петък, 2 февруари 2024 г.

Свт. Кирил Йерусалимски - Петнадесето огласително поучение

[До тези, които се подготвят в Йерусалим за просветление, изречено без подготовка, върху думите: И пак ще дойде със слава да съди живите и мъртвите. И за антихриста. Също върху думите на Данаил: Видях най-сетне, че бидоха поставени престоли, и седна Старият по дни и  т. н.  Гледах в нощните видения, и ето, на небесни облаци идеше сякаш Син Човеческий и прочее. (Дан. 7:9, 13)]

1. Ние проповядваме не само едно пришествие Христово, но и друго, което ще бъде много по-славно от първото. Защото в първото Той доказа Своето търпение, а във второто ще Се яви с короната на Бог Цар. У нашия Господ Иисус Христос повечето неща са двойни. Той има две раждания: едното предвечно от Бога, другото от Девата. Има и две слизания: едното е тихо, като дъжд върху руно; а второто, бъдещо и славно. При първото Си пришествие Той лежеше в ясли, повит в пелени; при второто ще бъде облечен със светлина като с дреха (Пс. 103:2). В първото Той претърпя кръст, като презря срама (Евреи 12:2); във второто ще дойде в слава, придружен от войнства ангели. Затова не спираме мислите си само върху първото пришествие, но очакваме и второто. При първото казваха: благословен е Идещият в името Господне (Мат. 21:9); а при второто пак ще кажем същото, когато заедно с Ангелите, посрещайки Господа и покланяйки Му се, ще кажем: благословен е Идещият в името Господне! (Марк 11:9). Спасителят няма да дойде отново, за да бъде съден, но ще дойде да съди онези, които съдиха Него. Този, Който преди, съден, мълчеше, ще припомни на законопрестъпниците, които проявиха своята дързост при Кръста, и ще им каже: ти направи това, а Аз мълчах (Пс. 49:21). Той тогава дойде заради божественото домостроителство, наставлявайки хората с увещания, а сега те по необходимост, дори и да не искат, ще бъдат подчинени на Неговото Господство.

2. Пророк Малахия говори за тези две пришествия: и внезапно ще дойде в храма Си Господ, Когото вие търсите. (Мал. 3:1) Това е първото пришествие. По-нататък той говори и за второто: и Ангелът на завета, Когото вие желаете; ето, Той иде, казва Господ Саваот. И кой ще издържи деня на дохождането Му, и кой ще устои, кога Се Той яви? Защото Той е като огън, който разтопява, и като луга, която очистя и т.н. (Мал. 3:2-3) И веднага след това Самият Спасител казва: И ще дойда при вас за съд и ще бъда бърз изобличител на магьосници и прелюбодеи, и на ония, които се кълнат лъжливо и т. н. (Мал. 3:5). Затова, предупреждавайки ни, Павел казва: Ако върху тая основа някой зида със злато, сребро, драгоценни камъни, дървета, сено или сламана всекиго делото ще стане явно: денят ще го покаже; защото чрез огън се открива, и огънят ще изпита, какво е на всекиго делото. (1Кор. 3:12,13) И Павел описва тези две пришествия в своето Послание до Тит със следните думи: Защото се яви Божията благодат, спасителна за всички човеци, като ни учи, да отхвърлим нечестието и светските похоти, да живеем целомъдрено, праведно и благочестиво в сегашния век, и да очакваме да се сбъдне блажената надежда, и да се яви славата на великия Бог и Спасител наш Иисус Христос. (Тит 2:11-13) Виждаш ли, той говори и за първото пришествие, за което благодари; и за второто, което очакваме. Затова и Символът на вярата , който сега проповядваме, ни заповядва да вярваме така: и Се възнесе на небесата и седи отдясно на Отца, и пак ще дойде със слава да съди живите и мъртвите, и царството Му не ще има край.

3. И така, нашият Господ Иисус Христос ще дойде от небето, ще дойде със слава в края на този свят, в последния ден. Защото ще има край на този свят и този създаден свят отново ще бъде обновен. Тъй като развратът, кражбата и прелюбодейството, и всякакъв вид грях твърде много се разпространиха, и кръв с кръв (Ос. 4:2) се смеси в света то, за да не остане тази чудесна обител на създанията завинаги пълна с беззаконие, този свят ще отмине, за да се яви отново по-добър. Искаш ли доказателство за това от думите на Писанието? Чуй какво казва Исаия: и небесата ще се свият като книжен свитък; и цялото им воинство ще падне, както опада лист от лоза (Ис. 34:4). И Евангелието казва: слънцето ще потъмнее, и месечината не ще даде светлината си, и звездите ще изпадат от небето. (Мат. 24:29) Нека не скърбим, сякаш само ние ще умрем; и звездите ще престанат да съществуват и може би ще се появят отново. Господ ще свие небесата, не за да ги унищожи, а за да ги яви отново в по-добър вид. Чуй думите на пророк Давид: В началото Ти, Господи, Си основал земята и небесата са дело на Твоите ръце - те ще погинат, а Ти ще пребъдваш. (Пс. 101:27) Но някой ще каже, защо казва ясно: ще загинат? Това може да се види от следващото: и всичко ще овехтее като дреха и като одежда Ти всичко ще свиеш и то ще се измени. (Пс. 101:27) Защото както за човека се казва, че той загива, както е казано: Праведник умира, и никой не взима това присърце (Ис. 57:1), но докато той чака възкресението, така очакваме и някакво възкресение на небето. Слънцето ще се превърне в тъмнина, и месечината - в кръв. (Деян. 2:20) Нека тези, които са се обърнали от манихеите, да се опомнят и да не боготворят повече светилата; и това слънце, което ще потъмнее, да не почитат нечестиво за Христос. Чуйте и думите на Господа: Небето и земята ще преминат, но думите Ми няма да преминат. (Марк 13:31) Защото тварите не са толкова ценни, колкото словата на Владиката.

