Стих:
Най-великия Вторник ни води десетте девици,
Които чуха присъда от неподкупния Владика.
Но за да не би някой, като се подвизава в тази
добродетел, да небрежи за останалите и най-вече за милостинята, чрез която
светилникът на девството ярко засиява, Свещеното Евангелие привежда тази
притча; и нарича мъдри петте девици, съчетали девството с елей на милостиня,
едновременно изобилен и драгоценен; а другите пет – неразумни, защото и те
имали девство, но милостиня – несравнено по-малко. Затова са и неразумни,
понеже след като изпълнили по-голямото, небрежели за по-малкото и с нищо не
се различавали от блудниците - онези чрез плътта, а тези чрез богатството
били победени.
След като изминала нощта на настоящия живот, всички
девици задремали, т.е. умрели, защото смъртта се нарича сън. И докато спели
посред нощ се разнесъл вик. Едните, като взели много елей, влезли с Жениха,
когато се отворили вратите. А неразумните, имащи недостатъчно елей, след като
се събудили започнали да го търсят. Мъдрите пожелали да им дадат, но не могли
и преди да влязат им отговорили, казвайки: да не би да не стигне и нам, и вам;
идете прочее при продавачите, т.е. бедните, и си купете. Но напразно, защото
след смъртта не е възможно. Както и в притчата за богаташа и бедния Лазар
Авраам открива същото, говорейки: трудно е да преминеш оттук там. Но
неразумните, след като дошли непросветени, така завикали, удряйки по вратата:
Господи, Господи, отвори ни. Сам Господ им дал онзи страшен отговор: махнете се от Мен, рекъл, не ви познавам; как можете да видите Жениха, когато нямате зестра
- самата милостиня?
Поради това богоносните отци са положили тук притчата за десетте девици, за да ни поучат винаги да бдим и да бъдем готови да посрещнем истинския Жених, вършейки добри дела, а най-вече милостиня. Защото неизвестен е денят и часът на смъртта. Така и Йосиф ни учи да придобием целомъдрие, а смоковницата да принасяме непрестанно духовен плод. Който се подвизава в едно и неоспоримо по-велико дело, но небрежи за другите и особено за милостинята, не ще влезе с Христос във вечното упокоение, но бива върнат назад посрамен. Понеже няма нищо по-печално и преизпълнено със срам от девство, побеждавано от пристрастието към богатството.
Но, о, Женише Христе, причисли и нас към мъдрите девици, направи ни причастници на Твоето избрано стадо и ни помилуй. Амин.
Превод - Ловчанска митрополия
Няма коментари:
Публикуване на коментар