четвъртък, 8 февруари 2024 г.

Свт. Кирил Йерусалимски - Шестнадесето огласително поучение

[До онези в Йерусалим, които се подготвят за просветление, изречено без подготовка, върху думите: И в единия Свети Дух, Утешителя, Който е говорил чрез пророците, а също и върху думите от Посланието до коринтяните: А за духовните дарби не искам, братя, да не знаете… Има различни дарби, ала Духът е един и същ и т. н. (1 Кор. 12:1,4)]

1. Наистина духовна благодат е необходима, за да се разсъждава за Светия Дух: не за да можем да говорим това, което е достойно за Него, защото това е невъзможно, а за да можем, говорейки въз основа на божествените Писания, да вървим по пътя си без опасност. Защото наистина страшно е написаното в Евангелията, където Христос ясно е рекъл: ако някой каже дума против Духа Светаго, няма да му се прости ни на този, ни на онзи свят (Мат. 12:32); и често е необходимо да се страхуваме, че казвайки нещо неприлично за Него поради невежество или лъжливо благочестие, някой може да бъде осъден. Съдията на живите и мъртвите Иисус Христос казва, че на такъв човек няма да му бъде простено. Така че, ако някой се препъне тук, каква надежда му остава?

2. И така, нека самата благодат на Иисус Христос да ни даде сила да кажем всичко без пропуски, а вие да слушате с разбиране. Защото разбирането е необходимо не само за тези, които говорят, но и за тези, които слушат; така че слушайки да разбират с ума си чутото. И така, ще говорим за Светия Дух само това, което е написано. Ако нещо не е написано, няма да любопитстваме за него. Самият Свети Дух изговори Писанията; Той Сам е казал за Себе Си колкото е поискал или колкото можем да поемем. Затуй ще говорим само това, което Той е казал, а което не е казал, това няма да дръзнем да кажем.

3. Има само Един Дух Свети, Утешител. Точно както Бог Отец е Един и няма друг Отец, и както Единородният Син, Божието Слово, е Един и няма брат, по същия начин има само Един Свети Дух и няма друг дух, равен на Него. И така, Светият Дух е най-голямата сила, Божествено и непонятно Същество. Защото Той е живо, разумно Същество, Което освещава всичко създадено от Бога чрез Христа. Той просвещава душите на праведните; Той е и у пророците, Той е и у апостолите в Новия Завет. Нека ненавиждаме онези, които се осмеляват да разделят Светия Дух, Който е действал и в едните и в другите; Един е Бог Отец, Господ на Стария и Новия Завет; Един е Господ Иисус Христос, Който бе предсказан в Стария Завет и дойде в Новия; и един е Светият Дух, Който проповядва за Христа чрез пророците, Който слезе след пришествието на Христа и Го посочи.

4 . И така, никой да не отделя Стария завет от Новия, никой да не казва, че има един Дух там и друг тук. Защото такъв би оскърбявал самия Свети Дух, Който е почитан заедно с Отца и Сина и по време на светото Кръщение се споменава заедно с Тях в Светата Троица. Защото Единородният Божи Син ясно каза на апостолите: идете и научете всички народи, като ги кръщавате в името на Отца и Сина и Светаго Духа (Мат. 28:19). Нашата надежда е в Отца и Сина и Светия Дух. Ние не проповядваме трима богове – да замълчат маркионитите; но със Светия Дух, чрез единия Син, проповядваме единия Бог. Няма разлика във вярата, няма разделение в благочестието. Ние не разделяме, като някои други, Светата Троица; нито сливаме лицата Й, като Савелий. Но с благочестие признаваме единия Отец, Който ни изпрати Спасителя, Сина; признаваме единия Син, Който обеща да изпрати от Отца Утешителя; признаваме и Светия Дух, Който говори чрез пророците, а в деня на Петдесетница слезе върху апостолите във вид на огнени езици, тук в Йерусалим, в апостолската горница. Ние тук имаме всички предимства: тук Христос слезе от небето; и пак тук Светият Дух слезе от небето; и наистина би било много подходящо да говорим за Светия Дух в храма на горницата, точно както говорим за Христос и Голгота на тази Голгота. Тъй като Този, Който е слязъл там получава слава заедно с Разпнатия тук, затова говорим за Този, Който е слязъл по този начин тук, защото благочестието е неделимо.

5. Искаме да кажем нещо за Светия Дух не за да обясним напълно Неговата същност, защото това е невъзможно; но за да покажем различни заблуждения относно Него, та никога да не паднем в тях поради незнание и да преградим пътищата на лъжата, за да следваме единствения царски път. И ако сега, като предупреждение, предложим нещо, казано от еретиците, то нека падне върху техните глави; но ние, и говорещите, и слушателите, да не бъдем виновни.

