четвъртък, 29 април 2021 г.

Последование на Царските часовете на Велики Петък, творение на св. Кирил Александрийски

                              Първи час

Псалом 5 *

Чуй внимателно думите ми, Господи, вникни в моя зов; обърни внимание на гласа на моето моление, Царю мой и Боже мой, понеже на Теб ще се помоля, Господи. В ранни зори чуй гласа ми, в ранни зори ще застана пред Тебе и Ти ще ме видиш; понеже Ти си Бог, Който не желае беззаконие, не ще се всели при Тебе вършещият зло, нито беззаконници те ще пребъдат пред очите Ти. Ти мразиш всички, които вършат беззаконие, Ти ще погубиш всички, които говорят лъжа. Господ се гнуси от човек кръвник и измамник. Аз пък по великата Ти милост ще вляза в Твоя дом, на Твоя свят храм ще се поклоня, изпълнен със страх пред Теб. Господи, напъти ме с Твоята правда, заради враговете ми изправи пред Тебе моя път, понеже в устата им няма истина, сърцето им e суетно, зинал гроб е гърлото им, с езиците си мамеха. Съди ги, Боже, нека пропаднат замислите им: по многото им злочестие изхвърли ги, че твърде много Те огорчиха, Господи. И да се развеселят всички, които на Тебе се уповават, навеки ще се възрадват и Ти ще се вселиш в тях; и ще се похвалят с Тебе ония, що любят името Ти. Понеже Ти ще благословиш праведника, Господи, и като с щит си ни увенчал с Твоето благоволение.

Псалом 2

Защо вилнеят езичниците, защо народите замислят суетни дела? Изстъпиха се земните царе и се събраха вкупом първенците против Господа и против Неговия Помазаник. „Нека строшим оковите им и отхвърлим от себе си тяхното иго”. Живеещият на небесата ще им се надсмее и Господ ще се подиграе с тях. Тогава ще им заговори в Своя гняв и с яростта Си ще ги насмете; Аз пък съм поставен от Него Цар над Сион, светата Му планина, и възвестявам повеленията Господни. Господ ми рече: „Ти си Моят Син, Аз днес Те родих. Проси от Мене и ще ти дам езичниците за наследство, и за владение — земята от край до край. Ще ги пасеш с желязна гега и като грънчарски съдове ще ги строшиш.” И сега, царе, разберете, вземете поука, всички земни съдници. Работете за Господа със страх и радвайте Му се с трепет. Вземете поука, да не би да се прогневи един ден Господ и да погинете от пътя на правдата, когато яростта му пламне скоро. Блажени са всички надяващи се на Него.

Псалом 21

Боже, Боже мой, чуй ме! Защо си ме оставил? Далеч са от избавлението ми думите на моите грехопадения. Боже мой, денем ще викам и не ме чуваш; и нощем — и това не е за мен безумие. А Ти в светинята живееш, Похвало на Израиля. На Теб се уповаваха отците ни, уповаваха се и Ти ги избави; към Тебе викнаха и се спасиха; на Теб се уповаваха, и се не посрамиха. Аз пък съм червей, а не човек, присмех пред човеците и унижение пред народа. Всички, които ме видяха, присмяха ми се, с уста думаха и клатеха глава: „На Господа се надяваше, да го избави, да го спаси, ако Му е угоден.” Защото Ти си ме извел от майчината ми утроба, Ти си мое упование от майчина ми гръд; към Тебе съм привързан от скута майчин, от майчината ми утроба Ти си Бог мой. Недей отстъпва от мене, че скръбта е близо и няма кой да ми помогне! Окръжиха ме много телци, тлъсти волове ме наобиколиха; зинаха с уста срещу ми като лъв, кога граби и реве. Като вода се разлях и всичките ми кости се разсипаха, сърцето ми стана като восък, що се топи вътре в мене. Като грънец изсъхна силата ми и езикът ми прилепна о небцето ми, и ти ме сведе в смъртната пръст. Защото ме обкръжиха множество кучета, глутница злодеи ме натиснаха отвсякъде: прободоха ми ръцете и нозете, преброиха всичките ми кости. Тия пък гледаха и ме презираха; разделиха помежду си одеждите ми, а за ризата ми хвърляха жребие. Ала Ти, Господи, не отдръпвай от мен помощта Си, дойди и се застъпи за мен. Избави душата ми от оръжието и от ръката кучешка самотната ми душа. Спаси ме от лъвската паст и от рога на еднорога — смирения Си раб. Ще разкрия на братята си името Ти, посред църквата ще Те възпея! Вие, които се боите от Господа, възхвалете Го; нека всички потомци израилеви да Го прославят, да се побои от Него всеки потомък израилев, задето Той не презря, нито възнегодува за молитвата на сиромаха, нито отвърна от мен лицето Си и кога виках към Него Той ме чу. От Тебе е похвалата ми, във великата църква ще Те възхваля, обещаното в молитви ще изпълня пред ония, които се боят от Него. Да ядат бедните и да се насищат, и да възхвалят Господа ония, които Го търсят: живи ще бъдат сърцата им във вечни векове. Ще си спомнят за Него и ще се обърнат към Господа всички земни краища и ще се поклонят пред Него всички племена на народите. Понеже царството е на Господа и Той владее над народите. Ядоха и се поклониха всички тлъсти на земята: ще коленичат пред Него всички, които слизат в земята; и душата ми живее за Него, и потомството ми на Него ще служи, за Господа ще възвестят на идните родове, и те ще разгласят правдата Му на ония, които подир тях ще се раждат, ония, които е Господ създал.

