събота, 1 януари 2022 г.

В последната неделя преди Рождество Христово – Неделя на светите отци Христови


На Великата вечерня, след предначинателния псалом – цялата първа катизма. Ако тази неделя се падне на 18 или 19 декември, на Господи, воззвахъ, пеем 10 стихири: 6 възкресни от Октоиха и 4 на отците. Но ако се падне между 20-ти и 23-ти декември, пеем 4 възкресни стихири от Октоиха, 3 стихири на Предпразненството и 3 на отците.

Стихири на Предпразненството, от Анатолий, глас 6, под.: Все отложше…:

Незалязващото Слънце идва да изгрее от утробата на Девата и да просветли целия свят. Да побързаме да Го посрещнем с чисти очи и дела; и нека сега се подготвим духом да приемем Този, Който идва при Своите Си чрез странно раждане, според Своето благоволение; желаейки  да въздигне нас, отдалечилите се от живота в Едем, Той Се ражда във Витлеем като Добросърдечен.

Бог Слово, Който е носен на раменете херувимски, съединявайки Се ипостасно с плътта, се всели във всенепорочната утроба и стана Човек; и дойде на земята, за да Се роди от племето на Иуда. Светата пещера е красиво украсена като най-прекрасен палат за Царя на всички, а яслите, в които Дева Мария полага Безпределния като Младенец, са като огнен престол, служещ за обновяване на творението.

В яслите на безсловесните животни Те полага Девата, о, безначално Слово Божие, приело начало по свръх-разумен начин; защото Ти идваш, за да сложиш край на моята безсловесност, която приех чрез злобата на змията, и да Се повиеш в пелени, за да разкъсаш дрипите и веригите на моите прегрешения, едничък Благий и Човеколюбче. Затова Те прославям, възпявам и най-радостно се покланям на Твоето пришествие в плът, чрез което бях освободен.

Стихири на светите отци, глас 6, същия подобен:

До краищата на земята се яви паметта на отците като наистина изпълнени със светлина и сияещи с лъчите на благодатта; защото Христос, сияйното Слънце, сияещо свише отдалеч, повежда цяло събрание от звезди, които заедно с Него блестят, и сред Витлеем се разкрива рождеството на Богочовека. Затова благочестиво пляскайки с ръце, всички с вяра да се съберем в хор и да изпеем предпразнична възхвала за Неговото Рождество. (х2, ако неделята е преди 20 декември)

Радвайки се днес, Адам е украсен със славата на богообщението, като основа и утвърждение на мъдрите праотци; заедно с него играе Авел и Енох се весели, а Сит ликува заедно с Ной; всехвалният Авраам възпява заедно с патриарсите, а Мелхиседек свише съзерцава Раждането без баща. Затова, празнувайки божествената памет на Христовите праотци, се молим да се спасят нашите души.

С радост засия събранието на богомъдрите деца в пещта, възвестявайки Христовото Рождество на земята; защото Господ, слизайки като скъпоценна Роса, запази неопалима Тази, Която Го роди, съхранявайки Я неопетнена и Я обогатява с божествени дарове. Затова богоугодният Даниил се радва весело, защото ясно предвидя Камъка, откъснал Се от Планината, и сега с дръзновение се моли за нашите души.

Слава, на отците, глас 6: Даниил, мъж на божествени желания, виждайки Теб, Камъка, отсечен не от човешки ръце, Господи, пророчески Те нарече Младенец, роден безсемено, Слово, въплътено от Девата, неизменен Бог и Спасител на нашите души.

И ныне, на предпразненството, същия глас. От Византиеца: О, пещера, украси се благолепно, защото идва Агницата, носеща Христа в утробата си! Ясли, приемете Този, Който чрез словото Си освободи нас, смъртните, от делата на неразумието! Пастири, засвирете и свидетелствайте за това дивно чудо! О, персийски влъхви, донесете на Царя злато, тамян и смирна, защото Господ Се яви чрез Девата Майка! И като се склони над Него, Тя се поклони, сякаш беше Негова рабиня, и прегръщайки Го в Своите обятия Му рече: „Как Си Се посял в Мен и как поникна в Мен, мой Изкупителю и Боже?“.

Или, ако неделята се падне на 18 или 19 декември: И ныне – Богородичен догматик на гласа

Вход, прокимен на деня и паримии.

На литията, стихира на храма и на отците, глас 1:

Пророците с голяма слава, блестящи в лъчите на божественото красноречие, винаги се облажават и предлагайки като плод изреченията на Духа, проповядваха на всички неизразимото Рождество на Христа Бога; и след като поживяха пречудно, завършиха попрището си според Закона.

Слава, глас 3, от патриарх Герман: Елате, любители на църковните празници, с псалми да възхвалим събранието на праотците: Адам, прародителя на всички нас, Енох, Ной, Мелхиседек, Авраам, Исаак и Йаков, а след Закона - Мойсей и Аарон, Иисус Навин, Самуил и Давид, а заедно с тях - Исая, Йеремия, Йезекиил, Даниил и дванадесетте пророци, заедно с Илия, Елисей и всички останали, Захария и Кръстителя; те проповядваха Христа - Живота и Възкресението на нашия род.

