понеделник, 26 юни 2023 г.

Катизма 5.

 Псалом Давидов, без надпис у евреите, 32.

Радвайте се, праведни, в Господа; на праведни подобава възхвала. Хвалете Господа с гусли, с десетострунен псалтир Му пейте: възпейте Му песен нова, красиво Му пейте, с възклицание, защото право е словото Господне и всички Негови дела са верни. Милосърдие и правосъдие обича Господ, земята е пълна с Господнята милост. Със словото Господне небесата бяха утвърдени, и с духа на устата Му - всички техни сили. Той сбира като в мех водите морски, Той туря бездните в потайни места. Нека цялата земя да се бои от Него, нека всички обитаващи вселената да треперят пред Него, защото Той рече - и стана, Той повели и всичко се създаде. Господ разорява замислите на народите, Той отхвърля людските мисли и разтуря замислите на князете. Господният промисъл навеки пребъдва, мислите на сърцето Му - от рода в род. Блажен е народът, на когото Господ му е Бог, людете, които е избрал за Свое наследие. От небето погледна Господ, видя всички синове човешки; от приготвеното Свое жилище погледна на всички, живеещи на земята Той, Който самичък е създал сърцата им, Който знае всички техни дела. Не ще се спаси цар с безчетно войнство, ни исполин ще се спаси с огромна сила, лъжовно нещо е конят при спасение - и при многото си сила не ще се спаси. Ето, очите на Господа почиват върху ония, що Му се боят и уповават на милостта Му: душите им Той ще избави от смърт и в гладни дни ще ги прехрани. Душата ни пък на Господа се осланя, защото Той ни е помощник и закрилник, в Него се весели сърцето ни и в Неговото свето име се уповавахме. Да бъде над нас, Господи, Твоята милост, според както на Тебе се уповаваме.

Псалом Давидов, кога измени лицето си пред Авимелех и той го пусна и си отиде, 33.

Ще благославям Господа по всяко време, устата ми винаги ще Го възхваляват. С Господа ще се хвали душата ми - нека кротките чуят и се веселят. Величайте Господа заедно с мене, нека заедно превъзнасяме името Му. Потърсих Господа и Той ме чу и от всичките ми скърби ме избави. Пристъпете към Него и се просветлете и не ще се посрамят лицата ви. Този бедняк извика и Господ го чу и от всичките му скърби го спаси. Ангел Господен като стража ще ходи около боящите се от Него и ще ги избави. Вкусете и вижте колко благ е Господ: блажен е човекът, който на Него се уповава. Бойте се от Господа, всички Негови светии, защото няма лишение за боящите се от Него. Богатите обедняха и огладняха, а търсещите Господа не ще се лишат от никое благо. Дойдете, чеда, послушайте ме, на страх Господен ще ви науча. Кой човек иска живот и обича да има дни благи? Удържай езика си от зло и устата си, да не говорят лъжовно. Страни от злото и върши добро: търси мир и тичай след него. Очите на Господа са върху праведните и ушите Му са наклонени към тяхната молитва, ала лицето Господне е срещу вършещите зло, та да изтреби от земята и спомена за тях. Викнаха праведните и Господ ги чу и от всички техни скърби ги избави. Близо е Господ до съкрушените по сърце и смирените по дух ще спаси. Много са скърбите на праведните, но от всички тях Господ ще ги избави. Пази Господ всичките им кости и ни една от тях не ще се строши. Смъртта на грешниците е люта и мразещите праведния ще погрешат. Господ ще избави душите на Своите раби и не ще погреши никой, който на Него се уповава.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

Псалом Давидов, 34.

