неделя, 26 ноември 2023 г.

Св. Кирил Йерусалимски - Трето огласително поучение

[На тези, които се подготвят в Йерусалим за просветление, говорено без подготовка - за кръщението, върху думите от Посланието до римляните: „Не знаете ли, че всички ние, които в Христа се кръстихме в Неговата смърт се кръстихме? И така ние се погребахме с Него чрез кръщението в смъртта и т.н. (Рим. 6:3-4).]

1. Радвайте се, небеса, и весели се, земьо, за онези, които желаят да бъдат поръсени с исоп, да се очистят с духовен исоп и със силата на Този, на Когото по време на страданието Му бе дадено да пие чрез исоп и тръст. Да се ​​радват небесните сили и да се готвят за това душите, на които предстои да се съединят с духовния Жених. Защото гласът вече вика в пустинята: пригответе пътя на Господа (Ис. 40:3). Това не е маловажно дело, не става дума за обикновено и безразборно съчетаване по плът, а за избиране чрез вяра на всетърсещия Дух. Светските женитби и брачните съюзи не се извършват с необходимата разсъдителност, но където има богатство или красота, младоженецът скоро се съгласява. А тук се почита не телесната красота, но непорочната съвест на душата, не осъдителното богатство, а богатството на душевното благочестие. И тъй, чеда на оправданието, чуйте Йоан, който увещава и казва: изправете пътя Господен (Йоан 1:23), старайте се да разрушите всяка пречка и съблазън, за да вървите право към вечния живот. Чрез нелицемерна вяра пригответе чистите съсъди на душата за приемане на Светия Дух. Започнете да изпирате одеждите си с покаяние, та когато ви призоват в брачния чертог, да се явите чисти. Защото, макар Младоженецът да призовава всички без изключение, понеже благодатта е щедра и високият глас на глашатаите да събира всички, обаче Сам Той различава онези, които са влезли на тайнствения сватбен пир. Дано никой от тези, чиито имена са включени в списъка, да не чуе думите: приятелю, как влезе тук като не си в сватбарска премяна? (Матей 22:12). Но всеки от вас да чуе: Хубаво, добри и верни рабе! В малко си бил верен, над много ще те поставя; влез в радостта на господаря си“ (Матей 25:21), защото досега ти стоеше вън от портата. О, да може всеки от вас да каже: Царят ме въведе в чертозите си. С радост ще се радвам в Господа, душата ми ще се развесели в моя Бог: защото Той ме облече в спасителна одежда, надяна ми дреха на правда, като на младоженец възложи венец и като невеста с накит накичи. (Песен 1:3 ; Ис.61:10). Нека на всеки един от вас душата му да няма петно, или порок, или нещо подобно (Ефес. 5:27). Не казвам, че това трябва да се случи преди получаването на благодатта: защото защо тогава да ви призовавам към опрощаване на греховете? Но така че когато се дава благодатта, съвестта да е в съгласие с нея, като се окаже непорочна.

2. Велико наистина е това дело, братя, и затова подхождайте с внимание към него. На всекиго от вас предстои да се яви пред Бога и пред безбройните ангелски войнства. Светият Дух ще запечата душите ви. Ще бъдете избрани във войнството на великия Цар. И така, предразположете се и се пригответе, като се облечете не в скъпоценни одежди, а в благочестието на душата, което се разкрива в чистата съвест. Пристъпете към кръщението не като към обикновена вода, а към духовната благодат, давана чрез водата. Защото, както това, което се принася в жертва, бидейки обикновено по естество, се осквернява чрез призоваването на идолите, така, напротив, обикновената вода, след като получи сила от призоваването на Светия Дух, Христа и Отца, става свята. Тъй като човек се състои от две части, душа и тяло, и очистването е двойно: безплътно за безплътното и телесно за тялото. Водата очиства тялото, а Духът запечатва душата, за да можем да пристъпим към Бога с поръсено сърце и измито с чиста вода тяло. И тъй, когато слизате във водата, не си представяйте обикновена вода, но очаквайте спасение от действието на Светия Дух. Защото без двете е невъзможно да постигнете съвършенство. Не аз казвам това, а Господ Иисус Христос, Комуто принадлежи властта в това дело. Той казва: ако някой не се роди свише - и добавя думите: чрез вода и Дух, не може да види Царството Божие (срв. Йоан 3:3,5). Нито този, който е кръстен с вода, но не е удостоен с Духа, няма съвършена благодат; нито оня, който дори и да е бил добър по дела, но не е получил запечатване с вода, няма да влезе в Царството Небесно. Словото е дръзко, но не е мое, защото така е определил Иисус. И ето го доказателството в Божественото Писание. Корнилий беше праведен човек, удостоен с ангелско видение, молитвите и милостините му бяха красив стълб към небето пред Бога. Петър дойде и Духът се изля върху вярващите и те започнаха да говорят на други езици и да пророчестват. По-нататък Писанието казва, че дори след тази духовна благодат Петър им заповядал да бъдат кръстени в името на Иисус Христос, така че след възраждането на душата чрез вярата, и тялото да получи благодат чрез водата. Ако някой иска да знае защо благодатта се дава чрез вода, а не чрез друга стихия, ще намери отговора на това в Божественото Писание. Водата е нещо особено и най-добро от четирите видими елемента на света. Небето е жилище на ангелите, но небесата са от вода. Земята е жилище на хората, но земята е направена от вода. И преди шестдневното създаване на тварите, Божият Дух се носеше над водите. Началото на света е водата, а началото на Евангелието е Йордан. Освобождението на Израил от фараона бе извършено чрез морето, а освобождаването на света от греховете се извършва чрез умиване с вода под действието на Божието Слово. Навсякъде, където Бог сключва завет с някого, има вода. Беше сключен завет с Ной след потопа; беше сключен завет и с Израиля на планината Синай, но той също беше сключен чрез вода, червена вълна и исоп. Илия бе възнесен, но и тук това не стана без вода. Защото първо мина през Йордан, а после се издигна на небето. Първосвещеникът първо се измива, след което запалва тамян. Аарон първо се уми, след което беше поставен за първосвещеник. Защото как би могъл да започне да се моли за другите, ако самият той не беше очистен с вода? И символ на кръщението беше умивалникът, който беше в скинията.

