вторник, 13 февруари 2024 г.

Свт. Кирил Йерусалимски - Седемнадесето огласително поучение

[До тези, които се подготвят в Йерусалим за просветление, казано без подготовка, в което се предлага продължение на учението за Светия Дух; и също върху думите от първото послание към Коринтяни: едному се дава чрез Духа слово на мъдрост и така нататък (1Кор. 12:8).]

1. В предишното поучение доколкото можахме предложихме на вашата любов, о, слушатели, известна част от свидетелствата за Светия Дух. Сега, по волята Божия, ще приведем, доколкото успеем, и останалите свидетелства от Новия Завет. По-рано, за да не отегчавам слуха ви, възпрях вашата ревност (защото със словото за Светия Дух никога не е възможно да се наситим); сега ще предложим някоя част от това, което остана да се каже. Аз сега чистосърдечно признавам, че нашата немощ не може да вмести всичко, речено за това в Писанието. Впрочем и сега няма да прибягвам към човешко мъдруване, понеже е безполезно. Ще предложа само това, което се съдържа в Свещеното Писание, защото то е съвършено безопасно, по думите на свети апостол Павел, който казва: това и проповядваме не с думи, научени от човешка мъдрост, а с думи, научени от Духа Светаго, като сравняваме духовното с духовно (1Кор.2:13). Ние постъпваме като пътешестващите или плаващите, които като имат една цел в далечния си път, макар и с усърдие да бързат да я стигнат, обаче поради немощта човешка обикновено се спират за почивка в някои градове и пристанища.

2. Макар че ние разделяме нашите разсъждения за Светия Дух, обаче Самият Той е неразделим и един и същ. Също както и в нашите беседи за Отца веднъж бе предлагано учението за Неговото единовластие, друг път за това, защо Той Се нарича Отец и Вседържител, а понякога за това, че Той е Творец на всичко, но между различаването на поученията не се разделяше вярата и имаше и има само един край на благочестието. И както в беседите за Еднородния Син Божи веднъж учехме за Неговата Божественост, друг път за човешката Му природа и макар да разделяхме учението за нашия Господ Иисус Христос на многочислени разсъждения, обаче проповядвахме неразделима вяра в Него, така и сега като разделяме по различен начин нашите поучения за Светия Дух, ние проповядваме неразделна вяра в Него. Защото един и същ е Духът, разделящ дарбите по особеностите на всекиго, както е Нему угодно, но самият Той пребивава неделим. Тъй като Утешителят не е някой друг, различен от Светия Дух, но е един и същи, само наричан с различни имена. Той има живот, самобитие; говори, действа и е Осветител на всички разумни същества, сътворени от Бога чрез Христа, т.е. на Ангели и на човеци.

3. За да не би поради различните наименования на Светия Дух някои по невежеството си да не помислят, че това са били различни духове, а не един и същ Дух, Който е един, то за да те предпази, Съборната Църква предаде в изповеданието на вярата да се вярва в един Дух Свети, Утешителя, Който е говорил чрез пророците, та да знаеш, че макар да са много имената, но един е Свети Дух. Та за тези имена, като избрахме някои от многото, ще говорим сега.

4. Нарича се Той просто Дух, както бе прочетено сега: едному се дава чрез Духа слово на мъдрост (1Кор. 12:8). Нарича се Дух на истината, както рече Спасителят: А кога дойде Оня, Духът на истината (Йоан 16:13). Нарича се Утешител, както рече Спасителят: ако не замина, Утешителят няма да дойде при вас (Йоан 16:7). А че Той е един и същ, но наричан с различни имена, се вижда ясно от следното. Защото за това, че Дух Свети е същият, Който е и Утешителят, е речено: А Утешителят, Дух Светий (Йоан 14:26). Пък относно това, че Утешителят е същият, Който е и Духът на истината, е речено тъй: ще ви даде друг Утешител, за да пребъдва с вас вовеки, Духът на истината (Йоан 14:16-17). И още: А кога дойде Утешителят, Когото Аз ще ви пратя от Отца, Духът на истината (Йоан 15:26). Нарича се Той и Дух Божи, както е писано: и Йоан  видя Духа Божий да слиза като гълъб (Мат. 3:16); а другаде: понеже всички, водени от Духа Божий, са синове Божии (Рим. 8:14). Нарича се и Дух на Отца, както казва Спасителят: не сте вие, които ще говорите, а Духът на Отца ви, Който говори във вас. (Мат. 10:20); и пак Павел: Затова прекланям колене пред Отца, и т. н., да ви даде... да се утвърдите чрез Духа Му (Еф. 3:14, 16). Нарича се и Дух Господен, както рече Петър: защо сте се наговорили да изкусите Духа Господен (Деян. 5:9). Нарича се също Дух Божи и на същото място Дух на Христа, както пише Павел: Вие живеете не по плът, а по дух, само ако Духът Божий живее във вас. Ако пък някой няма Духа на Христа, той не е Христов (Рим. 8:9). Нарича се още Дух на Сина Божи, както е казано: понеже сте синове, изпрати Бог Духа на Своя Син. Нарича се в особеност Дух Христов, както е писано: кое и какво време е посочвал Христовият Дух (1Пет. 1:11). А на друго място: с вашата молитва и чрез съдействие на Духа Иисус Христов (Флп. 1:19).