6. Еретиците, които са нечестиви във всичко, наостриха езиците си и срещу Светия Дух и се осмеляват да твърдят нелепици, както пише тълкувателят Ириней в своите писания срещу ересите. Някои се осмелиха да кажат, че те самите са Светия Дух, първият от които беше Симон Магът, споменат в Деянията на апостолите. Той се осмели да учи това, след като сам беше отхвърлен; и така наречените гностици, нечестиви хора, също говореха различно за Светия Дух. Беззаконните валентиниани – по друг неправилен начин; и нечестивият Мани се осмели да каже, че самият той е Утешителят, изпратен от Христос. А други казаха, че има един Дух у пророците и друг в Новия Завет. Техните грешки или, по-добре казано богохулства, са много и разнообразни. Така че гнуси се от такива хора и бягай от онези, които хулят Светия Дух, защото за тях няма прошка. Какво общение имаш с отчаяните, ти, който сега ще се кръстиш и в Светия Дух? Ако този, който общува с крадец и се съгласява с него, подлежи на наказание, тогава каква надежда може да има оня, който оскърбява Светия Дух?

7. Нека бъдат ненавиждани и маркионитите, които премахнаха от Новия Завет цитатите от Стария. Защото първо безбожникът Маркион призна трима богове и знаейки, че в Новия Завет има свидетелства за Христа от пророците, той унищожи тези свидетелства на Стария Завет, за да остави Царя без свидетели. Ненавиждай и гореспоменатите гностици, знатоци само по име, но пълни с невежество, които се осмелиха да кажат неща за Светия Дух, които аз не смея дори да повторя.

8. Да ти бъдат ненавистни катафригите и Монтан, началникът на злото, и двете му пророчици, Максимила и Прискила, защото този луд и наистина обезумял Монтан не би казал това, ако не беше в умопомрачение, но се осмели да нарече себе си „Свят Дух“, бидейки подъл човек и пълен с всякаква нечистота и мерзост. За да не се накърни целомъдрието на присъстващите тук жени, достатъчно е да се обясни това само чрез намеци. След като окупира Пепуза, съвсем малко селце във Фригия, и лъжливо го нарече Йерусалим, той изкла нещастните малки деца там и ги смля в беззаконна храна за техните тъй наречени тайнства (ето защо преди, по време на гоненията, ние бяхме заподозрени в това, тъй като тези монтанисти, макар и лъжливо, бяха наричани християни като нас). Човек, пълен с всякакво нечестие и безчовечност, се осмели да нарече себе си Светия Дух, затова бе осъден с неотменима присъда.

9. Негов сътрудник беше, както казах и по-рано, най-злият Мани, който събра злото от всички ереси. Той, като най-дълбок ров на унищожението, съчета всички еретически учения, съчини и учеше на нова лъжа. Той се осмели да каже, че е Утешителят, Когото Христос обеща да изпрати. Но Спасителят, обещавайки Утешителя, каза на апостолите: стойте в град Иерусалим, докле се облечете в сила отгоре. (Лк. 24:49) И какво? Дали апостолите, които бяха умрели преди двеста години, са чакали Мани, за да бъдат облечени със сила свише? И кой ще се осмели да каже, че в свое време не са били изпълнени със Светия Дух? И е писано, че тогава възлагаха върху им ръце, и те приемаха Духа Светаго. (Деян. 8:17) Не се ли сбъдна това преди Мани и преди много години, когато Светият Дух слезе в деня на Петдесетница?

10. За какво бе осъден Симон Магът? Не е ли защото, като дойде при апостолите, каза: дайте и мене тая власт, та, комуто възложа ръце, да приема Духа Светаго (Деян. 8:19)? Той не каза: „дайте и на мен общението на Светия Дух“, но „дайте ми властта“, за да продава на другите това, което не може да се продаде и което самият той нямаше. И донесе сребро на безсребрениците. Той видя, че онези, които носеха цената на продадените си имоти, я поставяха в нозете на апостолите, но не прецени, че онези, които тъпчат с нозе богатството, донесено за изхранване на бедните, няма да дадат властта на Светия Дух за пари. И какво казват те на Симон? Среброто ти да погине заедно с тебе, задето си помислил, че с пари се добива дарът Божий. (Деян. 8:20) Ти си втори Иуда; мислеше, че дара на Духа може да се продава за сребро. И така, ако Симон, който искаше да получи власт с пари, загина, тогава колко нечестив е Мани, който сам се нарече Дух Свети? Да намразим достойните за ненавист; нека се отвърнем от онези, от които Бог се отвърна. Нека и ние с пълно дръзновение да кажем на Бога за всички еретици: Не намразих ли, Господи, ония, които Те мразят, и не чезнех ли от скръб заради враговете Ти? (Пс. 138:21) Защото има и добра вражда, както например е писано: и ще всея вражда между тебе и жената, и между твоето семе и нейното семе. (Бит. 3:15) Защото приятелството със змията поражда вражда против Бога и води до смърт.

