понеделник, 26 юни 2023 г.

Катизма 16.

 Псалом Давидов 109.

Рече Господ на моя Господ: седи от дясната Ми страна, докле туря враговете Ти подножие на нозете Ти. Жезъл на сила ще ти изпрати Господ от Сион; господствувай посред враговете си. С Тебе е господството в деня на Твоето могъщество, в блясъка на Твоите светии: от утробата преди зорницата Аз Те родих. Закле се Господ и не ще се разкае: Ти си йерей навеки по чина Мелхиседеков. Господ отдясно на Тебе съкруши царе в деня на Своя гняв. Той ще съди сред народите, ще се изпълни земята с паднали, ще съкруши Той главите на мнозина на земята. По пътя Той ще пие от потока, затова ще вдигне високо глава.

Алилуя, 110.

Ще Ти възнасям благодарност, Господи, от всичкото си сърце в събранието на праведните и всред множеството. Велики са делата Господни, съвършени във всички Негови повели. Възхвала и великолепие е Неговото дело и правдата Му пребъдва от века и довека. Паметни е сторил чудесата Си; милостив и щедър е Господ. Той даде храна на боящите Му се, Той вечно ще помни Своя завет. Силата на делата Си възвести на Своя народ, за да му даде наследието на народите. Делата на ръцете Му са истина и правосъдие, верни са всичките Му заповеди, утвърдени за вечни векове, сътворени в истина и в правота. Той прати избавление на Своя народ, заповяда навеки Своя завет - свято и страшно е Неговото име. Начало на мъдростта е страхът Господен, всички постъпващи според него се сдобиват с добър разум. Неговата възхвала пребъдва във вечни векове.

Алилуя, Агеева и Захариева, псалом 111.

Блажен е човекът, който се бои от Господа - той крепко ще възлюби Неговите заповеди. Силно на земята ще бъде потомството му, родът на праведните ще бъде благословен. Слава и богатство ще изпълват дома му, а правдата му пребъдва от века и довека. Възсия в мрака светлина за праведните; милостив е той и състрадателен, и праведен. Добър е човекът, който състрадава и раздава - такъв отмерва думите си с разсъдливост, понеже не ще се поклати во веки. Вечен ще бъде споменът за праведника; от зла мълва не ще се уплаши, готово е сърцето му да се уповава на Господа - утвърди се сърцето му, не ще се уплаши, докле погледне върху враговете си. Той щедро раздаде, на сиромаси даде - правдата му пребъдва от века довека, рогът му ще се възнесе в слава. Грешникът ще види и ще се прогневи, ще поскърца със зъби и ще се стопи - желанието на грешника ще погине.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

Алилуя, 112.

Хвалете, служители Господни, хвалете името Господне. Нека бъде благословено името Господне от сега и довека. От изток даже до запад името Господне е възхвалявано. Висок над всички народи е Господ, над небесата пребъдва славата Му. Кой е като Господ нашия Бог? Той живее във висините и милостно гледа на смирените на небето и на земята - Той вдига от земята нищия и от сметище издига бедния, та да го постави заедно с князете - с князете на Своя народ, Той заселва в дом неплодната като майка, която се радва за чедата си.

Алилуя, 113.

При излизането на Израил от Египет - на дома Иаковов отсред народа варварски, бе Иудея Негово светилище и Израил - Негово владение. Морето ги видя и побягна, Иордан назад се върна, планините заскачаха като овни и хълмовете - като агнета. Какво ти е, море, та побягна? И на теб, Иордане, че се върна назад? И на вас, планини, че заскачахте като овни и вие, хълмове, като агнета? От лицето на Господа потрепери земята, от лицето на Бога Иаковов, Който превърна скалата във водни езера и канарата - в извори водни. Не на нас, Господи, не на нас, а на Твоето име отдай слава за Твоята милост и Твоята истина, за да не рекат езичниците „где е техният Бог?” Ето, нашият Бог е на небето и на земята, всичко, що пожела, Той извърши. А идолите на езичниците са сребро и злато, дело на ръце човешки - уста имат, но не говорят; очи имат, но не виждат; уши имат, но не чуват, носове имат, но не обоняват; ръце имат, но не докосват, нозе имат, но не ходят и глас от гърлото си не издават. Нека бъдат подобни на тях ония, които ги правят и всички, които на тях се надяват. А домът Израилев се уповаваше на Господа, Той им е помощник и закрилник. Господ, като си спомни за нас, ни благослови - Той благослови дома Израилев, благослови дома Ааронов, благослови всички, които се боят от Господа - малки и големи. Да даде още Господ на вас - на вас и вашите синове, благословени сте вие от Господа, Който е създал небето и земята. Небето на небесата е за Господа, земята пък Той даде на синовете човешки. Мъртвите не ще Те възхвалят, Господи, нито някой от ония, що се спускат в ада, но ние, живите, ще благославяме Господа от сега и довека.

Алилуя, 114.

С любов се изпълних, понеже Господ ще чуе гласа на моето моление, понеже Той наклони ухото Си към мен и във всички мои дни Него аз ще призовавам, обзеха ме смъртни болки, адски бедствия ме налетяха, скръб и страдание намерих и името на Господа призовах: О, Господи, избави душата ми! Милостив е Господ и праведен и милост излива нашият Бог, Господ пази младенците - аз се смирих и Той ме спаси. Възвърни се, душо моя, в своя покой, понеже Господ те обсипа с блага; защото Той изтръгна душата ми от смъртта, очите ми - от сълзи и нозете ми - от препъване. Ще постъпвам угодно на Бога в страната на живите.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

Алилуя, 115.

