четвъртък, 13 януари 2022 г.

1/14 януари - Обрезание по плът на нашия Господ Иисус Христос и памет на светия наш отец Василий Велики, архиепископ на Кесария Кападокийска *

На Великата вечерня, 1-ви антифон от 1-ва катизма. На Господи, воззвахъ, 8 стихири - 4 на празника, глас 8, самогласни:

Като слезе при човешкия род, Спасителят се остави да бъде повит с пелени; Той не се погнуси и от обрязването на плътта, осмодневен по Майка и безначален по Отец; на Него, о верни, да запеем: Ти си нашият Бог помилуй ни! (2)

Не се погнуси Всеблагият Бог с плътско обрязване да се обреже, но Сам Себе Си показа като пример и образец на всички за спасение, понеже Творецът на закона изпълнява закона и предсказанията на пророците за Него; Господи, Който всичко в дланта си държиш и с пелени бе повит — слава на Тебе! (2)

Други стихири, на свети Василий, на 4, глас 4. Подобен: Повикан свише...:

Наречен едноименно на Царството, когато с мъдролюбие и вещина ти се погрижи като пастир за царското свещенство — за светия Христов народ, — отче Василие, тогава с венеца на Царството Си те украси Царят на царуващите и Господ на всички, Който е едно с Родилия Го, вечносъществуващият и еднакво безначален на Отца Син; моли Го да спаси и просвети душите ни. (2)

С одеждите на светителството украсен, ти с радост проповядваше Евангелието на Царството, Василие, и в Църквата изливаше учението на Православието; с него просвещавани, ние богословим и прославяме единия неразделен Бог в три Лица: Отца Вседържителя, Единородния Бог Слово и Божествения Дух — моли Го да спаси и просвети душите ни!

С небесните хорове заедно пребъдваше и с тях се въдворяваше, отче Василие, на техния живот ти ревностно подражаваше чрез светлата чистота на твоето житие, като безплътен докле още живееше в плът заедно със земните люде, които се наслаждаваха на твоето боговдъхновено учение; Христа нашия Бог моли да спаси душите ни от бедите и от мрака на незнанието и да ги просвети!

Слава, глас 8, от Анатолий: Ти бе жаден за премъдрост, преподобний, и за съжителка си избра над всичко съществуващо мисълта за смъртта, с която премина житие прекрасно, понеже с твърдостта на въздържание от плътски страсти се обкова и с поучение в закона божествен опази непоробено душевното си благородство, ти и на духа си покори всичкото плътско мъдруване чрез богатството на добродетелите, ето защо, след като намрази плътта, света и княза на тоя свят, ти стоиш пред Христа: проси от Него за душите ни велика милост.

И ныне, глас 8: Като слезе при човешкия род, Спасителят се остави да бъде повит с пелени; Той не се погнуси и от обрязването на плътта, осмодневен по Майка и безначален по Отец; на Него, о верни, да пеем: Ти си нашият Бог помилуй ни!

Вход, прокимен на деня, паримии.

На литията, стихири на глас 3, от Герман:

Като прие в душата си чрез чистото си житие Христа — Извора на живота, проповеднико на тайните свещени Василие, ти изля във вселената реки от благочестиви учения, от които верните църковни люде пият и като плод от славещи уста принасят благодарност на Този, Който във вечни векове прослави паметта ти.

Като излято върху тебе миро те помаза благодатта чрез свещени слово и живот да благовестиш Евангелието на Царството небесно, о, явен от Бога Василие: бидейки благоухание на Христа, вселената ти изпълни с благовонно знание за Него, затуй приеми с благоволение гласа на твоите раби и изпроси за почитащите те велики милости.

Облечен в одежда на светител, поборнико на Троицата Василие, ти застана пред престола на съдията, търпейки скърби зарад вярата и като показа страдалческо противостоене, посрами яростта на областния началник, който се гневеше с нечестива власт и те заплашваше с безжалостно разсичане; като яви усърдна и предвидлива разсъдителност, ти, отче, стана мъченик по произволение и венец на победа получи от Христа, Който има велика милост.

Слава, глас 6:Изля се в устните ти благодат, преподобни отче, и ти бе пастир на Христовата Църква, като учеше словесните овце на вяра в Единосъщната Троица в Единия Бог.

