На великата вечерня, на Господи воззвaхъ: стихири на 10, глас 6:
Днес ни събра благодатта на Светия Дух и всички ние, взели Твоя Кръст, зовем: „Благословен Идещият в името Господне! Осанна във висините!”. (2)
Имайки за престол небето и за подножие земята, Слово на Бога Отца и Сине съ-вечен, Ти днес смирено възседна безсловесно малко осле и от Витания дойде. Затова еврейските деца с клонки в ръце възхваляваха Те, викайки: „Осанна във висините! Благословен идещият Цар Израилев!”. (2)
Елате и ние – целият нов Израил, Църквата на призованите от всички народи, днес заедно с пророк Захария да викнем: „Възрадвай се силно, дъще Сионова, проповядвай, дъще Йерусалимова, защото ето твоят Цар иде при тебе кротък и спасяващ, възседнал младо осле, син на подяремница!”. Празнувай като децата, държащи клонки в ръце и Му въздай похвала: „Осанна във висините! Благословен идещият Цар Израилев!”.(2)
Ти предизобрази за нас свещеното Ти Възкресение, въздигайки с Твоето повеление мъртвия от четири дни приятел Лазар, бездиханен и зловонен. После възседна на осле сякаш носен от колесница, образно предвещавайки призоваването на народите. Затова възлюбеният Ти Израил хваление принася чрез устата на кърмачета и кротки младенци, които Те видяха да влизаш в Светия Град, шест дни преди Пасха. (2)
Шест дни преди Пасха дойде Иисус във Витания и пристъпиха към Него учениците Му, казвайки: „Господи, къде искаш да Ти приготвим да ядеш Пасхата?”. И Той ги прати: „Идете в селото, което е пред вас и ще срещнете човек, носещ съд с вода; последвайте го и кажете на стопанина на къщата: „Учителят казва: у тебе ще извърша Пасхата с Моите ученици”.”(2)
Слaва, глас 6, първата стихира: И ныне, пак същата.
На литията, стихири самогласни, глас 1:
Всесветият Дух, Който научи апостолите да говорят на чужди непознати езици, заповяда на неизкусените в злото еврейски деца да викат: „Осанна във висините! Благословен идещият Цар Израилев!”.
Съ-безначалният и съ-вечен Син и Слово на Отца, седна на безсловесно осле и дойде днес в град Йерусалим. Този, Когото херувимите от страх не могат да погледнат, децата възхвалиха с палмови листа и клонки, тайнствено възпявайки хвала: „Осанна във висините, осанна на Давидовия Син, дошъл да спаси от заблудата нашия род!”.
Шест дни преди Пасха, Господи, Твоят глас бе чут в дълбините на ада и така Ти възкреси Лазар - четиридневния мъртвец. А еврейските деца зовяха: „Осанна! Боже наш, слава Тебе!”.
Глас 2: Когато влизаше в Светия Град възседнал на осле, Господи, Ти с готовност бе тръгнал към страданията, за да изпълниш Закона и пророците. А еврейските деца, предвъзвестявайки победата на Възкресението, срещнаха Те с клонки и палмови листа и викаха: „Благословен Си Ти, Спасителю, помилуй ни!”.
Слава Тебе, Христе, седящ във висините на престол и сега очакван заедно с Твоя Кръст! Затова дъщерята Сионова се весели, радват се земните народи, децата носят клонки, а учениците – одежди и цялата вселена се научи да Ти пее: „Благословен Си Ти, Спасителю, помилуй ни!”.
Слава, и ныне, глас 3: Шест дни преди настъпването на Пасхата дойде Иисус във Витания, за да повика от гроба четиридневния мъртвец Лазар и така да проповядва за Възкресението. И срещнаха Го жените - Марта и Мария, Лазаровите сестри, и Му рекоха: „Господи, ако Ти беше тук, брат ни нямаше да умре!”. Тогава Той им каза: „Не ви ли рекох преди: който вярва в Мен и да умре, ще оживее? Покажете къде сте го положили!”. И Създателят на всичко викна към него: „Лазаре, излез вън!”.
Стиховни стихири, самогласни, глас 8:
Радвай се и весели се, град Сионе, ликувай и празнувай, Църкво Божия! Защото ето, дойде твоят Цар в правда, седнал на младо осле и възпяван от децата: „Осанна във висините, благословен Си Ти, Чието милосърдие е безмерно, помилуй ни!”.
Днес Спасителят дойде в град Йерусалим, за да изпълни Писанието, и всички взеха в ръце палмови клонки и разстилаха пред него ризите си, знаейки, че Той е нашият Бог, Комуто херувимите пеят непрестанно: „Осанна във висините, благословен Си Ти, Чието милосърдие е безмерно, помилуй ни!”.