11. Това е, което трябваше да бъде казано за отхвърлените, а сега да се обърнем към Божественото Писание и да пием вода от нашите водоеми (Притчи 5:15) т. е.  светите отци, и от водите на на нашите кладенци. Нека пием от живата вода, която тече в живот вечен. (Йоан 4:14) Това каза Спасителят за Духа, Когото щяха да приемат вярващите в Него. (Йоан 7:39) Забележи какво казва Той: не просто, който вярва в Мен, но както казва Писанието. Той те насочва към думите от Стария Завет: из неговата утроба, както е речено в Писанието, ще потекат реки от жива вода. (Йоан 7:38) Не видими реки, напояващи земята, която ражда само тръни и дървета, а реки, които просветляват душата. И на друго място казва: но водата, която му дам, ще стане в него извор с вода, която тече в живот вечен. (Йоан 4:14) Нова вода, жива и извираща, която тече върху достойните.

12. А защо Той нарече духовната благодат вода? Защото всичко се създава чрез вода. Във водата има възрастваща и живителна сила. Вода пада от небето в дъжда; и макар че слиза в едно състояние, има различни действия. Един извор напоява целия рай: един и същи дъжд вали по целия свят, но в лилиите той е бял, в розите е румен, във теменужките и зюмбюлите е пурпурен, и във всеки вид цветя е различен и разнообразен. Във фурмата е един, но в гроздето е различен и придава на всичко особен вид, докато сам по себе си е еднакъв и един и същ. Дъждът, който не се променя сам по себе си и не пада под една или друга форма, но, влизайки в състава на тези неща, които го приемат, той произвежда особено въздействие във всяко. Така и Светият Дух, бидейки един, с едно естество и неделим, раздава благодат на всеки, както Му е угодно. И както сухото дърво, напоено с вода, пуска клони, така и грешната душа, приела Светия Дух чрез покаяние, дава плодовете на правдата. Защото Той, бидейки един и същ, според волята на Бог Отец, в името на Христа извършва различни действия. На едного обръща езика към словото на мъдростта, другиму просвещава душата с пророчество; на трети дава силата да изгонва бесове, а на четвърти - способността да обяснява Божественото Писание. Укрепва един в целомъдрие, учи друг да бъде милостив; едни учи на пост и подвизи, други - на презрение към телесното, а трети подготвя за мъченичество; у други произвежда нещо друго, но Самият Той не е различен, както е писано: Но всекиму се дава да се прояви у него Духът за обща полза; защото едному се дава чрез Духа слово на мъдрост, другиму - слово на знание чрез същия Дух;  едному - вяра чрез същия Дух; другиму - дарби за лекуване чрез същия Дух; едному - чудодействия, другиму - пророчество, едному - да различава духовете, другиму - разни езици, а другиму - да тълкува езици. Всичко това го произвежда единият и същ Дух, като разпределя всекиму по отделно, както Му е угодно. (1 Кор. 12:11)

13 . Но тъй като много и различни неща се наричат „дух“ в Божественото Писание, и е опасно някой от незнание да не изпадне в объркване на понятията, без да знае за кой дух да разбира написаното, добре е сега като предпазна мярка да обясня кой Дух Писанието нарича „Светий“. Защото, както Аарон, Давид и Саул, а и други се наричат ​христосовци (помазаници), но един е истинският Христос (Помазаник), по същия начин, тъй като името „дух“ се дава на различни предмети, е необходимо да се знае Кой особено Се нарича Свети Дух; защото много неща се наричат ​​дух. Ангелът се нарича дух; нашата душа се нарича дух; и вятърът, който духа, също се нарича дух; и великата сила се нарича дух; и лошият начин на живот се нарича дух, дяволът-враг се нарича дух. Така че, внимавайте, когато чуете това, да не почетете един вместо друг заради едно и също название. Писанието казва за нашата душа: Ще излезе духът му и той ще се върне в своята земя. (Пс. 145:4). И за същата тази душа се говори на друго място: образува духа на човека вътре в него. (Зах. 12:1). В Псалмите се казва за ангелите: Ти правиш ангелите Си духове и слугите си - огнен пламък. (Пс. 103:4) А за вятъра се казва: С буреносен вятър (думата е същата като за дух) Ти ще съкрушиш тарсиските кораби (Пс. 47:8), и:  както се от вятър люлеят дървета в гора. (Ис. 7:2) И на друго място: огън, градушка, сняг, лед, и ти, бурен ветре, които изпълнявате словото Му. (Пс. 149:8) Сам Господ казва за доброто учение: Думите, що ви говоря, са дух и живот (Йоан 6:63), тоест те са духовни; но Светият Дух не се изрича с език. Той има живот, като Премъдър, и Сам говори и беседва.

