четвъртък, 30 ноември 2023 г.

Св. Кирил Йерусалимски - Четвърто огласително поучение

[До тези, които се подготвят в Йерусалим за просветление, казано без подготовка, за десетте догмати, и върху думите от посланието до Колосяните: Гледайте, братя, да ви не увлече някой с философия и с празна измама според човешкото предание, според стихиите световни, а не според Христа (Кол. 2:8)].

1. Порокът имитира добродетелта, а плевелите се опитват да изглеждат като жито. На външен вид, вярно, те приличат на жито, но тези, които ги различават, ги разпознават, когато ги вкусят. И дяволът се превръща в светъл ангел не за да се върне в първоначалното си състояние, а за да мами хората (защото има сърце твърдо като наковалня, има и воля, която вече не може да се покае), така че тези, които водят равноангелски живот, да бъдат обременени с мрак на слепота и смъртоносно разпространение на неверието. Има много вълци, които се разхождат в овчи кожи; те имат вид на овце, но нямат техните копита и зъби. Покрити с кожа на кротко животно и с външен вид, съблазняващ обикновените хора, те изпускат от челюстите си смъртоносната отрова на нечестието. И така, имаме нужда от Божествена благодат, бодра мисъл и благоразумни очи, за да не ядем плевели вместо жито и да не претърпим зло, за да не попаднем в ръцете на вълка, като го сбъркаме с овца, и за да не се превърнем в храна за злия дявол, като го вземем за благодетелен ангел. Защото той, според Писанието, обикаля като ревящ лъв и търси кого да погълне (1 Петрово 5:8). Ето защо Църквата предлага наставления, затова се правят и настоящите поучения, затова се чете и Светото Писание.

2. Образът на богопочитанието се състои в следните две неща: в точно познаване на догматите на благочестието и в добрите дела. Догматите без добри дела не са приятни Богу; Той не приема и добрите дела, ако не се основават на догматите на благочестието. Защото каква е ползата да познаваш добре Божието учение и позорно да блудстваш? От друга страна, каква е ползата да се въздържаш, както трябва, но да богохулстваш нечестиво? Следователно познаването на догматите и бдителността на душата са най-голямата придобивка. И тъй като мнозина са онези, които мамят с философия и суетни лъжи: езичниците увличат склонните към сладките приказки; мед капе от устните на жените блудници (Притчи 5:3); обрязаните мамят, като изопачават Божественото Писание, трудейки се върху това от детството до старост и остаряват в невежество; последователите на еретиците мамят сърцата на обикновените хора с ласкави и красиви думи, под името Христово, сякаш под мед, и крият отровата на злочестивите си правила – та за всички тях Спасителят казва: пазете се да не ви измами някой (Мат. 24:4). Затова е нужно наставление във вярата, затова се правят и изяснения за нея.

3. Но преди да влезете в общността на верните, струва ми се, че не е безполезно да представим накратко необходимите догмати (истини на вярата), така че изобилието от теми, които трябва да бъдат обсъдени, и продължителността на дните на цялата Света Четиридесетница, да не ви накара да забравите за най-важните за размисъл истини. Впрочем, след като сега ги предложим накратко, няма да пропуснем да ги разгледаме и по-подробно. Но онези, които са най-съвършени сред присъстващите, имайки умението и усета... да различават доброто от злото (Евр. 5:14), нека търпеливо понесат, че ще слушат учение, което е по-характерно за младенци, и наставление, подобно на млечната храна, така че и тези, които се нуждаят от оглашение да получат полза, и онези, които вече са придобили знания да си спомнят това, което вече са научили преди.

