Поучение за неделята от св. Игнатий Брянчанинов
Истинските поклонници ще се поклонят на Отца с дух и с
истина, защото Отец иска такива да бъдат, които Му се покланят (Йоан. 4:23).
Възлюбени братя! Днес чухме в Евангелието, че истинните
служители на истинния Бог ще Му се покланят с Дух и Истина, че Бог иска да има
такива поклонници. Ако Бог желае да има такива поклонници и служители, то
очевидно е, че само такива приема и са Му благоугодни. Това учение ни е
възвестил Сам Синът Божий. Да вярваме в Христовото учение! С цялата си любов да
приемем всесвятото Христово учение! За да можем да Го последваме с точност,
трябва да видим какво означава да се покланяме на Бог-Отец с Дух и Истина.
Истината е нашият Господ Иисус Христос, както Сам Той е
засвидетелствал за Себе Си: Аз съм пътят и истината и животът (Йоан. 14:6).
Истината е Словото Божие: Твоето слово е истина (Йоан. 17:17). Това Слово
предвечно е било в Бога, произнасяло се е от Бога и към Бога; това Слово е Бог,
това Слово е Творецът на всичко съществуващо, видимо и невидимо (Йоан. 1:1, 3;
Кол. 1:16). Словото стана плът, и живя между нас, пълно с благодат и истина; и
ние видяхме славата Му, слава като на Единороден от Отца (Йоан. 1:14). Бога
никой никога не е видял, но Словото Божие, Единородният Син, Който е в недрата
на Отца, Той Го изповяда (Йоан. 1:18). Изповядал Бога пред човеците, в пълнота
явил Бога на човеците Син Божий, Словото Божие; Той им явил недостъпната за тях
истина, като засвидетелствал и запечатал неоспоримата истина с изобилно
преподаване на Божествената благодат. От Неговата пълнота всички ние приехме и
благодат въз благодат: благодатта и истината произлезе чрез Иисуса Христа
(Йоан. 1:16, 17). Това значи: чрез Иисуса Христа ни е дадено не някаква повече
или по-малко подробна и ясна представа за благодатта и истината, но самата
благодат, самата истина са преподадени на човеците и насадени в тях. Ние сме
станали причастници на Божественото естество (2 Петр. 1:4).
Истината има свойствения на Нея Дух. Този Дух се нарича
Духът на Истината (Йоан. 15:26 и 16:13). Той е Дух, изхождащ от Отца (Йоан.
15:26). Той е Светият Божий Дух (Йоан. 14:26). Той е Дух на Сина (Гал. 4:6),
като неотстъпно съприсъстващ на Него, като съставящ, заедно с Отца и Сина, едно
неразделно и неслитно Божеско Същество. Приемането на Истината е и приемане на
Светия Дух: защото Всесвятата Истина възвестява за Себе Си, че Тя ще изпрати
Светия Дух от Отца на Своите ученици. Естествено е Светият Дух да присъства
там, където действа Светата Истина, и да запечатва Нейните действия. По същия
начин, където действа Светият Дух, там има обилно явяване на Истината, както и
Господ е казал на Своите ученици: Кога дойде Оня, Духът на истината, ще ви
упъти на всяка истина (Йоан. 16:13). Изобразявайки чудното отношение на
Божественото Слово към Божествения Дух, Господ е казал за Духа: Той Мене ще
прослави, защото от Моето ще вземе и ще ви възвести. Всичко, що има Отец, е Мое
(Йоан. 16:14, 15). Духът възвестява и явява на човеците съестествения на Него
Син - Духът, привлечен от човеците чрез вярата в Сина, съестествен на Духа.
Светият Дух изгражда духовно истинния християнин и го преобразява в жилище
Божие (Еф. 2:22); Той изобразява и вселява Христа във вътрешния човек (Еф. 3:16,
17). Той осиновява човеците на Бога, правейки ги подобни на Христа и насаждайки
в тях Христовите свойства (Йоан. 14:6). Човеците, осиновени от Бога, в
молитвите си се отнасят към Него като към Отец, защото Дух Свети напълно явно и
осезаемо свидетелства на духа на обновения от Него човек (Рим. 8:16) за
съединяването на този човек с Бога, за осиновяването му от Бога. Понеже вие сте
синове, Бог изпрати в сърцата ви Духа на Своя Син, Който Дух вика: Авва, сиреч
Отче! (Гал. 4:6). Именно такива поклонници се признават за истинни поклонници
на Бога! Именно такива поклонници, покланящи се на Бога с Дух и Истина, търси и
приема Бог. Извън истинното християнство няма нито богопознание, нито
богослужение.
Никой не дохожда при Отца, освен чрез Мене (Йоан. 14:6), е казал
Господ. За този, който не вярва в Господа Иисуса Христа, няма Бог: всякой,
който отрича Сина, няма и Отца (1 Йоан. 2:23), който не вярва в Сина, не ще
види живот, и гневът Божий пребъдва върху него (Йоан. 3:36). Невъзможно е да
пристъпим към Бога, невъзможно е да влезем в каквото и да е общение с Бога
иначе, освен посредством нашия Господ Иисуса Христа, единствен Посредник и
Ходатай, единствено средство за общение между Бога и човеците! Няма истинно
познание на Господа Иисуса Христа без посредничеството на Светия Дух! Никой не
може, е казал Апостолът, да нарече Иисуса Господ, освен чрез Духа Светаго (1
Кор. 12:3). Ако пък някой няма Духа на Христа, той не е Христов (Рим. 8:9).