И ныне, глас 8: Като слезе при човешкия род, Спасителят се остави да бъде повит с пелени; Той не се погнуси и от обрязването на плътта, осмодневен по Майка и безначален по Отец; на Него, о верни, да пеем: Ти си нашият Бог помилуй ни!

Стиховни стихири на светителя, самогласни. Глас 1. Византиева:

О, божествена и свещена пчела на Христовата Църква, всеблажени Василие! Като се въоръжи със жилото на божествено желание, ти прониза хулите на богоомразните ереси и събра в съкровищница сладостта на благочестието за душите на верните. И сега като вървиш из нетленните пасбища на божествения рай, споменавай и нас пред Единосъщната Троица.

Стих: Устата ми ще заговорят премъдрост и размислите на сърцето ми — разум.

Ти съчета у себе си добродетелите на всички светии, отче наш Василие: на Моисея кротостта и на Илия ревността, изповядването на вярата на Петър и богословието на Йоана; и непрестанно като Павел викаше: „Кой изнемогва, та не изнемогвам и аз? Кой се съблазнява, та аз се не разпалям?“ Затуй заселен с тях ведно, моли да се спасят душите ни.

Стих: Устата на праведния се поучават в премъдрост и езикът му ще изрече праведен съд.

Глас 2. Като опозна естеството на съществуващия свят и като проникна в непостоянството на всички неща, ти намери за единствено неизменчив надсъщностния Създател на всичко, към Него ти всецяло се привърза и отхвърли желанието за преходното, моли и ние да получим божествено желание, проповеднико на свещените тайни Василие!

Слава, глас 6: Ти прие от небето благодатта на чудотворството и с ученията си изобличи измамата на идолослужението; ти, всеблажени Василие, си слава и утвърждение на светителите и огледало на учението на всички преподобни; като имаш дръзновение пред Бога - моли Го да спаси душите ни.

И ныне, глас 8: Не се погнуси Всеблагият Бог с плътско обрязване да се обреже, но Сам Себе Си показа като пример и образец на всички за спасение, понеже Творецът на закона изпълнява закона и предсказанията на пророците за Него; Господи, Който всичко в дланта си държиш и с пелени бе повит — слава на Тебе!

Тропар на светителя, глас 1.

По цялата земя, приела твоето слово, се разчу твоят глас, с който боголепно ти разкри истинската вяра, естеството на всичко съществуващо изясни, човешките обичаи украси, царствени свещенослужителю, отче преподобни, моли Христа Бога да спаси душите ни!

Тропар на Обрезание, глас 1:

Слава, и ныне: Ти, Който седиш на престол огневиден, заедно с безначалния Отец и с Твоя божествен Дух, Си благоволил да Се родиш на земята от Девицата Твоята Майка, незнаеща мъж, Иисусе; затова и на осмия ден прие обрезание като Човек: слава на Твоята всеблага воля, слава на Твоя промисъл, слава на Твоето снизхождение, едничък Човеколюбче!

На Богъ  Господъ - тропар на празника (2), Слава, на светителя, И ныне - на празника.

Седални след първото четене от Псалтира, глас 5.

Нека всички да възхвалим Василий като царствено украшение на Църквата и като съкровищница на неизчерпаемо учение — с това той ни научи как да почитаме Светата Троица, съединена по Естество, а разделена по Лица.

Глас 1. Подобен: Твоя гроб, Спасителю:

Слава: Премъдри Василие, като стоиш пред Светата Троица, моли се ние, които те възпяваме и почитаме твоята памет, да се сдобием в Съдния ден с благодат, милост и очищение на прегрешенията, та с уста и сърца да прославяме единствения Човеколюбец.

И ныне: Творецът на всичко и Владетелят на света — Този, Който във висините пребъдва с Отца и Духа, — на осмия ден като Младенец се обрязва на земята. Наистина божествени и чудни са делата Ти, защото Ти, о Владико, заради нас Се обряза, понеже Ти Си Завършекът на закона.

Седален след второто четене от Псалтира, глас 8. Подобен: На премъдростта:

Тайното богатство на неизказана премъдрост свише от Бога ти прие и за всички изля водите на Православието, които веселят божествено сърцата на верните, а приказките на неверните заслужено потапят. Затуй и чрез двойните трудове на благочестието ти се яви непобедим поборник на Светата Троица, светителю Василие; моли се на Христа Бога да дари прошка на греховете на ония, които с любов празнуват светата твоя памет.