За Бога

4. И тъй, нека преди всичко да бъде поставено в основата на вашата душа учението за Бога: Бог е един, единствен нероден, безначален, неизменен, непроменяем, нероден от никого и нямащ друг приемник в Своя живот, нито е започнал да живее във времето, нито има край на живота. Той е благ и заедно с това справедлив; затова, когато чуеш думите на еретика, че един бог е справедлив, а друг е добър, веднага спомняйки си това,  ще разпознаеш отровата на ереста, която дръзва да разделя единствения Бог чрез нечестиво учение. А други казват, че има един създател и господар на душата, а друг - на тялото; това са безумни и в същото време нечестиви учители. Защото как може човек да бъде слуга на двама господари, след като Господ казва в Евангелието: Никой не може да служи на двама господари (Матей 6:24)? Следователно има само един Бог – Творец на душата и тялото. Той е Създател на много неща, но е Отец само на Единствения Свой Единороден Син, нашият Господ Иисус Христос, чрез Когото е сътворил всичко, видимо и невидимо.

5. Отецът на нашия Господ Иисус Христос не е ограничен в някое място и не е по-малък от небето, но, напротив, небето е дело на Неговите ръце и цялата земя се съдържа в Неговата длан. Той е във всичко и отвъд всичко. Не мисли, че Той е по-малък от слънцето или равен на него. Защото Този, Който първоначално е създал слънцето, трябва да бъде несравнимо по-велик и по-ярък от него. Той знае бъдещето предварително, Той е по-могъщ от всичко; знае и прави така, както желае. Той не е подвластен на реда на нещата, нито на повелението на звездите, нито на случайността, ни на съдбата; съвършен във всичко, съдържащ в Себе Си цялата пълнота на съвършенството, не нарастващ, но винаги притежаващ едно и също в еднаква степен; Той е приготвил наказание за грешниците и венец за праведните.

6. А мнозина по различни начини се отклониха от единия Бог: някои обожествиха слънцето, така че след залез слънце, през нощта, да останат без Бога; някои обожествиха луната, за да нямат Бога през деня; някои - други части на света, други - изкуствата, трети - храната, четвърти - удоволствията. А някои, безумно пристрастени към жените, поставяйки изображение на гола жена на възвишение и наричайки я Венера, в този образ се покланят на страстта си, докато други, изумени от блясъка на златото, обожествяват както него, така и други неща. Ако някой постави учението за единовластието на Бога като основа на сърцето си и повярва в Него, той ще унищожи цялата пагуба на злото идолопоклонство и еретическата измама. И тъй, преди всичко в основата на своята душа положи тази истина на благочестието, с помощта на вярата.

За Христос

7. Вярвай и в Сина Божи, единия и единствения, нашия Господ Иисус Христос, Който е у Бога, роден от Бога, Живот роден от Живота, Светлина, родена от Светлината, Който във всичко е подобен на Родилия Го, Който не е получил битие във времето, но преди всички векове от Отца е роден вечно и по непостижим начин, Който е Божията Премъдрост и Сила и самобитна Истина; Който седи отдясно на Отца преди всички векове, защото Той не едва след като пострада беше увенчан, както мислят някои, а получи от Бога седалище от дясната Му страна със самото Си битие. Той Се ражда и винаги има царско достойнство, седи заедно с Отца, Той е Бог, и Премъдрост, и Сила, както е казано: заедно с Отца царува и върши всичко според волята на Отца, без обаче да има по-малко божествено достойнство от Него; познава Родилия Го, както Го познава Родилият Го. Накратко, припомни си написаното в Евангелието: никой не познава Сина, освен Отец; и никой не познава Отца освен Сина (Мат. 11:27).

8. Не отделяй Сина от Отца и не Ги смесвай, допускайки Сино-Отчество, но вярвай, че един е Единородният Син на единия Бог, Бог Слово преди всички векове; слово не като това, което след като бъде произнесено, се разнася във въздуха, слово, не подобно на несамостойни думи, а Слово -  Син, Творецът на словесните същества, Слово, слушащо Отца и Само говорещо. Но ако Бог пожелае, това ще ви бъде разказано по-подробно след време: помня своето намерение да дам сега само кратки наставления във вярата.

