Вечерня на празника - тук
Утреня
На Бог Господ, тропар, глас 1:
Тропар, глас 1: Спаси,
Господи, Твоя народ и благослови наследството Си, като даруваш на православните
християни победи над враговете и запазваш с Кръста Си Твоя народ.
Първи седални, глас 6:
Щом бе издигнато Дървото на Твоя Кръст, Христе, разклатиха се основите на смъртта, Господи; защото поглъщайки Те алчно, адът Те отпусна с трепет. Ти ни яви Твоето спасение, Светий, и ние Те славословим, Сине Божи, помилуй ни!
Слава,
и нине, глас 1: На Дървото на Твоя Кръст се
покланяме, Човеколюбче, защото на него беше прикован, Животе на всички. Ти,
Спасителю, отвори рая за разбойника, дошъл при Теб с вяра, който се сподоби с
наслада, защото изповяда пред Тебе: „Спомни си за мене, Господи!” Както него,
приеми и нас, които зовем: „Всички съгрешихме; поради Твоето милосърдие не ни
отхвърляй!”
Втори седални, глас 6:
Днес изпълни се пророческото слово: ето, покланяме се на мястото, където стояха Твоите нозе, Господи, и като вкусихме от Дървото спасение, получихме освобождение от греховните страсти, по молитвите на Богородица, единствен Човеколюбче.
Слава, и нине, глас 8: В древност Иисус Навин тайнствено предизобрази образа на Кръста, когато кръстовидно вдигна своите ръце и слънцето се спря, докато той не повали враговете, враждуващи против Тебе, Бога. Сега пък то помръкна, виждайки Те на Кръста, Спасителю мой, Който разруши властта на смъртта и съ-въздигна целия свят.
Седален след полиелея, глас 8:
Някога в рая дървото ме оголи [от божествената
благодат], с вкусването от него врагът ме умъртви; но Кръстното дърво, носейки
за човеците одеждата на живота, се издигна над земята и целият свят се изпълни
с всяка радост. Като го гледаме сега да се издига, люде, нека викнем заедно към
Бога с вяра: „Изпълни се със слава Твоя дом!” Слава, и нине, същият.
Степенни, 1-ви антифон на 4-ти глас.
Прокимен, глас 4: Всички краища на света видяха
спасението от нашия Бог. Стих: Пейте на Господа нова песен, защото дивно нещо
сътвори Господ.
Евангелие; Воскресение Христово... 50 псалом
Стихира, глас 6:
Слава: Ти си мой могъщ покров, трисъставен Кръсте Христов, освети ме с твоята сила, та с любов и вяра да ти се покланям и славя! И ныне: същото.
Стихира, глас 6:
Кръсте Христов, който си упование на
християните, пътеводител на заблудените, пристанище за попадналите в бури,
победа в битките, за вселената опора, лекар за болните, възкресение за
мъртвите, помилуй ни!
Канон на св. Козма Маюмски, глас
8:
Песен 1
Ирмос: Кръст начерта Моисей, когато с
жезъла си разсече Червеното море за вървящия пеша народ израилски и после напреки
удари, за да събере водите върху фараоновите колесници, изобразявайки така
непобедимото оръжие; затова възпяваме Христа нашия Бог – защото Се прослави.
Слава,
Господи, на Твоя честен Кръст.
В древност Мойсей яви образа на
пречистите страдания в самия себе си, заставайки сред осветените: изобразявайки
Кръста, той с вдигнати ръце въздигна победното знамение и унищожи силата на
Амалик всегубителя; затова възпяваме Христа нашия Бог – защото Се прослави.
Слава,
Господи, на Твоя честен Кръст.
Мойсей издигна на върлината
лекарство, избавящо от смъртоносното отровно ухапване, и изобразявайки Кръст
напреки привърза към дървото пълзящата змия, и така над бедствието
възтържествува; затова възпяваме Христа нашия Бог – защото Се прослави.
Слава,
Господи, на Твоя честен Кръст.
Небето показа на благочестивия
владетел и богомъдър цар победното знамение на Кръста, чрез който бе повалена
надменността на злите врагове, лъжата беше разрушена и божествената вяра се
разпространи по краищата на вселената. Затова възпяваме Христа нашия Бог –
защото Се прослави.