Носен от херувими и възпяван от серафими Ти, Благий, седна на младо осле, като Давидов Син и децата Те възпяха като Бог, а юдеите хулеха Те беззаконно. Язденето на необяздено осле предизобразяваше необуздаността на езичниците, които се обръщаха от неверието към истинската вяра. Слава Тебе, Христе, единствен Милостив и Човеколюбец!
Слaва, глас 6, първата стихира на Господи воззвaхъ. И ныне, същата.
Тропар, глас 1: Уверявайки ни в общото възкресение на мъртвите, преди Твоите страдания Ти въздигна от мъртвите Лазар, Христе Боже. Затова и ние като деца, носещи знаците на победата, на Теб – Победителя на смъртта, пеем: „Осанна във висините, благословен идещия в името Господне!”. (2)
Слава, и ныне, глас 4: Съ-погребали се с Тебе в кръщението, Христе Боже наш, сподобихме се с Твоето Възкресение и като Те възпяваме зовем: „Осанна във висините, благословен Идещият в името Господне!”.
На утренята, тропарите, както на вечернята.
Първи седални, глас 4, подобен: Удивися Йосифъ:
Като деца с клонки и с очистени души, нека мислено с вяра да възхвалим Христа, викайки велегласно към Владиката: „Благословен Си, Спасителю, дошъл в света, за да спасиш Адам от древното проклятие, бидейки духовно Нов Адам по Своето благоволение, Човеколюбче! О, Слове Божи, Който всичко за полза Си устроил, слава Тебе!”.
Слава, и ныне, глас 4: Като възкреси от гроба четиридневния Лазар, Господи, Ти научи всички с палмови клонки да зоват към Тебе: „Благословен е Идещият!”.
Втори седални, глас 4, подобен: Удивися Йосифъ:
Над Своя приятел тайнствено проливаш сълзи, о Христе, и въздигаш от мъртвите Лазаря, легнал бездиханен, показвайки така Своето човеколюбно състрадание. Узнавайки за Твоето пристигане, Иисусе, днес множество младенци излизат, държейки в ръце палмови клонки и викат към Тебе: „Осанна! Благословен Си Ти, Който Си дошъл да спасиш света!”
Слава, и ныне, глас 1: Възхвала заедно отдайте, племена и народи, защото Царят на ангелите възседна сега осле и иде, искайки да порази на Кръста враговете, като силен. Затова и децата носят палмови листа и пеят песен: „Слава на Тебе, дошлия Победител! Слава на Тебе - Спасителя Христа! Слава на Тебе благословения и наш единствен Бог!”.
Седален след полиелея, глас 8, подобен: Повеленное:
Този, Който седи на престол херувимски и заради нас осле възседна и достигна до доброволните страдания, днес слуша децата да зоват: „Осанна!” и народите да викат: „Сине Давидов, побързай и спаси тия, които Си създал, благословени Иисусе! Защото Ти затова дойде, за да познаем Твоята слава!”. Слава, и ныне, същият.
Степенни, първи антифон на 4-ти глас. Прокимен, глас 4: От устите на младенци и кърмачета си стъкмил похвала. Стих: Господи, Боже наш, колко чудно е Твоето име по цялата земя!
Евангелие; Псалом 50
След това свещеникът кади кръстообразно и благославя върбата с молитвата:
Господи Боже наш, Вседържителю, Който предизобрази Църквата с ковчега на Твоя угодник праведния Ной и предвъзвести идването на Твоя Свети Дух чрез гълъбчето, което донесе маслинова клонка. Този предобраз завършиха еврейските деца, когато с клонки от маслини и палми Те посрещнаха, викайки: „Осанна във висините! Благословен Идещият в името Господне!”. В един глас и ние Ти зовем и казваме: „Осанна! Благословен Идещият да съди справедливо, с Отца и Светия Дух, сега и винаги и во веки веков. Амин.”
Слaва: Днес Христос влиза в светия Град, възседнал на осле и прекратява най-лошото неразумие на народите, безплодно от древност. И ныне, същото.
Стихира, глас 6:
Днес ни събра благодатта на Светия Дух и всички ние, взели Твоя Кръст, зовем: „Благословен Идещият в името Господне! Осанна във висините!”.
Канон от преп. Козма Маюмски; акростих: Осaнна Христос евлогимeнос Теос, глас 4. Катавасии: ирмосите на канона по два пъти.
Песен 1
Ирмос: Изворите на бездната се явиха като суха земя и откриха се дълбините на бурното море, но Ти, Господи, му запрети и така спаси избрания народ, който пее Ти победна песен.
Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
От устата на незлобиви младенци и кърмачета Си стъкмил похвала, побеждавайки врага и чрез страданията на Кръста, Господи, Ти въздаде за падението на древния Адам, когото чрез Дървото възкреси, а той пее Ти победна песен.
Църквата на светиите, която живее на Сион, на Теб, Христе, принася песен; за Тебе – своя Създател, Израил се зарадва и планините – образ на жестокосърдечните езичниците, се възвеселиха пред Твоето лице, Господи, пеейки Ти победна песен.
Песен 3
Ирмос: По Твоята заповед твърдият и безплоден камък източи питие за израилския народ; Ти Си тоя Камък и Живот, Христе, върху Който Църквата се утвърди и вика: „Осанна, благословен Идещият в името Господне!”.
По Твоята заповед адът с трепет отпусна Лазар - четиридневния мъртвец; Ти Си възкресението и животът, Христе, и върху Тебе Църквата се утвърди, пеейки: „Осанна, благословен Идещият в името Господне!”.
Запейте, люде, благолепно на Сион и в Йерусалим въздайте молитва към Христа, Който идва Сам в слава и господство; върху Него Църквата се утвърди, пеейки: „Осанна, благословен Идещият в името Господне!”.
Ипакои, глас 6: Първо с клонки Го посрещнаха неблагодарните иудеи, а после закрещяха, искайки разпъването на Христа Бога; а ние винаги с вяра Го почитаме като Благодетел и Му пеем: „Благословен Си Ти – Идещият да призовеш Адам!”.
Песен 4
Ирмос: Христос, нашият Бог иде явно, не закъснява и идва от сенчестата Планина – от Девата, която мъж не познава и която предсказаха пророците; затова и всички пеем: „Слава на Твоята сила, Господи!”.
Тучните поля, планините и всички хълмове радостно да се възвеселят и горските дървета нека заиграят; хвалете Христа, народи, и Нему всички пейте: „Слава на Твоята сила, Господи!”.
Облечен в сила ще дойде Господ, Който властва над вековете, Неговата красота и слава правят благолепно да засияе и Сион; затова и всички пеем: „Слава на Твоята сила, Господи!”.
Измерил с педя небесата и с длан – земята, Господ дойде, избирайки Сион и благоволи в него да живее и царува; и възлюби людете, които с вяра пеят: „Слава на Твоята сила, Господи!”.
Песен 5
Ирмос: Иди на планина Сион, благовести и проповядвай в Йерусалим, въздигни силен глас: преславни неща се говорят за тебе, граде Божий; мир на Израиля и спасение за езичниците.
Седейки на серафими в небесата и гледайки на смирените, Бог идва в слава и господство и ще се изпълнят всички Негови божествени хваления; мир на Израиля и спасение за езичниците.
Сионе Божий, свята Планина, Йерусалиме, огледай се наоколо и виж твоите събрани чеда: ето, те дойдоха от далеч, за да се поклонят на твоя Цар; мир на Израиля и спасение за езичниците.
Песен 6
Ирмос: Възкликнаха с веселие праведните духове: сега на света се дава Нов Завет и чрез поръсването с Божията кръв нека народите се обновят.
Приеми, Израилю, Божието Царство, и пребиваващите в тъмнина да видят голяма светлина и чрез поръсването с Божията кръв нека народите се обновят.
Освободи своите затворници, Сионе, и ги изведи от безводната яма на незнанието и чрез поръсването с Божията кръв нека народите се обновят.
Кондак, глас 6: На престол в небесата и на осле на земята седиш Христе Боже, приемайки ангелска похвала и песента на децата: „Благословен Идещият да призове Адам!”.
Икос: Понеже свърза ада, о Безсмъртни, умъртви смъртта и възкреси света, младенците с клонки Те възхвалят, Христе, като победител, викайки към Тебе днес: „Осанна на Давидовия Син!”. Няма повече младенци да бъдат клани заради Младенеца на Мария, но за всички младенци и старци Един Се разпъва; повече няма да се вдигне против нас меч, защото Твоите ребра се пробождат с копие; затова радвайки се казваме: „Благословен Идещият да призове Адам!”.
Песен 7
Ирмос: Спасил Си в огъня Твоите Авраамови отроци и Си умъртвил халдеите, които непра-ведно ги принасяха в жертва, благословен Си, всевъзпяван Господи, Боже на нашите отци.
Прекланяйки колена хората се радваха заедно с учениците и с клонки в ръце викаха: „Осанна на Давидовия Син; благословен Си, всевъзпяван Господи, Боже на нашите отци!”.