За раждането от Девата

9. Вярвай, че Единородният Син Божи заради нашите грехове слезе от небето на земята, като възприе нашето човешко естество и Се роди от Светата Дева и Светия Дух. Не привидно и призрачно, но истинско бе Неговото въплъщение; Той не премина през Девата като през канал, но наистина Се въплъти от Нея; наистина ядеше като нас и наистина пиеше като нас. Защото, ако въплъщението е призрачно, тогава и спасението ще бъде сън. Христос имаше две природи: Той бе човек, тъй като беше видим, и заедно с това – Бог невидим. Като човек, Той наистина ядеше като нас (защото имаше плът като нашата), а като Бог нахрани пет хиляди души с пет хляба; наистина умря като човек, а като Бог възкреси четиридневния мъртвец; действително спеше на кораба като човек и ходеше по водите като Бог.

За Кръста

10. Той наистина бе разпнат за нашите грехове. Ако решиш да отхвърлиш това, тогава това място тук би те осъдило - тази благословена Голгота, на която сега сме се събрали заради Него, Разпнатия. И цялата вселена вече има частици от Кръстното дърво, и Той бе разпнат не за Свои грехове, а за да се освободим ние от греховете си. Тогава Той бе подиграван от хората и понесе плесници като човек, но бе познат от творението като Бог. Защото слънцето, виждайки Господа безславен, помръкна в трепет, неспособно да понесе такава гледка.

За погребването Му

11. Той бе наистина положен в скален гроб като човек, но заради Него камъните се разцепиха от страх; Той слезе в подземните места, за да освободи оттам праведните. Защото искаш ли, кажи ми, живите да се радват на благодат, докато повечето от тях са неправедни, а онези, които са били затворени за дълго от Адам насам, да не получат свобода? Пророк Исая на всеослушание предсказа толкова много неща за Него; не искаш ли Царят да слезе и да освободи глашатая? Там беше Давид, и Самуил, и всички пророци, и самият Йоан, който говори чрез пратениците: Ти ли си Този, Който има да дойде, или другиго да чакаме? (Мат. 11:3). Не би ли искал Той да слезе и да освободи и тях?

За възкресението Му

12. Но Този, Който слезе в подземните места, излезе оттам, и погребаният Иисус наистина възкръсна на третия ден. И ако някога евреите те упрекнат, тогава веднага трябва да ги попиташ така: ако Йона излезе от кита на третия ден, тогава защо и Христос да не е възкръснал от земята на третия ден? Ако мъртвият, когото докоснаха костите на Елисей, възкръсна, то не можеше ли и Творецът на всичко да възкръсне чрез силата на Отца? И така, Той наистина възкръсна и, възкръсвайки, отново Се яви на учениците; а свидетели на Неговото възкресение са дванадесетте ученика, които не свидетелстваха за възкресението с прелъстителни думи, а се изложиха на мъки и смърт, подвизавайки се за истинността на Възкресението. Ако чрез устата на двама или трима свидетели, както казва Писанието, се потвърждава всяка дума (Мат. 18:16), то дванадесет души свидетелстват за Възкресението на Христа;  нима не вярваш още във Възкресението?

За възнесението Му

13. След като завърши подвига на търпението и изкупи човеците от греховете им, Иисус Се възнесе отново на небесата, издигнат на облак. Ангели се появиха пред Възнасящия Се, а апостолите бяха очевидци. Ако някой не вярва на тази история, трябва да повярва на реалността, която вижда сега. Всички царе, умирайки, се лишават от властта си заедно с живота си, а на Разпнатия Христос се покланя цялата вселена. Изричаме името на Разпнатия и злите духове треперят. Мнозина са били разпнати в различни времена, но кога името на някой друг разпнат е прогонвало злите духове?

14. И така, да не се срамуваме от Христовия Кръст, но макар друг някой да го крие, ти ознаменувай открито челото си с него, та злите духове, разпознавайки царския знак, да бягат далеч от теб с трепет. Осенявай се с него, когато се храниш, кога пиеш, седиш, лягаш, ставаш от сън, говориш, ходиш, въобще по всякакъв повод. Защото Разпнатият на Кръста пребивава на небето. Ако Разпнатият и Погребан бе останал в гроба, тогава щеше да има причина да се срамуваш, но Разпнатият на Голгота Се възнесе на небето от източната страна на Елеонската планина. След като слезе оттук в ада и Се върна при нас, Той Се възнесе от нас отново на небето, докато гласът на Отца Го призоваваше: Седни от дясната Ми страна, докле положа враговете Ти подножие на нозете Ти (Пс. 109:1) .

