сряда, 31 август 2022 г.

11/24 октомври – в най-близката неделя честваме паметта на светите отци от Седмия вселенски събор в Никея

 (Ако 11-ти октомври по църковния календар се падне в понеделник, вторник или сряда, празникът се чества предходната неделя; ако се падне в четвъртък, петък или събота – следващата неделя)


На Вечернята, на Господи, воззвaхъ: 4 стихири от Октоиха и 6 на светите отци, глас 6, под.: Отчаяная…:

Патриарх Герман Нови твърде добре съчета почетните събори, свикани в различни времена, и ги събра в едно-единствено правило, записвайки и пазейки техните догмати; и тези доблестни застъпници за спасението той представя пред Господа и на паството заедно с пастирите.(2)

Писанието на Закона определи почетната седмица за еврейските деца, които служеха на неговата сянка; но отците по заповед на Бога, Който създаде всичко съществуващо в шест дни и благослови седмия, се събраха на седем събора, като ги направиха най-почтени и установиха пределите на вярата.

О, трижди блажени отци, вие преподадохте на всички истината за Троичния Бог като Причина за сътворението на света, изричайки най-тайнствени и възвишени слова на три, а после и на още четири събора; на тях добре разкрихте православното учение, използвайки четирите стихии, за да разясните разбирането на Троицата, Която ги е създала и е сътворила света.

И едно могъщо скланяне на пророк Елисей над мъртвия син на сонамката, която му послужи, бе достатъчно, за да му вдъхне живот; но той се върна и се наведе над него седем пъти, предвъзвестявайки като пророк за вашите събори, чрез които оживихте смъртността на Бога Слово, убивайки Арий и неговите сподвижници.

„Кой, Спасителю, хитона Ти разкъса?”, а Ти рече: „Арий, който разсече, разделяйки еднаквото по чест Начало на Светата Троица.” Той отрече, че Ти Си Един от Троицата, той научи и Несторий да не нарича Твоята Майка Богородица. Но съборът в Никея Те проповядва като Божи Син, съ-престолен на Отца и на Духа.

Слава, глас 6: Нека днес да възхвалим тайнствените тръби на Духа – богоносните отци, които посред Църквата запяха песен, подобаваща на богословието, проповядвайки една Троица, неизменна по същност и божественото естество; те са низложители на Арий и поборници на православните, и винаги се молят Господу за помилването на нашите души.

И ныне, Богородичен догматик на гласа.

Вход. Прокимен на деня и паримии.

На литията – стихира на храма.

Слава, глас 3: Вие станахте строги пазители на апостолските предания, свети отци, защото определяйки православно единосъщието на Светата Троица, вие съборно отхвърлихте хулата на Арий; с него изобличихте и духобореца Македоний, осъдихте Несторий, Евтихий и Диоскор, Савелий и Севир-Акефал. А за нас, които се избавихме от техните заблуди, изпросете да съхраним непорочен живота си във вярата.

И ныне, Богородичен, глас 3: Безсеменно от божествения Дух, по волята на Отца Ти зачена Сина Божи, Който предвечно съществува, раждайки Се от Отца без майка; Ти по плът роди и с мляко откърми като Младенец Този, Който заради нас от Тебе произлезе без баща; затова непрестанно се моли от беди да се избавят нашите души.

Стиховни от Октоиха.

Слава, глас 4: Днес ние православните с благочестива вяра празнуваме паметта на богоносните отци, които се събраха от цялата вселена в славния град Никея. Защото те с благочестив ум отхвърлиха коварното безбожно учение на Арий и го изгониха съборно от вселенската Църква; те научиха всички в символа на вярата ясно да изповядват Сина Божи за единосъщен и съ-вечен, съществуващ преди вековете, точно и благочестиво излагайки това. Затова и ние като следваме техните божествени учения с твърда вяра служим на Отца заедно със Сина и всесветия Дух в едно Божество, Троица единосъщна.

И ныне, Богородичен, глас 4: Вслушай се в молението на Твоите раби, Всенепорочна, и прекрати страшните беди, които връхлитат срещу нас и ни избави от всяка скръб; защото Тебе имаме за единствена твърда и надеждна опора и Твоето застъпничество придобихме; да не се посрамим, Владичице, като Те призоваваме, но побързай да чуеш молбата на викащите с вяра към Теб: „Радвай се, Владичице, Помощница на всички, Радост и Покров, и Спасение на нашите души!”.

На петохлебието: Богородице Дево (2) и тропара на отците (1) 

На Утренята, на Богъ Господь, възкресен тропар (2),

Слава на отците, глас 8: Препрославен Си, Христе Боже наш, защото утвърди като светила на земята нашите отци и чрез тях настави всички нас на истинската вяра; Многомилостиви, слава Тебе!

