събота, 2 март 2013 г.

Неделя на блудния син

В събота на великата вечерня, на Господи воззвaхъ: поставяме 3 възкресни и 3 Анатолиеви стихири от Октоиха и самогласните от Триода по два пъти, глас 1:

В безгрешната и изпълнена с живот страна бях въведен, но посявайки греха, със сърп пожънах класовете на нерадението и като снопи събрах деянията си, които после пръснах, но не на гумното на покаянието! Но моля Теб – нашия предвечен Земеделец - Бога, с полъха на Твоята любяща доброта отвей плявата на моите дела, дай на моята душа пшеница – опрощението, прибери ме в Твоята небесна житница и ме спаси.

Да познаем, братя, силата на тайнството, защото преблагият Отец излиза да посрещне възвърналия се от греха към бащиния дом блуден син, целува го и отново му дарува познанието на Своята слава; и устройва тайнствено веселие за небесните сили, заколвайки угоения телец, та и ние достойно да прекараме живота си с Оня, Който извърши заколението - човеколюбивия Отец и със славната Жертва – Спасителя на нашите души.

Слава, глас 2: О, от какви блага, окаяният аз, сам себе си лиших! От какво Царство отпаднах, клетият аз! Богатството, което получих, разпилях и заповедта престъпих. Горко ми, нещастна моя душо! Ще бъдеш осъдена на вечен огън. Затова преди края извикай към Христа Бога: „Приеми ме като блудния син, Боже, и ме помилуй!”.

И ныне, Богородичен догматик на редовия глас.

На литията: стихира на храма

Слава, глас 4: Като блудния син дойдох и аз, Милостиви, прекарал целия си живот далеч от Теб: разпилях богатството, което Ти ми даде, Отче! Приеми ме каещия се, Боже, и ме помилуй!

И ныне, глас 4: Вслушай се в молението на Твоите раби, Всенепорочна, и прекрати страш-ните беди, които връхлитат срещу нас, и ни избави от всяка скръб; защото Тебе за единствена твърда и надеждна опора имаме и Твоето застъпничество придобихме; да не се посрамим, Владичице, като Те призоваваме, но побързай да чуеш молбата на викащите с вяра към Тебе: „Радвай се, Владичице, помощница на всички, радост и покров, и спасение на нашите души!”.

На стиховните, възкресни стихири на редовия глас.

Слава, глас 6: Пропилявайки богатството на Отеческия дар, с безсловесните скотове ядох окаяният аз и желаейки храната им, гладувах ненаситно; но възвърнал се при милосърдния Отец, викам през сълзи: „Приеми като наемник мене, който падам пред Твоето човеколюбие и ме спаси!”.

И ныне, глас 6: Моят Творец и Избавител, Пречиста, Христос Господ произлезе от Твоята утроба, и в мен - човека - Се облече и от древното проклятие освободи Адам; затова към Теб, Всечиста, като към Божия Майка и истинска Дева „радвай се” непрестанно зовем с ангелския поздрав: „Радвай се, Владичице, защита, покров, и спасение на нашите души!”.

Канон на Утренята, от преп. Йосиф Песнописец, глас 2

Песен 1

Ирмос: Запей Моисеевата песен, о душо, и викни: „Помощник и Покровител Той ми бе за спасение! Той е мой Бог и ще Го прославя!”.
Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Иисусе Боже, приеми ме сега каещия се, като блудния син, понеже целия си живот прекарах в нерадение и Те разгневих.
Божественото богатство, което Ти преди ми даде, аз в пороци пропилях; отделих се от Тебе, заживявайки разпътно. Милосърдни Отче, приеми и мене, каещия се.
Слава: Разтваряйки сега Отечески обятия приеми, Всемилосърдни Господи, и мене като блудния син, та с благодарност да Те славя.
И ныне: Проявявайки върху ми всичката Си благост, Боже, като Благодетел презри множеството мои съгрешения, по молитвите на Твоята божествена Майка.

Песен 3

Ирмос: Боже, Творче на добрините и Насадителю на благата, безплодния ми ум покажи плодоносен по Твоето добросърдечие.
Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Изпаднал в пълно помрачение, аз безумно се привързах към изобретателите на страстите, Христе, но приеми ме като блудния син.
Подражавайки на блудния син и аз зова: „Отче, съгреших! Прегърни ме като него и не ме отхвърляй!”.
Слава: Разтваряйки обятия, Христе, с радост приеми и мене, който се завръщам от далечната страна на греха и страстите.
И ныне: О, Най-прекрасна сред жените, обогати с всички добродетели и мене, който обеднях поради многото си грехове, Пречиста, за да Те прославя.
Седален, глас 1: Побързай да разтвориш Своите Отечески обятия, защото блудно пропилях живота си, гледайки безучастно към неизчерпаемото богатство на Твоите милости, Спасителю! Не отхвърляй сега и моето обедняло сърце, защото към Тебе, Господи, в съкрушение зова: „Съгреших, Отче, против небето и пред Тебе!”.