За бъдещия съд

15. Същият Този възнесъл Се Иисус Христос ще дойде отново от небето, а не от земята. Не от земята, казвам, защото от земята скоро ще се появят много противници на Христа. Вече мнозина, както знаеш, започнаха да казват: Аз съм Христос (Мат. 24:5) и накрая ще се появи мерзостта на запустението (Мат. 24:15), неправедно присвоявайки си името на Христа. Но ти чакай истинския Христос, Единородния Син Божи, Който няма вече да дойде от земята, а от небето; Който ще Се разкрие на всички по-бързо от светкавица и светли лъчи, придружен от Ангели, за да съди живи и мъртви и да царува в Царството небесно, вечно и безкрайно. Запомни и това, тъй като мнозина казват, че Царството Христово ще има край.

За Светия Дух

16. Вярвай и в Светия Дух и дръж за Него същите мисли, каквито имаш за Отца и Сина, и не слушай богохулните учения за Него. Знай, че този Свети Дух е един, неразделен, всесилен, многодействен, но Сам по Себе Си неделим, Който знае тайните, прониква във всичко, дори и в дълбините Божии (1 Кор. 2:10), Който слезе във вид на гълъб върху Господа Иисуса Христа, и Който е действал в закона и пророците; Който и сега запечатва душата ти по време на кръщението. Цялата разумна природа се нуждае от Неговото освещение. Ако някой се осмели да Го похули, няма да получи опрощение нито на този, ни на онзи свят (Мат. 12:32). Той е почетен със славата на Божествеността заедно с Отца и Сина; ангелските престоли и господства, началства и власти имат нужда от Него. Защото един е Бог, Отец на Христа, и един е Господ Иисус Христос, Единородният Син на единия Бог, един е и Дух Свети, Който освещава и обожва всичко, Който е говорил в закона и пророците, в Стария Завет и в Новия.

17. Запечатвай това учение в мислите си постоянно, сега то ти се представя съкратено; ако Господ даде, то според възможностите ще ти бъде представено и с доказателства от Светото Писание. Защото никоя Божествена и свята тайна на вярата не трябва да се съобщава без Божественото Писание и не трябва да се основава само на вяра и избрани думи. Не ми вярвай дори, когато ти говоря за Него, ако няма доказателства за думите ми от Божественото Писание. Защото силата на вярата, която ни спасява, не зависи от избора на думи, а от доказателството на Божествените Писания.

За душата

18. След като позна тази чиста, славна и всесвята вяра, познай и самия себе си, какво си - познай, че си човек, състоящ се от две части - душа и тяло, и че, както наскоро бе казано, един и същ Бог е Творец на душите и телата. Знай, че имаш свободна душа, прекрасно Божие творение, създадено по образа на Създателя, безсмъртно по благодатта на Бога, Който го прави безсмъртно, творение живо, разумно, нетленно по благодатта на Този, Който го е създал, творение, което има силата да прави каквото иска. Защото ти не съгрешаваш, понеже си роден по едно или друго време, не съдбата те принуждава да блудстваш, не разположението на звездите, както някои празнословят, те принуждава да се отдадеш на похотта. Защо, не желаейки да признаеш собственото си зло, приписваш причината му на невинните звезди? Не слушай звездобройците. Защото Божественото Писание говори за тях: нека излязат ония, които наблюдават небесата, звездобройци и предсказвачи по новолуния, и по-нататък: Ето, те са като слама: огън ги изгори; не избавиха душата си от пламъка (Ис. 47:13-14).

