понеделник, 26 юни 2023 г.

Катизма 3.

 В края, на Господния раб Давид, словесата на тая песен, които рече Господу в деня, когато Господ го избави от ръцете на всички негови врагове, и от ръката Саулова и каза: 17.

Ще Те възлюбя, Господи, Крепост моя! Господ е мое утвърждение и мое прибежище, и мой Избавител, Бог мой, Помощник мой и на Него се уповавам: Закрилник мой и рог на спасението ми и мой Застъпник. С хваление ще призова Господа и ще се спася от враговете си. Обзеха ме смъртни болки, потоци от беззаконие ме насметоха; адски болки ме обхванаха, смъртни мрежи пред мен се простряха; и кога скърбях, призовах Господа и към моя Бог викнах, и чу Той от светия Си храм моя глас и моят вопъл към Него достигна ушите Му; и земята се поколеба и потрепери, и основите на планините се поклатиха и подигнаха, понеже Бог им се прогневи. От гнева Му дим се издигна и от лицето Му огън пламна, въглени се от Него разгоряха; и Той наклони небесата и слезе: и под нозете Му - мрак. И седна на херувими и летя, летя на крилата вятърови. И направи тъмнината Свое покривало, около Него е Неговото селение, тъмна вода във въздушните облаци. От блясъка Му пред Него се разпръснаха облаците, градушката и огнените въглени. И прогърмя от небето Господ, Всевишният издаде Своя глас. Изсипа стрели и ги разпъди и умножи мълниите и ги хвърли в смут. И се явиха водни извори, и се откриха основите на вселената от Твоята заплаха, Господи, и от полъха на дъха на Твоя гняв. Изпрати Той помощ от висините и ме прие, извади ме от многото води; ще ме избави от моите силни врагове и от ония, що ме мразят, понеже те се усилиха повече от мене. Причакаха ме в деня на моето нещастие, но Господ ми беше опора, и ме изведе на простор; ще ме избави, понеже благоволи към мене; и ще ми въздаде Господ според правдата ми и според чистотата на ръцете ми ще ми въздаде, понеже опазих Господните пътища и не постъпвах нечестиво пред моя Бог, понеже всички Негови съдби са пред мене и не отстъпвах от наредбите Му. И ще бъда непорочен с Него, и ще се опазя от моето беззаконие; и ще ми въздаде Господ според моята правда и според чистотата на ръцете ми пред Неговите очи. За преподобния Ти ще си преподобен, и за невинния човек - невинен, за избраника - избран, а за противящия се - противник. Понеже Ти ще спасиш смирените люде и очите на горделивците ще смириш; понеже Ти ще запалиш моя светилник, Господи Боже мой, ще просветиш моя мрак, понеже чрез Теб ще се избавя от изкушение и с помощта на моя Бог стена ще премина. Бог мой - непорочен е пътят Му, Господните слова са нажежени: Той е закрилник на всички уповаващи се на Него. Защото кой друг е Бог, освен Господ? И кой друг е Бог, освен нашият Бог? Бог, Който със сила ме препасва и направи пътя ми непорочен, Който прави нозете ми съвършени като на елен и ме туря на високи места, Който учи ръцете ми на бран; Ти си направил мишците ми като меден лък, Ти ми даде спасителна закрила и Твоята десница ме прие и Твоето вразумление ще ме изправи най-накрая, да - Твоето наказание ще ме вразуми. Ти ми даде да стъпвам нашироко и нозете ми не изнемогнаха. Ще погна враговете си и ще ги настигна, и не ще се върна, докле не бъдат съкрушени. Ще ги измъча и да станат не ще смогнат, ще паднат под нозете ми. Ти ме препаса със сила за война, препъна под мене всички, що се опълчиха срещу ми. Ти ми даде да видя гърбовете на враговете ми и изтреби ония, които ме мразят: те завикаха, ала нямаше за тях спасител, към Господа викаха, но Той не ги чу; и аз ще ги попилея като прах пред вятъра, ще ги стъпча като кал по пътищата. Ти ще ме избавиш от людските дрязги, ще ме туриш начело на народите; люде, които не познавах, ми служиха, слушаха ме и се покоряваха: синовете чуждоземни ме излъгаха; синовете чуждоземни се състариха и окуцяха в пътищата си. Жив е Господ и благословен е Бог, и да бъде превъзнесен Бог на моето спасение: Бог, Който въздава за мене и Който ми е покорил народ; Избавител мой от яростните ми врагове, Ти ще ме издигнеш над ония, що се надигат против мен, от неправеден човек ще ме избавиш; затова ще Те прославям благодарно всред народите, Господи, и Твоето име ще възпявам - Тебе, Който възвеличаваш царевите избавления и изливаш милост над Своя помазаник Давида и над потомците му дори до века.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

В края, Псалом Давидов, 18.