Глас 3. Подобен: На вярата божествена:

Слава: Като с води ти напои цялата вселена с твоите учения - събраните догмати на благочестието, защото в теб наистина се покоéше Изворът на живота, Василие; като имаш дръзновение пред Него — моли Го, боговдъхновений, да ни дари велика милост.

И ныне, глас 4: Този, Който е по естество невидим, сега по плът е видим, сега несътвореният Бог Слово Се сътворява, като Се ражда от чиста Дева; затуй и по закона заради нас, човеците, Той Се обрязва като осмодневен Младенец — нека Му се поклоним като на наш Спасител.

Седален след полиелея, глас 8. Подобен: На премъдростта:

Със силата на словеса божествени ти срази мрачните ереси, всички Евномиеви дързости потопи, на хората проповядваше, че Дух Светий е Бог и с въздигане на ръцете си умъртви противниците. Изцяло ти прокуди Савелиевата заблуда, всички Несториеви разсъждения показа безсмислени, светителю Василие: моли се на Христа Бога да дари прошка на греховете на ония, които с любов празнуват светата твоя памет.

Слава: Благодатта на твоите божествени слова и тайнствената висота на догматическите ти учения за нас бяха стълба за възкачване към Бога; защото като придоби тръбата на Духа, отче, с нея проповядваше божествените учения. Ето защо и се всели на места с тучен злак, като получи награда за твоите подвизи, преподобни архиерею Василие — моли се на Христа Бога да дари прошка на греховете на ония, които с любов празнуват твоята свята памет.

И ныне: Владетелят и Творецът на всичко съществуващо, Който прие плът от Твоята пречиста утроба, Те показа Застъпница за хората, о Всенепорочна; затова всички към Теб прибягваме и просим очищение на прегрешенията, както и да се избавим от вечните мъки и от всяко зло, причинявано от злобния световен княз. Затова Ти викаме: моли се на Твоя Син и Бог да дари прошка на греховете на ония, които с вяра се покланят на всесветата Твоя Рожба.

1-ви антифон на глас 4.

Прокимен на глас 4: Устата ми ще заговорят премъдрост и размислите на сърцето ми — разум. Стих: Чуйте това, всички народи, отворете слух всички, които живеете по вселената.

След 50-ти псалом, самогласна стихира, глас 6:

Изля се в устните ти благодат, преподобни отче, и ти бе пастир на Христовата Църква, като учеше словесните овце на вяра в Единосъщната Троица — в Единия Бог.

Канон на празника, творение Стефаново, глас 2 и на светителя, от преп. Йоан Дамаскин, глас 2. Ирмосите съвпадат. Катавасии – на Богоявление.

Песен 1

Ирмос: Дойдете, люде, да пеем песен на Христа Бога, Който се прослави, като раздели морето и упътваше народа, спасявайки го от египетското робство.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе!

Осмият от дните, носещ образа на бъдещето, се просветлява и освещава от драговолната Ти нищета, Христе, защото в тоя ден Ти Се обряза по плът според закона.

На осмия ден от Рождеството Си Христос приема обрезание и днес скрива неговата сянка, дарявайки сиянието на новозаветната благодат.

Припев: Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Достойно бе да дойде твоят глас, Василие, у нас, които искаме да почнем твоята възхвала, но, отче, приеми молбите ни и щедро благодат дарявай ни.

Ти шестваше по трънестия път на добродетелите и достигна равния и безпрепятствен възход на небесата и образец на всички се яви, Василие.

Движенията на страстта, що обезсилват плътта, ти възпита чрез жажда за премъдрост, ето защо вселяваш се в царството на нетлението, отче Василие.

Страстите на душата и плътта, ти благовременно посече с меч духовен, о Василие, а себе си принесе в жертва на Владиката.

Слава: След като проникна духом в тайни неизказани, Василие, ти стана ясен тайноведец на Царството Христово, о свещени отче, и ни озари със светлината на Светата Троица.

И ныне: Кой може достойно да изкаже Твоето неизказано зачеване, Всечиста, че Ти роди по плът Бога, Който ни Се яви като Спасител и Господ.

