понеделник, 26 юни 2023 г.

Катизма 12.

 Молитва Давидова, 85.

Наклони, Господи, ухото Си и ме чуй, понеже съм беден и сиромах. Запази душата ми, защото съм преизпълнен с благоговение: спаси Твоя раб, Боже мой, който на Тебе се уповава! Помилуй ме, Господи, понеже към Тебе ще викам цял ден. Развесели душата на Твоя раб, понеже към Тебе издигнах душата си. Защото Ти, Господи, си благ и кротък, и много милостив към всички, които Те призовават. Чуй, Господи, молитвата ми; вслушай се в гласа на моето моление! В деня на моята скръб към Тебе викнах, защото Ти ме чу. Няма подобен на Тебе сред боговете, Господи, и няма дела, подобни на Твоите. Всички народи, що си сътворил, ще дойдат и ще се поклонят пред Тебе, Господи, и ще прославят Твоето име, защото велик си Ти и вършиш чудеса, Ти си Бог единствен. Насочи ме, Господи, в Твоя път и ще тръгна в Твоята истина; нека се развесели сърцето ми със страха пред Твоето име. Ще те възхвалям, Господи Боже мой, от цялото си сърце и ще прославям името Ти вечно, защото велика е Твоята милост над мен и Ти си избавил душата ми от преизподния ад. Боже, престъпници на закона се надигнаха против мене и сбирщина от могъщи люде поискаха душата ми и не туриха Тебе пред себе си. И Ти, Господи Боже мой, щедър и милостив, дълготърпелив и много милостив и истинен, погледни свише на мене и ме помилуй! Дай Своята мощ на Твоя слуга и спаси сина на Твоята рабиня. Стори с мене знамение за добро, та да видят мразещите ме и да се посрамят, защото Ти, Господи, си ми помогнал и си ме утешил!

На Кореевите синове, песенен псалом, 86.

Основите му са върху светите планини - люби Господ Сионската врата повече от всички Иаковови обиталища. Преславни неща се говореха за тебе, граде Божий. Ще спомена Раав и Вавилон на знаещите ме и ето другородци, и Тир, и люде етиопци, те се родиха там. Всеки човек ще нарече Сион „Майка“, и Човек се роди в него, и Сам Всевишният го основа. Господ ще разкаже в писанието на людете и князете онова, що стана в него, защото жилището на всички веселящи се е в Тебе.

Песен като псалом за синовете Корееви, в края, за Малелет в отговор, за наставление на Еман израилтянина, 87.

Господи Боже на моето спасение, денем и нощем виках пред Тебе: да влезе пред Теб молитвата ми, наклони ухото Си към молението ми! Защото със зло се изпълни душата ми и животът ми се до ада приближи. Причислен бях към слизащите в гроб, бях като човек без помощ свободен сред мъртъвци, като спящите ранени в гроба, за които Ти вече не си спомняш и които бяха отблъснати от ръката Ти. Положиха ме в преизподен гроб, в мрачно място и в сянката смъртна, над мене се утвърди Твоята ярост и всички Твои вълни Ти напрати върху ми. Ти отдалечи от мен познайниците ми - те ме сметнаха за гнусота, предаден бях и не излизах. Очите ми изнемогнаха от беднота, виках към Теб, Господи, по цял ден, вдигах към Теб ръцете си. Нима над мъртви вършиш чудеса? Или пък лекари ще ги възкресят, за да Те възхваляват? Нима някой в гроба ще разкаже за Твоята милост и за Твоята истина - посред гибел? Нима ще се познаят в мрака Твоите чудеса и правдата Ти - в страната на забравените? Но към Тебе, Господи, аз виках и в зори молитвата ми ще Те изпревари. Защо, Господи, отблъскваш душата ми, защо отвръщаш Своя лик от мене? Беден съм аз и в трудове от младост, след като се превъзнесох, бях смирен и изнемогнах. Надойдоха върху мен вълните на Твоя гняв, страхотиите Твои ме хвърлиха в смут; отвсякъде ме притиснаха като вода, цял ден ме приковаваха. Ти отдалечи от мен приятел и близък, и познайниците ми - от моето страдание.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

За наставление. За Етам израилтянина, 88.

