понеделник, 26 юни 2023 г.

Катизма 17.

 Алилуя, 118.

Блажени са непорочните в пътя, които ходят в закона Господен. Блажени са, които изучават Неговите свидетелства - от все сърце ще Го потърсят те, понеже ония, които вършат беззакония, не ходиха в Неговите пътища. Ти си заповядал усърдно да пазим Твоите заповеди - о, да се изправеха моите пътища, за да опазя Твоите наредби, тогава не ще се посрамя, когато имам пред очи всички Твои заповеди. Ще Те хваля в правота на сърцето, когато се науча на съдбите на Твоята правда. Твоите наредби ще опазя - не ме оставяй съвсем. Как ще изправи младият своя път? Като пази Твоите слова. От все сърце Те подирих - не ме отхвърляй от Твоите заповеди. В моето сърце скътах Твоите слова, за да не съгреша пред Тебе. Благословен си, Господи, научи ме на Твоите наредби. С устните си възвестих всички съдби на Твоите уста. На пътя на Твоите свидетелства се насладих като на всяко богатство. Над Твоите заповеди ще размишлявам и ще разбера Твоите пътища. С праведните Ти наредби ще се поучавам и не ще забравя Твоите слова. Въздай на Твоя раб, дай ми живот и ще опазя Твоите слова. Отвори очите ми и ще разбера чудесата, скрити в Твоя закон. Пришълец съм аз на земята, не крий от мене Твоите заповеди. Душата ми обикна да жадува за Твоите съдби по всяко време. Ти си укорил гордите, проклети са отклоняващите се от Твоите заповеди. Отнеми от мене хула и унижение, понеже Твоите свидетелства аз търсех, понеже седнаха князе и мене клеветяха, а Твоят раб размисляше върху праведните Ти наредби; понеже Твоите свидетелства са мое поучение и Твоите наредби са мои съветници. Прилепна доземи душата ми - дай ми живот по Твоето слово. Разгласих пътищата си и Ти ме чу - научи ме на Твоите наредби. Пътя на Твоите наредби вложи в разума ми и ще размислям над Твоите чудеса. Задряма душата ми от униние - утвърди ме в Твоите слова. Отдалечи от мене пътя на неправдата и чрез Твоя закон ме помилвай. Избрах пътя на истината и Твоите съдби не забравих. Привързах се към Твоите свидетелства, Господи, не ме посрамяй. По пътя на заповедите Ти тичах, когато Ти разшири сърцето ми. Постави ми за закон, Господи, пътя на Твоите наредби и аз винаги ще го търся. Вразуми ме и аз ще изследвам Твоя закон и ще го пазя от цялото си сърце. Напъти ме по пътеката на Твоите заповеди, понеже нея аз пожелах. Склони сърцето ми към Твоите свидетелства, а не към алчност. Отвърни очите ми, та да не виждат суета - в Твоя път ми дай живот. Постави Твоето слово у Твоя раб за страх пред Теб. Снеми от мене укора, от който се боя, понеже Твоите съдби са благи. Ето, зажадувах за Твоите заповеди, в Твоята правда дай ми живот. И нека дойде върху мен Твоята милост, Господи, Твоето спасение по думата Ти. И ще отвърна на хулещите ме със слово: понеже на Твоите слова се уповавах. И не отнемай от устните ми думите на истината докрай, понеже на Твоите съдби се уповавах, и ще опазя Твоя закон винаги, навеки и за вечни векове. И ходих в широта, понеже Твоите заповеди подирих, и говорех пред царе за Твоите свидетелства и не се срамувах, и размислях над Твоите заповеди, които дълбоко обикнах, и въздигах ръцете си към Твоите заповеди, които обикнах, и над Твоите наредби аз размишлявах. Спомни си думите Си към Твоя раб, на които ми даде да се уповавам - това ме утеши в моето страдание, понеже Твоето слово ми даде живот. Горделивците вършеха безброй беззакония, ала от закона Ти аз не се отклоних. Спомних си съдбите Ти отвеки, Господи, и се утеших. Унилост ме обзе поради грешниците, които изоставят Твоя закон. В песни изливах Твоите наредби в моето странство. Нощем си спомнях Твоето име, Господи, и опазих Твоя закон. Това ми бе, понеже търсих Твоите наредби. Ти си моят дял, Господи - казах, че ще спазвам Твоите заповеди! Пред лицето Ти се помолих от цялото си сърце: помилвай ме по Твоето слово. Мислех върху Твоите пътища и обръщах стъпките си към Твоите свидетелства. Приготвих се и не се смутих, та да опазя Твоите заповеди. Въжетата на грешниците ме обвиха, но аз не забравих Твоя закон. В полунощ ставах, за да Ти благодаря заради съдбите на Твоята правда. Съобщник съм на всички, които се боят от Тебе и пазят Твоите заповеди. Твоите милости, Господи, изпълват земята - научи ме на Твоите наредби. Ти стори добро на Твоя раб, Господи, по Твоето слово - научи ме на доброта, благонравие и знание, понеже повярвах на Твоите заповеди. Преди да бъда смирен, аз съгрешавах, затова пазя Твоето слово. Благ си Ти, Господи, и с Твоята благост научи ме на Твоите наредби. Умножи се срещу мен неправдата на гордите, ала аз с цялото си сърце изучавам Твоите заповеди. Втвърди се като съсирено мляко сърцето им, а пък аз се вглъбявах в Твоя закон. Добре ми е, че си ме смирил, та да се науча на Твоите наредби. Добър е за мен законът на Твоите уста по-добър от хиляди слитъци злато и сребро.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