Песен 3

Ирмос: Утвърди ни в Тебе, Господи, Който в древност умъртви греха и Твоя страх всели в сърцата на нас, които Те възпяваме.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе!

Над-естественият въплътен Бог Слово Се обряза, за да отмени закона, и Той ни даде начало на благодатта Божествена и на живот нетленен.

Като Изпълнител на закона Се яви въплътеният Христос, а не като противник Богу, и драговолно Той прие обрязване на осмия ден.

Припев: Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Твоята памет настъпи и просия заедно с Христовото Рождество, чието неизказано тайнство ти, отче, ясно изказа с твоите слова.

Укрепян от страха Господен, който е начало на премъдростта, ти от премъдростта с любов по-прекрасна бе окрилен, о Василие.

Изпълнен със всестранни знания — не само за земния и лесно презираем свят, но много повече за по-прекрасния, ти се показа светлина на света, Василие.

Слава: Василие премъдри, ти показа, че чрез деятелен живот се възхожда към пребожественото съзерцание и го постигна чрез деятелност, сдобивайки се с ясно разбиране на съществуващото.

И ныне: В утробата си Ти безсеменно зачена Бога и неизказано роди Въплътения, Когото не смеят да погледнат силите небесни, Чиста Приснодево!

Кондак на празника, глас 3. Подобен: Девата днес:

Господ на всички днес търпи обрезание и като Благ обрязва греховете людски, и на света спасение дарява, а в небесата радва се и архиереят на Създателя облеченият в светлина божествен тайноведец Христóв Василий.

Седален на светителя, глас 8. Подобен: На премъдростта:

След като усвои словото на премъдростта и отхвърли игото на писмения закон, на всички ти проповядва словото на благодатта и с твоите слова изглади скрижалите на душите, върху които начерта божествени учения. Затова като премина мрака под облака на покривалото телесно, ти духом просия, светителю Василие: моли Христа Бога да дари прошка на греховете на нас, които честваме с любов светата твоя памет. (2)

Слава, и ныне, на празника, глас 4, подобен: Днес Ти се яви: Понеже Сам Си бездна на човеколюбието, Ти Се облече, о Владико, в рабски образ и прие обрязване по плът, като на всички хора подари великата Си милост.

Песен 4

Ирмос: Чух, Господи вестта за Твоя промисъл и Теб прославих, единствен Човеколюбче.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе!

Край бе положен на обрязването, откакто волно обряза Се Христос, спасявайки с благодатта Си многобройните народи.

Осмият ден, в който Владиката обрязан бе по плът, изобразява бъдещия осми век на вечния живот.

Припев: Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Църквата, Невеста на Христа, се украсява както с Рождеството Му, тъй и със паметта ти, всеблажений.

Водейки бран заради Бога, ти се яви непобедим, като се покоряваше на Неговите повеления във всичко.

Ти даден бе на Църквата от Бога за ограда и твърда стена, о Василие преблажени.

Слава: За Божиите противници ти се яви секира поразяваща и огън, що заблудата пояжда, отче Василие.

И ныне: Чиста Дево, заченала без семе Бога, молим Те винаги да Му се молиш за Твоите раби.

Песен 5

Ирмос: Дарителю на светлината и Създателю на вековете Господи, напътствай ни чрез светлината на Твоите заповеди, понеже друг бог, освен Тебе не познаваме.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе!

Приел неизразимо плът от Девата и Майката, Ти, Господи, не отказа да Се облечеш и в образа човешки като Младенец, и Сам закона Твой законно Ти изпълни.

Израил се оприличи на нощ, понеже бе привързан към сянката на Закона, но произлизайки от него по плът, Христос Се яви, засиявайки като Светлината на света.

Припев: Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Днес Църквата наистина празнува двоен празник — на Обрезанието на Владиката, Който като младенец на земята Се яви, и паметта на Неговия мъдър и преблажен раб Василий.

Твърде неясно описаното от Мойсея на Синай произхождение на всичко ти обясни на всички, черпейки слова от съкровищата Божии, о преблажени Василие.

Слава: Нито Мойсей законодателят, нито живелият преди закона Йосиф дадоха храна, подобна на Храната, Която ти раздаваше: защото ти сам раздаваше Божествената Плът, Василие.

