понеделник, 26 юни 2023 г.

Катизма 1.

Псалом Давидов, без надпис у евреите, 1.

Блажен е човекът, който не е ходил в съвета на нечестивите и не е стъпвал на пътя на грешните и на седалището на губителите не е сядал; но в закона Господен е волята му и над закона Му той размишлява денем и нощем. И ще бъде той като дърво, насадено край водни извори, което ще даде плод в свое време; листата му не ще окапят и всичко, що върши, ще успее. Не тъй са нечестивите, не тъй, но те са като прах, що вятърът измита от земното лице. Затуй не ще се вдигнат нечестивите за съд, нито пък грешниците - в съвета на праведните. Понеже Господ знае пътя на праведните и пътят на нечестивите ще погине.

Псалом Давидов, 2.

Защо вилнеят езичниците, защо народите замислят суетни дела? Изстъпиха се земните царе и се събраха вкупом първенците против Господа и против Неговия Помазаник. „Нека строшим оковите им и отхвърлим от себе си тяхното иго”. Живеещият на небесата ще им се надсмее и Господ ще се подиграе с тях. Тогава ще им заговори в Своя гняв и с яростта Си ще ги насмете; Аз пък съм поставен от Него Цар над Сион, светата Му планина, и възвестявам повеленията Господни. Господ ми рече: „Ти си Моят Син, Аз днес Те родих. Проси от Мене и ще ти дам езичниците за наследство, и за владение - земята от край до край. Ще ги пасеш с желязна гега и като грънчарски съдове ще ги строшиш.” И сега, царе, разберете, вземете поука, всички земни съдници. Работете за Господа със страх и радвайте Му се с трепет. Вземете поука, да не би да се прогневи един ден Господ и да погинете от пътя на правдата, когато яростта му пламне скоро. Блажени са всички надяващи се на Него.

Псалом от Давид, когато бягаше от лицето на своя син Авесалом, 3.

Господи, защо се умножиха гонителите ми? Мнозина се надигат против мене, мнозина думат на душата ми: „Спасение за него няма в неговия Бог!” Ала Ти, Господи, си мой застъпник, моя слава - Ти повдигаш главата ми. С гласа си викнах към Господа и Той ме чу от светата Си планина. Легнах и заспах, и станах пак, защото Господ ме закриля. Не ще се побоя от десетки хиляди люде, които отвред ме нападат. Възкръсни, Господи, спаси ме, Боже мой! Понеже Ти си поразил всички, които без причина враждуват против мен, строшил си зъбите на грешниците. От Господа е спасението и върху Твоя народ е Твоето благословение.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

В края, сред песните, псалом Давидов, 4.

Когато глас издигнах, чу ме Бог на моята правда; в скръбта ми Ти ме постави на широта: смили се над мене и чуй молитвата ми! Човешки синове, докога ще са от камък сърцата ви? Защо обичате суетата и търсите лъжата? Ала узнайте, че дивен яви Господ Своя светия - Господ ще ме чуе, колчем викна към Него. Гневете се и не съгрешавайте; за онова, което думате в сърцата си, се съкрушавайте на одъра си. Принесете за жертва правда и се уповавайте на Господа. Мнозина думат: „Кой ще ни покаже блага?” Отпечата се върху нас светлината на Твоето лице, Господи, Ти вложи в сърцето ми радост. Те се наситиха от плодовете на пшеницата, виното и елея си. Аз ще легна и в сън ще почина, понеже Ти, Господи, на мене единия си ми дал да живея в надежда.

За наследяващия, псалом Давидов 5.

Чуй внимателно думите ми, Господи, вникни в моя зов; обърни внимание на гласа на моето моление, Царю мой и Боже мой, понеже на Теб ще се помоля, Господи. В ранни зори чуй гласа ми, в ранни зори ще застана пред Тебе и Ти ще ме видиш; понеже Ти си Бог, Който не желае беззаконие, не ще се всели при Тебе вършещият зло, нито беззаконниците ще пребъдат пред очите Ти. Ти мразиш всички, които вършат беззаконие, Ти ще погубиш всички, които говорят лъжа. Господ се гнуси от човек кръвник и измамник. Аз пък по великата Ти милост ще вляза в Твоя дом, на Твоя свят храм ще се поклоня, изпълнен със страх пред Теб. Господи, напъти ме с Твоята правда, заради враговете ми изправи пред Тебе моя път, понеже в устата им няма истина, сърцето им e суетно, зинал гроб е гърлото им, с езиците си мамеха. Съди ги, Боже, нека пропаднат замислите им: по многото им злочестие изхвърли ги, че твърде много Те огорчиха, Господи. И да се развеселят всички, които на Тебе се уповават, навеки ще се възрадват и Ти ще се вселиш в тях; и ще се похвалят с Тебе ония, що любят името Ти. Понеже Ти ще благословиш праведника, Господи, като с щит си ни увенчал с Твоето благоволение.

В края, сред песните за осмия (ден), псалом Давидов, 6.