Твоите ръце ме сътвориха и ме създадоха - вразуми ме и ще се науча на Твоите заповеди. Ония, които се боят от Тебе, ще ме видят и ще се развеселят, понеже се уповавах на Твоите слова. Разбрах, Господи, че твоите съдби са правда и че Ти справедливо си ме смирил. Но нека милостта Ти да ми бъде за утешение, според думата Ти към Твоя раб! Нека се излеят върху мене Твоите щедрости и жив ще бъда, защото над Твоя закон аз размишлявам. Нека се посрамят гордите, понеже неправедно постъпваха с мен беззаконно - аз пък ще се вглъбявам в Твоите заповеди. Да ме обърнат ония, които се боят от Тебе и познават Твоите откровения. Да бъде непорочно сърцето ми в Твоите наредби, за да не се посрамя. Чезне душата ми за Твоето спасение, на Твоите слова се уповавах. Очите ми се стопиха в очакване на словото Ти, думайки: кога ще ме утешиш? Понеже станах като мях на мраз - Твоите наредби не забравих. Колко са дните на Твоя раб? Кога ще извършиш съд над ония, които ме преследват? Разправяха ми рушителите на закона своите мисли, но не приличат те на Твоя закон, Господи; всички Твои заповеди са истина. Неправедно ме гонят, помогни ми! Без малко не ме погубиха на земята, ала аз не оставих Твоите заповеди. Дай ми живот по милостта Си и ще опазя свидетелствата на устата Ти. Навеки словото Ти, Господи, пребъдва на небето. От рода в род е Твоята истина; Ти си основал земята и тя пребъдва. Денят настава по Твоята наредба, защото всичко на Тебе служи, ако не беше Твоят закон утеха за мене, погинал бих в моето унижение. Во веки не ще забравя Твоите наредби, понеже в тях Ти ми даде живот.