14. И искаш ли да знаеш какво говори и казва Той? Филип, чрез ангелско откровение, пое по пътя, водещ към Газа, докато евнухът също пътуваше. Духът каза на Филипа: приближи се и се допри до тая колесница. (Деян. 8:29 ) Виждаш ли? Духът говори на този, който слуша. И Йезекиил казва следното: И слезе върху мене Духът Господен и ми каза: кажи, тъй казва Господ (Йез. 11:5) И на друго място: Дух Светий каза на апостолите: отделете Ми Варнава и Савла за делото, за което съм ги призвал. (Деян. 13:2) Виждаш ли, че Духът има живот, и разделя, призовава и изпраща с власт. И Павел казва: Дух Светий свидетелствува по всички градове, казвайки, че ме чакат окови и скърби. (Деян. 20:23) Защото този добър Осветител, Помощник и Учител на Църквата е Светият Дух, Утешителят, за Когото Спасителят е казал: Той ще ви научи на всичко (не е казал: само ще ви научи), но и ще ви напомня за всичко, що ви казах (Йоан 14:26); защото Христовото учение не е едно, а на Светия Дух - друго, но те са едно и също. Той предсказа на Павел какво ще се случи с него, така че, като го научи предварително, да бъде по-спокоен. Това се казва, за да се обяснят думите: Думите, що ви говоря, са дух, така че да не разбереш този цитат като просто устно изразяване, а като доброто учение.

15 . Грехът в Писанието също се нарича дух, както казахме, но в различен и противоположен смисъл, както например се казва: духът на блудството ги е въвел в заблуда. (Ос. 4:12) Названието „дух“ е дадено и на дявола, но с добавката „нечист“. На всеки дух, за обозначение на свойствата му, се дава собствено наименование. Ако Писанието нарича човешката душа дух, поставя добавката: човешки дух. Ако нарича вятъра дух, нарича го бурен вятър. (Пс. 47:8) Ако нарича греха дух, нарича го дух на блудство. (Ос. 4:12) Ако нарича дявола дух, нарича го нечист дух, за да знаем за какъв дух говори. Не си мислете, че тук става дума за Светия Дух – не, тъй като названието „дух“ е нещо общо и всичко, което няма грубо тяло, обикновено се нарича така. Тъй като бесовете нямат такива тела, те се наричат ​​духове. Но тук има голяма разлика. Защото нечистият дух, когато нападне душата на човека (да опази Господ от това душите на всички, които слушат, включително и на тези, които не са тук!), е като кръвожаден вълк, който напада овца, за да я изяде. Появата му е най-ужасна, най-непоносима за сетивата, произвежда мрак в мислите; нападението му е беззаконно; той краде чужди придобивки със сила, постъпва с чуждото тяло като със свое и поваля стоящия с чуждо оръжие, защото е съобщник на падналия от небето; изкривява езика, изкривява устните, в които вместо думи има пяна; човекът помръква, очите са отворени, но душата не вижда чрез тях и нещастният човек страшно стене предсмъртно. Наистина, врагове на човеците са дяволите, които постъпват с тях по такъв подъл и безмилостен начин.

16. Не, не е такъв Светият Дух; напротив, Неговите действия са насочени към доброто и спасението. И първо, явяването Му е кротко; когато Го приемат има благоухание, Неговото бреме е най-леко. Лъчи на светлина и знание блестят пред появата Му. Той идва с любовта на истински Пазител, защото идва да спасява и изцелява, учи, вразумява, утвърждава, утешава, просветлява ума първо на този, който Го приема, а чрез него и умовете на другите. И както някой, който преди е бил в тъмнина, след това внезапно вижда слънцето, приема светлината с телесните си очи и вижда това, което не е виждал ясно, така този, който се е удостоил със Светия Дух, се просветлява в душата си и съзерцава неща отвъд човешкия взор, които преди не е виждал. Тялото му е на земята, но с душата си отразява небето. Той вижда, подобно на Исая, Господа, седнал на престол висок и издигнат (Ис. 6:1); вижда като Йезекиил Седящия върху херувими (Йез. 10:1); вижда, подобно на Данаил, хиляда хиляди…, и десетки хиляди по десет хиляди (Дан. 7:10). И малък човек вижда началото на света и края на света, и средата на времената, и последователността на царете; знае това, което преди не е разбирал, защото истинският Просветител е с него. Човекът е между стени, но силата на знанието се простира надалеч и той дори вижда делата на другите.

