понеделник, 26 юни 2023 г.

Катизма 4.

 Псалом Давидов, 24.

Към Тебе, Господи, възнесох душата си. Боже мой, на Тебе се уповавах, никога да не се посрамя, нито да ми се надсмеят враговете ми, понеже никой от ония, които на Теб се надяват, не ще се посрами. Да се посрамят ония, които потъпкват закона Ти всуе. Разкрий ми, Господи, Твоите пътища и на Твоите пътеки ме научи! Настави ме в Твоята истина и научи ме, понеже Ти си Бог, моят Спасител и на Теб всеки ден се надявам. Спомни си, Господи, Твоите щедрости и милости, понеже са от века. Недей си припомня греховете на моята младост и невежество, по милостта Си спомни си за мене, по Твоята благост, о Господи! Благ и праведен е Господ, затуй ще научи на законния път ония, които съгрешават, ще настави Той кротките на разсъдливост, ще научи кротките на Своите пътища. Всички пътища Господни са милост и истина за ония, които търсят завета Му и Неговите свидетелства. Заради Твоето име, Господи, очисти моя грях, понеже е тежък. Кой е човекът, който се бои от Господа? Него Той ще настави в законния път, към който благоволи. Душата му всред блага ще се засели и потомството му ще наследи земята. Сила е Господ за богобоязливите и Своя завет на тях ще открие. Очите ми са винаги към Господа, понеже Той ще изтръгне из примка нозете ми. Погледни свише върху ми и ме помилуй, защото сиротен и беден съм аз. Скърбите в сърцето ми се намножиха, избави ме от бедите ми. Виж моето смирение и отруденост и опрости всичките ми грехове. Виж враговете ми, че се умножиха и с неправедна омраза ме намразиха. Съхрани душата ми и ме избави, та да се не посрамя, понеже на Тебе се уповавах. Беззлобните и праведните се привързваха към мен, понеже Ти бе моя надежда, Господи. Избави, Боже, Израиля от всичките му скърби!

Псалом Давидов, 25.

Съдник ми бъди, Господи, понеже с беззлобие ходих и не ще изнемогна на Господа да се уповавам. Изкуси ме, Господи, и ме изпитай, разпали вътрешността ми и сърцето ми! Понеже Твоята милост е пред очите ми и в Твоята истина бях благоугоден: не седях със сбирщина суетна и с престъпници на закона не ще тръгна, намразих сборището на злосторниците и с нечестивци не ще седна; ще умия в невинност ръцете си и ще обходя Твоя жертвеник, Господи, за да чуя гласа на Твоите възхвали и да разгласям всичките Ти чудеса. Господи, възлюбих великата хубост на Твоя дом и обиталището на Твоята слава. Да не погубиш с нечестивците душата ми и с кръвниците - моя живот; в техните ръце има беззаконие, десницата им е пълна с подкупи. Аз пък постъпвах беззлобно; избави ме, Господи, и помилуй ме! Ногата ми застана в правота, в събранията църковни ще Те благославям, Господи.

Псалом Давидов, преди помазването му, 26.

Господ е моя светлина и мой Спасител - от кого ще се уплаша? Господ е защитник на моя живот - от кого ще се страхувам? Когато ме доближаваха злодеи да изядат плътта ми, оскърбителите ми и моите врагове, те изнемощяха и паднаха. Ако срещу мен излезе полк, не ще трепне от уплах сърцето ми; ако срещу мен се надигне война, пак на Него се уповавам. Едно нещо просих от Господа - него ще подиря: да живея в Господния дом през всички дни на живота си, да гледам красотата Господня и да посещавам светия Му храм, понеже в деня на злите ми беди Той ме скри в Своето селение, покри ме в тайника на своето селение, възкачи ме на скала. И ето, сега Той въздигна главата ми над моите врагове; обходих и принесох в селението Му жертва на хвалебствие и възклицание - пея и ще възпявам Господа. Чуй, Господи, моя глас, който въздигам към Тебе: помилуй ме и чуй ме! На Тебе рече сърцето ми: Господа ще потърся. Тебе подири лицето ми - лицето Ти, Господи, ще търся. Не отвръщай от мене лицето Си и не се отдръпвай от мен в гнева Си: бъди ми помощник, не ме отритвай и не ме изоставяй, Боже Спасителю мой! Защото баща ми и майка ми ме изоставиха, ала Господ ме прие. Напъти ме, Господи, в пътя на Твоя закон и ме насочи към пътеката на правдата поради враговете ми; не ме предавай на волята на притеснителите ми, понеже срещу мен се надигнаха неправедни свидетели и неправдата сама себе си измами. Вярвам, че ще видя благата Господни на земята на живите. Уповавай се на Господа, бъди мъжествен и да се укрепва сърцето ти; и уповавай се на Господа.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

Псалом Давидов, 27.