И ныне, на предпразненството, същия глас: Украси се, Витлееме, защото отвори се Едем! Приготви се, Ефрате, защото Адам се обновява, а с него заедно и Ева; защото проклятието е отменено, разцъфтя спасение за света, а душите на праведните се украсяват; и носейки като дар на приношение вместо смирна песнопение, те получават душевно спасение и нетление. Защото, ето! Този, Който в яслите лежи, е заповядал предварително духовен химн да се запее от онези, които непрестанно викат: Господи, слава на Тебе!

Но ако тази неделя се падне преди 20 декември:

И ныне, Богородичен, глас 3: Безсеменно от божествения Дух, по волята на Отца Ти зачена Сина Божи, Който предвечно съществува, раждайки Се от Отца без майка; Ти по плът роди и с мляко откърми като Младенец Този, Който заради нас от Тебе произлезе без баща; затова непрестанно се моли от беди да се избавят нашите души.

На стиховните – възкресни стихири от Октоиха.

Но ако предпразненството се падне на 24-ти декември – стихири на предпразненството, глас 2:

Доме Ефратски, * граде светий, * слава на пророците: * украси дома, * в който се ражда Божественият.

Стих: Бог ще дойде от Теман, а Светият - от Планината, засенчена с гора.

Витлееме, земя Юдина, * прекрасна обител на Този, Който Се въплъти: * приготви божествената пещера, * в която Бог се ражда по плът * от непозналата мъж свята Дева, * за да спаси света.

Стих: Господи, чух вест от Тебе и се уплаших; Господи, размишлявах за делата Ти и се ужасих.

Елате всички да честваме с вяра предпразненството на Рождество Христово * и мислено да издигнем като звезда песнопението и прославата на влъхвите, * и заедно с пастирите да извикаме: * „Спасението на човеците дойде от утробата на Девата, призовавайки верните.“

Слава, глас 2, от Киприан: Радвайте се, честни пророци, които добре се посветихте на Закона Господен и чрез вярата се явихте като непоклатими и несломими стълбове на Новия Христов Завет; и като преминахте на небето, молете Христа да дари мир на света и да спаси нашите души.

И ныне, глас 2, на предпразненството, от Киприан: Ето, приближи се времето на нашето спасение! Приготвú се, о, пещера, защото Девата идва да роди! Радвай се и се весели, Витлееме, земьо Иудина, защото от теб ще възсияе нашият Господ! Слушайте, планини и хълмове, и околните земи юдейски, защото Христос идва да спаси човека, когото създаде, защото е Човеколюбец.

Ако неделята се падне преди 20 декември:

И ныне, Богородичен, глас 2: О, ново чудо, по-велико от всички древни чудеса! Защото кой е чувал за Майка родила без мъж, носеща в обятията си Този, Който държи цялото творение? Божие изволение е Той да Се роди, а Ти, Пречиста, Го носиш на ръце като Младенец и имайки пред Него майчинско дръзновение, не преставай да Го молиш за нас, които Те почитаме, да ни помилва и да спаси душите ни.

На петохлебието: Богородице Дево (2)

И тропар на отците, глас 2:

Велики са подвизите на вярата! * Сред извора на пламъка като в прохладни води, * светите трима отроци се радваха; * и пророк Даниил се яви като пастир на лъвове, станали като овце. * По техните молитви, Христе Боже, спаси нашите души.

Ако неделята се падне на 24 декември, горният тропар на отците (2), и следващият тропар на предпразненството, глас 4:

Някога, заедно със стареца Йосиф, Мариам, като произхождаща от семето Давидово, се записа във Витлеем, носейки в утробата си безсеменния Плод; настана Й време да роди и нямаше място в страноприемницата; но пещерата се оказа като приятен чертог за Царицата. Христос се ражда, за да възкреси падналия образ.

На Утренята

Тропари: възкресен на владеещия глас (2), Слава, на отците, глас 2, И ныне, Богородичен или на предпразненството.

Възкресни седални от Октоиха.

Ако неделята се пада на 24 декември, се пеят следните първи и втори седален:

Първи седален, глас4, под.: Удивися Иосиф…:

В отците Авраам, Исаак и Йаков, Иуда и другите патриарси, Йесей, Давид и останалите пророци, Боже, тайнствено Си предрекъл Богоявлението от Девата, което щеше да стане на земята – това на Твоя предвечен Син, Христос, Който Се яви във Витлеем, пророкувайки в Духа и призовавайки всички, които са в света. Слава, и ныне, същият.

Втори седален, глас 8, под: Премудрости…:

Да отпразнуваме о, верни, празника на божествените отци и, почитайки Адам и Авел, облажавайки Сит и Енос, да възпеем Енох, Ной, Сим и Йафет. Да възхвалим Авраам, който просия с вярата си преди Закона, и божествения Исаак, Йаков, Иуда и Левий, и целомъдрения Йосиф, и да възкликнем вярно: „Богоносни праотци, молете Христа Бога да даде опрощение на греховете на тези, които с любов празнуват вашата свята памет.“ Слава, и ныне, същият.

