Изяснение на литургийното св. Евангелие за Неделя 28 след Петдесетница
Лука 14: 16 - 24
Един човек приготви голяма вечеря и покани мнозина.
Възлюбени братя! Днешното Евангелие ни разказва за един
неизвестен човек, дал великолепен пир, на който били поканени много гости. След
това Евангелието посочва страшно обстоятелство: във вечерята взели участие не
тези лица, които били поканени на нея, но съвсем други. Разкошният пир бил
даден вечерта и затова бил наречен Голяма вечеря. Вечер наричаме последните
часове от деня преди настъпването на нощта.
Разказът за Голямата вечеря е живописна притча, с която
нашият Господ Иисус Христос е изобразил Царството Божие, приготвено от Небесния
Отец от създание мира (Мат. 25:34) за Неговите избраници, изобразил е и това по
какъв начин било прието благовестието за това Царство от призованото към него
човечество.
На всички нас, без изключение, ни предстои смъртта, всички
ние трябва да минем през нейните врати във вечността и да пребъдем в нея
завинаги. Смъртта е като тясно и задушно антре пред великолепните и обширни
чертози. Във вечността за нас е приготвено Царството Божие, извън него е
безкрайна мъка, бедствие, което никога няма да престане -плач и ридание, които
никога няма да се утешат и да престанат. Ако утре, след седмица или месец ни
предстоеше събитие, което трябва да реши нашата земна участ, за наше добро или
зло, не бихме ли взели всички мерки, не бихме ли положили всички усилия, всички
предпазни средства, за да насочим събитието към благоприятен за нас изход? Да
насочим вниманието си към нашата участ във вечността. Да отхвърлим съня и
забравата, в която сме потопени, да отхвърлим заслепението, да отхвърлим самозаблудата,
представяща на човека неговия живот на земята като безкраен. Да повярваме в
най-достоверната истина. Да повярваме, че на всички нас предстои неизбежна
смърт. Както е вярно това, че ще умрем, така е необходимо да се погрижим за
нашата участ в задгробната страна. С тази цел да разгледаме притчата на нашия
Господ за Голямата Вечеря.
Кой устройва вечерята? Светото Евангелие го нарича един
човек, тоест неизвестен, неопределен човек. Очевидно е, че това е Бог. Той е
заменил Себе Си в притчата със Своя образ - човека. Тъй като хората са
забравили Бога, изгубили са истинното познание и правилното разбиране за Него,
то Бог, наричайки Себе Си човек, се е нарекъл неизвестен човек: Един човек
приготви голяма вечеря и покани мнозина. Множеството поканени означава, че
цялото човечество, без никакви изключения, е предназначено от Бога за вечно
блаженство. Братя! Всички ние сме призвани! Никой не е забравен! Никой няма
нито повод, нито право да се предава на скръб и униние.
Когато настъпило времето на многожеланата трапеза,
Устроителят на пира изпраща Своя Раб да повика поканените. И времето на пира, и
единствеността на Раба имат дълбоко значение. В гръцкия текст на Евангелието,
написан от свети Лука, пред думата „раб" е поставен член, което, според
свойството на този език, придава на думата „раб" особено, отделно
значение. Тук Раб Божий Господ Иисус Христос е нарекъл преди всичко Самия Себе
Си. Другите свети човеци са свети относително (Рим. 4:2), човешката святост е
най-малката, според човешките възможности, греховност. Един Божият Раб се
представя в притчата като единствен извършител на човешкото спасение;
пророците, апостолите, учителите на Църквата са били само служители, оръдия на
Словото: Всичко чрез Него стана, и без Него не стана нито едно от онова, което
е станало (Йоан. 1:3). Времето за покана на призваните е вечерта. Това значи:
нашият Господ Иисус Христос слязъл на земята в последните часове от живота на
видимия свят. Осемнадесет столетия са минали от времето на това най-щастливо
събитие, и животът на света още не се е прекъснал: но за Господа един ден е
като хиляда години, и хиляда години - като един ден (2 Петр. 3:8). Продължава,
отсрочва се Божията вечер, за да могат всички поканени да се съберат на
Неговата Вечеря, и нито един от избраните да не се лиши от нея.