Среда

Твой съм аз - спаси ме, понеже търсих Твоите наредби! Грешниците ме причакваха, та да ме погубят, но аз разбрах Твоите откровения. На всяко съвършенство аз видях предел, ала Твоята заповед е безмерно широка. Как възлюбих Твоя закон, Господи - всеки ден размислям над него. Ти си ми дал повече мъдрост от враговете ми чрез Твоята заповед, понеже тя е моя навеки. Разбирам по-добре от всички, които ме учат, понеже Твоите откровения са мое поучение. Разбирам по-добре от старците, понеже търсих Твоите заповеди. От всички пътища на злото удържах нозете си, за да опазя Твоите слова; от Твоите съдби не се отклоних, защото Ти си ги поставил закон за мене. Как сладки са за гърлото ми Твоите слова - по-сладки от мед са в устните ми. От Твоите заповеди получих разум, затова намразих всички неправедни пътища. Светилник за нозете ми е Твоят закон и светлина над пътеките ми. Клех се и твърдо реших да опазя съдбите на Твоята правда. Докрай се смирих - Господи, оживи ме по Твоето слово. Благоволи към волните приношения на устните ми, Господи, и научи ме на Твоите съдби. Душата ми е всякога в Твоите ръце и Твоя закон аз не забравих. Поставиха ми грешниците примка, ала от Твоите заповеди аз не се отклоних. Наследих Твоите откровения вовеки, понеже те са радостта на моето сърце. Склоних сърцето си да изпълнявам Твоите наредби вовеки за въздаяние. Престъпващите закона Ти намразих, а Твоя закон аз обикнах. Помощник мой и застъпник мой си Ти на Твоите слова аз се уповавах. Махнете се от мен, лукавци, и аз ще изучавам заповедите на моя Бог. Подкрепи ме по Твоето слово и ще бъда жив, и не ме оставяй посрамен в надеждата ми. Помогни ми и ще намеря спасение и ще размислям всякога над Твоите наредби. Ти си презрял всички отстъпници от Твоите наредби, понеже тяхното мислене е неправедно. За престъпници считах всички грешници на земята, затова обикнах Твоите откровения. Прикови към Твоя страх плътта ми, защото се боя от Твоите съдби. Извърших съд и правда - не ме предавай на моите гонители! Приеми Твоя раб с добро, та да не ме клеветят гордите. Чезнеха очите ми за Твоето спасение и за словото на Твоята правда - постъпи с Твоя раб по Твоята милост и на Твоите наредби ме научи. Твой раб съм аз - вразуми ме и ще узная Твоите откровения. Време е Господ да действа - Твоя закон разориха. Затова обикнах Твоите заповеди повече от злато и топаз; затова се насочвах към всички Твои заповеди, намразих всички неправедни пътища. Дивни са Твоите откровения - затова душата ми ги изучаваше. Явяването на Твоите слова просвещава и вразумява младенци. Отворих устата си и привлякох дух, защото за Твоите заповеди жадувах.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

Погледни на мене милостиво и ме помилвай според съда на любещите Твоето име. Изправи стъпките ми по Твоето слово и нека не ме обладава никакво беззаконие. Избави ме от човешката клевета и ще опазя Твоите заповеди. Озари с лицето Си Твоя раб и ме научи на Твоите наредби. От очите ми избликнаха водни извори, понеже не опазих Твоя закон. Праведен си Ти, Господи, и прави са Твоите присъди - Ти си дал като твърда заповед правдата на Твоите откровения и Твоята истина. Ревността по Тебе ме разтапя, понеже враговете Ти забравиха Твоите слова. Пречисто е Твоето слово, затова го и обикна Твоят раб. Най-малък съм аз и презрян, ала не забравих Твоите наредби. Твоята правда е правда вовеки и Твоят закон е истина. Скърби и нужди ме обзеха - с Твоите заповеди се поучавам. Правда вовеки са Твоите откровения вразуми ме и ще бъда жив. Викнах от все сърце: чуй ме, Господи, ще търся Твоите наредби. Викнах Ти: спаси ме и ще опазя Твоите откровения. Изпреварих зората и викнах, на Твоите слова се уповавах. Побързаха очите ми към утрото, за да се поучават с Твоите слова. Чуй моя глас, Господи, по Твоята милост - по Твоята съдба дай ми живот. Приближиха се ония, които беззаконно ме преследват, ала от Твоя закон те се отдалечиха. Близко си Ти, Господи, и всички Твои пътища са истина. Отначало познах от Твоите откровения, че Ти навеки си ги основал. Виж моето унижение и ме избави, защото Твоя закон аз не забравих. Съди моето дело и ме избави, заради Твоето слово дай ми живот. Далече е спасението от грешниците, понеже не потърсиха Твоите наредби. Много са Твоите щедрости, Господи, дай ми живот по Твоята съдба. Много са гонителите и притеснителите ми, но от Твоите откровения аз не се отклоних. Виждах постъпващите неразумно и се топях, понеже не пазеха Твоите слова. Виж как обикнах Твоите заповеди - Господи, по милостта Си дай ми живот. Начало на Твоите слова е истината и вечни са всички съдби на Твоята правда. Князете ме гонеха без вина, но сърцето ми се боеше от Твоите слова. Ще се радвам на Твоите слова като човек, който придобива огромна печалба. Неправдата аз намразих и с погнуса отхвърлих, а Твоя закон възлюбих. Седем пъти на ден Те хвалих за съдбите на Твоята правда. Много мир има за обичащите Твоя закон и няма за тях съблазън. Жадувах за Твоето спасение, Господи, и Твоите заповеди възлюбих. Опази душата ми Твоите откровения и дълбоко ги обикна. Опазих Твоите заповеди и Твоите откровения, понеже всички мои пътища са пред Тебе, Господи. Нека стигне пред Тебе молбата ми, Господи, по Твоята дума вразуми ме! Нека влезе при Тебе молението ми, Господи, по Твоята дума избави ме! Устата ми ще избликнат песен, когато Ти ме научиш на Твоите наредби. Езикът ми ще възвести Твоите слова, понеже всички Твои заповеди са правда. Да ми бъде Твоята ръка за спасение, защото Твоите заповеди избрах. Зажадувах за Твоето спасение, Господи, и Твоят закон е мое размишление. Жива ще бъде душата ми и ще Те възхваля и Твоите съдби ще ми помогнат. Заблудих се като погинала овца: потърси Твоя раб, защото не забравих Твоите заповеди.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Упование наше, Господи, слава Тебе.