След Ангельский собор…, седален, глас 8, под. Премудрости…:

Нека всички с песни да прославим Авраам, Исаак и Йаков, кроткия Давид, Иисус Навин и дванадесетте патриарси, заедно с тримата юноши, които угасиха огнения пламък със силата на Духа. И към тях да викнем: „Радвайте се, вие, които смело изобличихте измамата на безумния цар, и се молете на Христа да даде опрощение на съгрешенията на тези, които с любов празнуват вашата свята памет. (2)

Слава, и ныне, Богородичен, глас 8: От лоното на Отца Си слязъл и в неизказано понизяване свръхестествено Си приел върху Себе Си нашата беднота, Човеколюбче Господи, като благоволи да Се вселиш в пещера и като Младенец да Се храниш от майчини гърди, Ти, Който Си Създател и Господ. Затова, водени от звездата, влъхвите Ти носят дарове като на Владика на творението и викат: „Слава във висините Богу, дошъл на земята, за да Се роди като Човек!“.

Но ако неделята се пада на 18 или 19 декември, пеем:

Слава, и ныне, Богородичен, глас 8: Като вдовицата, която даде две лепти в жертва, и аз Ти принасям заслужена похвала от благодарност, Богородице, за всички Твои дарове; защото Ти си мой покров и помощ, и винаги ме спасяваш от напасти и скърби. Затова, освободен от причинената ми скръб, сякаш като от горяща пещ към Теб зова от все сърце: „Богородице, помогни ми, като молиш Христа Бога да ми даде опрощение на греховете, защото аз, Твоят раб, Тебе имам за своя надежда.“

Нататък, до каноните – всичко възкресно.

Канони - ако неделята се падне на 18 или 19 декември: Възкресен, Кръсто-възкресен и Богородичен канон от Октоиха; и канон на отците.

Но ако неделята се падне между 20 и 24 декември: Възкресен канон, глас 6 (ирмос и два тропара), канон на отците, глас 6 и канон на предпразненството, глас 1.

Катавасии: Христос раждается…

Песен 1

Ирмос: Този, Който в древност покри с морските вълни преследващия мъчител, сега е скрит под земята от децата на спасените тогава, а ние като млади девици нека да възпеем Господа, защото славно Се прослави.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свято възкресение.

Със страх пред Теб отварят се вратите на смъртта и се разкъсват вечните окови, защото чрез Твоето свято слизане в ада, о, Христе, възкръснаха древните мъртъвци и Възкресението Ти весело възпяха.

Съдията стои доброволно като подсъдим пред съдилището на Пилат по противозаконно обвинение и от беззаконна ръка по лицето удари понася Бог, от Когото треперят земята и небето.

Припев: Свети отци Христови, молете Бога за нас.

Днес съборът на божествените отци тържествено празнува предпразненството на Христовото Рождение и го предизобразява в най-славна благодат, защото Авраам и отроците са образ на Закона.

В древност свещеният Авраам прие Един от три-ипостасното Божество, а сега славно възхваляваното и съ-престолно на Отца Слово чрез божествения Дух слиза при децата в пещта.

Децата, които повалиха безбожието в пещта, по брой и вяра предизобразяват божествената Троица, разкривайки на света съкровените Божии тайни.

Авраам се избави от ръцете на неправедните, а божествените момци и пророк Даниил някога бяха спасени от пламъка на пещта и от рова със зверовете, затова нека да празнуваме предпразненството на Рождество Христово.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

Възрадвана и непознала брак Майко, нетленна Дево, облажаваме Те, защото Ти разцъфтя от рода Авраамов и от племето Давидово, и роди Христа, отдавна предсказан от пророците.

Ирмос: Христос се ражда – славете Го! Христос слиза от небесата – посрещнете Го! Христос е на земята – възвисете се! Пей на Господа, цяла земьо, и с веселие Го възпейте, люде, защото Се прослави!

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

Девата идва сега във Витлеем, за да роди Христа, Който става Дете по плът, Христа, Който доброволно обедня, Христа, Който става видим. Нека небето и земята да се радват!

Слава: Заиграйте, планини и хълмове! Запейте в хор, пророци богогласни! Люде и народи, запляскайте с ръце! Наближава нашето Спасение и Просветление, Което Се ражда в градчето Витлеем.

И ныне: Бог Се явява като Човек чрез непозналата брак Дева; Пребогатият Бог става беден, обогатявайки онези, които чрез злобата на дявола бяха доведени до бедност; нека всички Го възпеем с хвалебствия, защото Се прослави.

Песен 3

Ирмос: Ти, Който цялата земя постави върху водите без опора, сега висиш на Лобното място, а съзерцавайки Те творението, обхванато от голям страх, възклицава: „Никой не е свят освен Тебе, Господи!”.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свято възкресение.

Оставайки три дни в гроба, с животворното Си възкресение Ти оживотвори мъртвите от века и освободени от осъждането, те тържествуваха с радост, викайки: „Ето, Ти дойде за наше избавление, Господи!”.