5. Освен тези, ще намериш и още много други названия за Светия Дух. Нарича се Дух на освещението, както е писано: по духа на освещението (Рим. 1:4). Нарича се Дух на осиновението, както рече Павел: защото вие не приехте духа на робство, та пак да бъдете в страх, а приехте Духа на осиновение, чрез Когото викаме: Авва, Отче! (Рим. 8:15). Нарича се и Дух на откровение, както е писано: да ви даде дух на премъдрост и откровение, за да Го познаете (Еф. 1:17). Нарича се и Дух на обещанието, както казва отново Павел: чрез Него и вие... бидохте запечатани с обещания Свети Дух (Еф. 1:13). Нарича се и Дух на благодатта, по думите на все същия апостол: и е похулил Духа на благодатта (Евр. 10:29). Нарича се с много други подобни имена. Ти ясно чу още в предишното поучение, че в псалмите Той понякога бива наречен благ (Пс. 142:10), понякога властен (Пс. 50:14). А в пророчеството на Исаия се нарича Дух на премъдрост и разум, на съвет и крепост, на знание и благочестие и Дух на страх Господен (ср. Ис. 11:2-3). Всичко това, казано и преди и сега, потвърждава, че макар имената да са различни, но Свети Дух е един и същ, имащ живот и самобитие и винаги пребиваващ с Отца и Сина; не изричан или дишан от устата и словото на Отца или Сина, нито витаещ във въздуха, а съществуващ самолично; Самият Той говорещ и действащ, устройващ и освещаващ, понеже неразделен, съвкупен и единен е спасителният за нас промисъл на Отца и Сина и Светия Дух, както казахме по-рано. Понеже искам да помните наскоро казаното от мен и в съвършенство да знаете, че не е един в закона и пророците, а друг в Евангелието и апостолите, а един и същ е Свети Дух във Ветхия и в Новия Завет, Който изрече Божественото Писание.

6. Същият този Дух Свети слезе върху Светата Дева Мария. Защото, когато Христос Единородният трябваше да Се роди, силата на Вишния Я осени и Светият Дух, слизайки върху Нея, Я освети, за да може Тя да приеме Този, чрез Когото произлезе всичко. Няма нужда да говоря много за това, за да те науча, че това раждане бе нескверно и чисто, защото знаеш, че Гавриил Й рече: „Аз Ти предвъзвестявам каквото следва да се случи, но не действам в него. Макар да съм Архангел, но знам дълга си и Ти възвестявам радост. А как ще родиш, това зависи не от моето дарование. Дух Светий ще слезе върху ти, и силата на Всевишния ще те осени; затова и Светото, Което ще се роди от тебе, ще се нарече Син Божий“ (Лк. 1:35).

7. Този Свети Дух действаше в Елисавета. Защото Той бива не само в девици, но се приближава и към съчеталите се с мъж, ако бракът е по закон: и Елисавета се изпълни с Духа Светаго (Лк. 1:41) и пророкувá. И тази добра рабиня говори за Господа: И откъде ми е това - да дойде при мене майката на моя Господ? (Лк. 1:43). Ублажаваше Я Елисавета. А като се изпълни с този Свети Дух, Захария, бащата на Йоан, пророчестваше, говорейки за това, колко много блага ще донесе Единородният и за това, че Йоан чрез кръщаването ще бъде Негов Предтеча. От този Свети Дух бе известен и праведния Симеон, че няма да види смърт, докато не види Христа Господен (Лк. 2:26) и, като възприе Този Христос на ръце в храма, ясно свидетелстваше за Него.

8. И Йоан, изпълнен с Дух Свети още в утробата на майка си, за това бе осветен от Него, за да кръсти Господа. Сам той не даваше Духа, но проповядваше за Този, Който дава Духа, затова и казваше: аз ви кръщавам с вода за покаяние; но Оня, Който иде подире ми и прочее, Той ще ви кръсти с Дух Светий и с огън (Мат.3:11). Защо с огън? Защото във вид на огнени езици бе съшествието на Светия Дух, за което с радост казва Спасителят: Огън дойдох да туря на земята, и колко бих желал да беше вече пламнал! (Лк. 12:49).

9. Този Свети Дух слезе, когато Господ Се кръсти, та да не бъде скрита славата на Кръстения, както рече Йоан: но Оня, Който ме прати да кръщавам с вода, ми рече: над Когото видиш да слиза Духът и да остава върху Него, Този е, Който кръщава с Дух Светий (Йоан 1:33). Но забележи, какво казва Евангелието: отвориха Му се небесата (Мат. 3:16). Отвориха се поради славата на Слизащия. И ето, - казва - отвориха Му се небесата... и видях Духа да слиза от небето като гълъб, и остана върху Него (Йоан 1:32), т.е. слезе Сам по Своя воля. Защото подобаваше, както обясняват някои, начатъците и преимущественото действие на Духа Свети, които се даруват на кръщаваните, да бъдат съобщени на човешкото естество на Спасителя, Който ни дарува тази благодат. А пък в образ на гълъб слезе Той, може би, както казват някои, в съответствие с изобразилата Го чиста и беззлобна гълъбица, която се принася в жертва при молитвите за раждане на деца и отпускане на греховете. Понеже бе гадателно предсказано, че Христос ще разкрие Себе Си точно по този очевиден начин. Защото в песните за Жениха се възвестява и казва: очите му - като гълъби край водни потоци (Песен 5:12).