19. Знай също, че душата изобщо не е съгрешила, преди да дойде на този свят; идвайки в него безгрешни, сега грешим по свое желание. Изобщо не слушай някой, който зле обяснява следното място от Писанието: върша това, що не желая (Рим. 7:16), но си спомни думите: Ако поискате и послушате, ще ядете благата земни;ако пък се отречете и упорствувате, меч ще ви изтреби (Ис. 1:19-20) и т.н.; и на друго място: Както предоставяхте членовете си да бъдат роби на нечистотата и беззаконието за беззаконни дела, тъй и сега предоставете членовете си да бъдат роби на правдата за свети дела (Рим. 6:19). Спомни си също следните думи от Писанието:  понеже те се не опитаха да имат Бога в разума си (Рим. 1:28); и още: онова, що може да се знае за Бога, тям е явно (Рим. 1:19); и тези: затвориха очите си (Мат. 13:15), а на друго място думите на самия Бог: Аз те посадих като благородна лоза…; а как се ти превърна… в дива издънка от чужда лоза? (Йер.2:21).

20. Душата е безсмъртна и душите на мъжете и жените са еднакви; само членовете на тялото са различни. Душите не са устроени по такъв начин, че едни по природа да грешат, докато други по природа да вършат добро; но и двете зависят от волята, а същността на душите във всички е една и съща и сходна. Бих могъл да говоря за много неща, но мина много време; но за какво друго да говорим, ако не за спасението? Нима не искаш да приемеш напътствия за подвиг срещу еретиците? Нима не искаш да узнаеш завоите на пътя, за да не паднеш по стръмното поради незнание? Ако наставниците виждат значителна полза в това да научиш тези неща, то не трябва ли и ти, обучаваният, да приемаш с удоволствие всичко, което ти се казва?

21. Душата е самовластна; следователно дяволът може да подбужда, но няма власт да принуди някого против волята му. Той ти внушава мисъл за блудство; ако поискаш, ще я приемеш, ако ли не, няма. Защото, ако вършиш прелюбодеяние по необходимост, тогава защо Бог е подготвил геена? Ако по естество, а не по свобода вършиш добро, тогава защо Бог е приготвил неописуеми венци? Овцата е кротка, но никога няма да бъде увенчана заради кротостта си, защото нейната кротост идва не от свободата, а от природата.

За тялото

22. Възлюбений, сега ти узна колкото е възможно повече за душата; приеми посилно наставление и за своето тяло. Не слушай никого, който казва, че то не е от Бога. Защото тези, които вярват, че тялото не е от Бога, свободно го използват, като чужд съд, за блудство. И защо презират достойното за удивление свое тяло? Какъв недостатък на красота има то? Каква изкусност не достига в строежа му? Защо не си представят най-прозрачния състав на очите? Или как ушите, които са криво оформени, могат да чуват безпрепятствено? И как обонянието е способно да приема и различава миризмите? Как служи езикът по два начина: за различаване на вкуса и за словесно действие? Как белият дроб, скрит вътре, постоянно диша въздуха? Кой кара сърцето да бие непрекъснато? Кой е направил толкова много вени и артерии? Кой мъдро свързва костите със сухожилията? Кой определя една част от храната за поддържане на живота, а другата отделя за изхвърляне и скри срамните членове на по-благоприлични места? Кой прави да се размножава непрекъснато чрез удобно съвкупление човешкия род, който можеше да измре?

23. Не ми казвай, че тялото е причина за греха, защото, ако тялото е виновно за грях, защо не греши мъртвият? Постави меч в ръката на току-що починалия и няма да има убийство. Дори всички красавици да се явят пред вече мъртвия младеж, но в него похот за блудство няма да има. Защо? Защото тялото не греши само по себе си, но душата греши чрез тялото. Тялото е инструмент и като че ли облекло и покров за душата. Ако тя реши да блудства, тогава тялото става нечисто; ако е съединено със свята душа, тогава става храм на Светия Дух. Това не го казвам аз, а апостол Павел: Не знаете ли, че тялото ви е храм на Светия Дух, Който живее във вас? (1 Кор. 6:19). И така, пази тялото си, тъй като то е храм на Светия Дух. Не осквернявай плътта си с блудство, не опетнявай тази твоя прекрасна одежда. Ако си го изцапал, то очисти го сега с покаяние, измий се, докато има време.