Към Тебе, Господи, ще викам, Боже мой, не оставай мълчалив към мене, да не би като мълчиш към мене да се оприлича на слизащите в гроба. Чуй, Господи, гласа на молитвата ми, кога Ти се моля, кога въздигам ръцете си към светия Твой храм. Не ме завличай заедно с грешниците и с вършещите неправда не ме погубвай - с ония, що говорят за мир с ближните си, а таят зло в сърцето си. Дай им, Господи, според делата им и според лукавството на начинанията им. Дай им по делата на ръцете им - въздай им заслужената отплата, понеже те не разбраха делата Господни и делата на Неговите ръце: Ти ще ги разориш и вече не ще ги съградиш отново. Благословен Господ, че чу гласа на молитвата ми! Господ ми е помощник и закрилник – на Него се уповаваше сърцето ми и Той ми помогна и плътта ми процъфтя и аз на драго сърце ще Го възхвалявам. Господ е утвърждение на Своя народ и закрилник на спасението на Своя помазаник. Спаси Твоя народ и благослови Твоето наследие, паси ги и ги въздигай довека.

Псалом Давидов, на излизане от скинията, 28.

Принесете на Господа, синове Божии, принесете на Господа овни, синове; принесете на Господа слава и чест. Принесете на Господа слава на името Му, поклонете се на Господа в светите Му двори. Господният глас е над водите: Бог на славата разнесе гръм, Господ е над многото води. Гласът Господен е могъществен, гласът Господен е величествен - гласът на Господа, Който съкрушава кедри, Господ ще изтреби ливанските кедри и ще ги стрие на прах като ливански телец, и Неговият възлюбен е като син на еднорог. Гласът на Господа, Който разсича огнен пламък; гласът на Господа, Който разтриса пустинята - да, Господ ще разтърси пустинята кадийска; гласът на Господа, Който прави силни сърните и разтваря дъбравите; и в храма Му всеки говори за славата Му. Господ обитава в потопа, и ще седне Господ като Цар навеки. Господ ще даде на народа Си мощ, Господ ще благослови с мир своя народ.

Псалом за песен при обновяването на дома Давидов, 29.

Ще те превъзнасям, Господи, задето ме вдигна и не остави враговете ми да злорадствуват над мене. Господи Боже мой, викнах към Тебе и Ти ме изцели. Господи, Ти извлече от ада душата ми и ме спаси от слизащите в ямата. Пейте на Господа, Негови светии, и въздавайте хвала в памет на Неговата светиня. Защото гняв има в яростта Му и живот във волята Му: вечерта донася плач, а утрото - радост. Аз пък рекох в своето охолство: никога не ще се поклатя. Господи, по Твоята воля дай на хубостта ми сила. Ти пък отвърна лицето Си и аз паднах в смут. Към Тебе, Господи, ще извикам и на моя Бог ще се помоля. Каква полза от кръвта ми, кога трябва да сляза в земята за тление? Мигар прахта ще Те прославя? Или ще разглася Твоята истина? Чу Господ и ме помилва - Господ ми стана помощник. Ти обърна плача ми на радост, разкъса власеницата ми и ме препаса с веселие, за да Те възпее моята прослава и да не се съкрушавам в тъга. Господи Боже мой, вечно ще Те превъзнасям.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

В края, псалом Давидов, в миг на ненадеен страх, 30.

На Тебе, Господи, се уповавах: да се не посрамя навеки; с Твоята правда ме избави и измъкни. Наклони към мен ухото Си, по-скоро ме избави; бъди ми Бог закрилник и дом на прибежище, за да ме спасиш, понеже Ти Си моята мощ и моето прибежище, и заради името Си Ти ще ме направляваш и прехраниш; ще ме изведеш от мрежата, която скришом ми подложиха, защото Ти Си моят закрилник, Господи - в Твоите ръце ще предам духа си; Ти Си ме избавил, Боже на истината. Ти намрази ония, които безсмислено се грижат за суета: аз пък на Господа се уповавах. Ще се зарадвам и развеселя за Твоята милост, задето Ти милостиво погледна на моята смиреност и спаси от насилие душата ми и не ме остави да падна пленник във вражи ръце, постави нозете ми нашироко. Помилуй ме, Господи, понеже скърбя - смути се от ярост окото ми, душата ми и моята вътрешност, защото животът ми се стопи в страдания и годините ми - във въздишки; в бедност изнемогна моята сила и костите ми се потресоха. Посмешище станах за всички мои врагове и още повече за моите съседи, и страшилище за моите познайници: от мене бягаха далече всички, които ме видеха. Бях хвърлен в забрава като мъртвец, когото сърцето не помни; станах като строшена съдина, защото слушах клеветите на мнозина, живеещи наоколо ми: кога се скупчваха заедно срещу мене, те се съветваха как да ми вземат душата. Ала аз на Тебе се уповавах, Господи, и думах: Ти Си мой Бог, в Твоите ръце е моят жребий: избави ме от ръцете на враговете ми и от преследващите ме! Да грейне лицето Ти върху Твоя раб, спаси ме по Твоята милост. Господи, да се не посрамя, че Тебе призовавах: нека се посрамят нечестивците и да слязат в ада. Да замлъкнат лъжовните устни, които клеветят праведника за беззаконие, с гордост и с унизяване. Колко велико е богатството на Твоята благост, Господи, което Си скътал за боящите се от Тебе, което Си струпал за уповаващите се на Тебе пред синовете човешки. Ти ще ги скриеш на тайно пред лицето Си от човешките вълнения, ще ги прислониш под крилото Си от стълкновенията на народите. Благословен е Господ, че дивна милост яви в укрепения град. А аз рекох в своята силна уплаха: отхвърлен съм от лицето и взора Ти; затова Ти чу гласа на молитвата ми, кога викнах към Тебе. Обикнете Господа, всички Негови светии, понеже Той иска от нас истинност и отмъщава на ходещите с безмерна гордост. Бъдете мъжествени и да се укрепяват сърцата на всички вас, които на Господа се уповавате.