10. Тази гълъбица отчасти е предизобразена, по мнението на някои, от гълъбицата на Ной. Тъй като както при него посредством дърво и вода се извърши спасение за тези с него, а същевременно започна ново битие и гълъбицата привечер се върна при него с маслинов лист, - по подобен начин, казват тези тълкуватели, и Свети Дух слезе върху истинския Ной, причинителя на друго битие, Който съединява ведно волите на всички народи, които бяха предизобразени от различните видове животни, които бяха в ковчега. Понеже при Неговото пришествие духовните вълци пасат заедно с агнетата и в Неговата Църква телец и вол и лъв пасат заедно, тъй като и досега виждаме, че църковните учители ръководят и учат земните властници. И така, тази духовна гълъбица слезе по време на Кръщението, та да покаже, според обяснението на някои, че това е Същият Онзи, Който чрез Кръстното Дърво ще спаси вярващите и привечер чрез Своята смърт ще дарува спасение.

11. Но това може да се обясни и другояче, обаче по-добре сега да чуем, какво казва за Светия Дух Самият Спасител: ако някой се не роди от вода и Дух, не може да влезе в царството Божие (Йоан 3:5). А за това, че тази благодат е от Отца, Той казва: колко повече Отец Небесний ще даде Дух Светий на ония, които Му искат (Лк. 11:13). А за това, че на Бог трябва да се кланяме с дух, казва: Но иде час, и дошъл е вече, когато истинските поклонници ще се поклонят на Отца с дух и с истина, защото Отец иска такива да бъдат, които Му се покланят. Бог е дух: и тия, които Му се покланят, трябва да се покланят с дух и с истина (Йоан 4:23-24). И още: Ако пък Аз изгонвам бесовете с Божий Дух и т. н. (Мат. 12:28), а след малко: Затова казвам ви: всеки грях и хула ще се прости на човеците; но хулата против Духа няма да се прости на човеците (Мат. 12:31). И веднага след това: ако някой каже дума против Сина Човечески, ще му се прости; но ако някой каже против Духа Светаго, няма да му се прости ни на този, ни на онзи свят (Мат. 12:32). Другаде пък казва: И Аз ще помоля Отца, и ще ви даде друг Утешител, за да пребъдва с вас вовеки, Духът на истината, Когото светът не може да приеме, защото Го не види, нито Го познава; а вие Го познавате, защото Той с вас пребъдва и във вас ще бъде (Йоан 14:16-17). И пак: Това ви казах, бидейки с вас. А Утешителят, Дух Светий, Когото Отец ще изпрати в Мое име, Той ще ви научи на всичко и ще ви напомни всичко, що съм ви говорил (Йоан 14:25-26). И още: А кога дойде Утешителят, Когото Аз ще ви пратя от Отца, Духът на истината, Който изхожда от Отца, Той ще свидетелствува за Мене (Йоан 15:26). А на друго място Спасителят рече: ако не замина, Утешителят няма да дойде при вас; ако ли замина, ще ви Го пратя; и Той, като дойде, ще изобличи света за грях, за правда и за съд (Йоан 16:7-8). И после още: Имам още много да ви говоря; ала сега не можете го понесе (Йоан 16:12). А кога дойде Оня, Духът на истината, ще ви упъти на всяка истина; защото от Себе Си няма да говори, а ще говори, каквото чуе, и ще ви възвести бъдещето (Йоан 16:13). Той Мене ще прослави, защото от Моето ще вземе и ще ви възвести (Йоан 16:14). Всичко, що има Отец, е Мое; затова казах, че от Моето ще вземе и ще ви възвести (Йоан 16:15). Аз сега ти предложих свидетелства на Самия Единороден, та да не се вслушваш в човешки думи.

12. Този Дух Светий Спасителят дарува на апостолите, тъй като е писано: И като рече това, духна и им казва: приемете Духа Светаго. На които простите греховете, тям ще се простят; на които задържите, ще се задържат (Йоан 20:22-23). Това е второто духване, понеже първото е загубено от съзнателни грехове (виж Бит.2:7). За това второто е писано: Подига се против тебе разрушител (Наум 2:1). Подига се откъде? От ада. Защото Евангелието известява, че това Негово духване бе след Възкресението. И макар сега да дава благодат, но желае да даде нещо по-голямо и казва на апостолите: „Аз съм готов да дам и сега, но още не можете да поемете. Приемете засега благодат в мярата, в която можете да поемете. Прочее, очаквайте и нещо повече. А вие стойте в град Йерусалим, докле се облечете в сила отгоре (Лк. 24:49). Засега приемете малко, тогава ще получите в пълна мяра. Защото често се случва приемащият несъвършено да използва, каквото му е дадено, обаче обличащият се се покрива с одежди от всички страни. Не се бойте, казва Той, от оръжието на дявола и от стрелите му, понеже ще имате силата на Светия Дух“ (помнете, какво ви се каза наскоро, че Дух Светий не се разделя, а само благодатта пращана чрез Него).

13. И така, Иисус Се възнесе са небето и изпълни обещанието. Той рече на учениците: Аз ще помоля Отца, и ще ви даде друг Утешител (Йоан 14:16). Те пребиваваха в Йерусалим като очакваха слизането на Свети Дух и при настъпването на Петдесетница (виж Деян. 2:2) в този град Йерусалим (и това предимство имаме ние: благата, за които говорим са дадени не някъде си, а у нас са дарувани), в деня, казвам, на Петдесетница, когато те бяха заедно, слезе от небето Утешителят, съхраняващ и освещаващ Църквата, промислящ за душите, кормчия на страдащите от буря, просвещаващ заблудените, награждаващ подвижниците и увенчаващ победителите.