4. Тогава видимото ще премине и ще дойдат очакваните неща, по-хубави от сегашните; но за времето никой да не любопитства. Защото не се пада вам да знаете времената или годините, които Отец е положил в Своя власт. (Деян. 1:7 ) И не смей да определяш време, когато това ще стане; но и не заспивай от безгрижие: бъдете будни, казва Христос, защото не знаете в кой час ще дойде вашият Господ. (Мат. 24:42) Тъй като трябваше да знаем знаменията за края на света и тъй като очакваме Христа, за да не умрем в заблуждение и да не попаднем в измамата на лъжеца антихрист, то апостолите, движени от Божествената воля, за наше назидание, пристъпват към истинския Учител и питат: „Кажи ни, кога ще бъде това, и какъв ще е белегът за Твоето пришествие и за свършека на света? (Мат. 24:3) Ние се надяваме, че Ти отново ще дойдеш, но сатана се преобразява в ангел на светлината (2Кор. 11:14); затова предпази ни, за да не се поклоним на друг вместо на Теб.” А Той, като отвори Своите божествени и свети уста, казва: Пазете се да не ви прелъсти някой. (Мат. 24:4) И вие, слушатели, сякаш Го съзерцавате сега с очите на ума си, слушайте Този, Който казва и на вас същото: пазете се да не ви прелъсти някой. Тези думи ви убеждават всички да слушате внимателно какво се говори. Защото това не е разказ за минали неща, а пророчество за бъдещето и това, което със сигурност ще се случи. Ние не пророкуваме, защото сме недостойни, но разкриваме и обясняваме знаменията, открити в Писанието. Обърни внимание на това, което вече се е случило и това, което предстои да се случи, и се пази.

5. Пазете се да ви не прелъсти някой. Защото мнозина ще дойдат в Мое име, говорейки: аз съм Христос; и ще прелъстят мнозина. (Мат. 24:5) Това отчасти се е сбъднало. Защото говорили са го вече Симон-влъхва, Менандър, а и някои други от безбожните създатели на ереси; други пък ще го кажат по наше време или след нас.

6. Втори белег: Ще чувате боеве и вести за войни. (Мат. 24:6) Е, какво, не воюват ли сега персите с римляните в Месопотамия? Не въстава ли народ против народ, и царство против царство? И ще има на места глад, мор и трусове (Мат. 24:7). Това вече е било. И още: страхотии и големи поличби от небето (Лк. 21:11). И тъй, бъдете будни, понеже не знаете, в кой час ще дойде вашият Господ (Мат. 24:42).

7. Но ние, църковните, ще потърсим наш църковен белег за пришествието. Спасителят казва: Тогава мнозина ще се съблазнят; и един други ще се предадат, и един други ще се намразят. (Мат. 24:10) Ако чуеш, че епископи тръгват срещу епископи, клирици срещу клирици, и миряни срещу миряни, и работата стига даже до кръв, не се смущавай, понеже всичко това трябва да стане. Обръщай внимание не на това, което става сега, а на което трябва да стане. Ако погина аз, който те уча, то не погивай с мене и ти. Може слушателят да бъде по-добър от учителя; и този, който е дошъл последен, да стане пръв; защото Владиката ще приеме и дошлите в единадесетия час. Ако сред апостолите са се намерили предатели, то на какво да се учудваме, ако и сред епископите има братоненавист? Но това доказателство се отнася не само за началниците, но и за народа. Защото казано е: И понеже беззаконието ще се умножи, у мнозина ще изстине любовта (Мат. 24:12). Може ли да се похвали някой от предстоящите, че изпитва нелицемерна любов към ближния? Не се ли случва често устата да целуват, лицето да се усмихва широко, очите да са радостни, а сърцето да интригантства и изричайки добри думи, да подготвя злини? (Пс. 27:3)

8. Имаш и следващия белег: И ще бъде проповядвано това Евангелие на царството по цяла вселена, за свидетелство на всички народи; и тогава ще дойде краят. (Мат. 24:14) А както виждаме, почти целият свят е обхванат от учението за Христа.

