понеделник, 26 юни 2023 г.

Катизма 15.

 Алилуия, 105.

Благодарете на Господа, защото е благ, защото е вечна милостта Му. Кой ще изкаже могъщите дела на Господа, кой ще издигне глас за всички хвални Негови дела? Блажени са ония, които пазят истината и вършат правдата във всяко време. Спомни си за нас, Господи, с благоволението Ти към Твоя народ! Посети ни с Твоето спасение, за да видим в благоденствие Твоите избраници, да се развеселим във веселието на Твоя народ и да се хвалим с Твоето наследие. Ние съгрешихме с нашите бащи, вършехме беззакония, сторихме неправди; бащите ни в Египет не разбраха чудесата Ти и не си спомниха многото Твои милости и Те огорчиха, преминавайки Червеното море. Ала Той ги спаси заради името Си, та да яви силата Си. И повели на Червеното море - и то пресъхна, и ги преведе през дълбините като през пустиня, и ги спаси от ръцете на мразещите ги и ги избави от ръцете вражи. Покри водата тия, които ги преследваха - ни един от тях не се избави. И те повярваха на словото Му и с похвала Го възпяха. Скоро обаче забравиха делата Му и не дочакаха съвета Му, с прищевки се увлякоха в пустинята и Бога изкушаваха в безводната земя. И Той изпълни що Го молеха, изпрати на душата им насищане. И прогневиха Моисея в стана и светия Господен Аарон. Разтвори се земята, та погълна Датан и сбирщината Авиронова покри; пламна огън посред сборището им и пламък изгори грешниците. И те си направиха телец на Хорив и поклониха се на истукана, и Неговата слава замениха с образ на телец, който яде трева. И забравиха Бога, Който ги спасява, Който извърши велики дела в Египет и чудеса в земята Хамова, и страшни неща в Червеното море. И Той рече, че ще ги погуби, ако не бе застанал в съкрушение пред Него Моисей, избраникът Му, за да отвърне яростта Му, та да не ги погубва. А те презряха въжделената земя, на думите Му не повярваха. И зароптаха в жилищата си, не чуха гласа Господен. И Той издигна ръката Си над тях, та да ги повали в пустинята, и потомството им да погуби сред народите и сред страните да ги разпилее. И те се прилепиха към Ваалфегор и ядоха жертви, принасяни на бездушните, и разгневиха Го с делата си и гибелта сред тях се умножи. Но стана Финеес и Го умилостиви и сечта престана; и в правда му се вмени от рода в род во веки. А те Го разгневиха край водата на пререканието и пострада Моисей заради тях, понеже твърде огорчиха духа му и той сгреши с устата си. Те не изтребиха езичниците, за които Господ бе им рекъл и се смесиха с езичниците и се научиха на делата им, и взеха да служат на истуканите им и това им бе за съблазън. И принесоха в жертва синовете Си и дъщерите Си на бесовете, и проляха кръв невинна - кръвта на синовете и на дъщерите си, които принесоха в жертва на ханаанските идоли. И земята се оскверни от кръвта на убийствата им и осквернена бе земята от делата им и те блудствуваха в начинанията си. И разгневи се в ярост Господ на Своя народ и погнуси се от Своето наследие, и предаде ги във вражески ръце, и завладяха ги ония, що ги мразеха. И мъчеха ги враговете им и те се смириха под ръцете им. Много пъти Той ги избавяше, ала те Го огорчаваха с упорството си и в беззаконията си бяха унизявани. Ала видя Господ как те скърбяха и вслуша се в моленията им, и спомни си завета Свой и в многото Си милост се разкая, и вдъхна милост към тях у всички, които ги бяха завладели. Спаси ни, Господи Боже наш, и събери ни отсред народите, та с благодарност да възпяваме святото Ти име и с Твоята прослава да се хвалим. Благословен е Господ Бог Израилев от века и довека; и ще рекат всички люде: тъй да бъде! Тъй да бъде!

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

Алилуя, 106.

