце, Творецът, Който ще Се роди от непозналата мъж Дева, бърза към Витлеем, за да просвети всички потомци на Адам; затова чудното събитие се възвестява от всесветлата памет на праотците.

Хвалитни стихири, 4 възкресни и 4 на праотците, глас 2, под.: Доме Евфратов…:

Нека сега всички да празнуваме паметта на праотците, възпявайки богоугодния им живот, заради който бяха възвеличени. (2)

Стих: Благословен Си, Господи, Боже на нашите отци, и възхвалено и прославено е Твоето име во веки.

Отроците угасиха силата на огъня, играейки сред пещта и възпяваха Всемогъщия Бог.

Стих: Защото Ти Си праведен във всичко, що Си сторил за нас.

Затворен в яма, пророк Даниил живееше с диви зверове, но те не му причиниха никаква вреда.

Слава, глас 7, от патриарх Герман: Елате всички вярно да празнуваме ежегодната памет на Авраам и другите отци, живели преди Закона; достойно да почетем Иудиното племе; да възхвалим юношите във Вавилон, които като образ на Троицата угасиха пламъка на пещта, заедно с Даниил; и като се придържаме към пророчествата на пророците, да извикаме силно заедно с Исая: „Ето, Девата ще зачене в утробата си и ще роди Син Емануил, което значи „С нас е Бог!““.

И ныне: Преблагословена Си, Богородице Дево…

Велико славословие.

На Литургията, блаженства – 6 възкресни и 4 на праотците от 3-та песен на канона.

След входа – тропари: възкресен и на праотците, Слава, и ныне: кондак на праотците.

След Апостола:

Алилуя, глас 4: Мойсей и Аарон са сред свещениците Му, и Самуил е сред призоваващите Неговото име. Стих: Те призоваха Господа, и Той ги послуша.

Няма коментари:

Публикуване на коментар