24. Вслушайте се в учението за целомъдрието първо вие, които принадлежите към съсловието на монасите и девиците, които водите на земята равноангелски живот, а след това и другите членове на Църквата. Велик венец е приготвен за вас, братя; не разменяйте великото достойнство за дребни удоволствия, вслушайте се в думите на апостола:  да не би да има между вас някой блудник, или нечестивец като Исава, който за една гозба се отказа от първородството си. (Евр. 12:16). Вие вече сте вписани в ангелските книги заради решимостта си да пазите целомъдрието; внимавайте да не бъдете заличени отново заради вашите блудни дела.

25. От друга страна, ти, който водиш девствен живот, не се възгордявай над женените. Защото бракът е нещо честно у всички, и брачното легло - чисто (Евр. 13:4), както казва апостолът. И ти, който пазиш своята невинност, не си ли роден от брак? Не презирай среброто, затуй че имаш злато. Нека пребъдват в добра надежда брачните, които живеят в брак законно, които се женят според Божия закон, а не от похот, следвайки необуздана воля; които знаят времето за въздържание, за да се занимават свободно с молитва; които в църковните събрания с чисти дрехи имат чисти тела; които са встъпили в брак с цел създаване на потомство, а не за похот.

26. Първобрачните да не презират онези, които са сключили втори брак: въздържанието е наистина добро и удивително нещо; обаче е и извинително да се сключи втори брак, за да не блудстват немощните.  Добре им е, ако си останат като мене. Но, ако не се въздържат, нека се женят; защото по-добре е да се женят, отколкото да се разпалват. (1 Кор. 7:8-9) И нека всичко останало - блудство, прелюбодейство и всякакво невъздържание - да се махнат помежду вас; нека тялото се пази чисто за Господа, за да го почете Господ. Нека тялото се храни само за поддържане на живота и за безпрепятствено служение, а не да се отдава на удоволствия.

За храната

27. Що се отнася до храната, ето правилата за вас, тъй като мнозина съгрешават чрез храна. Някои безразборно употребяват идолски жертви, докато други се въздържат от тях, но осъждат онези, които ядат, и по различни начини, в преценките за храната, се оскверняват душите на някои, които не знаят основните причини да се яде нещо или да не се яде. Ние постим, въздържаме се от вино и месо не защото ги мразим като нечисти неща, а защото очакваме награди за това; заради презрението на чувственото - да се наслаждаваме на духовна и умствена трапеза и след като сме посяли сега със сълзи - да можем да пожънем с радост в бъдещия век. И така, не презирай онези, които ядат и приемат храна поради телесна немощ, и не обвинявай онези, които пият малко вино поради стомаха си и честите си боледувания. (1 Тим. 5:23), и не ги осъждай като грешници, не се гнуси от месото като нещо несвойствено за тебе. Защото такива има предвид апостолът, когато казва: онези, които забраняват да се встъпва в брак и съветват въздържане от ястия, що Бог е създал да ги ядат с благодарност верните, и ония, които са познали истината. (1 Тим. 4:3) Затова, когато се въздържаш от него, не се въздържай като от нещо скверно, иначе няма да имаш за това награда. Но, считайки го за добро, презирай го, защото ти се предлага най-доброто – духовното.

28. Бъди твърд в душата си, за да не ядеш никога храна, принесена на идоли. Не само аз съм загрижен за това сега, но още апостолите и Йаков, епископът на тази църква, са били загрижени. Апостолите и презвитерите написаха съборно послание до всички народи, като ги помолиха да се въздържат особено от идолски жертви, а след това и от кръв и удушено (Деяния 15:20). Защото мнозина човеци, бидейки зверовидни и живеещи като кучета, пият кръв по примера на дивите зверове и лакомо ядат удушено месо, а ти, рабе Христов, пази благоговение и при ядене. Стига толкова за храната.

29. Носи проста одежда, не за украса, а за необходимо покритие, не за да се обличаш разкошно, но за да се стоплиш през зимата и да прикриеш голотата на тялото. Грижейки се за облеклото си под предлог, че прикриваш срамотиите си, не си навличай друг срам.