И ныне: На Тебе, що роди Създателя на всички, викаме: радвай се, Чиста, радвай се Ти, от Която светлина изгря за нас, радвай се Ти, Която в себе си побра невместимия Бог.

Песен 6

Ирмос: Бездна на много грехове ме е погълнала, и като подражавам на пророка, Теб зова: Господи, от тлението ме изведи.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе!

Законът бе завършен, откак Христос като младенец, Сам изпълнявайки закона, обрязване прие и клетвата законна изкорени.

Пазенето на съботата и обрязването — предмет на еврейската надменност, бяха мигом отменени от явилия Се Христос, и пролетта на благодатта изгря.

Припев: Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Душите бедни, чезнещи от глад, ти изобилно, о Василие, нахрани и гладните сърца изпълни с всякакво божествено веселие.

Богато ти насити със храна небесна гладните, затуй че словото ти беше хляб ангелски и ти раздаваше го като превъзходен разпределител на пшеница.

Цветът на всяка добродетел трудолюбиво ти като пчела, Василие, събра и станал изкусен в това, ние те наричаме блажен.

Слава: Побърза от света да се отлъчиш и с Бога да живееш. затова като остави непостоянното и тленното, Василие преблажени, ти като мъдър се сдоби със вечното.

И ныне: Спаси от беди Твоите раби, Богородице, защото след Бога всички към Тебе прибягваме като към неразрушима Стена и Застъпница.

Кондак, глас 4. Подобен: Днес Ти се яви:

Ти се яви на Църквата непоклатимо основание, като на всички хора даваше господство неприкосновено, което запечата с твоите учения, небесното разкриващ Василие преподобни.

Икос: На целомъдрието чаша, уста премъдра и на църковните учения основа, Великият Василий духовно всички озарява. Дойдете, прочее, да застанем в Божия дом, с горещи сърца очи да вдигнем, като се наслаждаваме на чудесата му, с лъчите на житието му облени светло, и с чистия му дух прохлаждани, на вярата му нека подражаваме, на пламенността и на смирението му, заради които той стана дом на Божието естество; възпяваме те с тия думи, небесното разкриващ Василие преподобни!

Песен 7

Ирмос: Докато всички служеха на златния истукан на поле Деир, тримата Твои отроци нехаеха за безбожната повеля, но хвърлени посред огъня, оросявани пееха: благословен Си, Боже на нашите отци!

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе!

Светло и пресветло е Рождество Христово, а и днешното тайнство, което изобразява бъдещото обновление, защото по реда на закона Спасителят Се обрязва не като Бог, но като Човек и изпълнение на закона.

Образ на Отца е Синът, а на Сина — Духът, а ти на Духа си непорочно огледало, о Василие, и дом на цялата Света Троица. Благословена е паметта ти и прославящите я се прославят свише.

Припев: Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Ти углъби ума си в непостижимите Божии дълбини и като събра драгоценните бисери на знание духовно, света изпълни с премъдрост и го научи да пее: благословен Си, Боже на нашите отци!

О, какво еднакво вдъхновение на ума има у тази двоица свещена, защото съединени от желание божествено Василий – в Григорий и Григорий – във Василий, като една душа неразделимо пребиваваха в две тела; молете сега Христа за вашето паство.

Баща на сиротите и на вдовиците защитник, на бедните — богатство, на болните — утеха, а на богатите — напътственик, на старите опора беше ти, на младите вразумител, и на монасите — пример за добродетелност, Василие.

Слава: Като очисти своя ум от всяка тинеста нечистота, Василие, и с божествено желание изпълнен, ти проникна чрез Духа в духовните неща; ето защо, възпявайки Светата Троица, ти с дръзновение зовеше: благословен Си, Боже на нашите отци!

И ныне: Като къпина в огнен пламък пророчески видя Те Мойсей на планина Синай, о Чиста, защото Ти без да изгаряш прие непристъпната светлина на Неизречимия, Който, бидейки Един от свещените Ипостаси на Троицата, Се съедини с грубата плът.

Песен 8

Ирмос: Бог Слово, Който с мъдрост неизказана от нищото създаде всичко съществуващо, благославяйте Го, творения, като Господ и превъзнасяйте Го във всички векове.

Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе!

В осмия ден Владиката като Младенец се обрязва и името Иисус приема, защото Той е на света Спасителят и Господарят.

С осмия ден след Рождество Христово достойно се съчета всеславната памет на светителя, която с вяра почитаме и Господа възпяваме и превъзнасяме во веки.

Припев: Светителю отче Василие, моли Бога за нас!

Господа, Който по неизказан промисъл дарува на света Василий — на благочестието светлина, на богословието тръба, — благославяйте, творения Господни, Господа!

Господа, Който обилно действайки се всели в мъдрия Василий и чрез него изля благочестиво богословие, — благославяйте, творения Господни, Господа!

Като се наслаждаваме на божествените ти слова, Василие, ние тържествуваме в деня на паметта ти и не преставаме да пеем: благославяйте, творения Господни, Господа!

Слава: Ти озари света с лъчи от словеса, Василие, които чрез светлината си ни учат да почитаме като едно божественото естество на Троицата: благославяйте, творения Господни, Господа!

И ныне: Родения преди вековете от Отца и безлетен Бог Слово, Който в последните времена от Девата изгря: благославяйте, творения Господни, Господа!

На 9-та песен не пеем Честнейшую…, а припевите на Обрезание:

Душо моя, величай Господа, Който по плът Се обряза според Закона.

Ирмос: Тебе величаем, Богородице благословена и всечиста, която Бога Светилник, сияещ преди слънцето и в плът дошъл при нас Ти въплъти в девствената си утроба. (2)

Душо моя, величай Приемащия обрезание на осмия ден.

Като превъзмогна всички предели да човешкото естество, Христос Се ражда свръхестествено от Девата, и както повеляват предписанията на Закона, по плът Се обрязва и Се явява изпълнител на Закона.

Днес Владиката обрязва Се по плът като Младенец, изпълнявайки Закона.

Като превъзмогна всички предели да човешкото естество, Христос Се ражда свръхестествено от Девата, и както повеляват предписанията на Закона, по плът Се обрязва и Се явява изпълнител на Закона.

Днес по плът Владиката обряза Се и нарече Се Иисус.

Дойдете в святост да тържествуваме славното именуване на Владиката Христос, защото днес Той боголепно Се нарече Иисус; ведно с това и празника на светителя величаем.

Душо моя, величай великия сред йерарсите Василий.

Като вярно Христово агне ти, Василие, последва живоносните стъпки на Първия Пастир, защото живота си предаде на мъчителя, о отче, като великодушно пръв търпеше бедствие заради Църквата, о всеблажений.

Душо моя, величай пресветлия светилникът на вселената.

Като вярно Христово агне ти, Василие, последва живоносните стъпки на Първия Пастир, защото живота си предаде на мъчителя, о отче, като великодушно пръв търпеше бедствие заради Църквата, о всеблажений.

Душо моя, величай Великия Василий от Кесария.

Като видя всесвещеното църковно събрание Христово, украсено от твоето светителство, мъдрий, пагубният мъчител падна като от гръм ударен, защото не можеше да изтърпи зарите на Духа, живеещ в тебе, о Василие.

Душо моя, величай украсителя на Църквата Христова.

Ти се удостои с апостолско седалище, с лика на страдалците Христови, със скинията патриаршеска, с насладата на праведните и радостта на пророците, Василие, защото бе служител на Богородица и тайнозрител на Светата Троица.

Душо моя, величай по-почитаната от войнствата небесни пречиста Дева Богородица.

Единият Господ, Който с води покрива свода наднебесен, морето в пределите му удържа и бездната превръща в суша, като прие от Тебе плът, о Чиста, бърза от Витлеем да дойде на Йордан, за да приеме кръщение по плът.

И последните катавасии на Богоявление със следните припеви:

Душо моя, величай Господа, Който по плът Се обряза според Закона.

Ирмос: Никой език не може да Те възхвали достойно и дори висшият ум е в недоумение как да Те възпее, Богородице, но като Блага, приеми вярата ни, защото знаеш и нашата божествена любов; Ти си защитница на християните и Тебе ние величаем.

Душо моя, величай по-почитаната от войнствата небесни пречиста Дева Богородица.