Съди, Господи, постъпващите с мен неправо, пребори ония, които се борят срещу ми. Вземи оръжие и щит, та се дигни мен на помощ: изтегли меч и прегради отвсякъде пътя на преследващите ме; кажи на душата ми: „Аз съм твоето спасение!“. Да се посрамят и потънат в срам дирещите душата ми, да се върнат назад и да се посрамят ония, които зло ми кроят. Да бъдат като прах пред вихър ветрен и Ангел Господен да ги гнети; да бъде пътят им мрачен и плъзгав и Ангел Господен да ги преследва, затуй че без причина скриха гибел за мене в своите мрежи и без вина ми хулеха душата. Да го улови примка, която не знае, и капанът, който ми скри, да го погълне и сам да падне в клопката. А моята душа ще се зарадва в Господа, ще се развесели, че Той ме е спасил. Всичките ми кости ще рекат: Господи, Господи, кой е подобен на Тебе? Ти избавяш сиромаха от ръцете на по-силните от него - сиромаха и бедния избавяш от грабителите му. Надигнаха се срещу мене неправедни свидетели и ме питаха каквото не знаех. За доброто със зло ми отплатиха, а на душата ми - с безчадие. Аз пък, колчем ме гнетяха, обличах се във вретище и с пост душата си смирявах и молитвата ми се връщаше в сърцето ми, понеже на ближния като на роден брат угаждах; понеже подобно на плачещия и скърбящия се смирявах. Но те се събираха със злорадство против мене - събраха се върху ми рани, а аз не знаех; разделиха се и не се смекчиха; изкушаваха ме, с насмешка ме дразнеха, със зъбите си скърцаха срещу мене. Господи, кога ще видиш? Отведи душата ми далеч от злодействата им, моята еднородна душа – от лъвовете. Ще Ти принасям хваления в огромното събрание, сред могъщи люде ще Те възхвалявам. Да не злорадствуват над мен ония, що неправедно враждуват срещу ми и без вина ме мразят, и намигат с очи, защото пред мен те за мир говореха, а в гнева си коварство замисляха. Раззинаха срещу мен устата си, думаха: хубаво, хубаво, видяхме с очите си. Ти видя, Господи, недей да мълчиш! Господи, не отстъпвай от мене! Вдигни се, Господи, и изслушай съда ми, Боже мой и Господи мой, чуй тъжбата ми. Съди ме, Господи, по Твоята правда; Господи Боже мой, да не злорадствуват над мене, да не рекат в сърцата си: блазе, блазе на душата ни; нито да кажат: погълнахме го. Да се посрамят и да потънат в срам ония, които се радват на моите злочестини; в срам и посрама да се облекат ония, които говорят надуто срещу мене. Да се зарадват и развеселят ония, които желаят моето оправдаване и нека безспирно казват: „Да бъде възвеличаван Господ!” - ония, които желаят мир на Неговия раб. И езикът ми ще се поучава в Твоята правда, цял ден - във възхвала към Тебе.

В края; на Господния слуга Давида, 35

Пребеззаконният си наумява грях и съгрешава насаме; няма пред очите му страх от Бога; защото той лукавства пред Него - за да не открие беззаконието си и да го намрази. Думите на устата му са беззаконие и измама - не пожела той да разбере, за да върши добро. Беззакония обмисляше на одъра си, към всякакъв път недобър пристъпваше и от злото се не гнусеше. Господи, Твоята милост е на небесата и Твоята истина е до облаците. Твоята правда е като планините Божии, Твоите съдби са като бездна безмерни: и човек и звяр пазиш Ти, Господи! Колко много милости Ти, Боже, даряваш! Синовете човешки с надежда ще живеят под сянката на Твоите криле, ще се опиват от тлъстината на Твоя дом и с потоци от сладост ще ги напоиш; защото в Тебе е изворът на живота, в Твоята светлина ще видим светлина. Неспирно давай милостта Си на ония, които Те познават, и правдата си - на правите по сърце. Да не припари до мен ногата на гордостта и ръката на грешника да ме не поклати. Там паднаха всички, които вършат беззаконие, отритнати бяха и не ще могат да станат.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