3. Кръщението е краят на Стария Завет и началото на Новия. Защото начало му даде Йоан, от когото няма по-голям измежду родените от жени (Мат. 11:11). Той е краят на пророците: всички пророци и законът бяха пророкували до Йоан (Мат. 11:13), и на евангелската история той е първи плод. Защото Началото на Евангелието на Иисуса Христа и т.н. е: Йоан кръщаваше в пустинята и проповядваше покайно кръщение за опрощаване на грехове (Марк 1:1,4). Ще кажеш, тесвиецът Илия беше взет на небето, но той не е по-велик от Йоан. Енох беше пренесен на небето, но не беше по-велик от Йоан. Мойсей беше най-великият законодател и всички пророци бяха удивителни, но не бяха по-велики от Йоан. Не смея да сравнявам пророци с пророци, но самият техен и наш Владика, Господ Иисус, произнесе присъда: между родените от жени не се е явил по-велик от Йоан Кръстител (Матей 11:11); между родените не от девици, а от жени. Великият служител се сравнява с неговите съслужители, но превъзходството и благодатта на Сина са несравними по отношение на слугите. Виждаш ли какъв човек избра Бог да бъде предтеча на тази благодат? Беден, любител на пустинята, но не и човеконенавистник; ядеше акриди и имаше вдъхновена душа; ядеше мед и думите му бяха по-сладки и по-полезни от меда; носеше дрехи от камилска вълна и бе пример за подвижнически живот; още в утробата на майка си бе осветен от Светия Дух. Вярно е, че Йеремия също беше осветен от утроба, но той не пророкува в нея. Само Йоан, намиращ се в утробата на майка си, проигра радостно (Лука 1:44) и без да вижда с телесните си очи, духом позна Господа. Тъй като благодатта на кръщението беше велико нещо, нейният първи вестител също трябваше да бъде велик.

4. Той кръщаваше в Йордан и цял Йерусалим излизаше при него, получавайки първите плодове на кръщението, защото всички най-добри благословения са в Йерусалим. Но знайте, йерусалимци, по какъв начин онези, които отиваха, получаваха кръщение от него: те изповядаха греховете си. Първо разкриваха  раните, после той прилагаше лекарство и на повярвалите даваше изкупление от вечния огън. И ако сам искаи да се убедиш, че кръщението на Йоан е изкупление от застрашаващия огън, то чуй какво казва той: рожби ехиднини! Кой ви каза да бягате от бъдещия гняв? (Мат. 3:7). И така, не бъди вече змия, но както някога си бил нейно потомство, сега остави, казва той, образа на предишния ти грешен живот. Всяка змия, пълзяща през тясно място, оставя след себе си старата кожа и изхвърляйки старото, младее по тяло. Така и ти, казва той, влез през тесните врати;  като се изтощиш с пост, изгони онова, което те погубва. Съблечи ветхия човек с делата му (Кол. 3:9) и кажи думите, които четем в Песните: Съблякла съм хитона си, пак ли да го обличам? (Песен 5:3). Но има ли сред вас някой лицемер, човекоугодник, даващ си само вид на благочестие, а не вярващ от сърце, лицемерещ заедно със Симон влъхв, дошъл не да получи благодат, а да изпита това, което се дава? Нека такъв чуе и тези думи на Йоан: Секирата лежи вече при корена на дърветата; затова всяко дърво, което не дава добър плод, бива отсичано и хвърляно в огън (Матей 3:10). Съдията е неумолим - оставете лицемерието.