Слава на Твоето възкресение, Спасителю наш, защото Ти като всесилен ни избави от ада, тлението и смъртта; и възпявайки Те казваме: „Никой не е свят освен Тебе, Господи Човеколюбче!” .

Припев: Свети отци Христови, молете Бога за нас.

Вярно пазейки славата на Божия образ и подобие, с огъня на Духа момците мъченически угасиха огъня на златния образ, пеейки: „Един единствен Господ знаем!“.

Пленените отроци, облечени в мъдростта и силата на Духа, посрамиха мъдреците вавилонски и дръзновено викаха: „Никой не е свят, освен Тебе, Господи, Човеколюбче!“.

Законът днес се радва, ликува и играе с момците и пророците преди божественото пришествие на Господа; и Авраам се радва, защото видя, че Господ Се въплъщава от неговото семе.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

Зачатие без мъки и неизразимо възприемане стана чрез Твоето Детерождение, Богородице, защото Словото Божие, Което е Бог, проповядван от пророците, ни Се яви като свръхестествена тайна.

Ирмос: Нека викнем към Родения нетленно преди вековете от Отца Син, Който в последните дни Се въплъти безсеменно от Девата - Христа Бога: „Ти въздигна нашата сила, Свят Си Ти, Господи!”.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

Този, Който по непостижим начин е роден от Отца преди всички векове, в последните времена Се въплъти от Девата, както Сам единствен знае, желаейки да обнови човечеството, погинало чрез съвета на лукавата змия.

Слава: Безначалният Божий Син, съ-престолен на Отца и на Духа във висините, виждайки падналото човешко естество, приема начало и пожелава да Се роди в плът като Човек.

И ныне: Тази, Която е по-свята от ангелите и от цялото творение, сега безсеменно ражда в плът Ангела на Великия съвет за възстановяване на всички, които Му пеят непрестанно: „Свят Си Ти, Господи!“.

Ипакои, глас 8:

Ангел ороси децата в пещта и сега прекрати риданията на жените-мироносици, казвайки: „Защо носите миро? Кого търсите в гроба? Възкръсна Христос Бог, защото Той е Животът и Спасението на рода човешки!“.

Песен 4

Ирмос: Провиждайки Твоето божествено понизяване на Кръста, Авакум в страх зовеше: „Ти разруши властта на силните, Благий, приобщавайки се към намиращите се в ада, като Всесилен!”.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свято възкресение.

Твоето божествено слизане в ада, Благи Христе Боже, стана оживотворяване за мъртвите; защото долу Ти свърза властта на врага и отвори пътя на човеците към небесата.

Лежащо в гроба, пречистото Ти тяло, Изкупителю Христе, не бе докоснато от тление, но като Всемогъщ, Ти разби портите на ада и възкръсна в слава на третия ден.

Припев: Свети отци Христови, молете Бога за нас.

Да почетем Авраам, Исаак и Йаков като първородни плодове на отците, защото от тяхното семе Се яви Христос, въплътен от Девата, като всесилен.

Описвайки предстоящото слизане на Христа при всички, Даниил ясно показа лъвовете като овце, защото като Божи пророк той предвиждаше бъдещето.

Несъблазнени от отровата на греха, о, деца, вие бяхте избавени от пламъка; защото, бидейки причастни на мъдрост, по-чиста от злато, вие останахте неизменни в пещта на измамата.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

Твоят свръхестествен Син велегласно е провъзгласяван като Очакване на народите и Спасение на света; а днес множеството на отците Го възпява.

Ирмос: Жезъл от корена Йесеев и Цвят от него Си, о Всехвални Христе; Ти разцъфтя от Девата и дойде от планината, засенчена с гора, въплъщавайки Се от непозналата мъж, но Си остана Бог Невеществен. Слава на Твоята сила, Господи!

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

Ти роди Жезъла от корена Йесеев, Дево, като произведе неувяхващия Цвят - Твореца на всичко, Който като Бог украсява с цветя цялата земя, викаща към Него: „Слава на Твоята сила, Господи!“.

Слава: Ограбен чрез храната на лукавия и с объркан разум аз се уподобих на безсловесните животни; но Ти дойде, за да ме възстановиш, о, Слове Божий, ставайки Младенец, легнал в яслите на безсловесните. Слава на Твоята сила, Господи!

И ныне: Авакум Те видя да Се въплъщаваш от Девата – сенчестата Планина, Иисусе, и да събаряш планините и хълмовете на злото, сразявайки напълно гордостта на лукавия и надменността на бесовете.

Песен 5

Ирмос: Исая видя незалязващата светлина на Богоявлението, Христе, което стана поради Твоето милосърдие и бодърствайки през нощта той викаше: „Ще възкръснат мъртвите, ще станат намиращите се в гробовете и ще се възрадват всички родени на земята!”.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свято възкресение.

Ангелът се яви като светоносец в гроба явно изобразявайки светлата радост и възвести на жените за Възкресението; и като прекратиха своя плач, те се радваха на възкръсналия Христос, от Когото получиха безкрайна радост.