Слава, и ныне: Алилуя, алилуя, алилуя, слава Тебе, Боже (3), Господи, помилуй (3)

Слава, тропар, глас 1: Когато Ти бе разпнат, о Христе, унищожи се тиранията и се стъпка мощта на врага, защото ни ангел, ни човек, но Сам Ти, о Господи, ни спаси, слава Тебе.

И ныне: Как да Те наречем, о Благодатна? Небе ли, защото от Тебе възсия Слънцето на правдата? Рай ли, защото от Тебе разцъфтя Цветът на нетлението? Дева ли, защото си останала нетленна? Чиста Майка ли, защото си носила на светите си обятия Сина, Бога на всичко? Моли Го да се спасят душите ни.

Тропари на 1–и час, глас 8:

Днес храмовата завеса се раздира за изобличение на беззаконниците и слънцето скрива своите лъчи, виждайки Владиката разпъван. (2)

Стихъ: Вскyю шатaшася языцы и людие поучишася тщетнымъ;

Като овца на заколение бе поведен Ти, Христе Царю, и като кротък агнец бе прикован на Кръста от беззаконните мъже заради нашите грехове, Човеколюбче.

Стихъ: Предстaша цaрие зeмстии, и князи собрaшася вкyпе на Господа и на Христа Его.

Като овца на заколение бе поведен Ти, Христе Царю, и като кротък агнец бе прикован на Кръста от беззаконните мъже заради нашите грехове, Човеколюбче.

Слaва: Господи, претърпявайки всичко, Ти викаше към заловилите Те беззаконници така: „Макар че поразихте Пастиря и разпръснахте дванайсетте овци, Моите ученици, Аз можех да изправя срещу вас повече от дванайсет легиона ангели. Но дълго търпя, за да се изпълни всичко от века скрито и тайнствено, що ви открих чрез Моите пророци!”. Господи, слава Тебе! И ныне, същата.

Прокимен, глас 4: Сърцето му си събираше беззаконие. Стих: Блажен е оня, който приглежда бедни и сиромаси.

Паримия, Апостол и Евангелие на Първия час.

Тропари от Часослова: Стопы моя напрaви... Трисветое.

Кондак, глас 8:

Елате да възпеем Разпнатия заради нас! Като Го видя на Кръста Мария казваше: „Макар да търпиш разпятие, Ти Си Син Мой и Бог Мой!”.

Господи, помилуй. (40). Иже на всякое врeмя... и нататък до края на Първи час.