Така се изобразява в притчата Божият промисъл относно
човеците; сега да погледнем към изобразяването на поведението на човеците по
отношение на Бога. Всички звани, като наговорени, се извинили и се отказали от
вечерята. Що за заговор, що за единодушие в противенето на Бога? Това действие
на падението, общо за всички, това е доказателство за благоволението към
собственото състояние на падение, доброволно пребиваване в него, това е признак
на умъртвяването от греха на душата, неможеща и нежелаеща да се пробуди от
смъртния сън, дори от призоваващия глас на Сина Божий. Като причина за
нежеланието да дойдат на вечерята поканените изтъкнали своите земни отношения.
Един приписал такава важност на своите учебни, служебни и своенравни желания,
че сметнал за позволено пренебрегването на Бога, друг се предал на семейни
грижи и забравил за Бога, трети, накрая, се увлякъл от страстите, потънал в
груби плътски наслаждения и станал напълно чужд на Бога. Не само очевидният
грях ни отнема духовното съкровище, отнема ни го всяко земно занимание, всяко
земно положение, когато душата бъде изцяло привлечена и прикована към него.
Поканените се отказали от участие във вечерята. Устроителят
изпратил същия Раб да събере по градските улици и улички, по пътищата и
кръстопътищата сакатите, бедните, хромите и слепите, и да ги уговори и доведе
на вечерята.
Поканени Евангелието нарича иудеите, като предварително
поканени в християнството посредством закона и пророците; безприютните бедняци
и сакати, бродещи по улиците, странниците, трудещи се по пътя или спрели се на
кръстопътя, за да изберат път, изобразява езичниците, пребиваващи извън дома,
извън Църквата и богопознанието; изброените техни телесни недостатъци трябва да
приемаме по отношение на душата. Поканените иудеи решително отказали,
поканените след тях езичници едва били убедени да дойдат на вечерята: много
столетия, безчислени жертви и цели реки кръв били необходими, докато Словото
Божие убеди всички да приемат християнството.
За поканени в християнството трябвало да бъдат признати
славните, богатите, учените, благополучните в този свят: даруваните им от Бога
преимущества пред другите, свързаното с тези преимущества удобство за
Богопознание и Богослужение, без съмнение, изразяват Божието призвание за
спасение и висше блаженство... Уви! Гледка, достойна за плач! Поканените
остават глухи като камъни към Призоваващия. Изглежда, само поразените от
бедствия, болести, нищета и лишения - само сакатите и бедните във веществено
отношение са способни да чуят Бога: оказват послушание към Бога, по думите на
Апостола, невежите по разум в света, немощните, онези, които са от долен род,
унизените в света (1 Кор. 1:27). И тези унизени в света трябва, под
ръководството на Словото Божие и с Неговото могъщо съдействие, да проведат
най-люта борба със своето падение, с насилие над себе си да се покорят на Бога,
с насилие да си доставят спасение. Притчата много вярно изобразява, че бедните,
слепите, хромите и сакатите чудният Раб трябвало да уговори и убеди да дойдат
на вечерята. Ние сме възприели и обикнали своето падение: тежко ни е да се
разделим с него. Собственото ни естество е станало неспособно на добро, и без
Спасителя то не може да извърши никакво истинско и неподправено добро: без
Мене, е казал Той, не можете да вършите нищо (Йоан. 15:5). Нашето собствено
добро е осквернено с примеси на зло. То не може да не бъде такова: неговият
източник - естеството на падналото човечество - представлява смес от добро и
зло и постоянно ражда от себе си действие, съобразно на него.
Господ е завършил притчата със страшна присъда. Той,
прозирайки с всевиждащо око сегашното и бъдещото невнимание към Него от страна
на човеците, е казал: мнозина са звани, а малцина - избрани (Лук. 14:24).
Милосърдният Бог призовава всички към спасение, но далеч не мнозина Му се
подчиняват. Всички ние принадлежим към числото на поканените поради
неизказаната Божия любов към нас, но малцина от нас се включват в числото на
избраните, защото включването в това число е предоставено на нашата свободна
воля. Амин.
Няма коментари:
Публикуване на коментар