събота, 21 април 2012 г.

Неделя Антипасха, Уверение Томино


В името на Отца и Сина, и Светия Дух. Амин.
Христос возкресе! Воистину возкресе!


О, преславно чудо! Йоан склони глава на гърдите на Словото, а Тома се удостои да се докосне до ребрата Му. И така единият извлече хвърлящата в трепет дълбина на богословието, а другият се удостои да ни въведе в тайната на домостроителството, защото той представи ясно доказателство за възкресението Му, зовейки: „Господ мой и Бог мой, слава Тебе!”. (Стиховна стихира, глас 4)

Днес празнуваме първата неделя след Пасха, наречена в богослужебните книги Антипасха или Томина неделя, в която си спомняме явяването на Господа пред апостолите за втори път след Неговото славно Възкресение от мъртвите, и по-специално явяването Му на апостол Тома, комуто заповядал да вложи ръка в белезите от гвоздеите по ръцете Му, както и в раната в ребрата Му. Ние не знаем какво божествено откровение е преживял апостолът в момента, когато сложил ръката си в раните Господни (нещо, от което се страхуват дори самите ангелски сили), но крайният резултат от това са думите: „Господ мой и Бог мой!”. С тези прости слова св. ап. Тома ясно изразява пред нас вярата си в единението на двете природи у Богочовека, защото наричайки Го „Господ”, той има предвид човечеството Му, а назовавайки Го „Бог”, той разкрива Неговата божественост.

Акт на дълбоко смирение, напълно подхождащ на божественото величие на нашия Спасител, е да снизходи към немощта на Своите апостоли. В неверието си Тома не е единствен, защото и другите апостоли са изразили подобно съмнение при първото Христово явяване, и само защото ял пред тях, нашият Господ успял да успокои страховете и съмненията им, че това, което виждат не е призрак или дух, а същият Човек, Който претърпя страданията със същото това тяло. Неверието на Тома обаче е по-сериозно поради това, че той отказва да приеме свидетелството на своите събратя - апостоли. В отговор на тяхното свидетелство той казва: „Ако не видя на ръцете Му белезите от гвоздеите и не сложа пръста си в тях, и не сложа ръка в ребрата Му, няма да повярвам!”.

Вездесъщият и всезнаещият Господ, имайки предзнание за всички неща, със сигурност е знаел тези слова още преди Тома да ги е изрекъл, и въпреки това Той снизхожда към него и Му показва ребрата Си, заповядвайки на апостола да не бъде вече невярващ, а вярващ. Неверието не е в резултат на рационален ум, а на все още слаба душа и затова напразно съвременните философи обвиняват вярващите люде, че са суеверни, слабоумни човеци. Тома ни показва, че неверието не е добродетел, не е дело на интелигентен и просветен човек, а резултат на упорство, родено от слабост.

В Охридския пролог, владика Николай Велимирович пише следното:
Как можем да отговорим на тези, които казват, че в нашата логика няма място за Чудотвореца Христа? Отговори им просто: Поставете себе си в Него. В Неговата логика се съдържа цялата вечност и всички временни блага, така че бихте могли, ако желаете, да намерите място и за себе си. Ако не можете да съберете буре в напръстник, то можете да поберете напръстник в буре. Блаженият Климент Александрийски казва: „Философите са като деца, докато не узреят в Христа”, защото истината никога не се побира само в процесите на рационалното мислене. Христос дойде, за да обнови човеците, а също така и да направи нова логиката на човеците. Той е нашият Логос и нашата логика. Така ние трябва да насочим нашите умове в съответствие с Неговия, а не Той с нашите. Той е коректив на нашите умове. Слънцето не се настройва спрямо нашите часовници, а те - спрямо слънцето.

Тялото на Господа след Възкресението Му е прославено тяло, което е земно и едновременно с това небесно. Затова Той е могъл да поеме храна, както и свободно да премине през заключената врата. За тези, които се съмняват във възможността Господ да стори това, светите отци представят силен аргумент - щом не се съмняваме, че Той е могъл да премине през затворените врати на Девическата утроба, то можем да сме сигурни, че е могъл да мине и през затворените врати, където са били събрани учениците.

Господ поздравява апостоли с думите „Мир вам!”, защото знаел за душевното им смущение, докато се криели в страх от иудеите. Апостолите видели как тези хора убили Господа и имали всички основания да очакват подобно наказание и за себе си не само поради тази причина, но също и заради заговора за убийството на четиридневния мъртвец Лазар, възкресен от Христа. Ето защо Господ утешава апостолите със Своето божествено присъствие, издигайки умовете им с благословията на Своя мир. Това утешение от Господа не е чуждо и на нас днес, и няма по-ясен израз на тази реалност от това, което преживяваме чрез Божествената литургия. По време на литургията свещеникът възкликва „Мир на всички!”, преподавайки на верните мира, който Нашият Господ е дал на Своите апостоли. И нещо повече - точно както Господ покани Тома да се докосне до огнетечното Му ребро, така нашият Спасител ни кани да се причастяваме с новия плод на божествената радост в Царството Му - Неговите скъпоценни и всесвети Тяло и Кръв. Господ изцери неверието на Тома, така както лекува и душите ни - чрез божественото причастие. Като човешки същества ние сме съставни по природа - с душа и тяло, и от съществено значение е, че нашето изцеление се осъществява и в двете. Светото Причастие извършва това, защото светите тайнства са физически и духовни, лечебни и за душата и за тялото.

Нашият Господ Иисус бе пратен от Своя Отец, за да спаси човешкия род и по същия начин Той изпрати Своите апостоли, за да спасява света. Когато апостолите ръкополагали мъже за служение на Църквата, те ги изпращали по същия начин, като им казвали: „Както нашият Господ ни прати, така и ние ви пращаме!”. Това е същността на апостолското приемство. Никой човек не приема честта от свещенството сам от себе си, но той е призван от Бога чрез Църквата и се изпраща, за да работи от името на Църквата. Той не е служител сам за себе си, а раб Божи, служещ на Божия народ. Той не кръщава в свое име, а в името на Светата Троица, Която извършва цялото тайнство чрез ръцете на ръкоположения да служи за тази цел.


Вечерня на празника – тук

Няма коментари:

Публикуване на коментар