14. А слезе Той затова, за да облече в сила и да кръсти апостолите. Защото рече Господ: вие не след много дни от днес ще бъдете кръстени с Дух Светий (Деян. 1:5). Не е това частна благодат, а съвършена сила. Понеже както оня, който се потапя във водите и се кръщава, бива обкръжен от всички страни от води, така и апостолите се кръстиха съвършено с Дух Светий. Но водата умива външността, а Дух Светий кръщава всичката вътрешност на душата и защо се чудиш? Ето ти осезаем пример, който макар да е дребен и маловажен, но е полезен за простите хора: ако огънят, като прониква в твърдостта на желязото, цялото го прави огнено, така че хладното става горещо и тъмното става светло, ако (казвам) огънят, бидейки тяло, влиза в тялото на желязото и там безпрепятствено извършва своето действие, то защо да се чудим, ако Светият Дух прониква в самата вътрешност на душата?

15. Но за да не остане скрито величието на тази слязла благодат, тя възгърмя като небесна тръба: И внезапно биде шум от небето, като че идеше силен вятър (Деян. 2:2). Какво означава нейното слизане? За да могат и очи да видят огнените езици, и уши да чуят шума: и напълни цялата къща, дето седяха (Деян. 2:2). Тази къща стана вместилище на духовна вода. Учениците бяха вътре и цялата къща се изпълни с нея. Така че по обещание те се кръстиха с цялото същество, облякоха се с душа и тяло в Божествените спасителни одежди: И явиха им се езици, като че огнени, които се разделяха, и се спряха по един на всекиго от тях. И всички се изпълниха с Дух Светий (Деян. 2:3-4). Приеха те огън не изгарящ, а спасителен, огън изтребващ тръните на греховете, а просвещаващ душата. Този огън сега предстои да дойде и върху вас и да изгори и изтреби тръните на вашите грехове, а скъпоценната придобивка на вашите души още повече да просвети и да ви дарува благодат. Защото тогава Той я дарува на апостолите. А във вид на огнени езици се спусна върху им затова, та чрез огнените езици да увенчае главите им с нови духовни венци. Пламенният меч преди заграждаше входа на рая, а спасителният огнен език възвърна благодатта.

16. И наченаха да говорят на други езици, според както Духът им даваше да изговарят (Деян. 2:4). Галилейците Петър и Андрей се изразяваха ту на персийски, ту на мидийски език; Йоан и останалите апостоли говориха на всякакви езици пред езичниците. Защото не сега са започнали да се събират тук отвсякъде в множества другоземци, а от тогава. Къде ще се намери учител, който внезапно да научи това, което те без да се учат узнаха? Колко години при ръководство на граматиката и по други начини се учат хората на гръцки език, за да могат добре да говорят на него и все пак не всички наравно говорят: риторът говори добре, граматикът понякога не толкова добре, а знаещият граматиката не знае въпросите на философията. Дух Свети обаче изведнъж ги научава на много езици, които апостолите преди това изобщо не са знаели. Това е наистина велика мъдрост;  това е Божествена сила. Как може да се сравни дълговременното им невежество с пълното, многообразно, необичайно, внезапно разкрило се действие на езиците?

17. В слушащия народ произлезе смесване. Второ смесване, противоположно на първото, зло вавилонско смесване, понеже в онова смесване на езиците имаше разделение на волята, тъй като замисълът бе богопротивен. А в това – утвърждение и съединение на мисълта, понеже целта тук беше благочестието. Чрез онова стана отпадането, пак чрез такова е и възстановяването. Чулите това му се учудваха и казваха: тия, които говорят, не са ли всички галилейци? (Деян. 2:7). Хич не е чудно, че не знаете, защото и Никодим не знаеше, как дохожда Духът и му бе речено: Вятърът духа, дето иска, и гласа му чуваш, но не знаеш, отде иде и накъде отива (Йоан 3:8). Така и аз не мога да ви науча, какво е Той по същността Си.

18. А други се присмиваха и думаха: със сладко вино са се напили (Деян. 2:13). Истината казваха, но с присмех. Виното наистина бе ново, благодатта на Новия Завет. Но това ново вино е от духовното лозе, което вече много пъти донасяше плодове в пророците, а в Новия Завет процъфтя в съвършенство. Защото както вещественото лозе, винаги пребиваващо еднакво, в известно време дава нови плодове, така и този Дух, като пребивава винаги такъв, какъвто Той е и като бе действал многократно в пророците, сега показа нещо ново и чудно. Защото и на отците се даваше благодат, но тук тя преизобилства. Понеже там само се приобщиха към Светия Дух, а тук се кръстиха с Него в съвършенство.