Небесата проповядват славата на Бога и за сътвореното от ръцете Му възвестява небосклонът. Ден на ден отпраща слово и нощ на нощ вещае мъдрост; не са туй речи, нито словеса, чиито гласове се не чуват - по цялата земя излезе тяхното вещание и до край-вселена думите им; в слънцето постави Своето селение; и Той е като жених, който излиза от Своя чертог и ще се възрадва като исполин, кога тръгне на път. От единия край на небето е излазът му и срещата му - на другия край на небето; и никой не може да се укрие от топлината му. Законът Господен е непорочен - душите обръща; свидетелството Господне е вярно - на младенците дава мъдрост; Господните наредби са прави - веселят сърцето; Господната заповед е светла - просвещава очите; страхът Господен е чист, пребъдва навеки; Господните съдби са истинни, всички те са праведни, по-въжделени от злато и множество безценни камъни, и по-сладки от мед и восъчна пита; понеже Твоят раб ги пази, а кога ги опази, наградата е велика. Кой може разбра грехопаденията си? От моите тайни грехове ме очисти и от чуждите пощади Твоя раб: ако не владеят над мен, тогава ще бъда непорочен и от велик грях ще се очистя; и ще бъдат угодни словата на устата ми и поучението на сърцето ми пред Тебе винаги, Господи, Помощниче мой и Избавителю мой.

В края, псалом Давидов 19.

Да те чуе Господ в ден на скърби, да те защити името на Бога Иаковов. Да ти прати помощ от светилището и от Сион за теб да се застъпи: да помене всяка твоя жертва и всесъжението ти да бъде изобилно. Да ти даде Господ по сърцето ти и всички твои намерения да изпълни. Ще се зарадваме за твоето спасение и в името на нашия Господ Бог ще се възвеличим. Да изпълни Господ всички твои просби. Сега познах, че Господ спаси Своя помазаник: чу го от светото Свое небе - силно е спасението на десницата Му. Едни са с колесници, други с коне, а ние името на нашия Господ Бог призоваваме - те бяха препънати и паднаха, ние пък станахме и се изправихме. Господи, спаси царя и ни чуй в деня, кога Те призовем.

Псалом Давидов, 20.

Господи, в силата Ти ще се развесели царят и за Твоето спасение ще се възрадва силно. Ти изпълни желанието на сърцето му и от това, което бяха поискали устните му, Ти не го лиши, понеже с благостно благословение Ти го превари, положи на главата му венец от драгоценен камък. Поиска той живот от Тебе и Ти му дарува дългоденствие за вечни векове. Велика е славата му в Твоето спасение: слава и великолепие Ти ще възложиш върху него, защото ще му дариш благословение за вечни векове и с радостта да вижда лицето Ти ще го развеселиш; понеже царят се уповава на Господа и по милостта на Всевишния не ще се поклати. Да се обърне ръката Ти срещу всички Твои врагове, десницата Ти да намери всички, които Те мразят, понеже ще ги сториш като разпалена пещ, кога явиш лицето Си: Господ с гнева Си ще ги хвърли в смут и огън ще ги пояде. Плода им ще погубиш от земята и потомството им - отсред човешките синове. Понеже зло говориха срещу Тебе, замислиха дела, които не ще могат да изпълнят. Понеже ще ги обърнеш гърбом, а остатъка от стрелите Си ще приготвиш за лицата им. Възнеси се, Господи, в Твоята сила, ще възпеем и ще прославим Твоята мощ.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

В края, за утринно застъпничество, псалом Давидов, 21.

Боже, Боже мой, чуй ме! Защо си ме оставил? Далече са от избавлението ми думите на моите грехопадения. Боже мой, денем ще викам и не ме чуваш; и нощем - и това не е за мен безумие. А Ти в светинята живееш, Похвало на Израиля. На Теб се уповаваха отците ни, уповаваха се и Ти ги избави; към Тебе викнаха и се спасиха; на Теб се уповаваха, и се не посрамиха. Аз пък съм червей, а не човек, присмех пред човеците и унижение пред народа. Всички, които ме видяха, присмяха ми се, с уста думаха и клатеха глава: „На Господа се надяваше - да го избави, да го спаси, ако Му е угоден.“ Защото Ти си ме извел от майчината ми утроба, Ти си мое упование от майчина ми гръд; към Тебе съм привързан от скута майчин, от майчината ми утроба Ти си мой Бог. Недей отстъпва от мене, че скръбта е близо и няма кой да ми помогне! Окръжиха ме много телци, тлъсти волове ме наобиколиха; зинаха с уста срещу ми като лъв, кога граби и реве. Като вода се разлях и всичките ми кости се разсипаха, сърцето ми стана като восък, що се топи вътре в мене. Като грънец изсъхна силата ми и езикът ми прилепна о небцето ми, и ти ме сведе в смъртната пръст. Защото ме обкръжиха множество псета, сбирщина злосторници ме притиснаха отвсякъде: прободоха ръцете и нозете ми, преброиха всичките ми кости. Тия пък гледаха и ме презираха; разделиха помежду си одеждите ми, а за ризата ми хвърляха жребие. Ала Ти, Господи, не отдръпвай от мен помощта Си, дойди и се застъпи за мен. Избави душата ми от оръжието и от ръцете кучешки самотната ми душа. Спаси ме от лъвската паст и от рога на еднорога - смирения Си раб. Ще разкрия на братята си името Ти, посред църква ще Те възпея! Вие, които се боите от Господа, възхвалете Го; нека всички потомци Израилеви да Го прославят, да се побои от Него всеки потомък Израилев, задето не презря, нито възнегодува за молитвата на сиромаха, нито отвърна от мен лицето Си и кога виках към Него, Той ме чу. От Тебе е похвалата ми, във великата църква ще Те възхваля, обещаното в молитви ще изпълня пред ония, които се боят от Него. Да ядат бедните и да се насищат, и да възхвалят Господа ония, които Го търсят: живи ще бъдат сърцата им във вечни векове. Ще си спомнят за Него и ще се обърнат към Господа всички земни краища и ще се поклонят пред Него всички племена на народите. Понеже царството е на Господа и Той владее над народите. Ядоха и се поклониха всички тлъсти на земята: ще коленичат пред Него всички, които слизат в земята; и душата ми живее за Него, и потомството ми на Него ще служи, за Господа ще възвестят на идните родове, и те ще разгласят правдата Му на ония, които подир тях ще се раждат, ония, които е Господ създал.

