Поучение за неделята от св. Игнатий Брянчанинов
ЗА САМОМНЕНИЕТО И СМИРЕНОМЪДРИЕТО
Възлюбени братя! Нашият Господ Иисус Христос след
изцеляването на слепородения, за което слушахме днес в светото Евангелие,
казал: За съд дойдох Аз на тоя свят, за да виждат невиждащите, а виждащите да
станат слепи (Йоан. 9:39). Тези думи на Господа не можело да бъдат изслушани
равнодушно от гордите мъдреци и праведници на света, каквито били иудейските
фарисеи. Тяхното самолюбие и високото им мнение за себе си се почувствали
оскърбени. На думите на Господа те отговорили с въпрос, който изразявал и
негодувание, и самомнение, и насмешка, и ненавист към Господа, съединени с
презрение към Него. Нима и ние сме слепи? - казали те. С отговора на въпроса на
фарисеите Господ изобразил пред тях душевното им състояние, послужило за
начална причина за въпроса. Да бяхте били слепи, им казал Той, не щяхте да
имате грях; но сега казвате, че виждате, затова грехът ви остава (Йоан. 9:40,
41).
Какъв страшен душевен недъг е самомнението! В човешките дела
то лишава гордия от помощта и съвета на ближните, а в Божието дело, в делото на
спасението, то е лишило и лишава надменните фарисеи от най-скъпоценното
съкровище- от Божия дар, принесен от небето от Сина Божий, лишило ги е и ги
лишава от Божествено Откровение и от съединеното с приемането на това
откровение блажено общение с Бога.
Фарисеите признавали себе си за виждащи, тоест задоволително
и във висша степен запознати с истинното Богопознание, нямащи нужда от никакво
по-нататъшно преуспяване и учение, и на това основание отхвърлили онова учение
за Бога, което се преподавало непосредствено от Бога.
Добродетелта, противоположна на гордостта и на нейния особен
израз в самия човешки дух - самомнението, - е смирението. Както гордостта е
недъг преди всичко на нашия дух, грях на ума, така и смирението е благо и
блажено състояние на духа, преди всичко добродетел на ума. По тази причина в
Свещеното Писание и в писанията на отците тя много често се нарича смиреномъдрие.
Какво е смиреномъдрие? Смиреномъдрието е правилно разбиране на човека за
човечеството, следователно, то е правилно разбиране на човека за самия себе си.
Прякото действие на смирението, или смиреномъдрието, се състои в това, че
правилното разбиране на човека за човечеството и за самия себе си примирява
човека със себе си, с човешкото общество, с личните и обществените обстоятелства - примирява го със земята и
небето. Добродетелта смирение е получила своето име от пораждания от нея
вътрешен сърдечен мир. Когато имаме предвид само успокоителното, радостно,
блажено състояние, пораждано в нас от добродетелта, я наричаме смирение. А
когато възнамеряваме заедно с това състояние да посочим и неговия източник,
тогава я наричаме смиреномъдрие.
Не мислете, възлюбени братя, че даденото от нас определение,
в което смиреномъдрието е наречено правилен начин на мислене на човека за
човечеството като цяло и в частност за самия себе си, е било случайно. Такова
определение на смирението и смиреномъдрието е дадено от Самия Господ. Той е
казал: Ще познаете истината, и истината ще ви направи свободни (Йоан. 8:31,
32). Но какво е духовната свобода, преподавана от Истината, ако не светият,
благодатен мир на душата, ако не светото смирение, ако не евангелското
смиреномъдрие? Божествената Истина е нашият Господ Иисус Христос (Йоан. 14:6).
Той е възвестил: Поучете се от Мене, от Божествената Истина, понеже съм кротък
и смирен по сърце, и ще намерите покой за душите си (Мат. 11:29).
Смиреномъдрието е начин на мислене на човека за себе си и за човечеството,
внушен и внушаван от Божествената Истина. Самомнението е горчива и пагубна
самозаблуда, убийствена лъжа, чрез която мами себе си заслепеното човечество и
чрез която го мамят демоните.
Лъжливи са възгледите и основанията на човешката гордост и
самомнение. Гордият гледа на себе си като на самобитно същество, а не като на
Божие създание; земният живот му изглежда безкраен, смъртта и вечността -
несъществуващи. За него няма Божи Промисъл: той признава за управител на света
човешкия разум. Всичките му помисли се влачат по земята; животът му е принесен
изцяло в жертва на земята, на която би му се искало да си устрои непрестанно
наслаждение на греха. И към тази безумна, неосъществима цел се стремят с
всичките си усилия заслепените фарисеи и садукеи.