Песен 4

Ирмос: Пророкът, който предвидя Твоето раждане от Девата, провъзгласи зовейки: „Вест за Тебе чух и се уплаших, защото от Теман, от светата сенчеста Планина Ти, Христе, дойде!”.
Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Богатството от блага, което Ти ми даде, небесни Отче, аз разпилях в пороци, ставайки роб на жителите в чуждата страна. Затова зова към Теб: „Съгреших пред Тебе, приеми ме както някога блудния син и разтвори обятията Си за мене!”.
Поробен на всякакви пороци окаяно се подчиних на изобретателите на страстите и по невнимание се оказах вън от самия себе си. Смили Се над мене, Спасителю, небесни Отче, понеже прибягвам към Твоето велико милосърдие.
Слава: Изпълнен със срам не смея да погледна към небесната висота, защото безразсъдно се покорих на греха; но сега, обръщайки се в съкрушение зова: „Съгреших пред Тебе, приеми ме, Царю на всички!”.
И ныне: Ти си помощ за човеците, твърда надежда на всички християни, прибежище за спасяваните, Пречиста Дево! Спаси ме с Твоите майчини молитви и ме удостой с бъдния живот.

Песен 5

Ирмос: Премина нощта, приближи се денят и светлина възсия за света; затова Те хвалят ангелските ликове и цялото творение Те славослови.
Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Поробих се на жителите в чуждата страна и отидох там за своя гибел и тъй изпълних се с посрама; но сега, обръщайки се към Тебе, Милосърдни, викам: „Съгреших!”.
Отеческите Си недра отвори за мен сега, защото се отвръщам от пороците, небесни Отче, и не ме отхвърляй, имайки преизобилна милост.
Слава: Не смея да погледна нагоре към небето, Христе, понеже безкрай Те разгневих, но знаейки Твоята милостива щедрост зова: „Съгреших пред Тебе, помилуй ме и ме спаси!”.
И ныне: Всесвята благодатна Дево, Която роди Умилостивението за всички, облекчи с Твоите молитви тежкото бреме на моите съгрешения.

Песен 6

Ирмос: Потънал съм в дълбината на греха, Спасителю, и в мрежите житейски на бури съм подложен, но както извади Йона от звяра, така и мене от страстите ме изведи и ме спаси.
Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Постоянно съм в дълбините на съгрешенията и бурята на греховете ме потапя; но насочи ме към пристанището на живота, Христе Боже, и ме спаси, Царю на славата!
Безумно разпилях бащиното си богатство и обеднявайки, изпълних се с безчестие, поробен от безплодни помисли. Затова към Тебе викам: „Човеколюбче, смили се и ме спаси!”.
Слава: Обезсилен от глада и лишен от всякакви блага, отчужден от Теб, Всеблагий, пожали ме, понеже сега се обръщам, Христе, и спаси мене, който възпявам Твоето човеколюбие.
И ныне: Спасителя и Владиката Христа си носила в утробата, Отроковице, удостой със спасение и мене обеднелия и лишения от всяко благо, за да възпявам Твоето величие, пречиста Дево!
Кондак, глас 3: Отделих се безумно от Твоята Отеческа слава и разпилях в пороци даденото ми от Теб богатство. Затова принасям Ти вопъла на блудния син: „Съгреших пред Тебе, Отче милосърдни, приеми ме каещия се и ме направи като един от Твоите наемници!”.
Икос: От нашия Спасител, Който всеки ден ни учи от Писанието със Своя глас, нека чуем за блудния син, за да придобием отново целомъдрие. И нека с вяра подражаваме на неговото добро покаяние и със смирени сърца да викнем към Знаещия тайните на всички: „Съгрешихме пред Тебе, Отче милосърдни, и вече никога не ще сме достойни да се наричаме Твои чеда, както преди!”. Но бидейки по природа Човеколюбив, Ти Сам ме приеми и ме направи като един от Своите наемници.
Синаксар - тук

Песен 7

Ирмос: Подражавайки на херувимите, отроците в пещта ликуваха и пееха: „Благословен Си, Боже, защото чрез истина и съд Ти ни даде това изпитание заради нашите грехове, всевъзпяван и преславен във всички векове!”.
Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Всеокаянният аз се покорих на плътски наслаждения, поробих се изцяло на изобретателите на страстите и станах чужд за Тебе, Човеколюбче. А сега зова с думите на блудния син: „Съгреших, Христе, не ме отхвърляй, понеже Ти Си единствен Милостив!”.
Аз викам: „Съгреших и съвсем не дръзвам да погледна небесната висота, Царю на всичко, защото сам аз безумно Те разгневих, потъпквайки Твоите заповеди; затова като едничък Благ, не ме отхвърляй от Твоето лице.”
Слава: По молитвите на апостолите, Господи, на пророците и преподобните и на светите мъченици и праведници прости ми всичко, каквото съгреших, разгневявайки, Христе, Твоята благост, за да Те възпявам във всички векове.
И ныне: Явявайки се по-светла от херувимите и серафимите, Богородице, и от цялото небесно войнство, Ти заедно с тях моли Този, Комуто даде плът, Всенепорочна - Божественото Слово на безначалния Отец, да се удостоим с вечните блага.