Псалом Давидов, 36

Не подражавай на постъпващите лукаво, нито завиждай на вършещите беззаконие, понеже бързо като трева ще изсъхнат и скоро като зеления злак ще окапят. Уповавай на Господа и върши добро, заселвай земята и ще се насищаш с нейните богатства. С Господа се наслаждавай и ще ти дарува онова, което сърцето ти проси. Открий към Господа твоя път и уповавай на Него, и Той ще извърши това; и ще извади наяве като светлината твоята правда, и твоя съд - като ясно пладне. Покори се на Господа и Го умолявай; не завиждай на преуспяващия в своя път, на човек, който престъпва закона с делата си; престани да се гневиш и остави яростта, не ревнувай дотам, че да вършиш зло; защото които вършат зло ще бъдат изтребени, а тия, които се уповават на Господа, ще наследят земята. Още малко и грешника не ще го има - ще подириш мястото му и не ще го намериш. Кротките пък ще наследят земята и ще се наслаждават на мир изобилен. Грешникът не изпуска от око праведния и скърца със зъби срещу него: ала Господ ще му се надсмее, понеже знае, че денят му ще дойде. Меч извадиха грешниците, опънаха своя лък да повалят сиромаха и бедняка, да заколят правите по сърце. Мечът им в техните сърца да се забие и лъковете им да се строшат. По-добре малкото, що е у праведника, от огромните богатства на грешниците, защото мишците на грешните ще се пречупят, а праведните Господ укрепява. Знае Господ пътищата на непорочните и тяхното наследство ще пребъде вечно; те не ще се посрамят в люто време и в гладни дни ще бъдат сити; защото грешниците ще загинат, а враговете Господни - кога заедно да се прославят и да се въздигнат, - без спомен изчезнаха като дим. Взема грешникът заем и не връща, праведникът пък щедро раздава; защото ония, които Го благославят, ще наследят земята, а кълнящите Го ще бъдат изтребени. Господ направлява стъпките на човека и грижовно милее за неговите пътища; кога да падне - не ще се пребие, защото Господ го крепи за ръката му. Бях някога млад, ето вече остарях, ала не съм видял праведен човек изоставен, нито потомството му да проси хляб. По цял ден милост дарява праведният и дава на заем, и потомците му ще бъдат благословени. Отстрани се от злото и върши добро и ще се заселиш за вечни векове. Защото Господ обича правосъдие и не ще изостави Своите светии, навеки ще бъдат запазени; а беззаконните ще бъдат прокудени и потомците на нечестивите ще се изтребят. Праведните пък ще наследят земята и завинаги ще се заселят на нея. Устата на праведния се поучават в премъдрост и езикът му ще изрече прав съд. Законът на неговия Бог е в сърцето му и не ще се препънат стъпките му. Не изпуска из поглед грешникът праведния и търси как да го умъртви; но не ще го остави Господ да падне в ръцете му, нито ще го осъди, когато го съди. Надявай се на Господа и опази пътя Му и Той ще те възнесе, за да наследиш земята; ще видиш, когато бъдат изтребвани грешниците. Видях нечестивия да се превъзнася и възправя гордо, като ливанските кедри: но ето, минах оттам и него го нямаше, подирих го и дори мястото му не можах да открия. Пази беззлобие и гледай към правдата, понеже има остатък за човек мирен. А беззаконните ще бъдат изтребени вкупом, остатъците на нечестивите ще бъдат затрити. Спасението на праведниците пък е от Господа и Той им е закрилник в скръбно време, и ще им помогне Господ и ще ги избави, и ще ги отърве от грешниците и ще ги спаси, понеже на Него те се уповаваха.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Упование наше, Господи, слава Тебе.

Св. Боже... Пресвета Троице... Отче наш... Тропари, гл. 5

Страшен е Твоят престол, лукав е животът ми, и кой ще ме избави от бъдещата беда, ако Ти, Христе Боже, не ме помилваш като добросърдечен и Човеколюбец?

Слава... Житейските грижи ме изгониха от рая­ и що да сторя отчаяният аз? Затова хлопам на вратата и викам: „Господи, Господи, отвори ми чрез покаянието и ме спаси!”

И сега... Как да наречем Твоя храм, Богородице?­ Духовно пристанище ли, или рай на небесната сладост, предлагащ ни безкраен живот? Защото у Тебе са всички блага. Моли се всякога на Христа да спаси душите ни. 

Господи помилуй. (40)

Боже праведен и прославян, Боже велики и силни, Боже превечни, чуй в този час молитвата на мене, грешния човек! Чуй ме Ти, Който си обещал да чуеш ония, които в истина Те призовават. И не ме презирай, задето устата ми са нечисти и съм обладан от грехове, Ти, Който си Надежда на всички от край-земя и на ония, които са на далечен път. Вземи оръжие и щита и стани да ми помогнеш? Изтегли меч и унищожи враговете ми, които ме гонят. Прогони нечистите духове от лицето на моето безумие, нека бъде изпъден от мисълта ми духът на ненавистта и злопаметността, духът на завистта и лъжата, духът на страха и унинието, духът на гордостта и на всяка друга злина. И да угасне всяко разпаляне и движение на моята плът, станало по действие на дявола, и да просветнат душата и тялото ми и духът ми със светлината на Твоето Божествено познание. Та поради множеството на Твоите щедрости, да достигна до единството на вярата, до пълната възраст на мъж съвършен, и да прославя заедно с ангелите и с всички Твои светии, всечестното и величественото Твое име на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги, и во веки веков. Амин.

Няма коментари:

Публикуване на коментар