Трети час

Псалом 34

Съди, Господи, постъпващите с мен неправо, пребори ония, които се борят срещу ми. Вземи оръжие и щит, та се дигни мен на помощ: изтегли меч и прегради отвсякъде пътя на преследващите ме; кажи на душата ми: „Аз съм твоето спасение!”  Да се посрамят и потънат в срам дирещите душата ми, да се върнат назад и да се посрамят ония, които зло ми кроят. Да бъдат като прах пред вихъра ветрен и Ангел Господен да ги преследва; да бъде пътят им мрачен и плъзгав и Ангел Господен да ги следва по петите, затуй че без причина скриха гибел за мене в своите мрежи и без вина душата ми хулеха. Да го улови примка, която не знае, и капанът, който ми скри, да го погълне и да падне сам в клопката. А моята душа ще се зарадва в Господа, ще се развесели за Неговото спасение. Всичките ми кости ще рекат: Господи, Господи, кой е подобен на Тебе? Ти избавяш сиромаха от ръцете на по-силните от него - сиромаха и бедния избавяш от грабителите му. Надигнаха се срещу мене неправедни свидетели и ме питаха каквото не знаех. Със зло за доброто ми отплатиха, а на душата ми — с бездетство. Аз пък, кога ме гнетяха, се обличах във вретище и с пост смирявах душата си и молитвата ми се връщаше в сърцето ми, понеже на ближния, като на свой брат - тъй му угаждах; понеже подобно на плачещия и скърбящия се смирявах. Но те се събираха със злорадство против мене - събраха се против мен като рани, а аз не узнах; разделиха се и не се смекчиха; изкушаваха ме, с насмешка ме дразнеха, със зъбите си скърцаха срещу мене. Господи, кога ще видиш? Отведи душата ми далеч от злодействата им, моята еднородна — от лъвовете. Ще Ти принасям хваления в огромното събрание, сред могъщи люде ще Те възхвалям. Да не злорадствуват над мене ония, които неправедно враждуват срещу ми и ме мразят без вина, и намигат с очи, защото пред мен те за мир говореха, а в гнева си коварство замисляха. Раззинаха срещу ми устата си, думаха: хубаво, хубаво, видяхме с очите си. Ти видя, Господи, недей да мълчиш! Господи, не отстъпвай от мене! Вдигни се, Господи, и изслушай съда ми, Боже мой и Господи мой, чуй тъжбата ми. Съди ме, Господи, по Твоята правда; Господи Боже мой, да не злорадстват над мене, да не рекат в сърцата си: блазе, блазе на душата ни; нито да кажат: погълнахме го. Да се посрамят и в срам да потънат ония, които се радват на моите злочестини; в срам и посрама да се облекат ония, които говорят надуто срещу мене. Да се зарадват и развеселят ония, които желаят моето оправдаване и нека безспирно да казват: „да бъде възвеличаван Господ!” — ония, които желаят мир на Неговия раб. И езикът ми ще се поучава в Твоята правда, цял ден — във възхвала към Теб.

Псалом 108

Боже, не премълчавай моята възхвала, понеже устата на грешника и устата на измамника се отвориха против мене, с език лъжлив срещу мен говориха и с думи на омраза ме обкръжиха и без вина се нахвърлиха върху ми. В замяна на моята любов, те лъжовно ме обвиняваха, а аз се молех; те за доброто със зло ми отплатиха и с омраза — за това, че ги възлюбих. Постави грешник срещу него и дяволът да застане от дясната му страна; кога се съди, осъден да излезе и молитвата му да му бъде за грях. Да бъдат дните му кратки и друг достойнството му да получи; синовете му да останат сираци и жена му — вдовица; да скитат от място на място синовете му и просяци да станат, прокудени да бъдат от домовете си, заемодавец да поиска всичко, що му принадлежи и чужденци да разграбят трудовете му; да няма за него застъпник и никой да не се смилява над сиротите му, децата му да бъдат предадени на гибел, за едно поколение да бъде заличено името му. Да се спомни пред Господа беззаконието на бащите му и грехът на майка му да не бъде очистен - нека те всякога бъдат пред Господа и да се затрие от земята споменът за тях, понеже не си спомни да стори милост, но гонеше човек нищ и беден, и диреше да умъртви сломения по сърце. И той обикна проклятието - и проклятие ще го застигне; благословението не поиска, затуй и благословението от него ще побегне. Той се облече в проклятието като в дреха и то като вода проникна до утробата му и като елей - в костите му; нека му бъде като дреха, в която се облича, и като пояс, с който завинаги ще се опаше. Тъй ще постъпи Господ с тия, що ме клеветят и зло говорят против душата ми. Но Ти, Господи, Господи, стори ми според името Си, защото блага е Твоята милост. Избави ме, понеже аз съм беден и сиромах и сърцето ми в мен е смутено, изчезнах като сянка, когато се скъси, от мен се отърсиха като от скакалци. Коленете ми изнемогнаха от пост и плътта ми се измени от лишенията от елей. Аз им бях за гавра, гледаха ме и клатеха главите си. Помогни ми, Господи Боже мой, и ме спаси по Твоята милост, и нека разберат, че тук е действала Твоята ръка и че Ти, Господи, си сторил това. Те ще проклинат, но Ти ще благославяш; нека въставащите против мен да се посрамят, а Твоят раб да се развесели. В срамота да се облекат клеветниците ми и като с дреха в своя срам да се покрият. От все сърце ще славя Господа с устата си и посред множествата Него ще възхвалям, понеже застана отдясно на бедния, за да спаси душата ми от гонителите й.