Песен 8

Ирмос: Някога в къпината на Синайската планина Бог предизобрази на Мойсей чудото на Девата; Него възпявайте, благославяйте и превъзнасяйте во веки.
Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Ти слезе на земята поради Своето милосърдие, за да спасиш света с доброволната Си нищета, затова и мене, обеднелия сега и лишения от всяко добро дело, спаси като Милосърден.
Отделяйки се от Твоите заповеди, аз всеокаяно се поробих на измамника; но сега се обръщам както някога блудния син, приеми ме като падам пред Тебе, небесни Отче!
Благославяме Отца, и Сина, и Светия Дух, Господа.
Аз се помрачих, подчинявайки се на пагубните помисли и се отделих от Теб, оказвайки се цял извън самия себе си. Спаси ме, Милостиви, понеже падам в покаяние пред Тебе.
И ныне: Божия Родителко пречиста, Ти си единствено изправяне на падналите, вдигни и мене съкрушения и унижения от всевъзможни грехове.

Песен 9

Ирмос: Кой от родените на земята е чувал за подобно нещо? Или кой някога е виждал девическа утроба - непразна и девица - безболезнено да ражда младенец? Такова е Твоето чудо, Пречиста Богородице, затова Те величаем.
Припев: Слава Тебе, Боже наш, слава Тебе.
Виж, Христе, сърдечната ми скръб, погледни на моето обръщане, виж сълзите ми, Спасителю, и не ме отхвърляй, но ме прегърни отново по Своето милосърдие, причислявайки ме към множеството на спасяваните, за да възпявам благодарно Твоите милости.
Като разбойника Ти викам: „Помени ме!”. Като митаря в умиление се удрям в гърдите и зова: „Бъди милостив, Всемилосърдни, и ме избави като блудния син от всичките ми злини, Царю на всички, за да възпявам Твоето крайно снизхождение!”.
Въздъхни сега, нещастна моя душо, и призови Христа: „Господи, Който заради мене доброволно обедня, обогати с изобилие от блага мене, оголения и лишен от всяка добродетел, понеже Си единствен Благ и Многомилостив!”.
Слава: Веселието, което Ти, Благий, устрои някога заради доброволното завръщане на блудния син, сега отново свикай и за мен, окаяния, разтваряйки Своите свещени обятия, за да мога спасен да възпявам Твоето крайно снизхождение.
И ныне: Чрез Твоите светли молитви, Дево, просвети моите духовни очи, помрачени от злоба и ме насочи в пътя на покаянието, за да прославям достойно Теб, Която свръх-разумно даде плът на Словото.

Възкресен ексапостиларий и следните светилни от Триода:

Богатството от благодат, което Ти ми даде, Спасителю, окаяният аз, заминавайки далеч, напразно пръснах, живеейки блудно и безразсъдно го пропилях по демоните. Затова приеми ме, обръщащия се като блудния син, милосърдни Отче, и ме спаси.

Слава: Разпилях Твоето богатство, Господи, и се подчиних на лукавите демони, окаяният аз; но Спасителю всемилосърдни, смили се над мене блудния и очисти ме осквернения, възвръщайки ми първоначалната одежда на Твоето Царство.

И ныне: Свята Майко и Дево, Която си велика проповед на апостолите, мъчениците, пророците и преподобните! Умилостиви Твоя Син и Господ към нас, Твоите раби, Богородителко, когато Той седне да съди справедливо делата на всеки.

На хвалитните пеем 5 стихира от октоиха, и 3 самогласни стихири от Триода:

Глас 4: Като блудния син, Милостиви, дойдох и аз, който преминах живота си в лутане и разпилях богатството, дадено ми от Тебе, Отче, но приеми ме каещия се, Боже, и ме помилуй.

Глас 2: Словата на блудния син Ти принасям, Господи: съгреших пред Твоите очи, Благий, разпилях богатството от Твои дарования, но приеми ме каещия се, Спасителю, и ме спаси.

Глас 8: Блудно пропилях Отеческото богатство и останах гол, заселвайки се в страната на лукавите жители, но като не можах да понеса съжителството с тях, обръщам се и викам към Тебе, Щедри Отче: „Съгреших пред небето и пред Тебе и не съм достоен да се нарека Твой син; направи ме като един от Твоите наемници, Боже, и ме помилуй!”.

Слава, глас 6: Отче Благий, отдалечих се от Тебе, но Ти не ме оставяй и не ме показвай недостоен за Твоето Царство. Вселукавият враг ме нарани и ми отне богатството, понеже блудно разпилях духовните дарования. Но сега ставам, обръщам се към Теб и викам: „Направи ме като един от Твоите наемници, Господи, понеже Ти разпростря на Кръста Своите ръце, за да ме избавиш от страшния звяр и да ме облечеш в първоначалната одежда, като единствен Многомилостив!”.

И ныне: Преблагословена еси... 


Поучение за празника - тук

Няма коментари:

Публикуване на коментар