четвъртък, 21 декември 2023 г.

Свт. Кирил Йерусалимски - Осмо огласително поучение

[До онези, които се подготвят в Йерусалим за просветление, изречено без подготовка, върху думата от Символа на вярата: Вседържителя, и върху думите на пророк Йеремия: Велик по мъдрост и силен по дела, Комуто очите са отворени върху всички пътища на синовете човешки и т.н. (Йер. 32:19).]

1. Чрез вярата в единия Бог ние отхвърляме всяко заблуждение на многобожниците, като имаме това оръжие срещу езичниците и срещу всяко враждебно еретично усилие; и когато добавим: в единия Бог Отец, тогава се вдигаме на оръжие срещу обрязаните, които отхвърлят Единородния Син Божий. Вчера беше казано, че дори преди подробното изследване за нашия Господ Иисус Христос, в същото време, когато казваме - Отец, ние вече показваме, че Той е Отецът на Сина; така, както разбираме, че Бог е, ние си представяме по същия начин, че Той също има и Син. Сега нека добавим към това и, че Той също е Вседържител. И ние утвърждаваме това, имайки предвид и езичниците, и евреите, и всички еретици като цяло.

2. Защото някои от езичниците наричаха Бога душата на света, други смятаха, че силата Му Се простира само до небето, но не и до земята, а някои заедно с тях се заблудиха и превратно разбраха тези думи: Твоята истина е до облаците (Пс. 107:5), те се осмелиха да ограничат действието на Божието провидение до облаците и небето и да премахнат всичко земно от Бога, забравяйки казаното в псалма: Ако възляза на небето, Ти Си там; ако се спусна в ада - и там Си Ти. (Пс. 139:8). Защото, ако няма нищо по-високо от небето и адът е по-ниско от земята, тогава, разбира се, Този, който притежава подземния свят, държи и земята.

3. Но еретиците, както казах и преди, не признават Единия Бог Вседържител. Вседържител е Този, Който притежава всичко, има власт над всичко, но тези, които казват, че един е Господарят на душата, а друг - на тялото, разбира се, наричат ​​такъв Господар несъвършен. Защото как Той ще бъде съвършен, когато дава нещо на друг? Що за Вседържител е този, който има власт над душата, но няма власт над тялото? И който властва над телата, но няма власт над душите, що за Вседържител е? Но Господ изобличава такива, казвайки въпреки тях: бойте се повече от Оногова, Който може и душата и тялото да погуби в геената. (Мат. 10:28). Ако Отец на нашия Господ Иисус Христос не е имал власт и над двете, то как би могъл да накаже и двете? Защото как може Той, след като е взел тяло извън Своята власт, да го хвърли в геената, ако първо не върже силния човек и не му открадне оръжието (виж Мат. 12:29).

4. Божественото Писание и учението на истината признават Единия Бог, Който, макар и да владее всичко със силата Си, но и много неща търпи според волята Си. Той владее и над идолопоклонниците, но ги търпи по милостта Си. Той владее и над еретиците, които Го отхвърлят, но ги търпи поради великото Си снизхождение; Той също владее и над дявола, но търпи и него: не от слабост, сякаш побеждаван от него, защото дяволът е началото на Господнето творение (Иов 40:14 - 19 по прев. на 70-те), който стана предмет на присмех, но не за самия Бог (тъй като не е достойно за Него), а за създадените от Него ангели. Бог позволи на дявола да продължи да живее по две причини, т.е. така че дяволът, след като бъде победен, да бъде подложен на по-голям срам, а човеците да получат венци. О, премъдро Божие Провидение! То превръща злата воля в средство за спасение на вярващите. Защото точно както превърна братоомразното намерение на Йосифовите братя в средство за собствения Му промисъл за тях и като допусна да продадат брат си от омраза, отвори вратата за издигането към царството на този, когото самият Той искаше, тъй също позволи и на дявола да води война срещу човеците, така че победителят да бъде възнаграден с венци и след победата, самият дявол, като победен от по-слабия, да бъде подложен на още по-голям срам, а човеците още повече да се прославят, тъй като са победили онзи, който някога беше Архангел.

5. И така, нищо не е извън Божията власт, което Писанието също потвърждава: защото всичко на Тебе  служи (Пс. 119:91). Всички са Негови служители, но от тях се изключват единия Негов Единороден Син, и единия Негов Свети Дух. И всичко, което работи, работи за Господа чрез Единия Син в Светия Дух. И така, Бог владее всичко, Той също търпи убийци, разбойници и блудници, като е определил в дълготърпението Си определено време, в което ще въздаде на всекиго дължимото, така че онези, които са се радвали на дълго отлагане, но имат непокаяно сърце, ще понесат най-тежкото наказание. Макар онези, които царуват на земята, да са царе над хората, но властта им е дадена свише. Като разбра това от опит, Навуходоносор каза: Неговото владичество... е вечно и... Царството Му е от рода в род. (Дан. 4:31).

6. Богатството, златото и среброто не принадлежат на дявола, както някои хора мислят. Защото у верния има грамадно богатство, а у неверния няма ни обол (Прит. 17:6), но няма нищо по-заразено с неверие от дявола. Бог ясно говори чрез пророка: Среброто е Мое и златото е Мое (Аг. 2:8), а дяволът казва: аз давам властта на царствата, комуто искам (Лк. 4:6). Само ако използваш среброто добре, тогава то не заслужава порицание. А когато използваш нещо добро за зло, тогава, ако не искаш да обвиниш собственото си разпореждане с него, нечестиво ще хвърлиш вината върху неговия Създател. Човек може дори да стане праведен чрез имането: гладен бях и ми дадохте да ям (Мат. 25:35). Без съмнение са дали, защото са имали средства. Гол бях и Ме облякохте (Мат. 25:36). Разбира се, и това е станало чрез собственост. Искате ли да знаете, че собствеността може да служи като врата към Царството Небесно? Казано е: продай имота си, и раздай на сиромаси; и ще имаш съкровище на небето. (Мат. 19:21)

7. Казах това срещу еретиците, които проклинат придобиването на имоти и роби. Не искам да бъдеш роб на богатството, нито да гледаш на това, което Бог ти е дал за твоя полза, като на нещо враждебно. Така че никога не казвай, че богатството принадлежи на дявола. Въпреки че дяволът каза, че ще даде всичко това на Христа, защото му е предадено (виж Мат. 4:9), но тези думи могат да бъдат отхвърлени - не бива да се вярва на лъжец, дори да изглежда, че е казал истината, бидейки принуден чрез силата на Христовото присъствие. Той не рече: ще Ти дам всичко това, защото е мое, а защото ми е предадено. Той не си присвоява правото на господство, а само се признава за попечител и управител. Нека тълкувателите да разследват своевременно дали е излъгал или е казал истината.

8. И така, един е Бог Отец Вседържител, Когото еретиците дръзнаха да лишат от слава. Защото те се осмелиха да хулят Господа Саваота, Който седи на херувимите (Пс. 79:2). Те се осмелиха да похулят Господа Вседържителя, проповядван от пророците. Но ти се покланяй на единствения Вседържител Бог, Отец на нашия Господ Иисус Христос (Рим. 15:6), избягвай заблужденията на многобожниците, бягай от всяка ерес и казвай по примера на Иов: Но аз бих се обърнал към Бога и бих предал делото си Богу, Който твори дела велики и неизследими, чудни, безброй,... около Бога е страшно великолепие (Иов 5:8–9; 37:22). Нему да бъде слава во веки веков. Амин.

Девето поучение

Няма коментари:

Публикуване на коментар