9. А какво ще стане след това? И тъй, кога видите да стои на свето място "мерзостта на запустението", за която е казано чрез пророк Даниила (който чете, нека разбира). (Мат. 24:15) И още: Тогава, ако някой ви каже: ето, тук е Христос, или там е - не вярвайте. (Мат. 24:23) Братоомразата вече подготвя почвата за антихриста. Дяволът подготвя хората чрез разколите, за да бъде приет по-лесно, когато дойде. Но никой от Христовите раби, и тук, и навсякъде, да не отива при врага. Апостол Павел е дал ясно доказателство за него, когато е казал: Защото оня ден не ще настъпи, докле първом не дойде отстъплението и се не открие човекът на греха, синът на погибелта, който се противи и се превъзнася над всичко, що се нарича Бог, или светиня, за да седне като бог в Божия храм, показвайки себе си, че е бог. Не помните ли, че, още когато бях при вас, ви говорех това? И сега знаете онова, що го задържа да се открие той в свое време. Тайната на беззаконието вече действа, само че няма да бъде извършена, докато се не отдръпне оня, който я задържа сега,— тогава и ще се открие беззаконникът, когото Господ Иисус ще убие с дъха на устата Си, и чрез блясъка на Своето пришествие ще изтреби тогова, чието явяване, по действие на сатаната, е с всяка сила и с поличби и лъжливи чудеса, и с всяко неправедно прелъстяване ония, които загиват. (2Сол. 2:3-10) Така е казал Павел; а сега има отстъпление, защото хората са отстъпили от правата вяра, и едни възвестяват Синоотечество, а други се осмеляват да говорят, че Христос е обикновен човек, а не Син Божи. Преди еретиците са били явни, а сега Църквата е пълна със скрити еретици, защото хората са отвърнали слуха си от истината и към басни са се обърнали (2Тим. 4:3,4). Ако словото им изнася, слушат с удоволствие. А ако словото цели да ги напътства, всички се отвръщат. Голяма част е отстъпила от правоверните учения; по-скоро избират лошото, отколкото да предпочетат доброто. Ето това е и отстъплението; затова трябва да очакваме врага, и той вече отчасти е започнал да изпраща свои предшественици, и е готов да дойде за плячката. Затова наблюдавай себе си, човече, и пази душата си. Църквата сега свидетелства пред живия Бог, и ти разказва за антихриста преди неговото пришествие. По твое време ли ще дойде той, не знаем, или след теб, също не знаем. Но за теб е добре да знаеш това и да се пазиш.

10. Истинският Христос, Единородният Божи Син няма да дойде от земята. А ако някой дойде, вършейки чудеса в пустинята, не излизай. Ако кажат: тук е Христос или там - не вярвай. Не гледай надолу и в земята. Владиката ще слезе от небесата, и не сам, както преди, а с мнообройна свита, носен от безброй ангели, и не тайно, като дъжд върху руно, а явно, озарявайки като мълния. Защото Сам Христос е казал: Както светкавицата излиза от изток и се вижда дори до запад; тъй ще бъде пришествието на Сина Човечески. (Мат. 24:27) И още: И ще видят Сина Човечески да иде на небесните облаци със сила и слава голяма; и ще изпрати Ангелите Си с гръмогласна тръба и т.н. (Мат. 24:30, 31)

11. Но както и преди, когато Той трябвало да Се въчовечи, и когато очаквали раждането Му от Девата, дяволът предварително разпръснал клеветите си, зложелателно разпространявайки слухове за фалшиви богове, раждащи и раждани от жени; за да може, както си мислел той, поради предшестващата я лъжа и истината да стане невероятна. Така, когато настъпи времето да дойде истинския Христос, противникът, възползвайки се от очакванията на простодушните хора, и особено на тези, които са от обрязаните, ще покаже някой човек-влъхва, опитен в изкуството да омайва с магии и чародейства, който ще завземе властта в Римското царство, лъжовно ще се нарече Христос и с това име ще прелъсти иудеите, очакващи Помазаника, а тези, които са от езичниците, ще привлече с вълшебни мечти.

12. И ще дойде споменатият вече антихрист, когато настъпи времето на Римското царство и наближи вече свършека на света. Изведнъж ще въстанат десет римски царе, царуващи, може би, на различни места, но по едно и също време; а след тях единадесетия ще бъде антихристът, който с помощта на вълшебно изкуство ще завземе властта в Римската държава, унищожавайки трима царували преди него, имайки вече под своя власт останалите седем. Отначало, като умен и учен човек, привидно ще покаже скромност, целомъдрие и човеколюбие с чудеса и поличби, фалшиво направени с помощта на вълшебна прелест, ще излъже иудеите, като че ли е очаквания Христос, но впоследствие ще запечата това с безславни и беззаконни злодеяния от всякакъв род, така че ще надмине всички били преди него неправедни и нечестиви хора. И към всички, особено пък към нас, християните, ще има кръвожадно, жестоко, немилосърдно и изпълнено с всякакво коварство сърце. Но след като три години и шест месеца се отдава на такива дързости, ще загине във второто славно пришествие на Единородния Божи Син от небесата, Господа и нашия Спасител Иисус, истинския Христос, Който, убивайки антихриста с дъха на устата Си, ще го хвърли в огнената геена.