Напротив, паметта за смъртта съпътства смиреномъдрия по пътя
на земния живот, наставлява го да действа на земята за вечността и, което е
най-чудно, самите му действия биват въодушевени от някаква особена
благотворност. Смиреномъдрият действа за добродетелта, а не според подбудите на
страстите и не за удовлетворяване на страстите; следователно неговите действия
не могат да не бъдат благотворни за човешкото общество. Смиреномъдрият вижда
себе си като нищожна прашинка сред огромното мироздание, сред времената, сред
човешките поколения и събития, минали и бъдещи. Умът и сърцето на смиреномъдрия
са способни да приемат Божественото християнско учение и непрестанно да
преуспяват в християнските добродетели; умът и сърцето на смиреномъдрия виждат
и усещат падението на човешката природа и поради това са способни да признаят и
приемат Изкупителя.
Смиреномъдрието не вижда достойнства в падналата човешка
природа, то съзерцава човечеството като превъзходно Божие създание, но заедно с
това съзерцава и греха, проникнал в цялото същество на човека и отровил това
същество; смиреномъдрието, признавайки великолепието на Божието създание,
признава и безобразието на създанието, изкривено от греха, то постоянно скърби за
това бедствие. Но гордостта и самомнението, изходатайствали падението и
погибелта на човечеството, не виждат и не осъзнават падението в човешката
природа: те виждат в нея само достойнства, съвършенства и изящество, и смята
самите душевни недъзи и страсти за достойнства. Такъв възглед за човечеството
прави мисълта за Изкупителя напълно излишна и чужда. Виждането на гордите е
ужасна слепота, а невиждането на смирените е способност за виждане на Истината.
Към това се отнасят и думите на Господа: За съд дойдох Аз на тоя свят, за да
виждат невиждащите, а виждащите да станат слепи. Приели Господа смирените, и се
просветили с Божествената Светлина, а гордите, доволните от себе си, Го
отхвърлили, и още повече се помрачили с отхвърлянето и хулата срещу Бога.
На чистото нощно небе ярко светят безброй звезди,
надпреварвайки се една друга в изобилието на светлината, но с появяването на
слънцето те изчезват, сякаш престават да съществуват, макар и всъщност да
остават на своите места. Така и човешките добродетели, когато се сравняват една
с друга, имат своя светлина, но с появяването на Божественото добро те изчезват
пред Светлината на Божеството. Апостолът, беседвайки за добродетелите на
патриарх Авраам, е казал, че Авраам има похвала, но не пред Бога; а относно
Бога: повярва Авраам на Бога, и това му се вмени за оправдание (Рим. 4:2, 3).
Така би следвало да постъпят фарисеите, хвалещи се със своя произход по плът от
Авраам, но отчуждили се от него по дух. В противоположност на неговия начин на
действие, те пожелали да задържат за себе си мнимите достойнства на ветхия
човек и чрез това да станат неспособни за самопознание и Богопознание, те чули
страшната присъда на Господа: да бяхте били слепи, тоест, ако признавахте
своята слепота, не щяхте да имате грях; но сега, бидейки слепи, казвате, че
виждате, затова грехът ви остава. Вие сте го усвоили и сте го запечатали в себе
си с вашето самомнение.
В младостта си свети Апостол Павел бил възпитаник на
фарисеите, но той не последвал тяхното ожесточение и самомнение. Той бил, както
разказва сам за себе си за наше назидание, евреин от евреите, по закон -
фарисеин, по правдата на закона - непорочен. Но това, що беше за мене
придобивка, казва той, поради Христа счетох го за вреда. Па смятам, че и всичко
е вреда, поради превъзходството на познаването Христа Иисуса, моя Господ (фил.
3:5-8).
Възлюбени братя! Да подражаваме на свети Апостол Павел и на
другите свети Божии угодници: да пристъпим към Бога, като изцяло отхвърлим
пагубното самомнение, посредством смирението. Посредством смирението да се
прилепим към Бога, чрез него да привлечем към себе си вниманието и милосърдието
на нашия Бог, Който е казал: Ето на кого ще погледна: на смирения и съкрушения
духом и на треперещия пред Моето слово (Ис. 66:2). Чрез виждането и
осъзнаването на своите грехове да включим себе си в числото на грешниците,
възлюбени от Бога, чрез отхвърляне на самомнението да изключим себе си от
числото на лъжливите праведници, иначе ще се отрече от нас Бог, Който е казал:
Не съм дошъл да призова праведници, а грешници към покаяние (Мат. 9:13).
Сърцето ни да бъде съзидано от смирението като духовен
жертвеник на Бога, а жрецът на Всевишния Бог - нашият ум - да Му възнася
духовни жертви, да възнася жертва на умиление, жертва на покаяние, жертва на
изповядване, жертва на молитва, жертва на милост, преизпълвайки всяка жертва
със смиреномъдрие: защото сърце съкрушено и смирено Бог не ще презре (Пс. 50:19
- слав.). Амин.
Няма коментари:
Публикуване на коментар