За всеобщото възкресение

30. Пази, моля те, тялото си и знай, че ще възкръснеш от мъртвите и ще бъдеш съден с това тяло. Ако не вярваш в това, като нещо невъзможно, тогава от това, което виждаш в себе си, направи някакъв извод за това, което не виждаш. Представи си и ми кажи в какво положение си бил самият ти до десет или повече годишна възраст, от какво незначително и слабо състояние си достигнал до такава възраст и до такава красота. Наистина ли Този, Който приведе небитието в битие, не е в състояние да възкреси това, което вече е съществувало и е било унищожено отново? Наистина ли за Онзи, Който съживява посятото за нас жито, което всяка година тлее, ще бъде трудно да възкреси нас, за които Сам Той възкръсна? Виждаш ли, че дърветата стоят сега толкова месеци без плод и без листа, а когато зимата отмине, тогава всичко отново като от мъртвите ще оживее? Няма ли да е много по-добре и по-лесно ние да оживеем? По волята на Бога Моисеевият жезъл се превърна в чуждото за него естество на змията, а нима човекът, претърпял смърт, няма да се върне в първоначалното си състояние?

31. Не слушай онези, които казват, че това тяло няма да се възстанови - то ще се възстанови! Исая свидетелства за това, казвайки: Твоите мъртъвци ще оживеят, мъртвите тела ще възкръснат! (Ис.26:19) и Ангелът говореше на Данаил: И много от спящите в земния прах ще се събудят - едни за вечен живот, други за вечен укор и посрама. (Дан.12:2) На всички хора предстои да възкръснат, но възкресението не е еднакво за всички. Всички ще получим вечни тела, но не всички еднакви. Праведните ще ги получат, за да се радват вечно с ангелите, а грешниците ще ги получат, за да претърпят вечни мъки за греховете си.

За кръщението

32. Затова Господ, по Своето човеколюбие, първо ни даде изкупление чрез покаяние, така че, като отхвърлихме повечето, или още по-добре цялото бреме на греховете, приемайки печата на Светия Дух, да станем наследници на вечен живот. Но преди достатъчно говорих за покаянието, сега остава да преподам последното подготвително поучение.

За Божественото Писание

33 . Това ни учат вдъхновените писания на Стария и Новия завет. Защото и в двата Завета един е Бог, Който в Стария завет предвъзвести Христа, явил Се в Новия, и Който ни доведе до Христа чрез закона и пророците. Преди да дойде вярата, бяхме под стражата на закона, заключени за вярата, която щеше да се открие. И тъй, законът беше за нас възпитател в Христа. (Гал. 3:23-24). И ако чуеш, че някой от еретиците хули закона или пророците, тогава му кажи в противовес тези спасителни думи: Иисус не дойде да наруши закона, а да го изпълни (Мат. 5:17). Внимателно проверявай в Църквата кои книги са от Стария и кои от Новия завет и не чети книги, чиято боговдъхновеност е неясна. Защото, без да знаеш какво изповядват всички, защо да се занимаваш напразно с това, което е съмнително? Чети Божествените Писания, двадесет и двете книги на Стария завет, преведени от седемдесет и двамата тълковници.

34. След смъртта на Александър, царя Македонски, и след разделянето на неговото царство на четири държави - Вавилонска, Македонска, Азийска и Египетска, един от царете на Египет, Птолемей Филаделф, цар, много отдаден на науките, събирайки книги от навсякъде, когато чу от Димитрий от Фалерея, началника на книгохранилището, за Божествените Писания на закона и пророците, тогава, считайки, че е много по-добре да придобие тези книги не чрез принуда против волята на собствениците, а като ги спечели на своя страна чрез дарове и приятелство (той знаеше, че това, което се дава насила, най-вече дадено без свободна воля, може да бъде измамно, а това, което се дава по желание, винаги е истина), изпрати богати дарове на Елеазар, тогавашния първосвещеник на тукашния Йерусалимски храм и го помоли да даде за превода по шестима души от всичките дванадесет израилски племена. Тогава, както за да провери дали книгите са божествени, така и като предпазна мярка, така че изпратените преводачи да не общуват помежду си, той определи на всеки от тях отделен дом в така наречената Фара, разположена близо до Александрия, и нареди на всеки да превежда всички Писания. Когато свършиха работата в течение на седемдесет и два дни, той, като сравни преводите, над които всички бяха работили в различните къщи, без да се съгласуват помежду си, установи, че те са съгласни не само по смисъл, но и по думи. Защото делото не зависеше от изобретяването на красиви човешки мъдрувания, но както Божествените Писания бяха възвестени от Светия Дух, така и техният превод бе извършен със съдействието на Светия Дух.