13. Учим на това не измисляйки си го, а узнавайки от Божествените църковни писания, особено от четеното неотдавна Даниилово пророчество, как е изтълкувал това и архангел Гавриил, казвайки: Четвъртият звяр значи: четвърто царство ще има на земята, отлично от всички царства. (Дан. 7:23) Това е Римското царство, както са ни предали църковните тълкуватели. Понеже първото знаменито царство е било Асирийското, а второто царството на мидите и персите в съвкупност, третото пък е Македонското; то четвъртото царство е сегашното Римско. После Гавриил, тълкувайки нататък, казва: а десетте рога значат, че от това царство ще се издигнат десет царя, и след това ще се издигне друг, който ще надмине със злобата си всички предишни (Дан. 7:24), тоест ще надмине не само десетимата царе, но и всички останали, колкото и да са били дотогава. И ще унижи трима царе: явно, че от числото на предишните десет. А унижавайки трима от десетте, естествено сам ще се възцари като осми. И против Всевишния ще произнася думи (Дан. 7:25), като хулител и беззаконник, приел царството не от отците, но похитил властта с вълшебство.

14. Кой е всъщност този? И с каква сила действа? Разтълкувай ни, Павле. И той казва: Тогова, чието явяване, по действие на сатаната, е с всяка сила и с поличби и лъжливи чудеса. (2Сол. 2:9) А с това апостолът дава да се разбере, че сатаната го ползва като оръдие, действайки собственолично чрез него. Защото знаейки, че за него няма да има прошка на съда, не чрез свои служители, а сам, накрая ще въстане явно с всякакви поличби и лъжовни чудеса; защото бащата на лъжата върши лъжливи дела за прелъстяване, за да си мисли народът, че вижда възкръснал мъртвец, когато той не е възкръснал, прохождащи куци и проглеждащи слепци, когато изцеление няма.

15. И още казва Павел: Който се противи и се превъзнася над всичко, що се нарича Бог, или светиня. (2Сол. 2:4) Над всичко, що се нарича Бог,  тоест антихристът ще ненавижда идолите, за да седне като бог в Божия храм. А в кой храм? Разбира се, в разорения иудейски храм, а не в този, в който сме ние! Но защо казваме това? Да не си помислят, че го казваме, за да ласкаем себе си. Защото ако антихристът дойде при иудеите, както Христос, и поиска поклонение от иудеите, то, за да ги прелъсти повече, ще прояви голямо усърдие по отношение на храма, внушавайки за себе си мисълта, че той е от рода Давидов, и че трябва да му създадат храма, построен от Соломон. А той ще дойде, когато в Иудейския храм няма да е останал камък върху камък, по думите на Спасителя (Мат. 24:2). Когато разрушението, последвало или от старост или под предлог на ново съзидание или нещо друго, разруши всички камъни, не само външните стени, а и вътрешността на храма, където са били херувимите; тогава ще дойде антихристът с всякакви знамения и лъжовни чудеса, превъзнасяйки се над всички идоли, отначало показвайки престорено човеколюбие, а впоследствие разкривайки жестокост, особено към Божиите светци. Защото казано е: Гледах, как тоя рог водеше борба със светиите (Дан. 7:21); и още на друго място: И ще настане време тежко, каквото не е имало, откак съществуват люде до днес. (Дан. 12:1) Това ще бъде лют звяр, велик змей, непобедим за хората, готов да ги изяде. Много може да се каже за него от божествените писания, но засега се задоволяваме и с това, за да е съразмерно с останалото.

16. Затова Господ, знаейки голямата сила на противника и снизхождайки до  благочестивите, казва: Тогава ония, които се намират в Иудея, да бягат в планините. (Мат. 24:16) Но ако някой усети в себе си, че е наистина твърд и може да противоборства на сатана, (защото не губя надежда в силата на Църквата) да стане такъв и да каже: Кой ще ни отлъчи от любовта Божия  (Рим. 8:35) и т. н. Но нека онези от нас, които се страхуват, да се погрижат за собствената си безопасност, а онези, които са смели, да стоят здраво: Защото тогава ще бъде голяма скръб, каквато не е била открай свят досега, и няма да бъде. (Мат. 24:21) Но милостив е Бог, Който ще съкрати голямата скръб на не много дни! Защото казва: Но заради избраните ще се скратят ония дни  (Мат. 24:22). Антихристът ще царува само три години и половина. Заимстваме това не от апокрифните книги, а от Даниил. Защото казано е: И те ще бъдат предадени в ръката му до време и времена и полувреме. (Дан. 7:25). Времето - една година, в която влиза в сила неговото появяване, времената - останалите две години на беззаконие, включени в трите години, и полувремето - шестте месеца. И на друго място Даниил казва пак същото: Закле се във вечно Живеещия, че всичко това ще се извърши към свършека на времето и времената и полувремето. (Дан. 12:7) Някои в този смисъл разбират и следните слова: Хиляда двеста и деветдесет дена (Дан. 12:11) и: блажен е, който очаква и достигне хиляда триста трийсет и пет дена (Дан. 12:12). Поради тази причина трябва да се скрием и да избягаме; защото, може би няма да успеем да обиколим градовете Израилеви, и ще дойде Син Човеческий. (Мат. 10:23)