Песен 3
Ирмос: Жезълът става образ на тайната,
защото разцъфвайки той посочва свещеника; а за преди безплодната Църква сега
разцъфна Кръстното дърво - за нейно утвърждение и сила.
Слава,
Господи, на Твоя честен Кръст.
Скалата източи от удара вода за
непокорния и жестокосърдечен народ и така тя яви тайнството на богопризованата
Църква, за която Кръстът е утвърждение и сила.
Слава,
Господи, на Твоя честен Кръст.
От пречистите ребра, прободени с
копие, изтече вода с кръв, обновяващи завета и очистващи греха; защото Кръстът
е похвала за верните и за царете - утвърждение и сила.
Седален, глас 4.
В чест на теб, трижди блажен подателю
на живота, Кръсте, людете празнуват в духовно пиршество заедно с безплътните
ликове; събранията на архиереите благоговейно те възпяват, а множеството на
монашестващите и постниците се покланят, и всички заедно Христа разпнатия
славим. Слава и ныне, същият:
Песен 4
Ирмос: Чух, Господи, тайната на Твоя
промисъл, научих за делата Ти и прославих Твоето Божество.
Слава,
Господи, на Твоя честен Кръст.
В древност Мойсей чрез дърво
претвори горчивите извори в пустинята, предвещавайки обръщането на езичниците
към благочестието чрез Кръста.
Слава,
Господи, на Твоя честен Кръст.
Йордан скри в дълбините си секирата,
но чрез дървото я възвърна, ознаменувайки прекратяването на заблудата чрез
Кръста и кръщението.
Слава,
Господи, на Твоя честен Кръст.
Народът, съставен от четири части и
шествайки в свидетелство пред предобразната скиния, свещено се строява и се
прославя, изобразявайки начертанието на Кръста.
Слава,
Господи, на Твоя честен Кръст.
Чудно разпрострян Кръстът излъчваше
слънчеви лъчи и небесата възвестиха славата на нашия Бог.
Песен 5
Ирмос: О, трижди блажено Дърво, на което
Се разпна Христос, Цар и Господ и чрез което падна измамилият ни чрез дървото
(сатана). Той сам бе уловен от Бога, Който на теб Се прикова по плът, дарявайки
с мир нашите души!
Слава,
Господи, на Твоя честен Кръст.
О, всевъзпявано Дърво, Кръсте, на
който бе разпнат Христос, от теб се уплаши въртящият се меч, охраняващ Едем, а
страшният Херувим отстъпи пред прикования на теб Христос, Който дарява мир на
нашите души.
Слава, Господи,
на Твоя честен Кръст.
Вражите сили на преизподнята
треперят от знамението на Кръста, изобразено във въздуха, където те витаят; а
родовете на небожителите и на земнородните прекланят колена пред Христа, Който
дарява с мир душите ни.
Слава,
Господи, на Твоя честен Кръст.
Божественият Кръст се яви в лъчите
на нетлението и озари с божествената светлина помрачените от измамните заблуди
народи, които събра около прикования на него Христос, даряващ с мир нашите
души.
Песен 6
Ирмос: В утробата на морския звяр Йона
издигна кръстообразно своите ръце, предизобразявайки ясно спасителното
страдание; и като излезе оттам след три дни, предначерта свръхестественото
възкресение на прикования по плът Христос Бог, Който чрез него просвети света.
Слава,
Господи, на Твоя честен Кръст.
Прегърбен от старост и от болести
измъчван Йаков се изправи и ръцете си кръстоса, явявайки действието на
живоносния Кръст; защото прикования по плът на него Бог обнови ветхостта на
подобния на сянка писан Закон и прогони душепагубния недъг на заблудата.
Слава,
Господи, на Твоя честен Кръст.
Кръстообразно полагайки ръце върху
главите на младите (си синове), божественият Израил даде да се разбере, че
славата на старшинството е за народа, служещ под закона; затова той,
заподозрян, че е сгрешил с това, не измени на живоносното знамение, но каза:
„Първенството ще получи новоутвърденият народ на Христа Бога, защитен от
Кръста!”
Кондак, глас 4: Издигнал
Се доброволно на кръста, Христе Боже, дарявай щедростите Си на едноименното
Твое ново общество. Зарадвай ни с Твоята сила и ни давай победа над
противниците, като Твоята помощ ни бъде оръжие на мир и знаме на непобедимост.