По Своето милосърдие Ти прие нашия вид, Благий, и доброволно Се прикова на Кръста заради мене, който някога в рая отхвърлих Твоята свята заповед заради храната; а Ти, умирайки като Човек, ме дари с живот.

Припев: Свети отци Христови, молете Бога за нас.

Да почетем днес водача на отците божествения Даниил от Авраамовия род, като предводител на Закона и благодатта; защото като Божий пророк, той предсказа идването на Христа от Девата и се готви да посрещне Неговото божественото рождение.

Ясно предвещававайки чрез слизането на Ангела идването на Господа при нас, Авраамовите отроци угасиха пещта; и като направиха росоносен пламъка чрез вярата си, в него те унищожиха славата на златния образ.

Чрез Духа Даниил затвори устата на дивите зверове в ямата, а чрез благодатта Авраамовите отроци угасиха силата на огъня; и спасени от тлението, те предсказват идването на Христа от Девата, молейки Му се като на Изкупител за нашето спасение.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

Явявайки Твоето безстрастно възприемане на нашата природа чрез божествения Дух и бодърствайки в Закона на благодатта, Господи, Исая викаше: „От Авраамовия род и от племето на Иуда идва Девата, Която безсеменно ражда Господа в плът.“

Ирмос: Като Бог на мира и Отец на милосърдието, Ти ни прати Ангела на Великия Съвет, даряващ мир. Затова приведени към светлината на богопознанието, посрещайки зората след нощта, славословим Те, Човеколюбче.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

Всесъвършени Сине Божи, Владико на природата, по Своето милосърдие Ти благоволи да се наречеш Син Човешки и да бъдеш изцяло причислен към Своите раби, Всещедри; затова, доброволно обеднял, Ти идваш да Се родиш в пещера, Преблаги.

Слава: Христе Царю, Който Си невместим по естество, как малката пещера ще Те приеме? Как яслата ще побере Теб, Господи, Който идваш в плът заради нас от Майка, непознала брак, за да спасиш онези, които бяха отчуждени от Тебе?

И ныне: Агницата дойде да роди Пастира; приготви се, о, свещена пещера! Побързайте, пастири, да видите новородения Пастир и Агнец! Влъхви, пригответе се с дарове да Му се поклоните като на Цар в плът.

Песен 6

Ирмос: Като гледам морето на живота да се вълнува от бурите на изкушенията, аз прибягвам към Твоето тихо пристанище и Ти викам: „Изведи от тлението моя живот, Многомилостиви!”.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свято възкресение.

С тридневното Си погребение Ти извърши умъртвяването на смъртта и унищожението на ада; и след като възкръсна боголепно, благи Иисусе, Ти източи живот за тези, които са в света. (2)

Припев: Свети отци Христови, молете Бога за нас.

С гостоприемен нрав и възвисена вяра бе праотеца ни Авраам, затова радостен прие предобраза на божествената тайна, а сега, вървейки бързо пред Христа, ликува.

Вярата на юношите сега държи в подчинение творението чрез дара на Твореца, защото всепоглъщащият и безсрамен огън стоеше в страхопочитание пред тези, които почитат Иисус Христос като Създател на огъня.

Пророк Даниил, който някога затвори устата на лъвовете в ямата, божествено показа, че чрез пришествието Христово жестокостта на света ще бъде подчинена на божествения мир.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

От девствена утроба Ти роди Христа, Когото пророците видяха в Духа, Марийо, Майко непознала мъж; и отците Му по род сега се готвят да празнуват славното Му Рождество.

Ирмос: От утробата си морският звяр изхвърли като младенец Йона цял, какъвто го погълна, а Словото, вселявайки Се в Девата и възприемайки плът, мина през Нея, опазвайки Я нетленна, защото бидейки Сам неподвластен на изтление, Той и Родилата Го съхрани невредима.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

Ти идваш в пещерата като ново небе, Владичице, за да изгрее в плът от Твоята утроба, като от облак, Слънцето на славата - Христос; защото в безкрайното Си милосърдие, Той ясно желае да освети всички на тази земя с лъчите на Своята светлина.

Слава: Ти видя нашата немощ и нещастие, състрадателен Христе, и не ни презря, но без да напускаш Отца, Ти Се самопонизи и Се всели в утробата непознаваща брак Девица, Която сега отива да Те роди безболезнено в пещерата.

И ныне: Планини и хълмове, поля и долини, хора, племена, народи и всяка твар, ликувайте, изпълнени с божествена радост, защото настъпи избавлението на всички – вечното Слово Божие по Своята милост бърза да влезе във времето.