Псалом 50

Помилуй ме, Боже, по великата Си милост и по многото си щедрости очисти моето беззаконие. Всецяло ме умий от беззаконието ми и от моя грях очисти ме, защото беззаконието си аз зная и грехът ми е винаги пред мене. Пред Тебе едничкия съгреших и зло пред Тебе сторих: за да бъдеш праведен Ти в словата Си и да победиш, кога съд отсъждаш. Но ето, в беззакония съм заченат и в грехове ме е родила майка ми, и ето, Ти обикна истината и ми разкри незнайни тайни на Твоята премъдрост. Ще ме поръсиш с исоп и ще се очистя, ще ме умиеш и по-бял от сняг ще бъда. Ще ми даруваш да чуя с ушите си радост и веселие и ще се зарадват смирените кости. Отвърни лицето Си от греховете ми и всички мои беззакония очисти! Сърце чисто създай в мене, Боже, и дух прав обнови вътре в мен. Не ме отхвърляй от лицето Си и Светия Твой Дух не отнемай от мене! Възвърни ми радостта за Твоето спасение и ме утвърди с (Твоя) царствен Дух. Ще науча беззаконните на Твоите пътища и нечестивите ще се обърнат към Тебе. Избави ме от вина за (пролятата) кръв, Боже, Боже на моето спасение — (тогава) ще се зарадва езикът ми на Твоята правда. Господи, отвори устните ми и устата ми ще възвестят похвала за Тебе, защото ако да би поискал жертва, дал бих; но към всесъжения не благоволиш, (защото) жертва пред Бога е дух съкрушен — сърце съкрушено и смирено Бог не ще презре. Благо дарувай на Сион, Господи, по Твоето благоволение и нека се изградят стените на Йерусалим. Тогава ще благоволиш към праведна жертва, възношение и всесъжение; тогава на Твоя олтар ще възложат телци.

Слава, и ныне, Алилуя, алилуя, алилуя, слава Тебе, Боже (3), Господи, помилуй (3)

Слава, тропар, глас 6: Господи, иудеите Те осъдиха на смърт, Животе на всички! Тия, които чрез Мойсеевия жезъл преминаха през Червено море, Те приковаха на Кръст; тия, които ядоха мед от скалата, принесоха Ти жлъчка. Но Ти всичко доброволно претърпя, за да ни освободиш от робството на врага, Христе Боже, слава Тебе.

И ныне, Богородичен: Богородице, Ти си Лоза истинска, от Която израсна за нас Плода на живота; на Тебе се молим: моли се, Владичице, заедно със светите апостоли, да бъдат помилвани душите ни.

Тропари на 3–и час, глас 8:

Поради страх от иудеите, Твоят близък приятел Петър се отрече от Тебе, Господи, и ридаейки викаше така: „Не пренебрегвай моите сълзи, защото обещах, че ще Ти остана верен, но не го направих!”. Приеми и нашето покаяние и ни помилуй. (2)

Стихъ: Глаголы моя внуши Господи, разумей звание мое.

Преди разпъването Ти на Твоя честен Кръст, Господи, когато войниците издевателстваха над Тебе, ангелските войнства се удивяваха, защото с венец на поругание бе увенчан Ти, Който украси земята с цветя и бе облечен в багреница за подигравки Ти, Който с облаци обличаш небесната твърд.  Но чрез този Твой промисъл стана явно добросърдечието Ти, Христе; велика е Твоята милост, слава Тебе!

Стихъ: Вонми глaсу молeния моего, Царю мой и Боже мой.