Ирмос: О, как превишат ума чудесата на Родилия Се от Тебе, Невесто всечиста, Майко благословена! Получили чрез Тебе всесъвършено спасение, ние достойно Те възхваляме, като Благоделка, принасяйки Ти в дар благодарствена песен.

Светилен. Подобен: В светилището духом:

Покривалото на душата си ти, отче, обряза чрез любовта към Премъдростта и се показа на света като слънце чрез чудесата, и мислите на верните ти озари, о богомъдри тайнозрителю на Троицата, мъдри Василие и на Богородица служителю. (2)

Слава, и ныне: По плът обрязва Се Творецът на вековете като осмодневен Младенец, изпълнил Закона; и като Човек с пелени Се повива и с мляко Се храни Този, Който като Бог държи цялото творение с безмерна сила и го управлява с всесилна длан.

Хвалитни стихири на 6, глас 5. Подобен: Радвай се:

Този, Който като Бог от Бога произлезе от Отца без отделяне и като Слово без тление неизказано роди Се, търпи обрязване по плът, пребъдвайки неизменно Бог; ето защо, като изпълни законното, стоейки над Закона, Той всички избавя от законното проклятие и дарява благословение свише. Затуй, като възхваляваме преблагото Му снизхождение, ние възпяваме и с благодарност Го славим и Го молим да дарува на душите ни велика милост. (2)

Бидейки син на Бога по благодат чрез възрождението в божественото кръщение, преподобний, ти изповяда Сина Божий като предвечен Бог и Слово, по естество и наистина единосъщен на Отца и безначален като Него; а зиналите уста на еретиците запуши с блясъка на словата си, затуй и в горното Царство се пресели, където заедно съ-царуваш с Единствения царстващ по естество Христос, Който излива над света богата и велика милост.

Вътре в небесния храм, като светител свещен, ти се засели облечен в деяние и съзерцание — начала на премъдростта, — като в свещена одежда. И сега, като свещенодействаш пред небесния жертвеник, преподобний, и стоиш пред Бога в невеществено богослужение, споменавай милостиво, о Василие всеблажени, нас, които празнуваме свещената и всечестна твоя памет, и моли за нас Христа, даряващ на света велика милост.

Всецяло посветен на Бога и всеотдайно привързан към него от детство, ти с блясъците на премъдростта божествена се озари, смисъла на съществуващия свят изясни, разкривайки със светли и мъдри думи пребожественото дело на познанието и въдворявайки благообразен ред във всичко. Затова те назоваваме божествен проповедник и учител, и светоносен светилник на Църквата, който моли Христа, даряващ на света велика милост.

В Божия страх ти укрепна, като разбра, че той е начало на премъдростта, Василие, ала страха с премъдрост и праведен живот надмогна, отче, чрез любовта се съедини с Бога и много близък с Него стана. Затова като се научи на божествените наредби и съдби, ти изучи човешките обичаи и украси умовете на верните, обяснявайки събраните духовни закони. Прочее, моли Христа да дарува на душите ни велика милост.

Слава, глас 6: Изля се в устните ти благодат, преподобни отче, и ти бе пастир на Христовата Църква, като учеше словесните овце на вяра в Единосъщната Троица — в Единия Бог.

И ныне, глас 8: Като слезе при човешкия род, Спасителят Се остави да бъде повит с пелени; Той не Се погнуси и от обрязването на плътта, осмодневен по Майка и безначален по Отец; на Него, о верни, да запеем: Ти Си нашият Бог — помилуй ни!

Велико славословие. Тропар на светителя, Слава, и ныне – на празника.

На Василиевата литургия, блаженства на 8: от канона на празника песен 3, и от канона на светителя песен 6.

Тропари: на празника и на светителя,

Слава - кондак на светителя, И ныне - кондак на празника.

След Апостола:

Алилуя, глас 8: Ти, Който пасеш Израиля: вслушай Се. Стих: Устата на праведния се поучават в премъдрост и езикът му ще изрече прав съд.

Задостойник: О Тебе радуется…

Причастен: „Хвалете Господа от небесата, хвалете Го във висините!“

На светителя: Вечен ще бъде споменът за праведника; от зла мълва не ще се уплаши.


* Превод П. Хинов (+2022)

Няма коментари:

Публикуване на коментар