Ако неделята се пада на 18 или 19 декември - кондак на отците, глас 6:

О, трижди блажени, които не почетохте образа, изработен от ръце, но защитавани от неописуемата Същност, вие се прославихте в огненото си изпитание; и стоейки сред непоносимия пламък, призовахте Бога, казвайки: „Побързай, Щедри, да ни се притечеш на помощ като Милостив, защото можеш, каквото поискаш.“

Икос: Протегни ръката Си, от която в древност воюващите египтяни приеха изкушение и чрез която изведе поробените евреи. Не ни оставяй да ни погълне смъртта, която жадува за нас и Сатана, който ни ненавижда, и пощади душите ни, както някога пощади трите Си деца във Вавилон, които Те прославяха непрестанно и бяха хвърлени в пещ заради Теб, откъдето те викаха към Теб: „Побързай, Щедри, да ни се притечеш на помощ като Милостив, защото можеш, каквото поискаш.“

Но ако неделята се пада между 20 и 24 декември – кондак на предпразненството, глас 1, под. Лик ангельский...:

Весели се, Витлееме! Приготви се, Ефрате! * Защото, ето! Тази, Която носи Агнеца и великия Пастир в утробата си, * бърза да роди. * Като видяха това, богоносните отци се радват, * и заедно с пастирите * възпяват кърмещата Дева.

Икос: Виждайки великолепното сияние на Рождеството, Дево, боголюбивия Авраам, приснопаметният Исаак, Йаков и целият богосъбран хор на светиите се радват и с радостни възгласи повеждат творението да Те посрещне; защото Ти се яви като Посредница на радостта за всички, зачевайки в утробата си Оня, Който явявайки Те свръх-разумно някога бе видян във Вавилон да запазва неопалими юношите, хвърлени несправедливо в пещта. Затова младите девойки пеят на Този, Когото носиш в ръцете си, и Теб възпяват като кърмеща Дева.

Песен 7

Ирмос: О, неизказано чудо! Този, Който избави от пламъка благочестивите юноши в пещта сега в гроба мъртъв, бездиханен Се погребва за спасение на нас, които пеем: „Избавителю Боже, благословен Си!”.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свято възкресение.

О, странно чудо! Господ, Който седи на престол във висините, чрез приемането на плътта претърпя смърт; но възкръсна чрез силата на Божеството и възкреси със Себе Си мъртвите от века.

Ти разклати мощта на смъртта и възкръсна, като дари възкресение на онези, които истински Те славят, Господи, и които с православна вяра пеят: „Боже, Изкупителю, благословен Си!“.

Припев: Свети отци Христови, молете Бога за нас.

Отче, родоначалниче Аврааме, като роди Христа по плът, ти ясно бе явен от Духа като баща на народите, за спасението на нас, които пеем: „Боже, Изкупителю, благословен Си!“.

Песента на вдъхновените момчета посрами онези, които вдигаха шум с бездушни инструменти, защото  телесно невредими и потъпкващи разпалената с огън пещ, отроците пеят: „Боже, благословен Си!“.

В древност пророк Даниил, съзерцавайки с духовно зрение, яви Второто пришествие Христово и предсказва страшните неща, които тогава ще се случат, зовейки: „Боже, Изкупителю, благословен Си!“.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

О, дивно чудо, разказано от пророците и разкрито в древност на отците: дойде Пречистата Дева, желаеща да роди за спасението на нас, които пеем: „Боже, Изкупителю, благословен Си!“.

Ирмос: Отроците, възпитани в благочестие, пренебрегвайки нечестивото повеление, не се уплашиха от застрашителния огън, но пееха, стоейки посред пламъка: „Боже на отците ни, благословен Си!”.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

Божествената Лоза, на Която узря нетленния Грозд, се приближава, идвайки да роди Този, Който излива виното на радостта, напоявайки нас, които викаме към Него: „Боже на отците ни, благословен Си!“.

Слава: Божественото Мирохранилище - Девата, Която носи в себе си благоуханното Миро, идва да Го излее в пещерата Витлеемска и да изпълни с тайнствено благоухание онези, които пеят: „Боже на отците ни, благословен Си!“.

И ныне: Клещите, които пророк Исая видя в древността, сега идват, носейки в утробата Христа - божествения Въглен, Който изгаря всичко греховно, просветлявайки душите на верните.

Песен 8

Ирмос: Ужасява се небето в трепет и се разтърсват земните основи, защото към мъртвите Се причислява Този, Който живее във висините и Се затваря в тесен гроб; благославяйте, Го отроци, свещеници, възпявайте, люде, превъзнасяйте Го във всички векове.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свято възкресение.

О, неизразимо е Твоето снизхождение към нас, унизените, Христе! Защото, ето! – като вкуси смърт, макар да Си безсмъртен Бог, Ти Се положи в гроб като човек. Но възкръсна, Слове, съ- възкресявайки заедно със Себе Си онези, които бяха долу и които Те превъзнасят през всички векове.

Всичко живо благоговее в страх, чувайки как Всевишният доброволно слезе на земята, за да унищожи властта на ада чрез Своя Кръст и погребение, и как съ-възкреси всички, за да възклицават: „Благославяйте Го, отроци, свещеници, възпявайте, люде, превъзнасяйте Го във всички векове!“.

Припев: Свети отци Христови, молете Бога за нас.