Преди разпъването Ти на Твоя честен Кръст, Господи, когато войниците издевателстваха над Тебе, ангелските войнства се удивяваха, защото с венец на поругание бе увенчан Ти, Който украси земята с цветя и бе облечен в багреница за подигравки Ти, Който с облаци обличаш небесната твърд.  Но чрез този Твой промисъл стана явно добросърдечието Ти, Христе; велика е Твоята милост, слава Тебе!

Слaва, глaс 5: Влачен на разпятие, Господи, Ти викаше така: „За какво искате да Ме разпнете, иудеи? Затова ли, че разслабените ви укрепих или че мъртъвците ви като от сън възкресих? Или че кръвоточивата изцелих и хананейката помилвах? За какво искате да Ме убиете, иудеи? Но ще погледнете на Христа - на Тогова, Когото сега пробождате, беззаконници! И ныне, същият.

Прокимен, глас 4: Защото за рани съм готов и скръбта ми е винаги пред мене. Стих: Господи, да не ме изобличиш с Твоята ярост, нито с Твоя гняв да ме накажеш.

Паримия, Апостол и Евангелие на Трети час.

От Часослова: Господ Бог благословeн... Трисветое.

Кондак, глас 8:

Елате да възпеем Разпнатия заради нас! Като Го видя на Кръста Мария казваше: „Макар да търпиш разпятие, Ти Си Син Мой и Бог Мой!”.

Господи, помилуй. (40). Иже на всякое врeмя... и нататък до края на Трети час.

Шести час

Псалом 53

Боже, спаси ме с Твоето име и с Твоята сила съдник бъди ми. Боже, чуй молитвата ми, вслушай се в думите на устата ми, понеже чужди люде се разбунтуваха против мене и силните поискаха да вземат душата ми, и не туриха Бога пред себе си. Ала ето, Бог ми помага и Господ е застъпникът на душата ми, Той ще обърне злотопротив враговете ми; чрез Твоята истина унищожи ги Ти! Драговолно жертва ще Ти принеса, Твоето име ще възпея, Господи, понеже то е благо! Затуй че ме избави от всяка печал и очите ми съзряха гибелта на враговете ми.

Псалом 139

Спаси ме, Господи, от зъл човек, от мъж неправеден ме избави - те мислеха неправда в сърцето си и цял ден приготвяха война. Наостриха езика си като език на змия, под устните им - отрова на аспида. Запази ме, Господи, от ръката на грешника, от неправедни човеци ме спаси - те замисляха да спънат стъпките ми. Скриха гордите за мене примка и мрежа от въжета простряха за нозете ми, край пътеката ми туриха съблазни. Рекох на Господа: Ти си мой Бог, чуй, Господи, гласа на моето моление. Господи, Господи, сило на моето спасение, Ти простря крило над главата ми в деня на битка. Не ме предавай, Господи, на грешника, по моето желание - замисляха против мене, не ме оставяй, за да не се превъзнесат. А главата на окръжаващите ме - ще ги покрие злото на техните уста. Ще паднат върху им огнени въглени, ще ги събориш със страдания и не ще устоят. Човек приказлив не ще се закрепи на земята, злини ще уловят човек неправеден за гибел. Познах, че Господ ще отсъди правда на сиромаси и ще въздаде за бедните. Затуй праведниците ще възнасят благодарност на името Ти и правите ще се веселят от лицето Ти.

Псалом 90

Който живее чрез помощта на Всевишния, ще се всели под покрова на Бога небесен. Ще каже на Господа: „Ти си ми застъпник и мое прибежище, Бог мой, на Когото се уповавам.” Понеже Той ще те избави от примката на ловеца и от дума размирна, с плещите Си ще те заслони и под крилете Му ще бъдеш в надежда; с оръжие ще те обгражда Неговата истина. Не ще се уплашиш от нощен страх, от стрели, летящи денем, от ставащото в тъмнината, от случайна беда или пладнешки демон. Ще паднат от страната ти хиляда и десет хиляди - тебе отдясно, ала до теб не ще се приближат. Само с очите си ще гледаш и въздаянието на грешниците ще съзреш, защото Ти, Господи, си мое упование! Всевишния си направил свое прибежище, зло не ще те сполети и рана не ще се доближи до твоето жилище, понеже на ангелите Си за теб ще заповяда - да те пазят във всичките ти пътища: на ръце ще те подемат, та да не препънеш о камък ногата си; ще настъпиш аспида и василиск, ще стъпчеш лъв и дракон. Понеже на Мене възложи надежда - ще го избавя, ще го закрилям, задето позна Моето име. Ще викне към Мене и ще го чуя; с него съм в скърбите, ще го изведа и ще го прославя; с дълголетие ще го изпълня и ще му явя Моето спасение!

