четвъртък, 23 ноември 2023 г.

Св. Кирил Йерусалимски - Първо огласително поучение

[До тези, които се подготвят в Йерусалим за просветление, казано без подготовка, въведително за пристъпващите към кръщение, върху думите на пророк Исаия: умийте се, очистете се и т.н. (Исаия 1:16).] 

1. Ученици на Новия Завет и причастници на Христовите тайни! Сега чрез призоваване, а скоро и чрез благодат, създайте си ново сърце и нов дух (Йез. 18:31), та да се възвеселят за вас обитателите на небето. Защото, ако според Евангелието има повече радост... за един каещ се грешник (Лк. 15:7), то колко повече спасението на толкова много души ще подбуди небесата за радост? Влезли в благословения и добър път, вървете с благоговение в пътя на благочестието, защото, винаги готов за вашето избавление, Единородният Син Божий стои тук и казва: Елате при Мене всички отрудени и обременени, и Аз ще ви успокоя (Мат. 11:28). Обременени с престъпления и вързани с оковите на греховете си! Чуйте пророческия глас да вика: Умийте се, очистете се; махнете злите си дела от очите Ми (Ис. 1:16), за да викне към вас ангелският лик: Блажен онзи, чиито беззакония са простени и чиито грехове са покрити! (Пс. 31:1). Вие, които сега запалихте светилниците на вярата, дръжте ги неугасими в ръцете си, та Онзи, Който някога на Голгота отвори всесветия рай за разбойника заради вярата му, да удостои и вас да запеете сватбена песен.

2. Ако някой тук е роб на греха, нека се подготви с вяра за свобода и съживяване на осиновяването и, като остави настрана най-позорното робство на греха, встъпвайки в най-благословеното служение на Господа, да бъде удостоен да наследи Царство Небесно чрез изповед. Отхвърлите от себе си ветхия според предишното ви живеене човек, който изтлява в прелъстителни похоти (Еф.4:22), за да се облечете в новия човек, който се обновява в познанието по образа на Този, Който го е създал (Кол.3:10). Чрез вяра придобийте залога на Светия Дух, за да бъдете приети във вечните жилища. Пристъпете към тайнственото запечатване, за да станете познати на Учителя и да бъдете причислени към святото и словесно стадо Христово, да застанете от дясната Му страна и да наследите живота, приготвен за вас. А онези, които са още под тежестта на греховете, остават от лявата Му страна, защото не се доближават до Божията благодат, дарена от Христос при възраждането чрез кръщението. Нямам предвид възраждане на телата, а духовното новораждане на душите. Защото телата се раждат от видими родители, но душите се възраждат чрез вяра, защото духът диша, където иска (Йоан 3:8). И тогава, ако си достоен, ще чуеш: хубаво, добри и верни рабе! (Мат. 25:21), когато в съвестта ти не се намери и най-малка сквернота от лицемерие.

3. Защото, ако някой тук, мисли да изкуши благодатта, той мами себе си и не познава силата. Имай, човече, открита и нелицемерна душа заради Този, Който изпитва сърца и утроби (Пс. 7:10). Защото, както онези, които набират хора за войската, следят старателно възрастта и телесното устройство на избраните, така и Господ, когато избира душите, изпитва волята. И ако в някого се крие притворство и лицемерие, Той отхвърля такъв човек като неспособен за истинска военна служба. А ако намери някого достоен, бързо му дава благодатта. Той не хвърля светинята на псетата (виж Мат. 7:6), но в когото види чистата съвест, поставя върху него спасителен, чудотворен печат, от който треперят злите духове и който познават ангелите, така че едните, бидейки прогонвани, бягат, а другите го приемат като свой. И така, тези, които получават този духовен и спасителен печат, също трябва да имат своя воля. Защото както за писалката и меча е нужен някой, който да ги задвижва, така и на благодатта са й нужни вярващи, в които да действа.

4. Ти приемаш оръжие не тленно, а духовно. Засаждаш се накрая в духовния рай. Получаваш ново име, което никога преди не си имал. Защото досега си оглашен, но отсега нататък ще се наричаш верен. Най-накрая се ашладисваш към духовните маслини; като дива маслина се присаждаш на плодоносна, минаваш от грехове към правда, от нечистота към чистота, и се присаждаш към светата Лоза. Ако останеш на тази Лоза, ще се размножиш като плодоносна пръчка; ако ли не останеш, ще бъдеш изтребен в огън. И така, нека да даваме достоен плод, за да не ни се случи същото, както с безплодната смоковница; та Иисус, като дойде, да не ни прокълне за безплодието ни, но да може всеки от нас да каже: „Аз съм като плодовита маслина в Божия дом и се уповавам на Божията милост до вечни векове“ (Пс. 51:10), маслина не материална, а духовна, светоносна. И така, Божие дело е да сади и напоява, а твоето е да даваш плод; Божие дело е да дарява благодат, а твоето е да я получаваш и съхраняваш. Не презирай благодатта, защото се дава даром, но като я получиш, пази я благоговейно.

5. Сега е време за изповед. Изповядвай какво си сторил с думи, с дело, денем и нощем. Изповядвай в благоприятно време... и в деня на спасението (2 Кор. 6:2). Приеми небесното съкровище. Прилежно посещавай огласителните поучения и запомняй какво те учат. Защото не ти се говори само за да слушаш, но и за да можеш чрез вярата да запечаташ в ума си казаното. Остави настрана всички човешки грижи, защото се подвизаваш заради душата си и напълно изостави всичко светско. Маловажно е това, което оставяш, а велико е даваното ти от Господа. Остави настоящето и вярвай в бъдещето. Прекара толкова много години в напразни трудове за света, та четиридесет дни ли няма да се помолиш за ползата на душата си? Спри и познай, че Аз Съм Бог (Пс. 45:11), казва Писанието. Избягвай празните приказки и нито сам говори нещо лошо за другите, нито слушай някой друг да говори зло, но особено бъди готов за молитва. Прояви се като доброволен затворник в собственото си сърце. Очисти съда си, за да получиш по-голяма благодат. Защото прощението на греховете се дава на всички еднакво, но общението на Светия Дух се дава според мярката на вярата на всеки човек. Ако малко се трудиш, малко и ще получиш, но ако много се потрудиш, тогава наградата ще е голяма. Заради самия себе си се подвизаваш, затова гледай какво е полезно за теб.

6. Ако се гневиш някому, прости. Пристъпваш към опрощението на греховете; нужно е сам да простиш на съгрешилия спрямо теб. Иначе как ще кажеш на Господа „прости ми многото грехове“, когато ти сам не си простил и най-малките на своя събрат? Бъди усърден в благочестивите събрания не само сега, когато служителите на Църквата изискват това от теб, но и след получаване на благодатта. Защото, ако нещо е добро преди да го получиш, няма ли да е добро и след като го получиш? ... Подвизавай се за душата си особено през тези дни. Подхранвай я с четене на Божествените писания, защото Господ е приготвил духовна вечеря за теб. Кажи и ти заедно с псалмопевеца: Господ е пастир мой; от нищо не ще ме лиши: Той ме настанява на злачни пасбища и ме води при тихи води, и подкрепя душата ми (Пс. 22:1-3), та да се радват ангелите с теб, а Самият Христос, великият Владика, като приеме волята ти, да те представи на Своя Отец, и да рече: ето Ме Мене и децата, които Господ Ми даде (Ис. 8:18; Евреи 2:13). Нека Той те съхрани угоден на Себе Си. Нему слава и власт в безкрайните векове. Амин.


  Съдържание                                                                                                          Второ поучение


Няма коментари:

Публикуване на коментар