И ныне, Богородичен, глас 8: Ти, Който заради нас Се роди от Дева и разпятие претърпя, Благий, обезоръжи със смърт смъртта и възкресение яви като Бог, не презирай тия, които създал Си с Твоята ръка; яви човеколюбието Си, Милостиви, и приеми родилата Те Богородица, молеща се за нас и спаси, Спасителю наш, отчаяните люде.

Канони – възкресен, кръсто-възкресен и Богородичен от Октоиха и на светите отци, от патр. Герман II, глас 6, с акростих в оригинала: Възпявам седмия събор на блажените отци. Катавасии: Отверзу уста моя…

Песен 1

Ирмос: Някога Моисеевият чудотворен жезъл с кръстообразен удар раздели морето и потопи колесниците на фараона, спасявайки беглеца Израил, който пеш премина и възпя с песен Бога.

Припев: Свети отци, молете Бога за нас.

Господи, дай на мен, желаещия да възпея Седмия събор, сбор от седемте дара на Параклита, Който го умъдри с огнени езици и накара да замлъкнат всички злоречиви хули.

От самото начало числото седем е най-голямо от всички останали числа, защото първоначално всесъвършеното прекратяване на божественото сътворение на всичко стана на седмия ден, а сега на Събора, означен със същото число, настъпи краят на всички ереси.

Някога в Никея хорът на отците победи с пастирски жезъл богобореца Арий и така научи Църквата да следва православното учение; и сега, утвърждавайки го, Седмият събор победно посрами иконоборците.

Богородичен: Както благочестиво учеха отците, изповядващи с вяра, че утробата на Девата без болка е родила в плът Безплътния, така и ние Я почитаме, като изписваме образа Й върху стени и стълбове и го целуваме с почит.

Песен 3

Ирмос: О, Христе, Който премъдро утвърди в начало небесата и основа земята върху водите, утвърди и мене върху камъка на Твоите заповеди, защото никой не е свят освен Тебе, единствен Човеколюбче.

Посветени в тайните на Христа, божествените пастиреначалници прогониха далеч от благочестивите верни кохортите на антихриста, желаещи да потресат Христовата Църква, и я запазиха непоколебима.

Съборът на отците, почерпил от изворите на спасението, дава на жадния Христов народ да пие от струите на православното учение, отклонявайки го от мътните потоци на ересите.

Седмият събор на христолюбивите отци, чиито защитници бяха императорите Ирина и Константин, се проведе в прекрасния град Никея срещу онези, които в действителност презираха християните и ги преследваха.

Богородичен: Нека всеки нечестивец, който не почита светия образ на Богородица и не приема, че Тя е родила Христа като човек, да се отстрани и да бъде пратен в огъня, за да гори вечно без да изгаря.

Възкресен кондак и икос от Октоиха. Седален на отците, глас 4, под.: Скоро предвари…:

О, наистина най-благословени и божествено красноречиви отци, вие се явихте на земята като най-ярки светила на Христовата истина в света, задушавайки злочестивите хули на ересите и потушихте огнените смутове на неправославните. Затова като Христови йерарси, молете се да се спасим.(2)

Слава, и ныне, Богородичен: Скоро побързай да ни помогнеш, Дево, Майко Чиста, и ни избави от враговете, които Те хулят. Съкруши всички еретически хули и чрез Твоята сила разбий нападенията им, за да разберат, че само Ти си Майка Божия, Която с молитвите си спасява събора на православните.

Песен 4

Ирмос: Ти Си моя крепост, Господи, Ти Си и моя сила, Ти Си моя радост и мой Бог, Който без да остави недрата на Отца посети нашата нищета; затова заедно с пророк Авакум Ти викам: „Слава на Твоята сила, Човеколюбче!”.

Боговидните отци, носещи Божието слово като стрела и меч, със знака на Кръста заедно избиват всички врагове, които не почитат образите на Христа, на Богородица и на всички светии.

Както при засвирването на седемте тръби, в края на седмото обикаляне, паднаха стените Йерихонски, така и чрез тези седем събора цялото множество, надигнало се срещу Бога, е свалено в бездната, при седмото събиране на богозвучните тръби на Духа.

Проявявайки младежко усърдие и разпалени от божествена ревност, множеството на отците, подобно на Илия, изби гнусните свещеници. Затова с дръзновение научиха всички да се покланят на Христовата икона с любов.

Богородичен: Ти си моята надежда, о, Всечиста, Ти си моята песен, Ти си моето пристанище, Ти си моето възстановяване – Ти, Която безсеменно роди Бога, въплътеното Слово на Отца. Затова без колебание се кланям пред Твоята икона, укрепен от Твоята мощ.