Св. Боже... Пресвета Троице... Отче наш... Тропари, гл. 2

Съгреших Ти, Спасителю, като блудния син. Приеми ме, Отче, каещия се, и помилуй ме, Боже.

Слава: Към Тебе викам, Спасителю, с гласа на митаря; очисти ме, както си очистил него, и помилуй ме, Боже!

И сега: Богородице, не отхвърляй мене, който се нуждае от Твоето застъпничество. Защото на Тебе се уповава душата ми и ме помилуй.

Господи, помилуй. (40)

Владико Господи Вседържителю и Създателю на всичко, Отец на щедростите и Бог на милостта! Ти от земя си създал човека и си го направил по Свой образ и подобие, та и чрез това да се прослави на земята Твоето величествено име. И макар да беше изтръгнат поради престъпването на Твоите заповеди, пак си го възсъздал за нещо по-добро в лицето на Твоя Христос и си го възвел на небесата. Благодаря Ти, че си проявил към мене премного великата Си доброта и не си ме окончателно предал на моите врагове, които искат да ме хвърлят в пропастта на ада, нито пък си ме оставил да загина поради моите беззакония. И сега, многомилостиви и преблаги Господи, Който не искаш смъртта на грешника, но очакваш и приемаш обръщането му, изправяш повалените, изцеряваш съкрушените­, обърни и мене към покаяние, поваления изправи и съкрушения изцери. Спомни си за Твоите щедрости и Твоята от векове непостижима благост и забрави неизмеримите ми беззакония, които извърших с дело, слово и мисъл. Премахни заслепението на моето сърце и ми дай сълзи на умиление, за да очистят сквернотата на моята мисъл. Чуй, Господи, и ми обърни внимание, Човеколюбче, очисти, Добросърдечний, и освободи окаяната ми душа от мъчението на страстите, които са ме овладели. И нека грехът да не ме повече овладява, нито да ме победи борещият се с мене демон, нито да ме води по своя прищявка. Но с крепката Си ръка ме изтръгни от неговата власт, та Ти да царуваш в мене, добри и човеколюбиви Господи, и целият аз да бъда Твой, и благоволи занапред да живея според Твоята воля. И дари ми, по Твоята неизказана благост, сърдечна чистота, да пазя устата си, да върша онова, що е право, дай ми смиреномъдрие, спокойни мисли, тишина на моите душевни сили, духовна радост, истинска любов, дълготърпение, благост, кротост, нелицемерна вяра, пълно въздържание и ме изпълни с всички добри плодове чрез дара на Твоя Свети Дух. И не скъсявай дните на живота ми, нито пък вземай душата ми неизправена и неприготвена, но ме направи съвършен като Тебе и така ме изведи от този живот, та като премина благополучно през началниците и властниците на тъмнината, чрез Твоята благост да видя и аз неизказаната красота на Твоята непристъпна слава, заедно с Твоите светии, чрез които се освети и прослави всечестното и великолепно Твое име ­на Отца и Сина и Светия Дух сега и винаги, и во веки веков. Амин.

Няма коментари:

Публикуване на коментар