17. Петър не беше с Анания и Сапфира, когато продадоха имота си, но беше там духом. Защо, казва той, позволи на сатана да вложи в сърцето ти мисълта да излъжеш Светия Дух? (Деян. 5:3) Нямаше обвинител, нямаше свидетел. Откъде разбра какво се е случило? Докато беше непродадена нивата, не беше ли твоя, и като я продаде, стойността не беше ли в твоя власт? Защо вложи в сърцето си това нещо? (Деян. 5:4) Неукият Петър, чрез благодатта на Духа, научи това, което гръцките мъдреци не разбираха. Знаеш нещо подобно и за пророк Елисей, защото когато той излекува даром проказата на Нееман, Гиезий взе отплата, приемайки наградата за чужд труд; и като взе парите от Нееман, ги скри на тъмно място; но тъмнината не е тъмна за светиите. Защото още щом дойде, Елисей го попита, и както Петър каза: кажи ми, за толкова ли продадохте нивата? (Деян. 5:8),  така и този запита: откъде идеш, Гиезие? (4 Царе 5:25) Не защото не знаеше, но от мъка рече: откъде идеш? Ти дойде от тъмнината и ще отидеш в тъмнината. Продаде изцеление на прокажения и ще получиш неговата проказа в замяна. Аз изпълних, казва той, заповедта на Онзи, който ми каза: даром получихте, даром давайте (Мат. 10:8); но ти продаде благодатта, и приеми сега проказата. Какво му каза Елисей? Нима сърцето ми не те придружаваше? (4Царе 5:26) Въпреки че телом бях тук, Духът, даден ми от Бога, видя далечните неща и ми показа ясно какво се случва на друго място. Виждаш ли, че Светият Дух не само извежда от незнанието, но и дава знание? Виждаш ли как просвещава душите?

18. Исая е живял преди повече от хиляда години, но съзря Сион като колиба, докато този град все още стоеше, беше украсен с пазари и беше в слава, а друг пророк казва: Сион ще бъде разоран като нива (Мих. 3:12), предсказвайки това, което сега се изпълни при нас. Обърни внимание на точността на пророчеството, което казва: И остана дъщерята Сионова като колиба в лозе, като хамбар за плодове в градина с краставици. (Ис. 1:8 – по прев. на 70-те) В днешно време по тези места почти навсякъде има полета с краставици. Виждаш ли как Светият Дух просветлява светиите? И така, внимавай вместо Него, поради сходството на името, да не приемеш друг дух, но се старай да откриваш точните признаци.

19. Ако, докато седиш ти дойде мисъл за чистота или девство, то това е защото така те учи Светият Дух. Не виждаме ли често девица, която вече е до брачното ложе, да бяга от него, научена на девство от Светия Дух? Не виждаме ли често как славен царедворец презира богатството и достойнството, научен от Светия Дух? Не виждаме ли често юноша да види телесната красота, но да затвори очи, да се отдалечи, за да не я гледа, и така да бяга от оскверняването? Искаш ли да знаеш защо това се случва? Защото Светият Дух учи душата на юношата. Има толкова много лъстиви изгоди в света, но християните нямат нищо. Защо? По вдъхновение от Светия Дух. Наистина безценен е дарът - Светия и Благ Дух. Справедливо се кръщаваме в Отца и Сина и Светия Дух. Човекът, докато е в плът, се изправя срещу много от най-свирепите нечисти духове и често нечистият дух, когото мнозина не могат да покорят с железни вериги, бива покоряван от молитвата на този, у когото живее силата на Светия Дух: и едно духване на заклинателя става огън за тези невидими врагове. И така, имаме велик Поборник и Застъпник от Бога, велик Учител на Църквата, велик Покровител. Нека не се страхуваме от злите духове, нито от самия дявол, защото нашият Защитник е по-велик; нека само Му отворим вратите, защото Той, обикаляйки навсякъде, търси достойните, търси на кого да предаде Своите дарове.