Твоите милости, Господи, навеки ще възпявам, от рода в род ще възвестявам Твоята истина с устата си, защото Ти си рекъл: во веки милостта ще бъде основана! На небесата ще се приготви Твоята истина. Завет завещах за избраниците Мои, клех се на Давида, Моя раб: навеки ще утвърдя Твоето потомство и ще ти издигна престол за вечни родове. Ще изповядат небесата Твоите чудеса, Господи, и Твоята истина в събранието на светиите, защото кой сред облаците ще се приравни с Господа? Кой сред синовете Божии ще се уподоби на Господа? Бог е прославян всред събора на светиите, велик и страшен е Той за всички, които Го окръжават. Господи Боже на силите, кой е подобен на Теб? Силен си, Господи, и Твоята истина е около Теб. Ти владееш над силата на морето - Ти укротяваш бурята на вълните му. Ти си смирил като ранен горделивеца с мишцата на Твоята сила, Ти си разпръснал враговете Си. Твои са небесата, Твоя е и земята - вселената и всичко, що я изпълня, Ти си основал. Севера и морето Ти си създал, Тавор и Ермон ще се зарадват с Твоето име. Твоята мишца е пълна със сила: да крепне ръката Ти и да се възвиси десницата Ти! Правда и правосъдие са опорите на Твоя престол: милост и истина ще шестват пред лицето Ти. Блажени людете, които знаят да пеят победно - Господи, в светлината на лицето Ти те ще ходят и в Твоето име ще се радват цял ден и чрез Твоята правда ще се възвисят, понеже Ти си похвала за силата им и в Твоето благоволение ще се възвиси нашият рог, защото от Господа е застъпничеството и от светия наш Цар Израилев! Тогава Ти говореше във видения на синовете Твои и рече: дадох помощ на силния, въздигнах избраник отсред Моя народ, намерих Моя раб Давида, с Моя свят елей го помазах, защото ръката Ми ще го пази и мишцата Ми ще го укрепи, нищо не ще успее да му стори врагът и синът на беззаконието няма повече да му прави зло. И ще посека пред лицето му неговите врагове и мразещите го ще надвия, и Моята истина и Моята милост са с него, и в Мое име ще се въздигне неговият рог; и ще туря ръката му върху морето и върху реките - десницата му. Той ще ме призове: Ти си мой Отец, Бог мой и закрила на моето спасение. И Аз ще го направя Мой първороден, по-висок от царете земни; навеки ще запазя милостта Си над него и Моят завет с него е верен. И ще утвърдя во веки потомството му и престолът му - като дните на небето. Ако загърбят синовете му Моя закон и не ходят вече в Моите съдби, ако осквернят Моите праведни наредби и не опазят Моите заповеди, ще посетя беззаконията им с жезъл и с рани - техните неправди, ала милостта Си не ще им отнема докрай и не ще постъпя неправо в Моята истина, нито ще оскверня Моя завет; и няма да се откажа от словата излезли из Моите уста. Един път се клех пред Моя светия: мигар ще излъжа Давида? Потомството му навеки ще пребъде и престолът му е като слънцето пред Мен и като месечината, сътворена навеки, и верен е Свидетелят на небето. Ала Ти отхвърли и унижи Твоя помазаник и възнегодува против него, Ти разори завета с Твоя раб и оскверни светилището му на земята, срути всичките му зидове и твърдините му хвърли в ужас. Разграбваха го всички, които минават по пътя, той стана за посмешище на своите съседи. Ти издигна високо десницата на мъчителите му, развесели всичките му врагове. Ти отдръпна помощта Си от неговия меч и в битка го не подкрепи, Ти разори мястото за очищение в него и престола му събори наземи. Ти съкрати дните на времето му, потопи го в срам. Докога, Господи? Мигар докрай ще се отвръщаш и гневът Ти ще се разгаря като огън? Спомни си от какво съм съставен! Нима напразно си създал всички синове човешки? Кой човек живее и не ще види смърт? Кой ще избави душата си от ръцете на ада? Къде са древните Твои милости, Господи, за които се кле на Давида в Твоята истина? Спомни си, Господи, поруганието над Твоите раби, което търпях в гръдта си от много народи, с което Тебе хулеха враговете Ти, Господи, с което хулеха размяната, дело на Твоя помазаник. Благословен е Господ во веки: да бъде! Да бъде!

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

Молитва на Моисея, Божия човек, 89.