17. А кой е този блажен, който по благочестие ще бъде тогава мъченик заради Христа? Защото по-високо от всички мъченици поставям тогавашните мъченици. Мъчениците дотогава, ще са се борили само с хора. А при антихриста ще се борят лично със самия сатана. Предишните гонители само са убивали, а не са се представяли за възкресители на мъртви, не са показвали поличби и чудеса: а тук подбуда към злото ще бъдат и страхът и прелестта, за да прелъстят, ако е възможно, и избраните (Мат. 24:24). Да не му дойде наум на някой от тогавашните да попита: „Какво повече е направил Христос? С каква сила действа този човек? Ако не беше угодно на Бога, то Той нямаше да му позволи.“ – От това мислене те предпазва апостолът и предсказва: И за това Бог ще им прати действие на заблуда (2Сол. 2:11). Казва „ще им прати“, тоест ще допусне да се случи, и не за да се оправдаят, а за да бъдат осъдени. И за какво? За това, че не са повярвали в истината, тоест на истинския Христос, а са обикнали неправдата (2Сол. 2:12), тоест антихриста. Бог допуска това и при други гонения не поради това, че е невъзможно да го предотврати, но искайки, по традиция, да увенчае Своите подвижници подобно на Своите пророци и апостоли, за да могат те, като се потрудят кратко време, да наследят небесното царство, както казва Даниил: Но ще се спасят в това време от твоя народ всички, които бъдат намерени, че са записани в книгата (очевидно в книгата на живота). И много от спящите в земния прах ще се събудят - едни за вечен живот, други за вечен укор и посрама. И разумните ще сияят като светилата на твърдта, и ония, които са обърнали мнозина към правда - като звездите, вовеки, за всякога. (Дан. 12:1-3)

18. Затова внимавай, човече, вече знаеш белезите за антихриста. Не ги помни само за себе си, а ги съобщавай щедро на всеки. Имаш ли чедо - плът от кръвта ти, поучи го; и ако си родил някого огласявайки, предпази и него, за да не приеме лъжата за истина. Тайната на беззаконието вече действа (2Сол. 2:7). Плашат ме народните размирици; плашат ме църковните разколи; плаши ме взаимната ненавист на братята. Но стига толкова по този въпрос; само Бог да пази да не се сбъдне това в наши дни, но все пак нека бъдем нащрек. Достатъчно говорихме за антихриста.

 19. Чакаме и се надяваме Господ да дойде от небето на облаци. Тогава ще затръбят ангелските тръби, и мъртвите в Христа ще възкръснат първи (1Сол. 4:16); живите благочестиви ще бъдат грабнати на облаци и като награда за труда си ще получат чест, която надминава човека, тъй като и подвизите им са надминавали човешката мярка, както казва апостол Павел в посланието си: защото Сам Господ с повеление, при глас на Архангел и при тръба Божия, ще слезе от небето, и мъртвите в Христа ще възкръснат първом; после ние, останалите живи, заедно с тях ще бъдем грабнати на облаци, за да срещнем Господа във въздуха, и така винаги с Господа ще бъдем. (1Сол. 4:16-17).

20. Това пришествие на Господа и края на света е предвидял и Еклисиаст, който казва: Весели се в младостта си, момко… Пъди скръбта от сърцето си и отклонявай злото от тялото си. (Екл. 11:9-10) И помни своя Създател... преди да дойдат трудни дни... преди слънцето и светлината, и луната, и звездите да потъмнеят... кога се помрачат ония, които през прозорец гледат (Екл. 12:1-3, има предвид силата на зрението), докле се не скъса сребърната верижка  (Екл. 12:6, има предвид подреждането на звездите, тъй като те изглеждат сребърни) и не се съдере златната превръзка (което означава златистото слънце), и човек почне да става по гласа на врабче (Екл. 12:4 – по прев. на 70-те), и ще погледнат нагоре, и страхове ще бъдат на пътя. (Екл. 12:5 – по прев. на 70-те). И какво ще видят? Тогава ще се разплачат всички земни племена и ще видят Сина Човечески да иде на небесните облаци  (Мат. 24:30; Зах. 12:12). Какво ще стане след пришествието на Господа? И бадемовото дърво ще разцъфне, и скакалците ще натежат, и каперсите ще се разпръснат. (Екл. 12:5) Цъфтящият бадем показва, както казват тълкувателите, че зимата е отминала. Нашите тела, след като зимата отмине, ще цъфтят с цвета на небето. И скакалците ще натежат, т.е. окрилената душа ще се облече в тяло. И каперсите ще се разпръснат, тоест законопрестъпниците, които са като тръни, ще погинат.

21. Виждаш ли как всички предсказват пришествието Господне? Виждаш как познават гласа на врабчето. Да видим какъв е този глас: защото Сам Господ с повеление, при глас на Архангел и при тръба Божия ще слезе от небесата. (1Сол. 4:16) Архангелът ще извика и ще каже на всички: Ставайте за среща на Господа! Пришествието Господне е страшно! Давид казва: Бог явно ще дойде, нашият Бог, и не ще премълчи; огън пред Него ще се разгори и около Него - страшна буря и т. н. (Пс. 49:3). Човешкият Син ще дойде при Отца, както казва прочетеното Писание, на облаците, докато ще тече огнена река, в която хората трябва да бъдат изпитани. Ако някой има златни дела, той ще бъде по-светъл; комуто делата са слаби, като тръстика, ще гори в огън. И Отец ще седне, облеклото Му беше бяло като сняг, и космите на главата Му - като чиста вълна. (Дан. 7:9) Представено е човекообразно. Защо? Защото Той е Царят на човеците, неосквернени от грехове. Защото Той казва: „Ще направя греховете ви бели като сняг и вълна” (Ис. 1:18). С това се има предвид опрощаването на греховете или дори безгрешно състояние. Господ ще дойде от небето на облаци, както Се възнесе на облаци, защото Сам Той каза: и ще видят Сина Човечески да иде на небесните облаци със сила и слава голяма. (Мат. 24:30)