Предизобразявайки Твоето заколение, Христе, Авраам тръгна към планината с вяра, като пожела да принесе в жертва там сина си, когото бе родил, подчинявайки Ти се, Владико; но се върна радостен с него, като славеше и превъзнасяше Теб, Изкупителя на света.

Облечен във вечно пламтящ пламък като в божествена мантия, Христе, Ти напълно угаси огъня за тримата святи юноши и при слизането Ти дори росата викна с тези, които пеят: „Свещеници, възпявайте и превъзнасяйте Го во веки!“.

Пророк Даниил бе хвърлен на лъвовете от неправеден съд, но чрез наставлението за въздържание, в своето благочестие той имаше дивите зверове като съ-постници в дълбината на ямата; по неговите молитви и молитвите на Авраам и момците, Христе, спаси тези, които Те възпяват в света.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

Гласовете на пророците вярно Го възвестиха като Иисус Емануил, Който идва в човешки образ, Син на Бога и Отца и съ-безначално Слово, Когото чрез Светия Дух Дева Мария безмъжно ражда в град Витлеем.

Ирмос: Оросяващата пещ показа образа на свръхестественото чудо, защото не изгори юношите, които прие, така както и огънят на Божеството не изгори утробата на Девата, в която влезе. Затова да запеем песен: „Цялото творение да благославя Господа и да Го превъзнася във всички векове!”.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

С радост да извикаме заедно с ангелите: „Слава във висините Богу! Спасителят се ражда, Владиката идва и звездата Го посочва, а влъхвите бързат да Го видят в яслите; нека цялото творение да благославя Господа и да Го превъзнася през всички векове!“.

Слава: Сред робите Се записа доброволно, подчинявайки Се на кесаревия закон, Владико, за да можеш да освободиш човечеството от робството на лукавия, Многомилостиви Боже; затова, радвайки се, ние пеем: „Нека цялото творение да благославя Господа и да Го превъзнася през всички векове!“.

И ныне: О, безначално Слово, аз Те нося като новороден Младенец, макар да не съм познала мъж - говореше Девата в почуда. Кого на земята да нарека Твой баща, не зная; затова заедно с всички Те възпявам: „Нека цялото творение да благославя Господа и да Го превъзнася през всички векове!“.

Песен 9

Ирмос: Не плачи за Мене, Майко, гледайки Ме в гроба - Твоя Син, Когото зачена безсеменно в утробата, защото ще възкръсна и ще Се прославя и ще възнеса със слава като Бог тия, които непрестанно с вяра и любов Те величаят.

Припев: Слава, Господи, на Твоето свято възкресение.

Защо ридаеш, о, творение, виждайки на Кръста и в гроба Подателя на живота като смъртен? Но Той ще възкръсне и ще те обнови със светлина, защото чрез възкресението Си на третия ден Той повали ада и възкреси със Себе Си мъртвите, които Го възхваляват.

Макар да слезе в гроба като смъртен, Подателю на живота, Ти разруши силата на ада и въздигна мъртвите, които бяха там, заедно със Себе Си, Христе; и като Бог дари възкресение на всички, които с вяра и любов Те величаят.

Припев: Свети отци Христови, молете Бога за нас.

Празнувайки празника на отците, живели преди Закона, нека почетем Христа, Който благолепно Се роди по плът от тях - Авраам, Исаак и Йаков, които чрез вярата станаха проповедници на Духа и благодатта и се явиха като основа на Закона и пророците.

Бог, Който чрез огъня в къпината свръхразумно показа на Мойсей божествената тайна, като слезе в огъня при момците, чрез огъня на Своята божествена природа превърна в роса пламъка на пещта.

Най-светите чада, събрали се с Авраам и чудния Божий пророк Даниил, с Исаак и Йаков, с Мойсей и Аарон, съставят верен хор, очакващ Рождество Христово, молейки се непрестанно да бъдем спасени.

Припев: Пресвета Богородице, спаси ни.

Цялото творение се радва на Твоето раждане, Дево, защото Витлеем ни отвори Едем. И, ето, наслаждавайки се на Дървото на живота, ние всички усърдно викаме с вяра: „Изпълни молитвите ни, Богородице!“.

Ирмос: Тайнство странно и преславно виждам – пещерата е небе, а Девата – херувимски престол; яслите са вместилище, където легна невместимият Христос Бог, Когото в песни величаем.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.

О, тайнство странно, удивително, преславно: Господ на славата дойде на земята и обеднял  влезе в пещерата в плът, търсейки да възстанови Адам и да избави Ева от мъките й.

Слава: С пелените Си Ти развърза връзките на грехопаденията ни; с голямата Си бедност обогатяваш всички ни, Всещедри; и като Се положи в ясли на неразумни животни, освобождаваш човеците от неразумната злоба, безначални Слове Божий.

И ныне: Проповедта на пророците достигна до краищата на земята, защото Този, за Когото те предсказаха, че трябва да дойде в пълнотата на времето, дойде и Се яви въплътен от Пречистата Дева; нека Го приемем с чисти умове!