20. Той се нарича Утешител, понеже утешава, увещава и облекчава нашата слабост, защото не знаем, за какво да се помолим, както трябва, но Сам Духът ходатайствува за нас с неизказани въздишки (Рим. 8:26), очевидно пред Бога. Често се случва някой да претърпи несправедлив гняв и безчестие за Христа: настъпва мъченически подвиг, отвсякъде мъки, огън и мечове, зверове и бездни. Но Светият Дух вдъхновява, казвайки: Уповавайте се на Господа (Пс. 26:14). Човече, не е важно какво ще се случи с теб, защото наградите са големи: за кратко ще се потрудиш тук, а ще живееш вечно с ангелите. Защото мисля, че страданията на сегашното време не са нищо в сравнение с оная слава, която ще се яви в нас. (Рим. 8:18) Той описва Царството Небесно на човека и показва рая на сладостта; и мъчениците, стоящи по необходимост пред съдилищата лично в телата си, бидейки вече в рая чрез силата на Духа, презираха жестокостите, на които бяха подлагани.

21. А искаш ли да узнаеш, че мъчениците извършват подвига на мъченичеството чрез силата на Светия Дух? Спасителят говори за това на учениците: А кога ви заведат в синагогите и при началствата и властите, не се грижете, как или що да отговорите, или що да кажете; защото Дух Светий ще ви научи в същия час, какво трябва да кажете. (Лк. 12:11-12) Защото е невъзможно да се извърши мъченически подвиг за Христа, ако човек не го върши с помощта на Светия Дух. Защото, ако никой не може да нарече Иисус – Господ, освен чрез Светия Дух (1Кор. 12:3), тогава кой би дал живота си за Иисус без помощта на Светия Дух?

22. Велик, всемогъщ и прекрасен в дарбите е Светият Дух. Помислете колко много сте сега, колко души има тук! Той действа, приспособявайки се към всеки и намирайки се сред нас, вижда свойствата на всеки, вижда мислите и съвестта, знае какво казваме и какво мислим. Това, което казах за Него, е наистина велико, но все още не е достатъчно. Ти, който имаш ум, просветен от Него, виж колко много християни има в нашия край и в цяла Палестина; след това от тази област насочи поглед към цялото Римско царство, а след това погледни към целия свят, към персийските племена, към индийските народи, към готите и сарматите, към галите и испанците, към маврите, и либийците, и етиопците, и към други непознати за нас народи. Защото много народи ние дори не знаем по име. Погледни във всеки народ епископите, презвитерите, дяконите, монахините девици, а също и миряните. Виж как великият Застъпник и Раздавач на дарове по целия свят дава чистота на един, девство завинаги на друг, склонност към милостиня на трети, любов към бедността на четвърти и сила да прогонва лошите духове на пети; и както светлината с един проблясък на лъча осветява всичко, така и Светият Дух просветлява онези, които имат очи. И така, ако някой, бидейки сляп, не се удостоява с благодат, нека не обвинява Духа, а собственото си неверие.

23. Ти виждаш как Неговата сила действа по целия свят, но не се ограничавай само върху земята, а се издигни към висините. Възвиси ума си до първото небе и погледни там към безбройните ангели. Издигни мислите си, ако можеш, още по-високо. Виж Архангелите, виж тези духове, виж Силите, вижте Началата, виж Властите, виж Престолите, виж Господствата. Утешителят за всички тях е Владетел от Бога и Учител и Осветител. Човеците Илия, Елисей и Исая имат нужда от Него, ангелите Михаил и Гавриил имат нужда от Него. Нищо създадено няма същото достойнство като Него. Ангелските чинове и цялото им множество не са равни на Светия Дух. Всички те бледнеят пред всеблагата сила на Утешителя. Те са изпратени да служат, а Той изпитва Божиите дълбини, както казва апостолът: Духът прониква във всичко, дори и в дълбините Божии. Понеже кой човек знае, какво има у човека, освен човешкия дух, който живее в него? Тъй и Божието никой не знае, освен Божия Дух. (1Кор. 2:10-11)

24. Той провъзгласи Христа у пророците, Той действаше в апостолите, Той и досега запечатва душите в кръщението. И макар Отец да дава всичко на Сина, Синът го предава на Светия Дух. Самият Иисус казва това, не аз: Всичко Ми е предадено от Моя Отец. (Мат. 11:27) А за Светия Дух казва: Когато Той дойде, Духът на истината…, Той ще Ме прослави, защото ще вземе от Моето и ще ви го прогласи. (Йоан 16:13-14) Всичко дарява Отец чрез Сина заедно със Светия Дух. Не са едни даровете на Отца, други на Сина, а трети на Светия Дух. Има едно спасение, една сила, една вяра, един Бог Отец, един Господ, Неговият Единороден Син, един Свети Дух Утешител. Достатъчно е да знаем това; не любопитствай за Неговото естество или същност, защото ако беше писано за това, щяхме да говорим. За това, което не е написано, не смеем да говорим. За спасението ни е достатъчно да знаем, че има Отец, и Син, и Свети Дух.