Песен 5

Ирмос: Защо отхвърли ме от Своето лице, о Светлина неугасима, и покри ме – окаяния - чуждата тъма? Но моля се, обърни ме отново в светлината на Твоите заповеди и изправи моите пътища.

Обсъждайки заедно с възвишени мисли, почитаемите отци предадоха иконоборците на анатема като мъдруващи неправилно, и заповядаха да се почита Христовата икона, както подобава.

Сега е време за веселие! Сега се яви ден на спасение! Затова нека се възрадваме и да викнем с радост към Христа: „Дай ни Твоя мир, по молитвите на отците от Седмия събор, Човеколюбче!“.

Богородичен: Заради Своето добросърдечно милосърдие Божият Син неизменно Се роди от Девата, приемайки чуждата природа като Своя и, бидейки по същността Си неописуем, доброволно стана описуем в човешки образ.

Песен 6

Ирмос: Очисти ме, Спасе, защото много са беззаконията ми и ме изведи от греховната дълбина; към Тебе викнах, чуй ме, Боже на моето спасение.

Нека планините да изсипят дъжд от сладост и радост, защото бе прогонено еретическото множество, изливащо горчивата отрова на отричането на светите икони.

Нека небето и земята да празнуват заедно величието на Божията дъщеря - светата Църква; защото тя се възвеличи, отхвърляйки онези, които искаха да я лишат от красота.

Богородичен: Синът на Майката, Който първо е роден от Отца без майка, Се роди боголепно без баща, и ме възроди. Затова, като изписвам Тази, Която Го роди, и Този, Който Се роди, аз целувам Тяхната икона.

Кондак, глас 6, под.: Рукописаннаго…:

Синът, Който неизразимо възсия от Отца, * Се роди в две природа от Жена, * и съзерцавайки Го, ние не отхвърляме изображението на Неговия лик, * но като го изписваме с благоговение, вярно го почитаме. * Затова Църквата, държейки истинската вяра, * почита и целува иконата на Въплъщението Христово.

Икос: Всемилостивият Бог, Който винаги желае да ни въздига към съвършения спомен за Своето въплъщение, дари човечеството с мисълта, че Неговият скъпоценен образ трябва да се изобразява с краски на икони, та като го съзерцаваме върху видими предмети, да вярваме в това, което сме чули да се говори и ясно да разбираме делата и имената, чертите и страданията на светите мъже и Христа, Увенчаващия, Който дарява венци на светите подвижници и мъченици. И заради тях, Църквата най-усърдно се придържа към истинската вяра и почита иконата на Въплъщението Христово.

Песен 7

Ирмос: Някога във Вавилон огънят отстъпи в страх пред Божието снизхождане, затова отроците в пещта с радостни стъпки, играейки сякаш на поляна, пееха: „Благословен Си, Боже на нашите отци!”.

Ересиарсите са победени от догматите на богословесните мъже, които правилно отнасят почитта, отдавана на иконите, към първообразите им, както казва великият Василий. Благословен Си, Боже на нашите отци!

Днес храмовете, украсени с великолепни образи, са наистина прекрасни, затова в църквите светът възнася песен към Най-прекрасния от всички човеци, и Му пее: „Благословен Си, Боже на нашите отци!”.

Светлината разпръсна мрака, а нечестивите бяха прогонени. Затова всички се изпълниха със светлината на Христа, Подателя на светлината, и с веселие зоват и пеят: „Благословен Си, Боже на нашите отци!”.

Богородичен: Пречиста Владичице, единствена Надежда за спасението на всички, Която дивно роди Христа, Царя на царете, Ти носеше в ръцете си като Младенец, Този, Който е изобразяван и почитан, според словата на отците.

Песен 8

Ирмос: Халдейският мъчител седмократно разпали силата на пещта за богопочитателите, но когато ги видя спасени от висшата сила, той викна към Твореца и Избавителя: „Отроци, благославяйте, свещеници, възпявайте, люде, превъзнасяйте Го във всички векове!”.

Съборът на отците определя най-превъзходен закон за богопочитателите с възстановяването на правилното почитане на свещените Христови икони; и като техни послушни чеда, ние, любителите на благочестието, празнуваме ежегодната памет и с любов целуваме образа на Христа.

Седем пъти високомерните сваляха смирените и възпрепятстваха събранията на любителите на добродетелите, клеветейки техните божествени дела. Но отците на Седмия събор, които се събраха в Никея, веднага седмократно повалиха гордостта им.

Както безсилни и бездействени са детските стрели за възрастните, (понеже тъй е писано в псалмите), така чрез божествената сила изнемогнаха езиците на тези, които изричат хули срещу Всевишния и на всички, които не признават Отца, Сина и Светия Дух за един Бог, единствената Причина на всичко.