Псалом Давидов, за наставление, 31.

Блажени са ония, чиито беззакония са простени и чиито грехове са покрити. Блажен човекът, на когото Господ не ще вмени грях и в чиито уста няма лъст. Понеже мълчах, костите ми се състариха от моите вопли цял ден: понеже ден и нощ върху мене тежеше ръката Ти; страдание ме гнетеше, когато в мен се заби трън. Познах беззаконието си и греха си не скрих, рекох: ще изповядам беззаконието си пред Господа - и Ти прости беззаконието на сърцето ми. Затуй всеки благочестив на Теб ще се помоли в благо време и при потопа многоводен води не ще го доближат. Ти Си мое прибежище в скърбите, които ме обзеха: Радост моя, избави ме от ония, що ме наобиколиха. „Ще те вразумя и ще ти покажа пътя, по който да ходиш; върху теб ще опра очите Си. Не бъдете като кон и муле, лишени от разум, чиито челюсти трябва да стягаш с юзда и с юлар, за да не те доближат.“ Много са раните на грешника, ала оногова, що на Господа се уповава, ще го засланя милост. Веселете се в Господа и се радвайте, праведни; и хвалете се всички с прави сърца.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Упование наше, Господи, слава Тебе.

Св. Боже... Пресвета Троице... Отче наш... Тропари, гл. 7

Господи, посети смирената ми душа, прекарала цял живот в грехове. Както Си приел блудницата, така приеми и мене и ме спаси.

Като плувам над бездната на сегашния живот, мисля за бездната на многото мои зли дела, и нямайки кормчия на помислите, викам към Тебе със словата на Петър: “Спаси ме, Христе, спаси ме, Боже, като Човеколюбец!”.

Слава... Скоро ще влезем в брачния Христов чертог, за да чуем блажения глас на Христа, нашия Бог: "Дойдете вие, които обичате небесната слава, вие, които сте били съучастници на мъдрите деви и чрез вярата сте поддържали пламъка на своите свещи."

И сега... Душо, покай се преди смъртта си! Неподкупен и неизтърпим е съдът на грешниците. Със сърдечно умиление викай към Господа: съгреших Ти съзнателно и несъзнателно, добросърдечни Господи! По молитвите на Богородица, смили Се и ме спаси.

Господи, помилуй. (40)

На Тебе, едничкия благ и незлопаметен Господи, изповядвам греховете си. Пред Тебе падам аз, недостойният, и викам: съгреших Ти, Господи, съгреших и не съм достоен да погледна към небесната висота от множеството мои неправди. Но, Господи мой, Господи, едничък благ и милостив, дарувай ми сълзи на умиление, та дано чрез тях Те умоля и да се очистя от всеки грях, преди да е дошъл краят. Защото страшно и ужасно място имам да премина, след като се разделя от тялото; и ще ме срещнат много мрачни и безчовечни демони, и няма да има кой по пътя да ми помогне, или да ме избави. Затова падам пред Твоята благост и Те моля: не ме предавай на ония, които ме обкръжават, нито пък да се похвалят с мене враговете ми, благи Господи, нито да кажат: „В наши ръце си паднал и нам си предаден!”. Не, Господи, не забравяй щедростите Си, не ми въздавай според моите беззакония и не отвръщай лицето Си от мене; накажи ме, Господи, но с милост и добросърдечие, та врагът ми да не се зарадва, но угаси неговите заплахи и унищожи всяко негово действие и дай ми да тръгна към Тебе по пътя на правдата, благи Господи! Защото и след като съгреших, не прибегнах към друг лекар и не прострях ръката си към чужд бог. Не отхвърляй, прочее, молбата ми, но ме чуй според благостта Си; утвърди сърцето ми в страх пред Тебе и да бъде, Господи, благодатта Ти върху мене като огън, който изгаря нечистите помисли в мене. Защото Ти, Господи, Си Светлина, по-голяма от всяка друга светлина, Радост, по-голяма от всяка друга радост, Покой, по-голям от всеки покой, истински Живот и Спасение, Което пребъдва во веки веков. Амин.

Няма коментари:

Публикуване на коментар