22. Но какъв знак за Неговото пришествие би бил такъв, че противната сила да не посмее да имитира? И тогава ще се яви на небето, знамението на Сина Човечески (Мат. 24:30) - казва Христос. А истинското знамение, което е само  Христово, това е Кръстът. Световидният знак на Кръста предшества Царя, Който преди това бе разпнат, така че когато го видят, евреите, които някога Го прободоха и кроиха зло против Него, ще заплачат всички от своите колена, казвайки: „Това е Този, на Когото биеха плесници, това е Този, Когото заплюваха в лицето, това е Онзи, Когото вързаха с вериги; това е Този, Когото разпънаха, а преди това унизиха. Къде, ще кажат те, ще избягаме от Твоя гняв?“ Заобиколени от ангелски войнства, те няма да могат да избягат никъде. Знакът на Кръста ще всее ужас у враговете на Иисус и ще донесе радост за приятелите Му, които са вярвали в Него, или са Го проповядвали, или са пострадали за Него. Кой тогава ще бъде толкова блажен, че да се яви като приятел на Христа? Такъв велик, славен Цар, придружен от ангелите, седнал на трона с Отца, няма да презре Своите раби. Защото, за да не се смесват избраниците Му с враговете Му, ще изпрати Ангелите Си с гръмогласна тръба, и ще съберат избраниците Му от четирите вятъра. (Мат. 24:31) Та Той не презря едничкия Лот; как може да презре многото праведници? Елате, вие, благословени от Отца Ми (Мат. 25:34), ще каже Той, на носените на колесници от облаци, събрани от Ангелите.

23 . Но някой от присъстващите ще каже: аз съм беден; или може би тогава ще лежа болен на легло; или съм обикновена жена и ще бъда на воденицата – няма ли да ни пропуснат? Дерзай, човече! Съдията е безпристрастен: и ще съди, не според както очите Му гледат, и ще решава делата, не според както ушите Му слушат (Ис. 11:3); Той няма да предпочете учените пред невежите, нито богатите пред бедните. Дори да си на полето, Ангелите ще те вземат. Не мисли, че Той ще вземе собствениците на земята, а тебе, земеделеца, ще остави. Макар че си роб, макар и беден, не се страхувай ни най-малко: Този, Който е приел образа на раб (Филип. 2:7), няма да презре робите; не се страхувай, дори ако лежиш болен на легло; казано е в Писанието: тогава ще бъдат двама на една постелка: единия ще вземат, а другия ще оставят. (Лк. 17:34) Макар и по принуда да работиш на воденицата, независимо дали си мъж или жена, макар да си в окови, няма да те пренебрегне Този, Който освободи затворниците от веригите (Пс. 67:7). Този, Който изведе Йосиф от робството и тъмницата и му даде царство, също ще избави и теб от скръбта и ще те въведе в Царството небесно. Само имай надежда, труди се, само усърдно се подвизавай. Нищо няма да се загуби, всички твои молитви и псалмопения са записани; всяка милостиня е записана, всеки пост също; всеки вярно спазен брак, всяко въздържание, спазено заради Бога, е записано. А най-вече преди всичко друго записано, ще бъдат увенчани девството и чистотата; и ще засияеш като ангел. Но както охотно слушаше това, което е добро, така търпеливо изслушай и това, което е противно нему. Цялата ти алчност е записана; всичките ти блудства са записани, всяко лъжесвидетелство, и богохулство, и чародейство, и грабеж, и убийство, всички те са записани. Отсега нататък ще бъде записано всичко, което сториш след кръщението, защото предишното ще бъде изтрито.

24Когато, казва Христос, дойде Син Човечески в славата Си и всички свети Ангели с Него. (Мат. 25:31) Виж, човече, пред толкова много свидетели ще се явиш на съд: целия човешки род ще бъде там. Представи си колко многобройно е римското племе; представи си колко много други варварски народи съществуват в момента и колко от тях са умрели за сто години; представи си колко са погребани за хиляда години; представи си хората от Адам до днес; тяхното множество е голямо, но все пак е по-малко в сравнение с Ангелите, които са повече. Те са деветдесет и деветте овце, а човешкият род е едната овца; защото по това колко обширно е обиталището, може да се съди за броя на жителите му. Земята, която обитаваме, е като някаква точка, разположена в средата на едно небе; следователно небето около нея има толкова по-голям брой жители, колкото е по-голямо като пространство; а небето на небесата съдържа още по-голямо количество от тях. И това, което е написано: хиляди по хиляди Му служеха и десетки хиляди по десет хиляди стояха пред Него (Дан. 7:10) – не е казано, защото това е точният им брой, а защото пророкът не можел да каже по-голямо число. Тогава Бог, Отец на всички, ще седне на съда, и Христос ще седне с Него и с Тях - Светият Дух. Ангелската тръба ще призове всички ни с делата ни. Не трябва ли да се страхуваме единствено от това? Не смятай, човече, че е маловажно и незначително наказание да бъдеш осъден пред такъв брой! Не ни ли се иска често да умрем, отколкото да бъдем осъдени от приятелите си?