Господи, Ти си ни бил прибежище от рода в род. Даже преди да ги има планините, преди да бъдат създадени земя и вселена, и от века и довека - Ти Си. Не отвръщай човека в угнетение, понеже Ти Си рекъл: „Върнете се, синове човешки!“ Защото хиляда години пред Твоите очи, Господи, са като вчерашния ден, що премина, и като една нощна стража. Нищожни ще бъдат летата им - човек като трева в утринта преминава, за едно утро разцъфтява и прецъфтява; до вечерта окапва, сковава се, съхне. Защото в гнева Ти изчезнахме и от Твоята ярост паднахме в смут. Ти тури нашите беззакония пред Себе Си, живота ни - пред светлика на Твоето лице. Понеже всичките ни дни оскъдняха и от гнева Ти се стопихме. Летата ни бяха като паяжина, броят на годините ни е седемдесет, а ако не секне силата ни - осемдесет лета, и повечето от тях са усилие и болка; понеже дойде върху нас кротост и ще се поучим. Кой знае мощта на Твоя гняв? И от страх пред Теб кой може да измери Твоята ярост? Затуй дай да позная десницата Ти аз и ония, които по сърце са научени на мъдрост. Обърни се, Господи, докога? Склони се на молитвите за Твоите раби! Изпълнихме се от утринта с Твоята милост, Господи, и се зарадвахме и се развеселихме - през всички наши дни да се изпълним с радост заради дните, в които Ти ни смиряваше, заради годините, в които видяхме злини. И погледни с милост на Твоите раби и на делата Си, и научи синовете им! И нека бъде светлината на Господа нашия Бог върху нас, и делата на ръцете ни изправи у нас, да - делата на ръцете ни изправи.

Хвалебна песен Давидова, не надписан у евреите, 90.

Който живее чрез помощта на Всевишния, ще се всели под покрова на Бога небесен. Ще каже на Господа: „Ти си ми застъпник и мое прибежище, Бог мой, на Когото се уповавам.” Понеже Той ще те избави от примката на ловеца и от дума размирна, с плещите Си ще те заслони и под крилете Му ще бъдеш в надежда; с оръжие ще те обгражда Неговата истина. Не ще се уплашиш от страха нощен, от стрели, летящи денем, от ставащото в тъмнината, от случайна беда или пладнешки демон. Ще паднат от страната ти хиляда и десет хиляди - тебе отдясно, ала до теб не ще се приближат. Само с очите си ще гледаш и въздаянието на грешниците ще съзреш, защото Ти, Господи, си мое упование! Всевишния си направил свое прибежище, зло не ще те сполети и рана не ще се доближи до твоето жилище, понеже на ангелите Си за теб ще заповяда - да те пазят във всичките ти пътища: на ръце ще те подемат, та да не препънеш о камък ногата си; ще настъпиш аспида и василиск, ще стъпчеш лъв и дракон. Понеже на Мене възложи надежда - ще го избавя, ще го закрилям, задето позна Моето име. Ще викне към Мене и ще го чуя; с него съм в скърбите, ще го изведа и ще го прославя; с дълголетие ще го изпълня и ще му явя Моето спасение!

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Упование наше, Господи, слава Тебе.

Св. Боже... Пресвета Троице... Отче наш... Тропари, гл. 7

Господи, Ти си приел сълзите на блудницата и на Петър, оправдал си митаря, който въздишаше от дън душа. Спасителю, прояви милост и към мене, падащия пред Тебе в умиление, и ме помилуй. 

Слава:Господи, приеми ме, като митаря, очисти ме, Владико, като блудницата, помилуй ме, като хананейката, според великата Твоя милост. 

И сега... Благословена Богородице, Майко на светлината, моли се на Христа Бога да възсияе светло утро и велика милост за нашите души. 

Господи, помилуй. (40)

Господи, Боже мой, еднички благ и човеколюбив, еднички милостив и кротък, истинен и праведен, щедри и милостиви Боже наш! Нека Твоята сила да дойде върху мене ­Твоя грешен и непотребен раб, и да укрепи моя телесен храм с Евангелието на Твоето божествено учение. О, Владико, Човеколюбче, пълен с любов, благост и добросърдечие! Просвети, по Твоя воля, моята вътрешност и всичките ми членове. Очисти ме от всяка злоба и грях. Запази ме чист и непорочен от всяко нападение и действие на дявола. И дай ми по Твоята благост Твоите дела да разбирам, чрез тях да се умъдрявам и по Твоите желания да живея; Твоя страх да имам, да върша, що е на Тебе благоугодно до последното ми издихание. Тъй че, според неизповедимата Твоя милост, да запазиш моето тяло и душа, ума и мислите ми като дом, незасегнат от никаква вражеска примка. Господи мой, Господи! Закриляй ме с Твоето добросърдечие и не оставяй мене грешния, нечист и недостоен Твой раб. Защото Ти си моят защитник, Господи, към Тебе е отправена винаги моята песен и на Тебе въздавам слава­ на Отца и Сина и Св. Дух, сега и винаги, и во веки веков. Амин.

Няма коментари:

Публикуване на коментар