Икос:
Какво прочетохте и научихте, че пише
на галатяните този, който бе издигнат даже до трето небе в рая и чу неизказани
и божествени думи, които човешките езици не могат да изрекат, о любители на
Писанията? „На мен, казва, не ми се даде да се похваля с нищо, освен с Кръста
Христов, на който като пострада Той уби страстите.” Затова и ние твърдо държим
Кръста Господен като похвала за всички, защото той е нашето спасително дърво,
оръжие на мир и знаме на непобедимост.
В този
месец, в четиринадесетия ден празнуваме въздвижението на честнùя кръст
Господен. Чрез него, Господи, ни запази от всяко зло. Амин.
Песен 7
Ирмос: Безумната заповед на злочестивия
мъчител, дишаща заплаха и богомерзка хула, приведе в смут народите; обаче
тримата отроци не се уплашиха нито от зверския гняв, нито от изгарящия огън, но
обхванати в пламъка, те пееха, разхладени от духащия росоносен вятър:
„Всевъзпяван наш Боже и на отците ни, благословен Си!”
Слава,
Господи, на Твоя честен Кръст.
Първият човек вкуси от дървото и в
тлението падна, защото осъждайки се на безславно лишаване от живота, той, като
някаква пагубна за тялото повреда, предаде на целия си род своя недъг; но ние,
земнородните, като приехме възстановяване чрез Кръстното дърво, зовем:
„Всевъзпяван наш Боже и на отците ни, благословен Си!”
Слава,
Господи, на Твоя честен Кръст.
Непослушанието наруши Божията
заповед и дървото причини на човеците смърт чрез несвоевременното вкусване от
него, затова после Дървото на драгоценния живот стана недостъпно. Но то се
откри на поразения от люта смърт разбойник, който викаше благоразумно:
„Всевъзпяван наш Боже и на отците ни, благословен Си!”
Слава,
Господи, на Твоя честен Кръст.
Съзерцаващият бъдещето Израил
прегърна върха на Йосифовия жезъл, предвещавайки, че преславният Кръст ще
придобие царствена сила, понеже той е победоносна похвала и светлина за
викащите с вяра: „Всевъзпяван наш Боже и на отците ни, благословен Си!”
Песен 8
Ирмос: Отроци, равночислени на Троицата, благославяйте
Създателя Бога Отца, възпявайте Словото, слязло и претворило огъня в роса, и
превъзнасяйте подаващия на всички живот всесвят Дух во веки!
Слава,
Господи, на Твоя честен Кръст.
За прославлението на Дървото,
поръсено с кръвта на въплътилото Се Слово Божие, пейте, небесни сили,
празнувайки възстановяването на смъртните; люде, поклонете се на Христовия
Кръст, чрез който е възкресението на света навеки.
Слава,
Господи, на Твоя честен Кръст.
Земнородни домостроители на
благодатта, както подобава на светиня въздигнете с ръце Кръста, на който стоеше
Христос Бог и копието, проболо тялото на Бога Слово; за да видят всички народи
спасението Божие, прославяйки Го во веки.
Слава,
Господи, на Твоя честен Кръст.
Веселете се, предизбрани от Божествения съд верни царе християнски!
Като получихте от Бога свещения Кръст, хвалете се с това победоносно оръжие,
защото от него племената, дръзко търсещи войни, се разпръсват навеки.
Песен 9
Ирмос: Тайнствен
рай си, Богородице, защото отгледа смирено Христа, чрез Когото се насади на
земята живоносното Дърво.
Затова сега като го въздигаме и му се покланяме, ние те величаем.
Величай,
душо моя, всепочитания Кръст
Господен.
Нека се възрадват всички дървета и дъбрави, защото освети
се естеството им от Този, Който ги насади в началото – Христа, разпрострян на Дървото;
затова сега, при неговото въздигане ние му се покланяме и го величаем.
Величай,
душо моя, всепочитания Кръст
Господен.
За всички богомъдри люде се вдигна свещения рог на Христа,
Който е Глава на всичко – Кръстът, в който духовно се трошат роговете на всички
грешници; затова сега, при неговото въздигане ние му се покланяме и го
величаем.
Ирмос: Смъртта, която ни постигна чрез яденето от дървото, днес
чрез Кръста бе унищожена, защото всеобщото проклятие заради пра-майката се
разруши от Плода на чистата Богомайка, която всички сили небесни величаят.