Слава, и ныне, Алилуя, алилуя, алилуя, слава Тебе, Боже (3), Господи, помилуй (3)

Слава, тропар, глас 2: Ти извърши спасение посред земята, Христе Боже, и като простря на Кръста Своите пречисти ръце, Ти събра всички народи, които зоват: „Господи, слава Тебе!”.

И ныне: Ние нямаме дръзновение заради множеството наши съгреше ния, но Ти моли Родилия се от Тебе, Богородице Дево, защото голяма сила има молението на Майката пред добросърдечието на Владиката. Не презирай молбите на грешните, Всечиста, защото милостив е и може да спаси Този, Който пожела да пострада заради нас.

Тропари на часа, глас 8:

Глас 8: Така говори Господ на иудеите: „Народе Мой, какво ви сторих или с какво ви досадих? Слепците ви просветих, прокажените очистих, лежащия на одър човек въздигнах. Народе Мой, какви неща ви сторих и как Ми се отплатихте? За манната - жлъч, за водата - оцет; вместо да Ме възлюбите, на Кръста Ме приковахте. Няма повече да ви търпя – ще призова Моите езичници и те ще Ме прославят с Отца и Духа и ще им даря живот вечен!”. (2)

Стихъ: Дaша въ снедь мою жeлчь, и въ жaжду мою напоиша мя оцта.

Законодатели Израилеви, иудеи и фарисеи, съборът на апостолите вика към вас: „Ето Храмът, Когото вие разрушихте! Ето Агнецът, Когото разпнахте и на гроб предадохте, но Той възкръсна по Своята власт! Не се заблуждавайте, иудеи, защото Той е Същият, Който ви спаси в морето и ви хранеше в пустинята; Той е живот и светлина и мир на света!”

Стихъ: Спаси мя Боже, яко внидоша воды до души моея.

Законодатели Израилеви, иудеи и фарисеи, съборът на апостолите вика към вас: „Ето Храмът, Когото вие разрушихте! Ето Агнецът, Когото разпнахте и на гроб предадохте, но Той възкръсна по Своята власт! Не се заблуждавайте, иудеи, защото Той е Същият, Който ви спаси в морето и ви хранеше в пустинята; Той е живот и светлина и мир на света!”

Слaва, глaс 5: Елате, христоносни люде, да видим за какво се сговори предателят Иуда с беззаконните свещеници против нашия Спасител: днес те признаха като виновен за смърт безсмъртното Слово и като Го прададоха на Пилат, разпнаха Го на лобното място. И като пострада така нашият Спасител викаше: „Прости им, Отче, този грях, за да познаят езичниците Моето възкресение от мъртвите!”. И ныне, същият.

Прокимен, глас 4: Господи, Господи наш, колко чудно е Твоето Име по цялата земя. Стих: Твоето великолепие се простира по-горе от небесата.

Паримия, Апостол и Евангелие на Шести час.

От Часослова: Скоро да предварятъ... Трисветое.

Кондак, глас 8:

Елате да възпеем Разпнатия заради нас! Като Го видя на Кръста Мария казваше: „Макар да търпиш разпятие, Ти Си Син Мой и Бог Мой!”.

Господи, помилуй. (40). Иже на всякое врeмя... и нататък до края на Шести час.