Благодарете на Господа, понеже е благ, понеже е вечна милостта Му. Нека кажат избавените от Господа - ония, които Господ избави от ръката вражия и ги събра отсред страните: от изтока и запада, от север и откъм морето; те бродеха по безводната пустиня и пътя не намериха към обитаван град - гладни и жадни бяха, та душата им чезнеше в тях. И викнаха към Господа, кога скърбяха, и Той ги избави от бедите им, и ги поведе по правия път, за да влязат в обитавания град. Да изповядват пред Господа Неговите милости и чудните Му дела - пред синовете човешки, понеже Той насити празната душа и гладната душа изпълни с блага - седящите в тъмнина и смъртна сянка, окованите в нищета и с желязо, понеже те се възпротивиха на словата Божии и замисъла на Всевишния отхвърлиха, то и сърцето им се смири в трудове и те изнемогнаха, и помощник не им се яви. И викнаха към Господа, кога скърбяха, и Той ги спаси от бедите им, и ги изведе от мрака и от сянката смъртна, и оковите им разтроши, за да изповядват пред Господа Неговите милости и чудните Му дела - пред синовете човешки, понеже строши медните врати и сломи железните решетки. Прие ги от пътя на тяхното беззаконие, понеже те чрез беззаконията си се смириха. От всякаква храна се погнуси душата им и те се доближиха до дверите на смъртта; и викнаха към Господа, кога скърбяха, и Той ги спаси от бедите им - изпрати словото Си и ги изцели, избави ги от сквернотите им, за да изповядват пред Господа Неговите милости и чудните Му дела - пред синовете човешки, и да Му принасят възхвала като жертва, и в радост да възвестяват делата Му. Слизащите с кораби в морето, ония, които вършат дела сред многото води - те видяха делата Божии и чудесата Му всред дълбините. Той каза - и буен вятър духна и вълни от него се разбушуваха, до небесата се издигат те и вдън море се спущат; душата им от зло се топеше, те се объркаха и като пиян се олюляваха и цялата им мъдрост бе погълната. И викнаха към Господа, кога скърбяха, и Той ги изведе от бедите им, и повели на бурята - и тя утихна и вълните се успокоиха, и Той ги напъти към пристанището на Своето желание, за да изповядват пред Господа Неговите милости и чудните Му дела - пред синовете човешки, за да Го превъзнасят в хорските събрания и на седалището на старейшините да Го възхваляват. Той превърна реките в пустини и изворите водни - в суходолия, земята плодородна - в солени долчини, заради злините на живеещите в нея. Той превърна пустинята в езера пълноводни и земя безводна в извори с вода, и засели там гладуващите и те си построиха градове за обитаване и засяха ниви и посадиха лозя, които им дадоха обилен плод. И ги благослови и те се твърде умножиха, и добитъкът им Той не остави да намалее. Ала те намаляха и бяха смирени чрез скърби, злини и болки, презрение се изля върху князете им и Той ги остави да блуждаят из непроходими места, гдето няма път. И Той извлече бедния от нищетата и умножи като стадо неговия род. Ще видят праведните и ще се развеселят и всяко беззаконие ще затули устата си. Който е премъдър, ще опази тези неща и ще разберат Господните милости!

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

Песен, псалом Давидов, 107.

Готово е сърцето ми, Боже, готово е сърцето ми - ще пея и хвала ще въздавам в моята слава. Стани, славо моя, станете, псалтире и гусло; ще стана рано! Тебе, Господи, ще възхвалявам посред народите, на Тебе ще пея сред племената, защото велика е над небесата милостта Ти и Твоята истина е до облаците. Възнеси се на небесата, Боже, и по цяла земя да се носи Твоята слава, за да се избавят Твоите възлюбени - спасявай с десницата Си и ме чуй. Бог проговори в светилището Си: ще се възнеса и ще разделя Сихем и долината на селищата ще размеря. Мой е Галаад, мой е и Манасия, и Ефрем е защита на главата Ми, Иуда е Мой цар. Моав е съсъд на надеждата Ми, върху Идумея ще простра обувката Си; на Мене се покориха другородците. Кой ще ме въведе в укрепения град? Или кой ще ме напъти до Идумея? Не Ти ли, Боже, Който ни отхвърли? И мигар не ще излезеш с войските ни? Дай ни помощ посред скърбите, понеже суетно е да се надяваме на човешко спасение. Чрез Бога ще проявим сила и Той ще унищожи нашите врагове.

В края, псалом Давидов, 108.