Величай, душо моя, въздигането на животворящия Кръст Господен.
Като не остави убийствената горчивина от дървото,
Господи, Ти съвършено я унищожи с Кръста; затова някога дървото услади
горчивината на водите в Мера, предизобразявайки действието на Кръста, което
всички сили небесни величаят.
Величай, душо моя, въздигането на животворящия Кръст Господен.
Непрестанно потопените в праотеческия мрак, Ти, Господи,
чрез Кръста днес въздигна, защото както нашето естество преди падна крайно
неудържимо, така отново Ти изцяло ни изправи чрез светлината на Твоя Кръст,
който ние верните величаем.
Величай, душо моя, въздигането на животворящия Кръст Господен.
За да покажеш на света покланяемия образ на Кръста в
цялата му слава, Господи, Ти го изобрази на небето, озарен в безмерна светлина,
като непобедимо всеоръжие за царя, което всички сили небесни величаят.
Ексапостиларии:
Кръстът е пазител на цялата
вселена; Кръстът е красотата на Църквата; Кръстът е могъщество за царете;
Кръстът е за верните опора; Кръстът е за ангелите слава и поражение за
демоните.
Слава и ныне: Кръстът се въздига днес и светът се освещава, защото Ти, Христе, Който
седиш с Отца и Дух Светий, на него простря Своите ръце и той откри на целия
свят познанието за Тебе. Сподоби с божествена слава тия, които на Тебе се
надяват.
Хвалитни стихири на 4, глас 8:
О, преславно чудо! Живоносното насаждение,
всесветият Кръст днес се явява въздигнат нависоко. Славословят всички земни
краища, треперят пълчищата на демоните. О, какъв дар се дари на земните! С него
спаси, Христе, нашите души, като Единствен милосърден! (2)
О, преславно чудо! Като изпълнен с
живот грозд и понесъл върху себе си Всевшшния, днес виждаме Кръста да се
въздига от земята. Чрез него всички към Бога сме привлечени и докрай е
погълната смъртта. О, пречисто Дърво, чрез което възприехме храната на
безсмъртието в Едем, славейки Христа!
О, преславно чудо! Ширината и
дължината на Кръста са равни на небесата, защото чрез божествената благодат той
всичко освещава. Чрез него варварските народи се побеждават и се укрепват
царските скиптри. О, божествена стълбо, по която се възкачваме на небесата,
превъзнасяйки в песни Христа Господа!
Слава, и ныне, глас 6: Днес се изнася Кръста Господен и
верните го приемат с желание, като
получават изцеление на душите и телата
си от всяка болест. Кръста целуваме с радост и страх: със страх, заради
греховете ни, защото сме недостойни; с радост пък заради
спасението, което дава на света приковалия се на него Христос Бог, Който има
велика милост.
Велико славословие.
В средата на храма
се полага св. Кръст, тропар: Спаси, Господи, люди Твоя... (3).
Три
земни поклона с: Кресту
Твоему покланяемся, Владыко...
При целуване на Кръста, стихира на 2-ри глас:
Глас 2: Елате, верни, да се поклоним на
животворящото Дърво, на което Царят на славата - Христос доброволно разпростря
ръце и въздигна към първоначалното блаженство нас, които врагът чрез насладата
ограби и така бяхме прогонени от Бога. Елате, верни, да се поклоним на Дървото,
чрез което се удостоихме да съкрушаваме главите на невидимите врагове. Елате
всички племена и народи, Кръста Господен с песнопения да почетем. Радвай се, Кръсте,
за падналия Адам съвършено изкупление! Нашите царе с Теб се хвалят, защото с
Твоята сила те могъществено покоряват измаилтянските народи. Сега ние,
християните, Те целуваме със страх и славим приковалия Се на Тебе Бог,
казвайки: „Прикован на Кръста, Господи, помилуй ни като благ и Човеколюбец!”.
Глас 5: Елате, люде, съзерцавайки преславното чудо, да се поклоним пред силата на Кръста! Както от дървото в рая произлезе смърт, така от това разцъфна живот, имайки безгрешния Господ, прикован на себе си. Събирайки от него плодовете на нетлението, ние - всички народи, зовем: „Ти, Който чрез Кръста обезсили смъртта и нас освободи, слава Тебе!”