Извън християнството няма добродетел, достойна за небето! „Доброто - е казал
преподобният Марк Подвижник - не може да се извършва, нито да се вярва в него,
освен в Христа Иисуса и Светия Дух". Недостойни за Бога са естествените
човешки добри дела, произлизащи от нашето паднало естество, в което доброто е
примесено със злото, в което доброто в по-голямата си част е едва забележимо
сред многото зло. Падналото естество е способно изключително на зло, както е
засвидетелствал Сам Бог: помислите на човешкото сърце са зло още от младините
му (Бит. 8:21). Вие, бидейки лукави, умеете да давате добри даяния на чедата си
(Лук. 11:13). Такава е цената пред Евангелието и пред Бога на естествената
човешка доброта, и на действията, произлизащи от нея. Падналото естество
напразно прославя своите гръмки и велики добри дела! Такова самохвалство е свидетелство
за ужасна слепота! Такова самохвалство е наволно изобличение на качествата на
гръмките човешки дела, възбуждани и подхранвани от тщеславието. Зловонието на
гордостта, което излъчват от себе си тези варосани гробници, е мерзостно пред
Бога: пред Него е благоприятен тамянът на смирението.
По тази причина Господ е заповядал отричане от естеството на
падналото и заслепено човечество, несъзнаващо своето горчиво падение, напротив,
виждащо в него някакво ве¬ликолепно тържество, търсещо да развие това тържество.
За спасението е необходимо отричане от греха! Но грехът толкова се е усвоил на
нас, че се е превърнал в естество, в самата ни душа. За отричане от греха е
станало жизнено необходимо отричането от падналото естество, отричането от
душата (Мат. 10:39), отричането не само от явните зли дела, но и от
многоуважаваните и прославени от света добри дела на ветхия човек; жизнено
необходимо е да заменим своя начин на мислене с Христовия разум, а дейността
според влечението на чувствата и указанията на плътското мъдруване - с
усърдното и внимателно изпълнение на Христовите заповеди. Ако вие пребъдете в
словото Ми, наистина сте Мои ученици, и ще познаете истината, и истината ще ви
направи свободни (Йоан. 8:31, 32). Забележителни и дълбоки думи! Прякото
последст¬вие, произлизащо от тях, се състои в това, че грехът държи човека в
робство единствено посредством неправилни и лъжливи понятия. По същия начин е
очевидно, че пагубната неправилност на тези понятия се състои именно в
признаването за добро на това, което всъщност не е добро, и в непризнаването за
зло на това, което всъщност е убийствено зло.
Който е от Бога, той слуша Божиите думи (Йоан. 8:47), е
казал Господ. Братя! Да се смирим пред нашия Господ! В противоположност на
ожесточените иудеи, отхвърлили и Господа, и Неговото учение, да окажем
послушание към Господа, с покорност към Неговото всесвято и спасително учение!
Да отхвърлим начина на мислене, наследен от нашето паднало естество и от
враждебния на Бога свят! Да усвоим за себе си начина на мислене, предлаган ни
от Господа в Неговото свето Евангелие! Да последваме Истината, и ще наследим
Истината. Истината освобождава човешкия ум от невидимите вериги на
заблужденията, с които го е оковал грехът. Нещо повече: всесилната Истина,
доставяйки духовна свобода на ума, с обновяването и оживяването му с живот
свише - Словото Божие, го извежда на пътя на Христовите заповеди, и отдалечава
от него пътя на лъжата (Пс. 118:29). Душата, оживена от Истината, пее заедно с
вдъхновения пророк: Ще се затека по пътя на Твоите заповеди, кога разшириш
сърцето ми. Господи, посочи ми пътя на Твоите устави, и ще седържа о него
докрай. Вразуми ме, и ще спазвам Твоя закон и ще го пазя от все сърце (Пс.
118:32-34). Такава душа неизбежно ще стане причастница на Светия Дух, Който не
може да не присъства там, където присъства и властва Божествената Истина, Който
в Своя тайнствен съвет с Всесветата Истина говори за Себе Си така: Причастник
съм на всички, които Ти се боят и които пазят Твоите заповеди (Пс. 118:63 -
слав.) .
Докато човек пребивава в своето паднало естество, дотогава е
потопен в мрака на най-дълбоко неведение: той не знае как и за какво трябва да
се моли (Рим. 8:26), той е неспособен да служи на Бога. Само вярата в Христа
дарява познание на Истината; вярата, изразявана с изпълнението на Христовите
заповеди, привлича в сърцето на вярващия благодатта на Светия Дух, както е
казал боговдъхновеният пророк: Привлякох Духа, защото жадувам за Твоите
заповеди (Пс. 118:131 - слав.). Само истинският християнин, християнинът с вяра
и дела, може да бъде истинен поклонник на Бога, да Му се покланя и да служи на
Бога, като на Отец, с Дух и Истина. Амин.
Няма коментари:
Публикуване на коментар