19. Но Петър, който имаше Светия Дух и знаеше, Кого има в себе си, рече: мъже иудеи (Деян. 2:14), които знаете пророк Иоил, но не разбирате, какво е написано у него: тия не са пияни, както вие мислите (Деян. 2:15). Напиха се те, но не с това, което вие предполагате, а с това, за което е писано: ще се опиват от тлъстината на Твоя дом и с потоци от сладост ще ги напоиш (Пс. 35:9). Напиха се с трезво напиване, което умъртвява греха и оживотворява сърцето, с напиване противоположно на телесното напиване: защото онова причинява забравяне на каквото се е знаело, а това произвежда познание за неща непознати. Напиха се като отпиха вино от духовната лоза, Която казва за Себе си: „Аз съм лозата, вие пръчките (Йоан 15:5). Ако пък не ми вярвате, то разберете истината на думите ми поради самото време: защото е трети час през деня (Деян. 2:15). Защото в третия час, по думите на Марк, Разпнатият в третия час сега изпрати тази благодат. Понеже не е различна благодатта на Разпнатия от тази на сега Действащия, но Този, Който бе разпнат и обеща, сега изпълнява Своето обещание. Ако пък искате да имате свидетелство, то слушайте, какво казва Петър: но това е реченото чрез пророк Иоиля: „и ето, в последните дни, казва Бог, ще излея от Моя Дух върху всяка плът“ (Деян. 2:16-17). Чрез думата „ще излея“ се изобразява изобилното дарование: понеже Бог не с мярка Му дава Духа. Отец люби Сина, и всичко е дал в ръката Му (Йоан 3:34-35). Даде Му Той власт да дава и благодатта на Всесветия Дух на когото Той благоволи. Ще излея от Моя Дух върху всяка плът; синовете ви и дъщерите ви ще пророчествуват (Деян. 2:17; Иоил 2:28); и после: И в ония дни върху рабите Ми и рабините Ми ще излея от Моя Дух, и ще пророчествуват (Деян. 2:18; Иоил 2:28). Дух Светий не гледа на лице: Той не търси външни преимущества, а благочестие на душата, и богатите да не се превъзнасят, и бедните да не униват; но всеки да приготвя само себе си за приемане на небесната благодат.

20. Много нещо вече ви бе казано и сигурно слухът ви се умори, но още повече остана и наистина, за да се изложи учението за Светия Дух ще трябва и трето поучение, ще трябват много поучения. Но простете ми за това; макар че поради настъпването на светия празник Пасха аз сега удължих словото си, обаче всичките свидетелства, които би надлежало да предложа от Новия Завет не можах да предложа. Не са приведени още много свидетелства от Деяния на апостолите, където се разказва, как благодатта на Светия Дух действаше в Петър и у всичките апостоли заедно; не са приведени също много свидетелства от Съборните послания и от четиринадесетте послания Павлови. От всичките тези Писания като цветя от велика морава сега ще се постараем да съберем поне малко свидетелства, та да ги споменем.

21. Със силата на Светия Дух, по волята на Отца и Сина Петър се изправи с единайсетте, издигна глас (Деян. 2:14) (понеже е речено): възвиси силно гласа си, благовестителю Йерусалиме! (Ис. 40:9) и с духовната мрежа на своите слова улови около три хиляди души. Толкова силно бе действието на благодатта във всичките апостоли, че същите онези иудеи, които разпнаха Христа, в толкова голямо множество повярваха, кръстиха се в името Христово и постоянно пребиваваха в ученичество у апостолите и в молитви. По-късно, със същата сила на Светия Дух Петър и Йоан , когато влизаха в храма за молитва в деветия час на деня при червената порта, изцериха с името на Иисус сакатия по рождение, който беше на четиридесет години (виж Деян. 3:1-2,12) (та да се изпълни реченото: Тогава хромият ще скочи като елен (Ис. 35:6); с мрежата на духовното учение уловиха пет хиляди души изведнъж повярвали, а заблудилите се първенци народни и първосвещеници изобличаваха не със своята мъдрост, понеже те бяха люде неуки и прости, а с действието на Светия Дух, тъй като е писано: Тогава Петър, като се изпълни с Дух Светий, им рече (Деян. 4:8). И чрез дванадесетте апостоли благодатта на Светия Дух толкова силно действаше във вярващите, че при тях сърцето и душата бяха единни, а също така и употребата на имуществото беше обща. И доколкото притежателите на имоти и къщи с благоговение донасяха цената за продаденото имущество, то сред тях нямаше никой беден. Когато пък Анания и Сапфира дръзнаха да излъжат пред Светия Дух, възприеха достойно наказание.

22. А чрез ръцете на апостолите ставаха у народа много личби и чудеса (Деян. 5:12). И такава духовна благодат се изливаше върху апостолите, че те бяха страшни въпреки цялата си кротост. От другите пък никой не смееше да се допре до тях; ала народът ги величаеше (Деян. 5:13); А вярващи все повече се присъединяваха към Господа, множество мъже и жени (Деян. 5:14). Улиците се напълниха с болни, лежащи по постелки и одъри, та, като минава Петър, поне сянката му да осени някого от тях (Деян. 5:15). Стичаха се в Йерусалим и мнозина от околните градове, донасяйки болни и от нечисти духове измъчвани, и всички се изцеряваха (Деян. 5:16) с тази сила на Светия Дух.

23. Също тъй дванадесетте апостоли, като бяха хвърлени от първосвещениците в тъмницата, когато по чуден начин бяха изведени от нея в нощно време от Ангела и бяха доведени от храма в съдилището, то безстрашно ги изобличаваха в своето слово към тях за Христа. Добавиха към това и, че и Дух Светий... Бог даде на ония, които Му се покоряват (Деян. 5:32); и след като бяха бити, излязоха... радостни (Деян. 5:41) и не преставаха да поучават и благовестят за Иисуса Христа (Деян. 5:42).