25. И тъй, нека се боим, братя, да не би да ни осъди Бог, Който не Се нуждае нито от разпити, нито от доказателства, за да го направи. Не казвай: блудствах през нощта, или правих магии, или направих нещо друго, и нямаше никого. Той ще те съди според съвестта ти; техните мисли една друга се обвиняват, или се оправдават, в деня, когато, съгласно моето благовестие, Бог чрез Иисуса Христа ще съди тайните на човеците. (Рим. 2:15-16) Страшното лице на Съдията ще те принуди да кажеш истината; или, още по-точно, дори и да не го кажеш, Той ще те изобличи. Защото ще се появиш, облечен или в греховете си, или в праведни дела. Това е видно от думите на самия Съдия, тъй като Съдията е Христос: Отец не съди никого, а целият съд е дал на Сина (Йоан 5:22). Отец не Се лишава от власт, Той съди чрез Сина. И така, според волята на Отца, Синът ще съди, защото волята на Отца не е една, а пък на Сина - друга, но  е една и съща. Какво казва Съдията за това, че ще донесеш със себе си делата си? И ще се съберат пред Него всички народи. (Мат. 25:32) Защото пред Христа трябва да преклони колене всичко небесно, земно и подземно. (Филип. 2:10). И ще отдели едни от други, както пастир отлъчва овци от кози. (Мат. 25:32) Как ги разделя пастирът? По книга ли гледа кой е овца и кой е коза? Или ги различава по външен вид? Меката вълна не показва ли овцата, а рошавата и груба козина - козата? И така, ако сега се очистиш от греховете, тогава ще имаш дела като чиста вълна: дрехите ти ще бъдат чисти и винаги ще казваш следните думи: Съблякла съм хитона си, пак ли да го обличам? (Песен 5:3) По одеянието си ще бъдеш припознат като овца. Ако се окажеш космат като Исав, с гъста козина, с низки мисли, подобно на Исав, който загуби първородството си за храна и продаде предимството си, то ще бъдеш от лявата страна. Да не дава Господ обаче някой от присъстващите да бъде отхвърлен от благодатта и поради лоши дела да се яви от лявата страна, сред грешниците!

26. Съдът е наистина страшен, самото напомняне за него привежда в трепет. Царството небесно идва и вечният огън е приготвен. Ще попита някой, как да избегнем огъня? И как да се въздигнем в Царството Небесно? Гладен бях, казва Христос, и Ми дадохте да ям. (Мат. 25:35) Узнай пътя, няма нужда да се прибягва до алегории, но да се изпълнява казаното. Гладен бях и Ми дадохте да ям; жаден бях и Ме напоихте; странник бях и Ме прибрахте; гол бях и Ме облякохте; болен бях и Ме споходихте; в тъмница бях и Ме посетихте. (Мат. 25:35-36). Ако вършиш това, ще царуваш с Него; ако не го правиш, ще бъдеш осъден. И така, започни да правиш това и остани твърд във вярата, та да не би ​​като неразумните девици, когато купуваме масло, да останеш пред вратата. Не се надявай само на това, че държиш лампа в ръцете си, но я дръж запалена. Така да свети светлината на добрите ти дела пред човеците (Мат. 5:16) и да  не се хули Христос заради тебе. Облечи се в одеждата на нетлението, украсявайки се с добри дела; и каквото и да получиш от Бога, за да го управляваш като пристойник, управлявай го с полза. Имот ли ти е поверен? Използвай го както трябва. Поверено ти е да учиш другите? Назидавай както трябва. Имаш ли способност да печелиш за Бога душите на тези, които те слушат? Върши го усърдно. Имаме много възможности да покажем добро служение, така че никой от нас да не бъде осъден и отхвърлен, а да можем с дръзновение да посрещнем вечния Цар Христос, Който царува вечно. Този, Който ще съди живите и мъртвите, ще царува вечно, защото Той умря за живите и за мъртвите, както Павел казва: Христос затова и умря и възкръсна и оживя, за да господарува и над мъртви и над живи. (Рим. 14:9)

27. И ако чуеш от някого, че Царството Христово ще има край, намрази тази ерес; тя е втората глава на змията, която наскоро израсна в Галатия. Някой се осмели да каже, че след края на света Христос няма да царува; дръзна да твърди, че Словото, дошло отново от Отца, след като се върне при Отца, вече няма да съществува. Той богохулствува по този начин за свое собствено осъждане, защото не е обърнал внимание на Господните думи: Синът пребъдва вечно (Йоан 8:35). Не е обърнал внимание на думите на Гавриил: Той ще царува над дома на Йаковов довеки и царството Му не ще има край. (Лк. 1:33) Разгледай този текст. Днешните еретици учат да се пренебрегва Христос, докато Архангел Гавриил учи за вечното пребъдване на Спасителя; на кого тогава ще повярваш? Не на Гавриил ли? Чуй свидетелството на Даниил, което бе прочетено сега: Гледах в нощните видения, и ето, на небесни облаци идеше сякаш Син Човеческий, дойде до Стария по дни и биде доведен при Него. И Нему бе дадена власт, слава и царство, за да Му служат всички народи, племена и езици; владичеството Му е владичество вечно, което няма да премине, и царството Му не ще се разруши. (Дан. 7:13-14) Дръж се здраво за това, вярвай само в това; а от еретичното учение се отвръщай, защото много ясно чу за безкрайността на Христовото царство.