Невинното множество от младенци, Царю Израилски, боголепно и ангелогласно Те възпява: „Благословен Си, всевъзпяван Господи, Боже на нашите отци!”.
С палмови клонки, Христе, множеството Те възхваляваше, благословен е дошлият Цар на вековете; благословен Си, всевъзпяван Господи, Боже на нашите отци.
Песен 8
Ирмос: Весели се, Йерусалиме, тържествувайте вие, които обичате Сион; защото дойде царстващият во веки Господ на силите, да благоговее пред лицето Му цялата земя и да пее: „Благославяйте, всички дела Господни, Господа!”.
На младо осле седна твоят Цар, Сионе; Христос разруши безумната прелест на идолослу-жението, и възпря невъздържаните стремления на всички народи, които запяха: „Всички твари, пейте на Господа!”.
Силно се възрадвай, Сионе, защото твоят Бог Христос Се възцари во веки; Той, както е писано, е кроткият и спасяващ, праведният наш Избавител, идещ на осле, за да унищожи жестокостта на враговете, които не пеят: „Благославяйте, всички дела Господни, Господа!”.
Законопрестъпното сборище на непокорните, което превърна дома за молитва в разбойнически вертеп бе изгонено от храма; те отклониха сърцата си от Изкупителя, Комуто пеем: „Благославяйте, всички дела Господни, Господа!”.
Не се пее: Чеcтнейшую херувимъ, а направо ирмоса на девета песен:
Песен 9
Ирмос: Бог Господ ни Се яви; празнувайте празника и с веселие елате да възвеличим Христа, с палмови клонки и с песни да възпеем: „Благословен е Идещият в името Господне – нашия Спасител!”.
Защо се вълнувате, народи? Книжници и свещеници, защо напразно поучавате? Питате се Кой е Този, Комуто децата с палмови клони пеят: „Благословен е Идещият в името Господне – нашия Спасител!”.
Това е нашият Бог и никой не е като Него; Той установи правия път за своя народ Израил; и след това Се яви и с човеците живя; благословен е Идещият в името Господне – нашия Спасител!
Защо положихте стъпки на съблазън около себе си, непокорни? Нозете ви скоро ще пролеят Господнята кръв; но Той ще възкръсне, за да спаси всичко, що вика: „Благословен е Идещият в името Господне – нашия Спасител!”.
Хвалитни стихири - 6, глас 4:
Голямо множество народ, Господи, разстилаше по пътя своите одежди, а други режеха клонки от дърветата и ги държаха в ръце; вървящите отпред и следващите подире Ти викаха така: „Осанна на Давидовия Син! Благословен Си Ти, Който идеш и пак ще дойдеш в името Господне!”. (2)
Когато Ти искаше да влезеш в светия Град, Господи, хората държаха клонки от дърветата, възпявайки Тебе, Владиката на всичко; и виждайки Те възседнал на осле, съзерцаваха Те като седящ на херувимите и затова викаха така: „Осанна във висините! Благословен Си Ти, Който идеш и пак ще дойдеш в името Господне!”.(2)
Излезте племена, излезте народи, и вижте днес Царя Небесен, Който като на висок престол е седнал върху просто осле, как влиза в Иерусалим. Роде иудейски, неверен и прелюбодеен, ела и виж Този, Когото Исая видя да идва в плът заради нас, как взима за Себе Си невеста - целомъдрения нов Сион и отхвърля осъдената синагога. И как при чистия и непорочен брак се стекоха с радостни хваления чистите и невкусили зло деца. С тях и ние пеем ангелската песен и възпяваме: „Осанна във висините на Имащия велика милост!”.
Преди доброволното Твое страдание Ти увери всички във всеобщото възкресение, Христе Боже, и във Витания с могъщата Си сила възкреси Лазар, четиридневния мъртвец. Ти дари слепите със зрение, Спасителю, бидейки Подател на светлината и влезе в светия Град с учениците Си, изпълнявайки пророческата проповед, седейки на осле, като носен от херувими; и еврейските деца с палмови клонки Те посрещнаха. Затова и ние, носейки маслинови и върбови клонки, благодарно Ти зовем: „Осанна във висините, благословен Идещият в името Господне!".
Слава и ныне, глас 6: Шест дни преди Пасха дойде Иисус във Витания и пристъпиха към Него учениците Му, казвайки: „Господи, къде искаш да Ти приготвим да ядеш Пасхата?”. И Той ги прати: „Идете в селото, което е пред вас и ще срещнете човек, носещ съд с вода; последвайте го и кажете на стопанина на къщата: „Учителят казва: у тебе ще извърша Пасхата с Моите ученици”.”
Велико славословие.
Няма коментари:
Публикуване на коментар