5. Какво трябва да се направи и какви са плодовете на покаянието? Който има две дрехи, да даде на оня, който няма (Лука 3:11). Този, Който учеше на това, заслужава да Му се вярва, защото Самият Той пръв изпълни това, което учеше. Говореше без задръжка, защото съвестта не го укоряваше и не му връзваше езика. И който има храна, нека прави същото (Лука 3:11). Искаш да получиш благодатта на Светия Дух, но не благоволяваш да дадеш обикновена храна на бедните? Търсиш великия дар, а небрежиш за малкия? Дори да си бил митар, дори и да си бил прелюбодеец, надявай се да се спасиш. Митарите и блудниците ви преварят в Царството Божие (Матей 21:31). И Павел свидетелства за това, като казва: нито блудниците, нито идолопоклонниците, нито онези, които изброява по-нататък, няма да наследят Божието царство. И такива бяха някои от вас, но се умихте, но се осветихте (1 Кор. 6:9, 11). Той не каза: такива сте, а каза: такива бяхте. Грехът на невежеството се опрощава, а закоравялото зло се осъжда.

6. Кръщението е прославено за вас от самия Единороден Божи Син. Какво повече да говоря за един човек? Йоан е велик, но какво е той в сравнение с Господа? Този глас е красноречив, но какво е той в сравнение със Словото? Вестителят е много знаменит, но какво е той в сравнение с Царя? Този, който кръщава с вода, е известен, но какво е той спрямо Този, Който кръщава със Светия Дух и огън? Спасителят кръсти апостолите със Светия Дух и огън, когато внезапно биде шум от небето, като че идеше силен вятър, и напълни цялата къща, дето седяха. И явиха им се езици, като че огнени, които се разделяха, и се спряха по един на всекиго от тях. И всички се изпълниха с Дух Светий (Деяния 2:2-4).

7. Който не приеме кръщение, за него няма спасение, освен мъчениците, които и без вода получават Царството Небесно. Защото Спасителят, след като изкупи вселената с Кръста и беше прободен в реброто, източи от него кръв и вода, така че едни да бъдат кръстени с вода в мирно време, а други по време на гонение да бъдат кръстени в собствената си кръв. И Своето мъченичество Спасителят нарича кръщение, като казва: Можете ли да пиете чашата, която Аз пия, и да се кръстите с кръщението, с което Аз Се кръщавам? (Марк 10:38). И мъчениците осъзнават това, превръщайки се в зрелище за света, както за Ангели, тъй и за човеци. Но скоро ще разбереш, че още не е време да слушаш за това.

8. Иисус освети кръщението, като Сам Се кръсти. Щом Божият Син Се е кръстил, кой благочестив човек тогава би презрял кръщението? Той Се кръсти не за да получи опрощение на греховете (защото беше безгрешен), но бидейки безгрешен Се кръсти, за да даде божествената благодат и слава на онези, които се кръщават. Защото, както децата са причастници по плът и кръв, така и Той Сам прие същото, та и ние, ставайки съучастници с Него във въплътеното Му явяване, същевременно да станем съучастници и в Неговата Божествена благодат; затова се и кръсти Иисус, та чрез това и ние, ставайки отново Негови съобщници, да получим слава заедно със спасението. По думите на Иов във водите имало змей, който можел да погълне Йордан. И така, тъй като главата на змея трябваше да бъде смачкана, Той слезе във водите и върза силния, за да получим от Него силата да настъпваме змии и скорпиони. Не беше малък този звяр, а страшен. Всички риболовни кораби не можеха да повдигнат и кожа от опашката му; той беше предшестван от гибел, поглъщаща онези, които го срещаха. Но Животът дойде, за да спре най-после действието на смъртта, за да можем всички ние, спасени, да кажем: Где ти е, смърте, жилото? Где ти е, аде, победата? (1 Кор. 15:55). Кръщението притъпява жилото на смъртта.