Боже, не премълчавай моята възхвала, понеже устата на грешника и устата на измамника се отвориха против мене, с език лъжлив срещу мен говориха и с думи на омраза ме обкръжиха и без вина се нахвърлиха върху ми. Наместо да ме любят, те лъжовно ме обвиняваха, а аз се молех; за доброто те със зло ми отплатиха и с омраза - за това, че ги възлюбих. Поставѝ грешник срещу него и дяволът да му застане отдясно; кога се съди, осъден да излезе и молитвата му да му бъде за грях. Да бъдат дните му кратки и друг достойнството му да получи; синовете му да останат сираци и жена му - вдовица; да скитат от място на място синовете му и просяци да станат, прокудени да бъдат от домовете си, заемодавец да поиска всичко, що му принадлежи и чужденци да разграбят трудовете му; да няма за него застъпник и никой да не се смилява над сиротите му, децата му да бъдат предадени на гибел, за едно поколение да бъде заличено името му. Да се спомни пред Господа беззаконието на бащите му и грехът на майка му да не бъде очистен - нека те всякога бъдат пред Господа и да се затрие от земята споменът за тях, понеже не си спомни милост да стори, но гонеше човек нищ и беден, и диреше да умъртви сломения по сърце. И той обикна проклятието - и проклятие ще го застигне; благословението не поиска, затуй и благословението от него ще побегне. Той се облече в проклятието като в дреха и то като вода проникна до утробата му и като елей - в костите му; нека му бъде като дреха, в която се облича, и като пояс, с който завинаги ще се опаше. Тъй ще постъпи Господ с тия, що ме клеветят и зло говорят против душата ми. Но Ти, Господи, Господи, стори ми според името Си, защото блага е Твоята милост. Избави ме, понеже аз съм беден и сиромах и сърцето ми в мен е смутено, изчезнах като сянка, кога се скъси, от мен се отърсиха като от скакалци. Коленете ми от пост изнемогнаха и плътта ми се измени от лишенията от елей. Аз им бях за гавра, гледаха ме и клатеха главите си. Помогни ми, Господи Боже мой, и ме спаси по Твоята милост, и нека разберат, че тук е действала Твоята ръка и че Ти, Господи, си сторил това. Те ще проклинат, но Ти ще благославяш; нека въставащите против мен да се посрамят, а Твоят раб да се развесели. В срамота да се облекат клеветниците ми и като с дреха в своя срам да се покрият. От все сърце ще славя Господа с устата си и посред множествата Него ще възхвалям, понеже застана отдясно на бедния, за да спаси душата ми от гонителите й.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Упование наше, Господи, слава Тебе.

Св. Боже... Пресвета Троице... Отче наш... Тропари, гл. 1

Спасителю, голяма е бездната на моите прегрешения и дълбоко съм затънал в нея с многото си грехове. Протегни ми ръка като на Петър, спаси ме, Боже, и ме помилуй!

Слава... Спасителю, понеже съм осъден от лукави помисли и дела, дай ми, Боже, мисъл за обръщане, за да Ти викам: “Спаси ме, добри Благодетелю, и ме помилуй!”

И сега... Богоблажена и най-пречиста Отроковице, аз съм нечист и окалян в неприлични деяния и скверни помисли. Очисти мене, окаяния, о, нескверна и чиста, всесвета Майко и Дево!

Господи, помилуй. (40)

Владико Господи Иисусе Христе! Ти си мой помощник, аз съм в Твоите ръце,­ помогни ми! Не ме оставяй да съгрешавам пред Тебе, понеже съм заслепен, не ме оставяй да следвам волята на моята плът. Не ме презирай, о, Господи, понеже съм немощен! Ти знаеш що е полезно за мене,­ не ме оставяй да загина поради греховете ми. Не ме изоставяй, Господи, не отстъпвай от мене! Защото към Тебе прибягнах,­ научи ме да изпълнявам Твоята воля, защото Ти си мой Бог. Изцери душата ми, понеже съгреших пред Тебе! Спаси ме, заради милостта Си, защото пред Тебе са всички, които ме угнетяват, и нямам друго прибежище освен Тебе, Господи. Да се засрамят, прочее, всички, които въстават против мене и търсят душата ми, за да я погубят. Защото само Ти, Господи, си силен във всичко и Твоя е славата во веки веков. Амин.

Няма коментари:

Публикуване на коментар