28. Ти чу нещо подобно на това и в тълкуванието за Камъка, отсечен от планината без човешка ръка, Който е Христос по плът: и това царство няма да бъде предадено на друг народ. (Дан. 2:44) И Давид казва на едно място: Престолът Ти, Боже, е за вечни векове (Пс. 44:7); и на друго: В началото Ти, Господи, Си основал земята и т. н. (Пс. 101:26) Те ще погинат, но Ти ще пребъдваш и т. н. (Пс. 101:27) А Ти си все същият и Твоите години не ще намалеят. (Пс. 101:28) А Павел изясни това за Сина.

29. А искаш ли да узнаеш защо тези, които учат иначе, са стигнали до такова безумие? Те четат със зъл умисъл добрите думи на апостола: Защото Той трябва да царува, докато тури всички врагове под нозете Си. (1Кор. 15:25) И казват, че когато враговете бъдат положени под нозете Му, Той няма да царува повече; но това, което казват, е лошо и безсмислено. Защото Този, Който е царувал и преди да повали враговете Си, няма ли да царува още повече, след като ги победи?

30. Осмелиха се също да кажат, че написаното:  Когато пък Му бъде подчинено всичко, тогава и Сам Синът ще се подчини на Оногова, Който Му бе всичко подчинил (1Кор. 15:28), означава, че Синът ще Се разтвори в Отца. Най-нечестивото учение от всичко! Вие, творения Христови, ще съществувате; а съществуването на Христос, от Когото сте създадени вие и всички неща, ще бъде прекратено? Богохулен език! Как всичко ще бъде подчинено Нему? Ще загине ли, или ще продължи да съществува? Ако това, което се подчинява на Сина, продължава да съществува, наистина ли няма да има Син, Който се подчинява на Отца? Да се ​​подчини не означава, че Той тогава ще започне да се покорява на Отца, тъй като Той винаги прави това, което е угодно на Отца, а че и тогава Той ще Му бъде покорен, показвайки не принудително послушание, а доброволно; защото Той не е роб, който се подчинява по принуда, а Син, Който Се подчинява доброволно и от любов.

31. Ще ги попитаме как да разбираме думите: до или докато. Защото именно с тази фраза ще завърша разговора си с тях и ще се опитам да оборя тяхната заблуда. Тъй като те дръзнаха да кажат, че думите: „докато тури всички врагове под нозете Си“ означават края на Неговото господство, осмелиха се да поставят граници на вечното Царство Христово и да учат, че Неговата непреставаща сила ще спре, то нека прочетем подобни места от апостола: Обаче смъртта царува от Адама до Моисея. (Рим. 5:14) Нима преди са умирали, а след Моисей някои вече не са умирали? И наистина ли след закона нямаше смърт за хората? Виждаш, че думата до не означава граница на времето, но Павел им показва, че въпреки че Мойсей беше праведен и възхитителен човек, все пак смъртната присъда, произнесена над Адам, сполетя него и онези подир него, при това не съгрешили като Адам с непослушание, проявено чрез яденето от дървото.

32. Ето и друго подобно място: И до днес, кога се чете Моисей, покривало лежи на сърцето им. (2Кор. 3:15) До днес... Наистина ли само до Павел, а не до настоящия ден или до края? Когато Павел казва на коринтяните: Защото дойдохме дори до вас да проповядваме Христовото благовестие, като се надяваме, когато вярата ви нарасне, да проповядваме Евангелието в областите отвъд вас (2Кор. 10:14-16), то тук ясно виждаш, че изразът дори до не означава край, а има и нещо последващо. Как трябва да приемеш сега думите: докато тури всички врагове? Точно както Павел казва на друго място: Но наставлявайте се всеки ден, докле се казва "днес". (Евр. 3:13) Очевидно винаги. Защото както е невъзможно да се каже, че е имало начало на дните на Христос, така и не слушай оня, който започне да ти говори за края на Неговото царство; защото е писано: Царството Му е царство вечно (Дан. 3:100)

33. Имам и много други свидетелства от Свещеното Писание за во веки нескончаемото Царство Христово, но горното засега ще е достатъчно, защото вече мина много време. А ти, слушателю, почитай само този Цар, като избягваш всяко еретично заблуждение. Ако Божията благодат сподоби, и останалите истини на вярата ще ти бъдат обяснени по-нататък. Нека Бог на всичко да съхрани всички вас, за да помните знаменията на края на света и да останете непобедени от антихриста. Представени ти бяха знаменията на измамника, който предстои да дойде; представени бяха и доказателства, че истинският Христос явно за всички ще слезе от небето. Бягай от първия, като фалшив; и очаквай Този като истинен. Ти разбра и как по време на Съда да застанеш от дясната страна. Опази завета си с Христа, украсявайки се с добри дела, та като застанеш дръзновено пред Съдията, да наследиш Царството Небесно. Чрез Него и с Него да бъде слава на Бога заедно със Светия Дух во веки веков! Амин.

Шестнадесето поучение


Няма коментари:

Публикуване на коментар