24. Не само в дванадесетте апостоли действаше благодатта на Светия Дух, но и в първородните синове на безплодната някога Църква, т. е. в седемте дякони. Тъй като те бяха избрани, както е писано: изпълнени с Дух Светий и с мъдрост (Деян. 6:3). Достойният за името си Стефан, един от тях, начатък на мъчениците, мъж изпълнен с вяра и Дух Светий (Деян. 6:5), вършеше големи чудеса и личби между народа (Деян. 6:8), а препиращите се с него побеждаваше - не можеха да противостоят на мъдростта и духа, с който той говореше (Деян. 6:10). Когато пък беше оклеветен и доведен в съдилището, сияеше с ангелска светлина: И всички, които седяха в синедриона, се вгледаха в него и видяха, че лицето му беше като лице на Ангел (Деян. 6:15). А когато с мъдър отговор изобличи твърдоглавите иудеи, необрязани по сърце и уши, винаги упорстващи срещу Светия Дух, то съзря небесата отворени, видя Сина Човечески стоящ отдясно на Бога, видя това не със своя сила, но както казва Божественото Писание, изпълнен с Дух Светий, като погледна към небето, видя славата Божия и Иисуса да стои отдясно на Бога (Деян. 7:55).

25. Със същата сила на Светия Дух и Филип някога в самарийския град с името Христово изгонваше нечисти духове, които излизаха със страшен вопъл, изцеряваше разслабени и хроми и множество повярвали хора довеждаше при Христа, а пък Петър и Йоан, като пристигнаха там, с молитва и възлагане на ръце преподаваха на вярващите Светия Дух, за Когото по справедливост бе счетен недостоен само Симон влъхва. А някога същият този Филип, бидейки призован от Ангел Господен да иде и обърне благоговейния етиопски евнух, ясно чу: приближи се и се допри до тая колесница (Деян. 8:29), научи етиопеца и прати в Етиопия проповедник Христов, както е писано: Етиопия ще простре ръце към Бога (Пс. 67:32), след което, взет от Ангел, проповядваше Евангелието в други градове.

26. С този Свети Дух се изпълни Павел, след като бе призован от нашия Господ Иисус Христос. Свидетел на това е благочестивият Анания в Дамаск, който му рече: Господ Иисус, Който ти се яви по пътя, по който дохождаше ти, ме прати, за да прогледаш и да се изпълниш с Дух Светий (Деян. 9:17). Този Свети Дух веднага подейства: на слепия с очите Павел дарува прозрение, а душата му запечата със Своята благодат, направи го избрано оръдие да носи името на явилия му Се Господ на царе и синове Израилеви, та някогашния гонител направи проповедник и добър раб, понеже той изпълни всички земи от Йерусалим до Илирия с евангелското учение, поучаваше и в Рим, а по ревността си стигна с проповед чак в Испания, понесе безчислени трудове е извърши личби и чудеса. Но засега достатъчно за него.

27. Със силата на Светия Дух върховният апостол и притежаващ ключовете от Царството Небесно Петър в Лида, която сега е Диоспол, изцери разслабения Еней, в Иопия възкреси от мъртвите добродетелната Тавита, в горницата на къщата в изстъпление видя небето отворено и чрез слизащия от там съд подобен на плащеница, изпълнен с най-различни и разнородни животни, ясно се научи да не счита за нечист и скверен нито един човек, пък бил той и елин и, когато бе извикан от Корнилий, ясно чу от същия Свети Дух: ето, търсят те трима души. Стани, слез и иди с тях, без да се двоумиш ни най-малко; защото Аз ги пратих (Деян. 10:19-20). И за да покаже ясно, че и езичниците могат да бъдат причастни на благодатта на Светия Дух, то когато Петър пристигна в Кесария и поучаваше за Христа, Писанието казва за Корнилий и тези с него: Докато Петър още говореше тия думи, Дух Светий слезе върху всички, които слушаха словото (Деян. 10:44), така че и вярващите от обрязаните, които бяха дошли с Петра, се смаяха, че и върху езичници се изля дарът на Светаго Духа (Деян. 10:45).

28. И когато започна да се разпространява проповедта за Христа в Антиохия, славния град Сирийски, от тук бе пратен там Варнава, добър помощник, мъж добър, изпълнен с Дух Светий и с вяра (Деян. 11:24). Той, като видя обилната жътва от вярващи в Христа, доведе от Тарс в Антиохия сподвижника Павел. И понеже множество народ бе поучавано и събирано в църквата, то първом в Антиохия учениците бидоха наречени християни (Деян. 11:26). Аз смятам, че това отдавна предвъзвестено от Господа ново име е дадено на вярващите от Светия Дух. Когато се изля върху Антиохия голяма благодат от Бога, там се явиха пророци и учители, сред тях и Агав. Когато те служеха на Господа и постеха, Дух Светий каза: отделете Ми Варнава и Савла за делото, за което съм ги призвал (Деян. 13:2). И след възлагане на ръце върху им те бяха пратени от Светия Дух. Така че се вижда, че Дух Светий, Който говори и изпраща, е жив, самосъщностен и действащ, както казахме за това по-горе.