Богородичен: По Своя воля, заради милосърдието Си, Творецът стана Младенец чрез Твоята пречиста кръв, запазвайки Те и след раждането изцяло чиста и неопетнена, и така очисти осквернения Божи образ в човека. Затова, макар да е Бог по същност, като стана по природа и Човек, на иконите Той се изписва заедно с Теб.

Песен 9

Ирмос: Изуми се небето и ужасиха се краищата на земята от това, че Бог Се яви в плът на човеците и Твоята утроба стана по-широка от небесата; затова, Богородице, ангелските войнства и човешките множества Тебе величаят.

Единствен непостижим и Всевишни Боже, Който всичко държиш с Твоята сила и разум, най-могъщ Владетелю и Царю на всички, утвърди Църквата, запазвайки я в Твоето православие, по молитвите на всеславните отци, изобличителите на ереста.

Удостоихте се с големи почести на земята, о, светии, имайки небесна мъдрост, защото с любов почитахте Христовото изображение. И сега, като отхвърлихте сянката и покривалото на плътта, вие съзерцавате Христа лице в лице и се сподобихте с още по-големи почести.

Макар да сме наказвани от войнствата на дивите варвари, които допусна срещу нас, все пак Сам Ти съкруши атаките и дързостта им и помогни на верните, които се надяват на Тебе, Всемогъщи, по дръзновените молитви на светите отци, чиято памет честваме сега.

Богородичен: Човешкият ум, нито възвишеният разум на ангелите не може да разбере тайната на Твоето дивно раждане, защото Ти свръхестествено роди въплътения Бог. Затова, знаейки Те като Богородица, ние Те изобразяваме заедно с Него и Те величаем.

Светилни: възкресен от Октоиха, и на отците, под: Духомъ во светилище…:

Слава: Отци с небесен ум, събрали се на Седмия събор, принасяйте усърдно вашите молитви към Троицата, за да се избавим от всяка ерес и вечното осъждане и да получим Небесното Царство ние, които възпяваме вашия божествен събор.

И ныне, Богородичен: По молитвите на Твоята Майка, Преблаги Господи, и на отците, събрали се на Седемте събора, утвърди Църквата и укрепи вярата; а когато дойдеш на земята да съдиш цялото творение, покажи всички ни като наследници на Царството Небесно.

Хвалитни стихири – 4 възкресни от Откоиха и 4 на отците, глас 6, под. Все отложше…: 

Събрали цялото духовното познание и водени от божествения Дух честните отци изписаха с боговдъхновени слова небесния и свещен Символ на вярата. В него те по най-ясен начин учат за Словото, Което е съ-безначално и наистина единосъщно на Родилия Го Отец, като така явно следват апостолските учения, богославни, пребогати и наистина богомъдри.(2)

Стих: Благословен Си, Господи Боже на нашите отци, хвално и прославено е името Ти во веки. 

Приемайки цялото духовното сияние на Светия Дух, блажените отци боговдъхновено изрекоха чрез кратки слова и много разум свръхестественото откровение, и като Христови проповедници и защитници на евангелските учения и благочестивите предания получиха явно свише откровението за тях и просветени разкриха определението на богодадената вяра.

Стих: Съберете Му Неговите светии, които са скрепили завета Му.

Събирайки цялото пастирско изкуство и надигайки се сега с праведен гняв, божествените пастири, които са най-истинни раби Христови и най-свещени служители на божествената проповед, справедливо прогониха лютите и пагубни вълци, изхвърляйки ги от църковната пълнота чрез прашката на Духа, като паднали до смърт и като неизлечимо болни.

Слава, глас 8, от Георги Никомидийски: Ликът на светите отци, събрани от краищата на вселената, научиха ни, че на Отца и Сина и Духа Свети една е същността и естеството и ясно предадоха на Църквата тайната на богословието. Възхваляйки ги, нека с вяра ги прославим, казвайки: „О, божествен полк, богословесни воини на опълчението Господне, звезди многосветли на духовната твърд, непобедими стълбове на тайнствения Сион, благоухаещи с миро райски цветя, всезлатна уста на Словото, Никейска похвала, украшение за вселената! Усърдно се молете за нашите души!”.

И ныне: Преблагословена си, Богородице Дево…

Велико славословие.

На Литургията, блаженства на 10 – 6 от Октоиха и 4 от 3-та песен на отците

След Апостола, Алилуя на гласа от Октоиха и на отците:

Алилуя, глас 1: Бог на боговете Господ проговори и призова земята от изток-слънце до запад. Стих: Съберете Му Неговите светии, които са скрепили завета Му.

 

Няма коментари:

Публикуване на коментар