Велик покаен канон на св. Андрей Критски - на български език
Стих: Христе мой, дай начини на умиление на тези, които сега Ти пеят Великия канон.
На този ден, според древния обичай, се пее последованието на
Великия канон.
Този, наистина най-велик от всички канони, състави и написа
с отлично умение нашият свети отец Андрей, архиепископ Критски, който се нарича
и Йерусалимски († ок. 725 г., паметта му се чества на 4/17 юли). Роден в
Дамаск, на четиринадесетата си година постъпва в граматическа школа, а след като
завършва пълното си обучение, отива в Йерусалим, където започва богоугоден монашески
живот в безмълвие и смирение.
Той оставя на Божията Църква и много други полезни съчинения,
включително поучения и канони - за възкресението на Лазар, за Неделята на
жените мироносици, Петдесетница, Рождество Богородично, Зачатие на св. Йоан Предтеча
и много други, бидейки най-умел в похвалните слова. Наред с другите си
богослужебни текстове св. Андрей съставя и изключително трогателния и затрогващ
Велик покаен канон, като изтъкава този химн, съчетавайки старозаветните и
новозаветните разкази за събитията от Адам до Възнесението на Христа, както и
апостолската проповед. По този начин той наистина кара всяка душа да
съпреживява и подражава на всичко добро в тези разкази, но и да се отвръща от
всичко зло и винаги да се обръща към Бога с покаяние, плач, изповед и други
угодни Нему неща.
Този канон е толкова обширен, добре подреден и сладкогласен,
че е в състояние да смекчи и най-закоравелите души и да ги издигне към
поправяне, ако се пее със съкрушено сърце и нужното внимание.
Свети Андрей го създава по същото време, когато великият
Софроний, патриарх Йерусалимски, пише житието на света Мария Египетска. Това
житие също предизвиква най-дълбоко разкаяние за греховете, но в същото време
предлага изобилна утеха на онези, които са се заблудили и съгрешили, стига само
да пожелаят да отстъпят от лошите си дела.
Определи се на този ден да се пее Канонът и да се чете
житието на св. Мария и по следната причина – да не би с наближаването на края
на Светата Четиридесетница, хората, бидейки лениви, да станат небрежни към
духовните подвизи и съвсем да се отклонят от целомъдрието. Великият Андрей,
както подобава на учител, говори в песнопенията на своя канон за добродетелта
на славните мъже и за отклонението от нея на злите човеци, и така насърчава подвизаващите
се в поста да бъдат благоразумни и мъжествено да продължат в подвига. А светейшият
Софроний с дивното си слово ги прави целомъдрени и същевременно ги въздига към
Бога, за да не пада никой духом и да не се отчайва, макар и да е изпаднал в
някакви прегрешения. Защото историята на Мария Египетска показва колко голямо е
човеколюбието и състраданието на Бога към онези, които с цялата си душа решават
да се откажат от предишните си грехове.
Може да се каже, че този канон е наречен Велик заради самите
мисли и възпоменания, които съдържа, тъй като наистина плодовит е създателят
му, който ги е съчетал по един прекрасен начин. Той се нарича Велик и защото в
сравнение с другите канони, всеки от които съдържа по тридесет или малко повече
тропари, този достига двеста и петдесет и всеки от тях източва неизказана сладост.
Затова подходящо и справедливо е Великият канон, притежаващ толкова умилително въздействие,
да се чете през Великата Четиридесетница.
Този прекрасен и Велик канон, заедно с разказа за преподобната
Мария, за пръв път е донесен в Константинопол от нашия отец Андрей, когато е изпратен
от Йерусалимския патриарх Теодор в помощ на Шестия вселенски събор. Защото тогава
той с най-голяма храброст се бори срещу монотелитите и, бидейки в монашески
чин, е причислен към клира на Константинополската църква - поставен е в нея за
дякон и надзорник на сиропиталища, а малко по-късно – и за архиепископ на Крит.
След това, като прекарва достатъчно време на катедрата си, той отива в Митилин
на остров Лесбос, където и почива в Господа близо до мястото, наречено Иерис.
По неговите молитви , Боже, помилвай ни.
Няма коментари:
Публикуване на коментар