Псалом Давидов, 22.

Господ е пастир мой и от нищо не ще ме лиши. Той ме всели на злачни пасбища и ме отхрани край тихи води. Обърна душата ми, напъти ме в пътеките на правдата заради Своето име. Ако ще и да тръгна посред смъртната сянка, от зло не ще се уплаша, понеже Ти си с мене. Твоят жезъл и Твоята палица бяха утеха за мен. Ти ми приготви трапеза пред очите на моите притеснители; главата ми с елей помаза и Твоята чаша ме опива като крепко вино; и Твоята милост ще ме преследва през всичките дни на моя живот и ще обитавам в дома Господен предълги дни.

Псалом Давидов 23, в първия ден на седмицата

Господня е земята и всичко, що я изпълва; вселената и всички живеещи в нея. Той я основа върху моретата и върху реките я устрои. Кой ще възлезе на планината Господня? Или кой ще застане на светото Му място? Оня, чиито ръце са невинни и който е чист по сърце, който не е приел напразно душата си и не се е клел лъжовно пред ближния си: Той ще получи благословение от Господа и милост от Бога, своя Спасител. Този е родът на търсещите Господа, на търсещите лицето на Бога Иаковов. Повдигнете, князе, портите си, повдигнете вечните порти и ще влезе Царят на славата! Кой е тоя Цар на славата? Крепкият и силният Господ, силният на война Господ. Повдигнете, князе, портите си, повдигнете вечните порти и ще влезе Царят на славата! Кой е тоя Цар на славата? Господ на силите, Той е Цар на славата.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Упование наше, Господи, слава Тебе.

Св. Боже... Пресвета Троице... Отче наш... Тропари, гл. 3

Покай се, о душо, докато си още жива на земята. Защото пръстта в гроба не пее и не може да се избави от греховете. Затова извикай към Христа Бога: Сърцеведче, съгреших! Преди да си ме осъдил, помилуй ме!

Докога, душо моя, ще пребъдваш в грехове? Докога ще отлагаш покаянието си? Помисли за бъдещия съд и извикай към Господа: Сърцеведче, съгреших! Преди да си ме осъдил, помилуй ме!

Слава: На страшния съд ще бъда без обвинители изобличен, без свидетели ще бъда осъден; защото книгите на съвестта ще се разтворят и тайните дела ще се разкрият. Но преди да се разследват на оня съд делата, що извърших, очисти ме, Боже, и ме спаси!

И сега... Непостижимо и неизяснимо е за ума страшното тайнство, което е с Тебе станало, от Бога облагодатена Владичице! Защото си заченала и родила в плът, от чистите си кърви, Оногова, Който е необхватен. Него, Чиста, като Свой Син, моли да спаси всички, които Те възпяват!

Господи, помилуй. (40)

Господи Вседържителю, Слово на Предначалния Отец, самосъвършен Боже, Иисусе Христе! Ти, поради драговолното състрадание на Твоята милост, никак не се разделяш от Твоите раби, но винаги в тях присъствуваш. Царю свети, не оставяй Твоя раб, но дай на мене недостойния радостта на спасението, което иде от Тебе, и просвети моя ум със светлината на познанието да разбирам Твоето Евангелие. Обгърни душата ми с Твоята кръстна любов, а тялото ми украси с Твоето безстрастие; мислите умири и нозете ми запази от подхлъзване, и не ме погубвай с моите беззакония, благий Господи! Но изпитай ме, Боже, и вразуми сърцето ми, изпитай ме и узнай моите пътеки и виж дали вървя по пътя на беззаконието и ме върни от него, и ме насочи по пътя, който води към вечния живот. Защото Ти, Господи, си пътят и истината, и животът, и на Тебе въздаваме слава, с безначалния Твой Отец и пресветия, и благ, и животворящ Дух, сега и винаги, и во веки веков. Амин.

Няма коментари:

Публикуване на коментар