29. Този Свети Дух заедно с Отца и Сина, като постанови Новия Завет във Вселенската Църква, ни освободи от тежкото бреме на закона: тук имам предвид установленията за чистата и нечиста храна, за съботата и новомесечието, за обрязването, за поръсванията и жертвоприношенията. Защото всички те, бидейки дадени временно, имат сянката на бъдещите блага (Евр. 10:11), така че при явяването на самото нещо, по справедливост бяха изоставени. Тъй като поради спора, произлязъл от ония, които твърдяха, че трябва да се обрязва и да се съблюдават обредите Моисееви, в Йерусалим бяха пратени Павел и Варнава и намиращите се тук апостоли с написаното послание освободиха цялата вселена от всичко законово и предобразно. Впрочем те не си присвоиха правото да се разпореждат с толкова важно нещо, а в написаното Послание изповядват: Защото, угодно бе на Светаго Духа и нам да ви не възлагаме вече никакво бреме, освен тия нужни неща: да се въздържате от идолски жертви и от кръв, от удавнина и от блудство (Деян. 15:28-29). С това писание те ясно показаха, че макар то да бе писано от апостолите – човеци, но с действието на Духа стана закон за вселената и като приеха този закон, Варнава и Павел го направиха действащ в целия свят.

30. Като продължих до тук словото си, моля ви, възлюбени, а особено моля живеещия в Павел Дух прошка, ако поради моята слабост и вашата, слушатели, умора, не можах да ви кажа всичко. Понеже мога ли да повествувам, както се полага, за чудните дела, които със силата на Светия Дух и в името Христово са извършени от него в Кипър над Елим влъхвата, в Листра, където изцери хромия, в Киликия, Фригия, Галатия, Мизия и Македония, или пък това, което извърши във Филипи – тук имам предвид неговата проровед и изгонването с името Христово на прорицаващия дух, а през нощта след разтърсването на тъмницата, спасението посредством кръщение на тъмничния пазач с целия му дом, или пък това, което той свърши в Солун и произведе проповедта му посред Атина в Ареопага, или как поучаваше из цяла Ахая? Мога ли както трябва да изкажа делата, извършени чрез Павел в Ефес от Светия Дух, Когото, обитаващите там, както не Го знаеха преди, го познаха чрез Павловото учение? Защото, когато Павел възложи ръце и когато слезе върху им Дух Свети, те почнаха да говорят на разни езици и да пророчествуват (Деян. 19:6). Такава беше в него благодатта на Светия Дух, че не само самият той с докосването си лекуваше, но и взиманите от тялото му кърпи и убруси изцеряваха болести и прогонваха зли духове. Даже занимавалите се с чародейство като събраха книгите си, горяха ги пред всички (Деян. 19:19).

31. Да не споменавам за делото му в Троада над Евтих, който като падна посред сън от третия етаж долу, беше намерен мъртъв и възкресен от Павел. Ще премълча и за беседата му с ефеските презвитери, които привика в Милет и ясно им рече: освен онова, което Дух Светий свидетелствува по всички градове, казвайки, че ме чакат окови и скърби (Деян. 20:23), тъй като с думите „по всички градове“ Павел ясно показа, че извършените от него във всеки град чудеса са произведени с действие на Светия Дух, по Божествен подтик и в името на говорилия в него Христос. По силата на Този Свети Дух същият Павел побърза да пристигне в светия град Йерусалим. Въпреки че Агав предрече чрез Духа, какво ще му се случи тук, той обаче не преставаше с дръзновение да проповядва за Христа. Като бе доведен в Кесария посред съдилището, ту пред Феликс, ту пред управителя Фист и цар Агрипа, Павел толкова силно имаше от Светия Дух благодатта на премъдрост, че даже самият иудейски цар Агрипа рече: още малко, и ще ме убедиш да стана християнин (Деян. 26:28). Същият Дух Свети опази Павел от вреда, когато той бе ухапан от ехидна на остров Малта и извърши чрез Него различни изцерения над болните. Същият Свети Дух накрая доведе до царстващия Рим този проповедник Христов, който някога беше гонител, където той мнозина живеещи там иудеи убеди да вярват в Христа, а на противящите се ясно рече: добре е рекъл Дух Светий на отците ни чрез пророк Исаия и прочее (Деян. 28:25).

32. А че Павел и всички подобни на него апостоли и останалите след тях вярващи в Отца и Сина и Светия Дух [Единосъщния] бяха изпълнени от Дух Свети, за това изслушай, какво ясно пише Павел в своите Послания: И словото ми, и проповедта ми бяха не в убедителни думи на човешка мъдрост, а в проява на дух и сила (1Кор. 2:4); а другаде: Той ни и запечата (ср. 2 Кор.1:22). Бог, Който ни е създал тъкмо за това, Той ни и даде залога на Духа (2Кор. 5:5). И още: Който възкреси Христа от мъртвите, ще оживотвори и смъртните ви тела чрез живеещия във вас Негов Дух (Рим. 8:11). Също така в Посланието до Тимотей: Запази добрия залог чрез Духа Светаго, Който живее в нас (2Тим. 1:14).