Изпълни се, Боже, гласът на Твоите пророци Исая и Давид, които възвестиха: „Ще дойдат всички народи, Господи, и ще се поклонят пред Тебе.” Защото, ето, човеците се изпълниха с Твоята благодат, Благий, в Твоите двори Йерусалимски. Ти, Който претърпя заради нас Кръст и ни оживотворяваш с Твоето възкресение, запази ни и ни спаси!
Глас 6: Четириконечният свят днес се освещава при въздигането на Твоя Кръст, състоящ се от четири части, Христе Боже наш; заедно с него се въздига рогът на верните царе, които чрез Кръста побеждават враговете. Велик Си, Господи, и дивен Си в Своите дела. Слава Тебе!
Гласовете на пророците предвъзвестиха
святото Дърво, чрез което Адам се освободи от древното проклятие на смърт. Днес
творението също възвисява глас, просейки от Бога богати милости. Но, единствен
несравним в милосърдието Си Владико, стани умилостивение за нас и спаси душите
ни!
Глас 8: Изпълниха се, Боже, думите на Твоя
пророк Мойсей, който казва: „Ще видите вашия Живот, да виси пред очите ви”.
Днес Кръстът се въздига и светът се освобождава от заблудата; днес
Възкресението Христово се обновява и се радват краищата на земята, принасяйки Ти
песни на кимвали, подобно на Давид, зовейки: „Ти извърши спасение посред
земята, Боже – Кръста и Възкресението, чрез които ни спаси, Благий и
Човеколюбче. Всесилни Господи, слава Тебе!”
Днес Владиката на творението и Господ
на славата се приковава на Кръста и се пробожда в ребрата; жлъчка и оцет вкусва
Този, Който е Насладата на Църквата; венец от тръни се възлага на Този, който
покрива небето с облаци; в одежда на поругание обличат и бият по лицето с
тленна ръка Този, Който с ръката Си сътвори човека; по гърба бичуват Оня, Който
облича небето в облаци; оплюване и рани, оскърбления и удари приема и всичко
търпи заради мене, осъдения, моят Изкупител и Бог, за да спаси света от
заблудата като Добросърдечен.
Слава
и ныне, глас 8: Днес
Непристъпният по естество става достъпен за мен и търпи страдания моят
Освободител от страстите. Даряващият светлина за слепите е оплюван от
беззаконни уста и за пленниците подлага гърба си на рани. Като Го видя на
Кръста, чистата Дева и Майка с болка викаше: „Горко ми, Чедо мое, защо стори
това? Най-прекрасен от всички човеци, сега си бездиханен и обезобразен, нямащ
нито вид, ни красота. Горко ми, моя Светлина, не мога да Те гледам тъй, терзае
се утробата ми и жесток меч пронизва моето сърце. Възпявам Твоите страдания, покланям
Се на Твоето милосърдие, дълготърпеливи Господи, слава Тебе!”
Защо триете канона на честния животворящ кръст Господен,вие ли се разпнъхте на кръста вие ли съчинихте и написахте канона какви права имате за да го триете от профила аз мога да го преснимам и от минеа.Нямате нищо общо с православието и православна психология задоволявайки егото си.там където има егоизъм няма любов ,бъдете живи и здрави.
ОтговорИзтриванеНе разбирам за какво триене говорите, на кой канон? Канонът от службата си е на мястото, поне при мен е така. Ако имате проблем с разчитането, кажете, може би шрифтът трябва да се смени.
ИзтриванеПо принцип не си позволявам да вадя текстове, по-скоро съм добавял в някои служби, в които се налага да се прави съчетание.
Поздрави!
П.С. И ако прецените, бъдете малко по-спокойни в коментарите си, няма нищо страшно, дори да е допусната някаква грешка, да се поправи.
На утренята на празника Въздвижение има една интересна особеност - в 9-та песен има два канона (в останалите песни има по един).
ОтговорИзтриванеРазказва се, че Св. Козма Маюмски, който е автор на канона за Въздвижение, веднъж отишъл в Антиохия и, без да бъде разпознат от никого, присъствал в църквата, когато се пеел този канон, но когато чул, че не се пее според мелодията за който е съставен, той указал грешката на певците. Когато те не се съгласили да променят мелодията си, светецът бил принуден да разкрие, че самият той е съставител на канона и, за да ги увери в правотата на забележките си и в самоличността си, по тяхна молба той композирал друга девета песен към канона със същата мелодия.