Девети час

Псалом 68

Спаси ме, Боже, защото водите нахлуха до душата ми. Потънах в глъбината на тинята и няма твърда земя под нозете ми: стигнах до морската дълбина и буря ме потопи. Изнемогнах от викане, замлъкна гласът ми, угаснаха очите ми от уповаване на моя Бог. Намножиха се повече от косите на главата ми ония, които без вина ме мразят; укрепнаха враговете ми, които неправедно ме гонят; тогава връщах и онова, що не бях похитил. Боже, Ти узна безумието ми и прегрешенията ми не се утаиха от Тебе. Да се не посрамят заради мене ония, които търпеливо на Тебе се надяват, Господи, Господи на силите, ни да се посрамят заради мене дирещите Тебе, Боже Израилев. Защото заради Тебе претърпях опозоряване, срам покри лицето ми. Чужд бях на братята си и непознат за синовете на майка си; затуй че ревността по Твоя дом ме разяде и хулите на хулниците Ти върху мене се стовариха. И покрих с пост душата си, и това ми бе за присмех; И взех си за дреха вретище - и бях им за гавра. Над мен се присмиваха седящите при вратите и за мене пееха винопийците. Аз пък с моята молитва към Тебе (ще викам), Боже, във време на благоволение, Боже! В изобилието на Твоята милост чуй ме, в истината на Твоето спасение, спаси ме от калта, да не потъна; да се избавя от ония, които ме мразят и от дълбоките води; да не ме потопи водната вихрушка, ни да ме погълне глъбината, нито да затвори кладенецът над мен устата си. Чуй ме, Господи, защото блага е Твоята милост; по многото си щедрост пригледай ме. Не отвръщай лицето Си от Твоето дете, понеже скърбя, скоро ме чуй. Вслушай се в душата ми и я избави, заради враговете ми ме избави! Защото Ти знаеш укорите срещу мене и моя позор и моя срам: пред Тебе са всички мои оскърбители; укори очакваше душата ми и страдания: и чаках състрадаващ - и нямаше, и утешител - и не намерих. И дадоха ми жлъчка за храна, и в жаждата ми напоиха ме с оцет. Да им бъде трапезата пред тях за примка и за отплата, и за съблазън. Да се омрачат очите им, та да не виждат, и гърба им завинаги превий. Пролей върху тях Твоя гняв и неудържимата Ти ярост да ги застигне. Да опустее дворът им, а в жилищата им да не остане жив човек, затуй, че гониха този, когото Ти порази, и към болките на раните ми прибавиха нови. Прибави беззаконие върху беззаконието им и да не влязат в Твоята правда; да бъдат изтребени от книгата на живите и с праведниците да не се запишат. А аз съм беден и страдам - Твоето спасение, Боже, да ме запази. Ще възхваля името на моя Бог с песен, ще Го възвеличая с хваление; и ще бъде угодно на Бога повече, нежели младо теленце с растящи рогца и копитца. Да видят бедните и да се развеселят: потърсете Бога и жива ще бъде душата ви; понеже чу сиромасите Господ и не презря Своите оковани люде. Да го възхвалят небесата и земята, морето и всичко живеещо в него; защото Бог ще спаси Сион и ще бъдат построени градовете юдейски и там ще се заселят и ще го наследят, и потомството на Твоите раби ще го удържи, и любещите името Ти ще се вселят в него.

Псалом 69

Боже, чуй ме и ми помогни; Господи, побързай да ми помогнеш. Да се опозорят и да се посрамят ония, които дирят душата ми; да се върнат назад и засрамят ония, които зло ми желаят; назад да се върнат тозчас посрамени ония, които ми думат: хубаво, хубаво! Да се зарадват и развеселят за Тебе всички, които Тебе търсят, Боже, и непрестанно да говорят обичащите Твоето спасение: да бъде възвеличен Господ! Аз пък съм беден и сиромах, Боже, помогни ми - Ти си мой помощник и избавител, Господи, не се забавяй!

Псалом 85

Наклони, Господи, ухото Си и ме чуй, понеже съм беден и сиромах. Запази душата ми, защото съм преизпълнен с благоговение: спаси Твоя раб, Боже мой, който на Тебе се уповава! Помилуй ме, Господи, понеже към Тебе ще викам цял ден. Развесели душата на Твоя раб, понеже към Тебе издигнах душата си. Защото Ти, Господи, си благ и кротък, и много милостив към всички, които Те призовават. Чуй, Господи, молитвата ми; вслушай се в гласа на моето моление! В деня на моята скръб към Тебе викнах, защото Ти ме чу. Няма подобен на Тебе сред боговете, Господи, и няма дела, подобни на Твоите. Всички народи, що си сътворил, ще дойдат и ще се поклонят пред Тебе, Господи, и ще прославят Твоето име, защото велик си Ти и вършиш чудеса, Ти си Бог единствен. Насочи ме, Господи, в Твоя път и ще тръгна в Твоята истина; нека се развесели сърцето ми със страха пред Твоето име. Ще те възхвалям, Господи Боже мой, от цялото си сърце и ще прославям името Ти вечно, защото велика е Твоята милост над мен и Ти си избавил душата ми от преизподния ад. Боже, престъпници на закона се надигнаха против мене и сбирщина от могъщи люде поискаха душата ми и не туриха Тебе пред себе си. И Ти, Господи Боже мой, щедър и милостив, дълготърпелив и много милостив и истинен, погледни свише на мене и ме помилуй! Дай Своята мощ на Твоя слуга и спаси сина на Твоята рабиня. Стори с мене знамение за добро, та да видят мразещите ме и да се посрамят, защото Ти, Господи, си ми помогнал и си ме утешил!