Господи, в яростта Си не ме изобличавай, нито ме наказвай в гнева Си. Помилуй ме, Господи, понеже съм немощен, изцели ме, Господи, понеже треперят костите ми, и душата ми твърде се смути; а Ти, Господи, докога? Върни се, Господи, избави душата ми, спаси ме, заради Твоята милост, понеже никой в смъртта не ще Те помни; и в ада кой ще Ти благодари? Уморих се от моите въздишки, всяка нощ ще обливам в плач одъра си, със сълзи ще измокрям постелята си. От гнева окото ми се смути, поради всичките си врагове се състарих. Махнете се от мене, всички вие, що вършите беззаконие, понеже Господ чу гласа на моя плач, чу Господ моето моление, Господ прие молитвата ми. Да се посрамят и объркат всичките ми врагове, да отстъпят назад и скоро-скоро да потънат в срам!

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

Псалом Давидов, що изпя на Господа за думите на Хуси, сина Иемениин, 7.

Господи Боже мой, на Тебе се уповавах, спаси ме от всички, които ме гонят, и ме избави. Да не би някой ден да грабне като лъв душата ми, кога няма кой да ме избави и спаси. Господи Боже мой, ако съм сторил такова нещо, ако в ръцете ми има неправда, ако съм отвърнал на ония, които ми правят зло, тогава нека празен отпадна от враговете си, тогава нека да погне моят враг душата ми и да я стигне, и нека в земята да стъпче живота ми, а славата ми да погребе в праха. Вдигни се, Господи, в гнева Си, възнеси се до последните предели на Твоите врагове, и стани, Господи Боже мой, по повелението, що си заповядал; и ще се струпат около Тебе множество народи и заради тях във висините се върни. Господ ще съди народите: съди ме, Господи, според правдата ми и според незлобието, което е у мене. Да се свършат злините на грешните и ще изправиш праведния, Боже, Ти, Който праведно изпитваш сърца и утроби. Помощта ми иде от Бога, Който спасява правите по сърце. Бог е съдия праведен и крепък и дълготърпелив, и не изливащ всеки ден гнева си. Ала ако не се обърнете, Той ще очисти Своето оръжие, лъка си е обтегнал вече и го е приготвил. И в него е приготвил смъртоносни оръдия, стрелите Си е направил за горящите от ярост. Ето, тоя се разболя от неправда, зачена болка и роди беззаконие. Изри ров и го изкопа и ще падне в ямата, що сам направи. Въз неговата глава ще се върне болестта му и върху темето му ще се стовари неговата неправда. Ще възнасям благодарение на Господа според Неговата правда и името на Господа всевишни ще възпявам.

В края, за лина, псалом Давидов, 8.

Господи, Господи наш! Как чудно е името Ти по цялата земя; понеже Твоето великолепие се извиси над небесата. От устата на младенци и кърмачета Ти си стъкмил похвала, поради враговете Ти, та да съсипеш врага и мъстителя. И тъй, ще гледам небесата, дело на Твоите пръсти, месечината и звездите, що си Ти закрепил на небосклона. Какво е човекът, та го помниш? Или синът човешки, та го посещаваш? А ето, Ти си го създал с малко нещо по-низш от ангелите, със слава и чест си го увенчал. И си го поставил над делата на ръцете Си, всичко си покорил под нозете му: всички овце и волове, а още и полските зверове, птиците небесни и рибите морски, що прекосяват морските пътеки. Господи, Господи наш! Как чудно е името Ти по цялата земя!

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Упование наше, Господи, слава Тебе.

Св. Боже... Пресвета Троице... Отче наш... Тропари, гл. 1:

Заченат в беззакония, аз, блудният, не смея да погледна към небесната висота, но като се осланям на Твоето човеколюбие, викам: Боже, очисти ме грешния и ме спаси.

Ако дори праведникът едва се спасява, аз­ грешният, къде ще се дена? Теготата и зноя на деня не понесох. Но причисли ме към наетите в единадесетия час работници, Боже, и ме спаси.

Слава: Спасителю, побързай да ми отвориш отеческите обятия! Блудно прекарах моя живот, но сега, когато гледам неизтощимото богатство на Твоите щедрости, не презирай моето обедняло сърце. Защото към Тебе, Господи, с умиление, викам: съгреших против небето и пред Тебе!

И ныне: Пресвета Дево, упование на християните, непрестанно моли, заедно с небесните сили, Бога, Когото си родила неизказано и непостижимо за ума, да даде на всички нас, които винаги с вяра и любов Те почитаме, опрощение на греховете и обновление на живота.

Господи, помилуй. (40)

Владико, Вседържителю, Който си непостижим, начало си на светлината и сила, която превъзхожда всеки ум, Отец на ипостасното Слово и Изводител на Твоя равен Теб по сила Дух! Заради състрадателната милост и неизказана благост, не си презрял човешкото естество, обхванато от тъмнината на греха, но с божествените зари на Твоето свещено учение, чрез закона и пророците, си просветил света, а по-сетне си благоволил да изгрее за нас по плът Твоят единороден Син, за да ни насочи към сиянието на Твоята светлина. Нека ушите Ти да чуят гласа на нашето моление и дай ни, Боже, на нас, които очакваме идването на Твоя Син, Съдията на всички, щото нощта на целия сегашен наш живот да премине в сърдечна бдителност и трезвост, да не би да легнем и заспим, но да се окажем добри и изправени, заети с изпълнение на Твоите заповеди и да влезем, заедно с Него, в радостта Му, гдето гласът на празнуващите е непрестанен и неизказана насладата на ония, които гледат неизречената Ти слава. Защото си благ и човеколюбив Бог, и на Тебе въздаваме слава на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги, и во веки веков. Амин.

Няма коментари:

Публикуване на коментар