33. А че Дух Свети е самосъщностен, и живее, и говори, и предсказва, за това беше многократно казано от мен и преди. И Павел ясно пише до Тимотей: Духът ясно говори, че в последните времена някои ще отстъпят от вярата (1Тим. 4:1), което и виждаме в разделенията на Църквата, каквито имаше не само в миналото, но и в наше време, защото заблудата на еретиците е различна и многообразна. И на друго място пак той казва: която не беше възвестена на синовете човешки от предишните поколения, както сега се откри на светите Му апостоли и пророци чрез Духа Светаго и нататък (Еф. 3:5). И още: Поради това, както Светий Дух казва (Евр. 3:7). Също така: свидетелствува ни и Дух Светий (Евр. 10:15). И на друго място призовава въоръжените с правда като казва: вземете и шлема на спасението и духовния меч, който е Божието слово; с всяка молитва и просба молете се духом (Еф. 6:17-18). И също: И не се опивайте с вино, от което произлиза разпътство; но се изпълняйте с Дух, като се назидавате сами с псалми и славославия и с песни духовни (Еф. 5:18-19). И още: Благодатта на Господа нашего Иисуса Христа, и любовта на Бога и Отца, и общуването на Светаго Духа да бъдат с всички вас (2Кор. 13:13).

34. Всичко това и още много пропуснато тук представя самосъщностната, освещаваща и действаща сила на Светия Дух. Тъй като не би ми стигнало време за повествование, ако бих поискал да изложа останалите свидетелства за Светия Дух от четиринадесетте Послания на апостол Павел, в които той разнообразно, достатъчно и благочестиво учи за Него. Прочее, Самият Всемогъщ Дух Светий да прости това, което пропуснах поради недостиг на време, а на вас, слушатели, да даде съвършено познание за пропуснатото. Защото прилежните от вас ще го узнаят от многократно четене на Божественото Писание, а от тези двете и от по-рано изложените поучения още повече ще се утвърдят във вярата в единия Бог Отец Вседържител и в нашия Господ Иисус Христос, Сина Му Единороден и в Светия Дух, Утешителя. Въпреки че самата дума и названието Дух в Божественото Писание да се отнася към всичките три Лица, защото е казано за Отца: Бог е Дух, както е написано в Евангелието от Йоан (4:24); и за Сина: Духът на живота ни, Христос Господ (ср. Плач 4:20), както казва пророк Йеремия; и за Светия Дух: А Утешителят, Дух Светий (Йоан 14:26), както бе казано; обаче учението на вярата, благочестиво разбирано, отхвърля Савелиевата заблуда. И така, да се върнем в разсъжденията си към това, което се налага и ще бъде полезно за вас да кажа.

35. Пази се да не пристъпиш към тези, които кръщават, подобно на Симон с лицемерие, без да се грижиш в сърцето си за истината. Нашата работа е да засвидетелстваме, а твоята – да се утвърждаваш. Стоиш ли във вярата, блажен си, ако пък изпаднеш в неверие, то оттук нататък остави неверието и бъди уверен. По време на кръщението, когато пристъпиш към епископи, или презвитери, или дякони (навсякъде има благодат – и в селата, и в градовете, сред простите хора и сред учените, сред робите и свободните, понеже благодатта не е от човеците, а от Бога се дава чрез хората), пристъпи към кръщаващия, но като пристъпваш, не гледай на лице този, когото виждаш, а се дръж в мислите си към Този Свети Дух, за Когото беседваме сега. Защото Той е готов да запечата душата ти. И ще ти даде той печат наистина небесен и Божествен, от който се ужасяват дяволите, както е и писано: и като повярвахте в Него, бидохте запечатани с обещания Светий Дух (Еф. 1:13).

36. Но Той изпитва душата и не хвърля бисера на свинете. Ако лицемериш, то хората сега ще те кръстят, а Духът няма да те кръсти. Ако пък пристъпваш с вяра, то човеците ще извършат видимото, а Дух Свети ще приобщи невидимото. Ти за кратко време ще бъдеш подложен на важно изпитание, на избор във велико войнство. Ако пропилееш това време, то ще ти е невъзможно да поправиш злината. Ако се сподобиш с благодатта, то ще се просвети душата ти: ще получиш сила, каквато не си имал, ще получиш оръжие, страшно за злите духове. И ако не престанеш да носиш това оръжие, а пазиш печата върху душата, то злият дух няма да пристъпи към теб, защото се страхува, понеже с Духа Божи се прогонват злите духове.

37. Ако повярваш, не само че ще получиш отпущане на греховете, но и ще извършиш дела, превишаващи човешките сили. Дай Бог да се удостоиш и с пророческия дар. Ти ще получиш благодат в тази мяра, в която ще съумееш да вместиш, а не в тази, в която аз говоря. Аз трябва да говоря за малкото, а ти да получиш повече, защото вярата е велика сделка. Утешителят винаги ще те пази, ще се грижи за тебе като за Свой воин, когато влизаш, и когато излизаш, и когато зло се замисля против тебе. Той ще ти даде всякакъв вид дарове, ако не Го оскърбиш с грехове. Понеже е писано: И не оскърбявайте Светия Дух Божий, с Когото сте запечатани за в деня на избавлението (Еф. 4:30). Как, възлюбени, да се съхранява благодатта? Бъдете готови да приемете благодат и като я приемете да не я занемарявате.

38. Нека Сам Бог на всичко, Който е говорил чрез Дух Свети в пророците, Който Го изпрати тук в деня Петдесетница върху апостолите, Сам Той да Го прати и върху вас и чрез Него да съхрани и нас, като благотвори на всички нас, за да принасяте винаги плодовете на Светия Дух: любов, радост, мир, дълготърпение, благост, милосърдие, вяра, кротост, въздържание (Гал. 5:22-23), в Христа Иисуса, нашия Господ; чрез Него и с Него слава на Отца заедно със Светия Дух, и сега и винаги и във вечни векове. Амин.

Осемнадесето поучение

Няма коментари:

Публикуване на коментар