Слава, и ныне, Алилуя, алилуя, алилуя, слава Тебе, Боже (3), Господи, помилуй (3)

Слава, тропар, глас 8: Като видя да виси на Кръста Началника на живота, разбойникът казваше: „Ако Този, Който с нас е разпнат не беше въплътеният Бог, слънцето не би скрило своите лъчи, нито земята щеше да се тресе в трепет. Но като претърпяваш всичко спомни си за мене, Господи, в Твоето Царство.”

И ныне: Ти, Който заради нас се роди от Девата и претърпя разпятие, Благий, смъртта със смърт разруши и яви възкресение като Бог, не презри създанията на Твоите ръце; яви човеколюбието Си, Милостиви, приеми родилата Те Богородица, молеща се за нас и спаси, Спасителю наш, отчаяните люде.

Тропари на часа, глас 6:

Страшно беше да се гледа как виси на Кръста Творецът на небето и земята, как слънцето помръкна и денят отново се превърна в нощ; и земята от гробовете изкарваше тела на мъртъвци; заедно с тях Ти се покланяме, Господи, спаси ни. (2)

Стихъ: Разделиша ризы моя себе, и о одeжди моeй метaша жрeбий.

Глaс 2: Когато беззаконниците приковаха на Кръста Господа на славата, Той викаше към тях: „С какво ви оскърбих или с какво ви разгневих? Кой преди Мен ви избавяше от скърби? И  сега какво ми въздавате? За доброто – зло! За огнения стълб – на Кръст Ме приковахте; за облака – гроб Ми изкопахте; за манната – жлъчка Ми поднесохте; за водата – с оцет Ме напоихте! Но ще призова прочее езичниците и те ще Ме прославят с Отца и Светия Дух.”

Стихъ: Дaша въ снедь мою жeлчь, и въ жaжду мою напоиша мя оцта.

Когато беззаконниците приковаха на Кръста Господа на славата, Той викаше към тях: „С какво ви оскърбих или с какво ви разгневих? Кой преди Мен ви избавяше от скърби? И  сега какво ми въздавате? За доброто – зло! За огнения стълб – на Кръст Ме приковахте; за облака – гроб Ми изкопахте; за манната – жлъчка Ми поднесохте; за водата – с оцет Ме напоихте! Но ще призова прочее езичниците и те ще Ме прославят с Отца и Светия Дух.”

Слaва, глaс 6: Днес виси на Дърво Този, Който постави земята над водите; трънен венец се полага на Оня, Който е Цар на ангелите; в лъжлива багреница Се облича Оня, който облича небето с облаци; плесница приема Оня, Който в Йордан освободи Адам; с гвоздеи Се приковава Жениха на Църквата; с копие Се пронизва Сина на Девата. Покланяме се на Твоите страдания, Христе. Покланяме се на Твоите страдания, Христе. Покланяме се на Твоите страдания, Христе. Покажи ни и Твоето славно възкресение! И ныне, същият.

Прокимен, глас 6: Рече безумец в сърцето си: няма Бог. Стих: Няма кой да върши добро, няма нито един.

Паримия, Апостол и Евангелие на 9-ти час.

Не предaждь нaсъ до конца... Трисветое.

Кондак, глас 8:

Елате да възпеем Разпнатия заради нас! Като Го видя на Кръста Мария казваше: „Макар да търпиш разпятие, Ти Си Син Мой и Бог Мой!”.

Господи, помилуй. (40). Иже на всякое врeмя... и нататък, до края на Девети час.

Изобразителни (направо от Блаженствата, четат се)

Вечерня на Велика Събота


* Псалмите са от превода на Псалтира на новобългарски език, дело на Петко Хинов

Няма коментари:

Публикуване на коментар