9. Слизаш във водата с греховете си, но благодатното призоваване, което запечатва душата ти, вече не ще позволи да бъдеш погълнат от страшния змей. Слизайки мъртъв поради греховете, възкръсваш оживотворен чрез правдата. Защото, ако сш станали съ-образен с подобието на смъртта на Спасителя (Рим. 6:5), тогава ти също ще се удостоиш и с възкресение. Тъй като Иисус, като пое върху Себе Си греховете на вселената, умря, та умъртвявайки греха да ви възкреси чрез оправдание, тогава ти, слизайки във водата и по някакъв начин погребвайки се в нея, както Той беше погребан в каменна гробница, възкръсваш отново, за да ходиш в обновен живот (Рим. 6:4). Тогава, когато се удостоиш с благодатта, Той ще ти даде сила да се бориш с вражеските сили. Защото, както Той беше изкушаван четиридесет дни след кръщението, не защото преди това не можеше да победи врага, а защото искаше да направи всичко по ред и постепенно, така и тш, който преди кръщението не смееше да се сражаваш с враговете, сега, приел благодатта и насърчен от оръжието на правдата, опълчи им се и, ако искаш, проповядвай Евангелието.

10. Иисус Христос е Синът Божи, но Той не започва да проповядва Евангелието преди кръщението Си. Ако самият Господар е спазвал реда на времето, тогава ние, робите, ще започнем ли нещо без да спазваме реда? Иисус започна да проповядва откакто Светият Дух слезе върху Него в телесна форма под вид на гълъб; не за да Го познае за първи път (защото Той Го познаваше и преди телесното Му слизане), но за да Го види Йоан, който Го кръсти. Защото аз не Го познавах, казва той, но Онзи, Който ме прати да кръщавам във вода, каза: Върху Когото видиш Духа да слиза и да остава върху Него, Той е, Който кръщава с Дух Свети (Йоан 1:33). Ако и ти имаш нелицемерно благочестие, и върху теб ще слезе Светият Дух, а гласът на Отца отгоре ще те призове, но не с думите: Този е Моят Син (Мат. 3:17), но „сега стана Мой син“, защото да бъде Син принадлежи Нему, понеже в началото беше Словото, и Словото беше у Бога, и Словото бе Бог (Йоан 1:1). За Него се казва: е, защото Той винаги е Син Божи; а на теб се казва: сега стана син, защото нямаш синовството по природа, а го получаваш чрез осиновяване. Той е вечният Син, а ти получаваш тази благодат, според мярката на усъвършенстването си.

11. И така, приготви духовен съд, за да станеш Божий син, наследник на Бога, сънаследник на Христа, само ако наистина се подготвиш да приемеш този дар, ако с вяра желаеш да станеш верен, ако доброволно съблечеш от себе си ветхия човек. Защото всичко, което си сторил, ще ти бъде простено, независимо дали е блудство, прелюбодейство или друг вид невъздържание. Какво е по-страшно от разпъването на Христос? Кръщението очиства и от това. Защото онези, които, като се обърнаха към Господа, попитаха: Какво да правим, мъже братя? (Деяния 2:37) Голяма рана ни отвори ти, Петре, с нашето престъпление, като каза: Убихте Началника на живота (Деяния 3:15). Как може да се излекува такава рана? Как да се очисти такава сквернота? Как да се спасим от такава погибел? Покайте се, каза той, и нека всеки от вас да се кръсти в името на Иисуса Христа, нашия Господ за опрощение на греховете и да приеме дара на Светия Дух (Деяния 2:38).

12 . Необяснимо е Божието човеколюбие! Хората не очакват да получат спасение, а биват удостоени със Светия Дух. Виждаш ли силата на кръщението? Ако някой от вас поради незнание се е отрекъл от Христа пред хората, ако някой Го е разпнал с богохулни слова, ако някой е похулил учението Му със зли дела, то такъв нека се покае и нека има добра надежда, защото същата благодат е с нас сега. Дерзай, Йерусалиме, Господ ще премахне от теб всичките ти беззакония, ще измие нечистотата на дъщерите Сионски и ще очисти кръвта на Йерусалим... с дух, който съди и Дух, който пали (Ис. 4:4), ще ви поръси с чиста вода и ще се очистите от цялата си нечистота (Йезек. 36:25). Ангелите ще тържествуват за вас и ще кажат: Коя е тая, която възлиза от пустинята, опирайки се на своя Възлюбен? (Песен 8:5) Защото душата, която преди е била робиня, сега има за свой сродник самия Владика, Който, приемайки нейното нелицемерно желание, ще възкликне: О, хубава си, любима моя, прекрасна си…, зъбите ти са като стадо остригани овце (Песен 1:14; 4:2) според чистосърдечната ти изповед, и след това: всяка има по две агнета (Песен 4:2) според дадената двойна благодат, т.е. чрез водата и Духа и възвестена в Стария и Новия завет. И така, след като завършите попрището на поста, запазите в паметта си казаното, дадете плод на добри дела и застанете в непорочност пред Духовния Жених, нека се удостоите да получите опрощаване на греховете от Бога. Нему слава заедно със Сина и Светия Дух во веки веков. Амин.

Четвърто поучение

Няма коментари:

Публикуване на коментар