Светилен възкресен, и на праотците, под.: Ученикомъ…:

Слава: Авраам, Исаак и Йаков, избраните патриарси, отците преди Закона, първи засветиха като светилници, защото всички пророци и праведници възсияха, запалени от тях като сияйни свещи и просветиха цялото творение с лъчите на почетните пророчества, като усърдно се молят на Бога за света.

И ныне, Богородичен: Чудно е това събитие! Непорочната Агница, внучка на Адам и на Давид, в последните времена ражда Агнеца, безначалното Слово и както подобава празникът на неизразимото Рождество се празнува предварително от множеството на отците.

Но ако неделята се падне на 24 декември, то възкресният светилен отпада и се заменя с този на отците:

От семето на Авраам и на божествения праотец Давид е безначалното Слово, Което в древност чрез слизането на Ангела в пламъка чудно спаси младежите, равни по брой на Троицата, и превърна плача на жените-мироносици в радост.

Слава: Авраам, Исаак и Йаков… (вж. по-горе)

И ныне: Весели се, Витлееме! И ти, Ефрате, приготви се, защото Богородица идва в пещерата и яслите, за да роди неизразимо Бога. О, удивителна тайна! Авраам, Исаак и Йаков, и всички патриарси и пророци, ангели и човеци сега сияйно честват предпразненството на Неговото божествено Рождество.

Хвалитни стихири, 4 възкресни и 4 на отците, глас 5, под.: Радуйся, постниковъ…:

Издигни гласа си, Сионе, божествен граде, и възвести божествената памет на отците, почитайки Авраам, Исаак и приснопаметния Йаков; защото, ето! - всички ние величаем Иуда и Левий, великия Мойсей и чудния Аарон, и почитаме Давид, Иисус Навин и Самуил. И от божествените песни сплитаме божествена възхвала на празника Рождество Христово, молейки се да получим благодат от Христа, Който да дари света с велика милост. (2)

Стих: Благословен Си, Господи, Боже на нашите отци, и възхвалено и прославено е Твоето име во веки.

Ела, Илия, който някога седна на божествена огнена колесница, излез и ти, богомъдри Елисее, и като се присъедините към Йезекиил и Осия, радвайте се! Вие, почитаеми и боговдъхновени дванадесет пророци, съставете хор, и всички праведници, възпейте с песни Рождество Христово; всеблажени отроци, които угасихте пламъка на пещта с росата на Духа, молете Христа за нас, да изпрати на душите ни велика милост.

Стих: Защото Ти Си праведен във всичко, що Си сторил за нас.

Яви се Дева Богородица, Която през вековете бе проповядвана на земята от пророците в техните слова, и Която възвестяват мъдрите патриарси и събранията на праведните, а заедно с тях ликуват благолепните жени: Сара, Ревека, Рахил и Анна, заедно със славната Мариам, Моисеева сестра. С тях се радват всички краища на света и цялото творение отдава почит, защото Творец и Бог на всичко идва да Се роди в плът и да ни дари с велика милост.

Слава, глас 8Събраните учения на старозаветния Закон разкриват божественото Христово раждане в плът на отците, които още преди Закона проповядваха благовестието на благодатта, защото издигайки се над Закона, те пребъдваха във вярата; затова и на душите, държани в ада, те предвъзвестиха раждането на Христа, Който ни избави от тлението чрез Своето Възкресение, като зовяха: „Господи, слава на Тебе!“.

Но ако неделята се падне на 24 декември – стихири, глас 4, под.: Званный свыше… :

Изпълниха се словата на Исая, защото, ето, Девата носи в утробата си въплътен Непостижимия и Неописуемия, и идва преславно да роди. О, приела Бога пещера, украси се! Приготви се, Витлееме, защото на Царя му е угодно да станеш Негово жилище. Ясли, приемете Христа, повит като Младенец, Който по Своята благост желае да развърже оковите на човешките съгрешения.

Записан с робите, Владиката пожела да разкъса разписката с дълга за нашите прегрешения и да впише в Книгата на живите всички умъртвени от измамата на змията. Девата носи Теб, Носещия всичко, Който благоволи да Се вселиш в малка пещера, обвит в смъртна плът. Удивени от Твоето могъщество, небесните ангелски хорове и благочестивите пастири възхваляваха Теб, Който Се роди като Човек.

Светлият и одушевен Облак, носещ небесния Дъжд, идва сега и скоро ще Го излее, за да напои лицето на земята. Благодатната Пролет, духовната Лястовица с непразна утроба ражда неизразимото Слово, прекратявайки зимата на безбожието. Чистият и неопетнен Палат ражда въплътения Цар в пещерата.

Слава, глас 8: Сборникът с ученията…

И ныне: Преблагословена Си, Богородице Дево…

Велико славословие.

На Литургията, блаженства – 6 възкресни и 4 на отците от 3-та песен на канона.

След входа – тропари: възкресен и на отците, Слава, и ныне: кондак на отците.

След Апостола:

Алилуя, глас 4: Боже, с ушите си чухме и нашите бащи ни възвестиха. Стих: Защото Ти ни спаси от ония, които ни измъчват, и мразещите ни посрами.

Няма коментари:

Публикуване на коментар