Повярвах и затова говорих; аз бях дълбоко смирен. В моето изстъпление аз рекох: всеки човек е лъжа. Какво да въздам на Господа за всичко, което Той ми даде? Чашата на спасението ще приема и името Господне ще призова. Обещанията си към Господа аз ще изпълня пред всички Негови люде. Скъпа е в очите на Господа смъртта на Неговите светии. О, Господи, Твой раб съм аз - Твой раб и син на Твоята рабиня, - Ти разкъса моите окови. На Тебе аз ще принеса хвалебна жертва и името на Господа ще призовавам. Обещанията си към Господа аз ще изпълня пред всички Негови люде, в дворите на дома Господен, посред теб, Иерусалиме!

Алилуя, 116.

Хвалете Господа, всички народи, хвалете Го, всички племена, понеже милостта Му към нас е непоклатима и истината Господня пребъдва навеки.

Алилуя, 117.

Благодарете на Господа, защото е благ, защото е вечна милостта Му! Нека рече сега домът Израилев, че Той е благ и че е вечна милостта Му. Нека рече сега домът Ааронов, че Той е благ и че е вечна милостта Му. Нека рекат сега всички, които се боят от Господа, че Той е благ и че е вечна милостта Му. От скръбта си призовах Господа и Той ме чу и ме изведе на простор. Господ е мой помощник и не ще се уплаша - какво ще ми стори човек? Господ е мой помощник и аз ще гледам враговете си. По-добре е да се надяваш на Господа, нежели да се осланяш на човек; по-добре е да се уповаваш на Господа, нежели да се облягаш на князе. Всички народи ме наобиколиха, но с името Господне аз се бранех срещу тях. От всички страни ме притиснаха те, но с името Господне аз се бранех срещу тях. Както пчели обкръжават медна пита, тъй ме и те обкръжиха и се разпалиха като огън в сухи тръни, ала с името Господне аз се бранех срещу тях. Отритнат, аз политнах да падна, но Господ ме взе на ръце. Моя крепкост и мое песен е Господ - Той ми стана спасение. Глас на радост и на спасение изпълва селенията на праведните: десницата Господня прояви сила; десницата Господня ме въздигна, десницата Господня прояви сила. Не ще умра, но жив ще бъда и ще разказвам за делата Господни: строго ме Господ наказа, но на смърт не ме предаде! Отворете ми вратата на правдата - като вляза в нея, ще възнасям благодарност на Господа. Тази е вратата Господня, праведните ще влязат в нея. Ще Те хваля, понеже Ти ме чу и стана мое спасение. Камъкът, който отхвърлиха зидарите, той стана глава на ъгъла - от Господа бе това и е дивно в очите ни. Това е денят, който Господ сътвори, да се зарадваме и развеселим в него! О, Господи, спаси ни! О, Господи, помогни ни! Благословен е идещият в името Господне - благословихме ви от дома Господен. Бог е Господ и ни се яви на нас - направете празник с гъсти клонки, дори до роговете на олтаря. Бог мой си Ти и ще Те славя, Бог мой си Ти и ще Те превъзнасям; ще Ти въздавам благодарност, понеже Ти ме чу и бе за мен спасение. Благодарете на Господа, защото е благ, защото е вечна милостта Му!

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Упование наше, Господи, слава Тебе.

Св. Боже... Пресвета Троице... Отче наш... Тропари, гл. 1

Друг свят те чака, о, душо! Там Съдията ще изобличи твоите тайни и грозни дела. Не се привързвай, прочее, към тукашните неща, но побързай и викни към Съдията: Боже, очисти ме и ме спаси!

Слава... Спасителю, тъй като съм налегнат от много прегрешения и тежки рани, аз, грешният, измолвам Твоето добросърдечие, Христе, и викам: Лекарю на боледуващите, посети, изцери ме и ме спаси!

И сега... Душо моя, защо живееш безгрижно и се предаваш на леност? Защо не обръщаш внимание на лошите дела, които си сторила през време на живота си? Побързай да се изправиш преди Господ да ти е затворил вратите. Затичай се и падни пред Богородица и извикай: Пречиста Владичице, надеждо на безнадеждните, спаси ме, мене, който много съм Ти съгрешил! 

Господи, помилуй (40).

Господи, свети! Ти живееш във висините и с всевиждащото Си око наглеждаш всяка твар. Пред Тебе навеждаме душа и тяло и на Тебе се молим, Всесветий: простри невидимата Си ръка от Твоето свето жилище и благослови всички нас и прости ни всяко волно и неволно съгрешение, които сме извършили със слово или дело. Дарувай ни, Господи, сърдечно умиление и духовни сълзи, пролени от душа, за да очистят множеството наши грехове. Дарувай на Твоя свят и на нас­ недостойните Твои раби­ великата Си милост. Защото е благословено и препрославено Твоето име на Отца и Сина и Светия Дух­ сега и винаги, и во веки веков. Амин.

Няма коментари:

Публикуване на коментар