25. Този Дух слезе върху седемдесетте старейшини по времето на Моисей, но нека дългата беседа да не бъде бреме за вас, възлюбени; нека Самият Той, за когото говорим, даде сила на всички ни, както на мен, говорещия, така и на вас, слушателите. Този Дух слезе, както казах, върху седемдесетте старейшини при Моисей. Предлагам ви това, за да покажа сега, че Той знае всичко и действа както Му е угодно. Бяха избрани седемдесет старейшини: И Господ слезе в облак и говори с него, и взе от Духа, Който бе върху му, и даде на седемдесетте мъже старейшини. (Числа 11:25);  Духът не се раздели, но благодатта - според готовността и способностите на онези, които я получиха. Но шестдесет и осем бяха там и пророкуваха, а Елдад и Модад ги нямаше. И така, за да покажем, че не Моисей съобщи този дар, а действащият Дух, Елдад и Модад, въпреки че бяха повикани, не дойдоха, а междувременно пророкуваха.

26. Иисус Навин, наследникът на Моисей, се учуди, дойде и каза на Моисей: Ти чу, че Елдад и Модад пророкуват; те бяха повикани и не дойдоха: Господарю мой Моисей! Забрани им! (Числа 11:28). „Не мога да им забраня“, каза Моисей, „защото това е дар от небето; и още повече не мога да им забраня, защото самият аз имам дара на благодатта. Но не мисля, че го казваш от завист. Не завиждай, че те пророкуват, а ти още не пророкуваш. Изчакай времето си.“ О, да бяха всички от народа Господен пророци, и да им пратеше Господ Своя Дух! (Числа 11:29) Моисей каза това също пророчески: когато Господ пожелае. Сега още не го е дал, затова все още го нямаш. Нима Авраам, Исаак, Йаков и Йосиф нямаха този Дух? Нима онези преди тях Го нямаха? Но тези думи: когато Господ изпрати, очевидно означават, че ще даде за всички. Сега благодатта е частична, тогава ще бъде дадена изобилно. Той предсказа какво се случи с нас в деня на Петдесетница, защото същият Дух дойде върху нас. Той е слизал върху мнозина и преди, защото е писано: И Иисус, син Навинов, изпълни се с дух на премъдрост, защото Моисей бе възложил върху него ръцете си. (Втор. 34:9) Виждаш ли, че навсякъде, както в Стария, така и в Новия завет, Духът се предава по един и същи начин? При Моисей Духът се предавал чрез възлагане на ръце; и Петър предаде Духа чрез възлагане на ръце; и върху вас, когато се кръстите, ще дойде благодатта. По какъв начин ли? Няма да кажа, защото още не е дошло времето.

27. Този Дух слезе върху всички праведници и пророци, т.е. Енос, Енох, Ной и другите: върху Авраам, Исаак, Йаков. А що се отнася до Йосиф, фараонът вече знаеше, че той има Божия Дух в него. Чували сте много пъти за Моисей и неговите чудеса, извършени от силата на Духа. Мъжественият Иов и всички светии имаха този Дух, въпреки че не можем да изброим имената на всички тях.

28. Чрез силата на този Дух, както четем в книгата Съдии, съдеше Готониил, Гедеон бе силен, Йефтай - победител, жената Дебора водеше битка и Сампсон, докато постъпваше праведно и не оскърбяваше Духа, вършеше чрез Неговата сила дела, превишаващи човешките. Ясно четем за Самуил и Давид в книгите на Царете, как самите те пророкуваха чрез Светия Дух и бяха водачи на други пророци. Самуил беше наречен прозорливец (1Царе 9:9) и Давид ясно казва: Духът Господен говори в мене (2Царе 23:2); и в псалмите: и Светия Твой Дух не отнемай от мене (Пс. 50:13); и на друго място: Нека Твоят благ Дух да ме води в земята на правдата. (Пс. 143:10) В книгата Паралипоменон (Летописите) четем, че Азария по време на управлението на Аса и Йозиил по време на управлението на Йосафат са получили Светия Дух; както и другият Азария, убит с камъни. Ездра казва: И Ти им даде Своя благ Дух, за да ги наставлява. (Неемия 9:20) Макар и да не говорим за взетия на небето Илия и за Елисей, тези духоносци и чудотворци, обаче знаем, че те също бяха изпълнени със Светия Дух.