35. Чети двайсет и двете книги, които те преведоха, и не се докосвай до тези, чието боговдъхновение е скрито. Занимавай се усърдно само с тези, които безопасно четем в Църквата. Апостолите и древните епископи, предстоятели на Църквата, са били много по-разумни от теб; именно те ни предадоха тези книги. А ти, като син на Църквата, не променяй нейните закони. От Стария завет, както се каза, изучавай двадесет и двете книги и ако искаш да се научиш, опитай се да ги запомниш поименно чрез моите думи. Първите пет книги са книгите на Мойсей, известни под името на Закона - книгите Битие, Изход, Левит, Числа, Второзаконие; след това книгата на Иисус Навин, после книгата на Съдиите с книгата на Рут, които се считат за седма; от останалите исторически книги Първата и Втората книга на царете са една книга у евреите, а Третата и Четвъртата също са една; по същия начин у тях Първа и Втора книга на летописите също са една книга, и първата и втората Ездра се считат за една. Дванадесета книга е на Естир. Това са исторически книги. Пет книги, написани в стихове: Иов, Псалми, Притчи, Еклисиаст и Песен на песните, която ще бъде седемнадесетата книга. Освен това и петте книги на пророците - една на дванадесетте малки пророци, една на Исая, една на Йеремия заедно с Варух, с Плача и Посланието, след това една на Йезекиил и накрая Данаил - двадесет и втората книга на Стария завет.

36. Книгите на Новия завет са: четирите Евангелия, а другите евангелия са фалшиви и вредни. И манихеите са написали евангелие на Тома, което, помазано с тамяна на евангелското название, покварява душите на обикновените хора. Също така приеми Деянията на дванадесетте апостоли като вдъхновени от Бога; освен това седемте съборни послания – на Йаков, Петър, Йоан и Иуда-Тадей; а запечатването на всичко и последно дело за учениците са четиринадесетте Павлови послания; и нека всички други писания извън тези да се считат за второстепенни. Не чети сам нищо, което не се чете в църквите, както вече чу да се казва. Но стига толкова за това.

37. Бягай от всяко дяволско действие и не се подчинявай на този змей, отстъпникът, който самоволно измени добрата си същност. Той може да подчини всеки, който го поиска, но не може да принуди никого да го направи. Не скланяй към ученията на астролозите, нито към гаданията по птици, нито към поличбите, нито към баснословните елински пророчества; дори не слушай за чародейства, магически заклинания и други най-беззаконни дела, извършвани чрез призоваване на мъртвите. Презирай всякаква невъздържаност, не угаждай на корема, не обичай удоволствията. Бъди над страстите на сребролюбието и алчността. Не влизай в езически събирания за зрелища и когато си болен, никога не използвай магически амулети. Напълно отбягвай кръчмарската вулгарност; не се отклонявай нито към самарянството, нито към юдаизма, защото Иисус Христос вече те изкупи. Изостави всякакво спазване на съботите и особено се отвращавай от всяко събиране на еретиците, нарушаващи закона; укрепвай душата си по всякакъв начин чрез пост, раздаване на милостиня и четене на Божественото Писание, та след като преживееш останалото време в плътта в целомъдрие с благочестивите догмати на вярата, да се насладиш на единствения спасителен дар на кръщението и така да бъдеш причислен от Отца и Бога към небесните войнства и да се удостоиш с небесни венци в Христа Иисуса, нашия Господ. Нему слава во веки веков. Амин.

Пето поучение

Няма коментари:

Публикуване на коментар