29. Ако някой прочете всички книги на дванадесетте и другите пророци, ще намери много свидетелства за Светия Дух. Михей, от лицето Божие, казва: Но аз съм изпълнен със силата на Господния Дух. (Мих. 3:8) Иоил възкликва: И ето, след това ще излея от Моя Дух върху всяка плът и т. н. (Иоил 2:28) Агей казва: Аз съм с вас... и Моят Дух пребъдва между вас. (Аг. 2:4-5) По същия начин и Захария: Но думите Ми и наредбите Ми, които заповядах на Моите раби - пророците, нима не постигнаха бащите ви? (Зах. 1:6)

30. Исая със силен глас вика: и ще почива върху Него Дух Господен, дух на премъдрост и разум, дух на съвет и крепост, дух на знание и благочестие; ще се изпълни със страх Господен. (Ис. 11:2-3) Пророкът показва, че въпреки че Духът е един и неделим, действията Му са различни. И на друго място: Йакове, рабе Мой… (Ис. 44:1), а след това: ще излея Духа Си върху твоето племе. (Ис. 44:3) И още: сега Ме проводи Господ Бог и Неговият Дух. (Ис. 48:16) Също така: И ето завета Ми с тях, казва Господ: Духът Ми, Който е върху тебе. (Ис. 59:21) И още: Духът на Господа Бога е върху Мене, защото Господ Ме помаза и т. н. (Ис. 61:1); и след това, говорейки на евреите: Но те се възбунтуваха и огорчиха Светия Негов Дух (Ис. 63:10), и отново: Де е Оня, Който вложи в сърцето му Светия Свой Дух? (Ис. 63:11) Спомняш ли си (освен ако не ти е омръзнало да слушаш) и вече цитираното свидетелство от Йезекиил: И слезе върху мене Дух Господен и ми каза: кажи, тъй казва Господ (Йез. 11:5). Тези думи: слезе върху мене - трябва да се приемат в добра посока: те означават силна любов; като, например, Йаков, като видя Йосиф, хвърли се на шията му (Бит. 46:29) и подобно на любящия баща, споменат в Евангелието, виждайки сина си да се връща от далечна страна, подбуден от милосърдие милост, като се затече, хвърли се на шията му и го обцелува (Лк. 15:20); и също в Йезекиил: И духът ме подигна и ме пренесе във видение, чрез Божия Дух, в Халдея при преселниците. (Йез. 11:24) Преди ти чу и други свидетелства в учението за кръщението: И ще ви поръся с чиста вода… и ще ви Го дам. (Йез. 36:25-26) И веднага: ще ви дам нов дух; а след това: Ръката на Господа беше върху мен и Господ ме изведе чрез Духа. (Йез. 37:1)

31. Този Свети Дух умъдри душата на Данаил, така че той стана съдия на старейшините, докато беше още млад. Целомъдрената Сузана бе осъдена като прелюбодейка: нямаше защитник, който да я спаси от съдиите. Тя бе отведена на смърт и вече беше в ръцете на убийците, но се яви Помощникът, Утешителят, Духът, освещаващ цялото умно естество. Върви, младежо, казва Той на Даниил, изобличи старейшините за младежки грехове. Защото е писано: Бог възбуди светия дух на младия момък Даниила (Дан. 13:45) и, ще кажем накратко, чрез гласа на Данаил бе спасена целомъдрената Сузана. Предлагаме това само като свидетелство, защото сега не е моментът да разказваме в подробности. И Навуходоносор знаеше, че Данаил има Светия Дух. Защото той му каза: Валтасаре, началник на чародеите! Зная, че в тебе е Духът на Бога Светий (Дан. 4:6 – по прев. на 70-те 4:9). От една страна, той каза истината, а от друга, една зла лъжа: това, че той имаше Светия Дух, е истина. Но той не беше началник на чародеите, защото не беше магьосник, но бе премъдър от Светия Дух. Преди това Даниил му обясни видението на образа, което този, който го бе видял, сам не разбираше; кажи ми, каза той, видението, което видях, но не зная. Виждаш ли силата на Светия Дух? Това, което самите видели не знаят, го обясняват тези, които не са го видели.

32. Наистина можеше да се съберат много свидетелства от Стария Завет и да се каже повече за Светия Дух, но времето е малко; освен това трябва да се внимава да не се отегчават слушателите. Затова сега, след като се задоволихме със свидетелствата от Стария Завет, ще предложим и останалите от Новия, ако Бог пожелае, в следващото поучение.  А Бог на мира, чрез нашия Господ Иисус Христос и любовта на Духа (Рим. 15:30), всички вас да удостои с духовни и небесни дарове. Нему слава и власт во веки веков, амин.

Седемнадесето поучение

Няма коментари:

Публикуване на коментар