понеделник, 26 юни 2023 г.

Катизма 7.

 В края, за синовете Кореови, псалом 46.

Всички народи, пляскайте с ръце, възкликнете към Бога с ликуващи гласове, понеже всевишният Господ е страшен, Цар велик е над цяла земя. Той ни покори народите и племената тури под нозете ни, избра за нас Своето наследие, хубостта на Иакова, която възлюби. Възнесе се Господ посред възклицания, възнесе се Господ сред тръбни звуци. Пейте на нашия Бог, пейте на нашия Цар, пейте! Защото Бог е цар над цяла земя, пейте разумно! Възцари се Бог над народите, Бог седи на Своя свят престол. Князете людски се събраха при Бога Авраамов, защото могъщите на земята Божии люде твърде се превъзнесоха.

Псалом песенен на синовете Кореови, за втория седмичен ден, 47.

Велик е Господ и възхваляван величествено в града на нашия Бог, на Неговата свята планина, добър корен на радост за цяла земя са планините сионски - на северните им склонове е градът на великия Цар. Бог е познат в неговите храмове, когато е негов закрилник, защото ето, събраха се царете земни, вкупом се стекоха. Тия, като видяха това, удивиха се, смутиха се и се поколебаха, трепет обзе ги - там бяха болки огромни като на родилка. С буреносен вятър Ти ще съкрушиш тарсиските кораби. Както слушахме, тъй и видяхме в града на Господа на силите, в града на нашия Бог - Бог основа го за вечни времена. Получихме, Боже, Твоята милост посред Твоя народ. Според Твоето име, Боже, е и възхвалата Твоя до край-земя; с правда е изпълнена Твоята десница. Да се развесели планина Сион и да се зарадват дъщерите иудейски, заради Твоите съдби, Господи. Окръжете Сион и го прегърнете, разказвайте от неговите кули. Положете сърцата си в неговата сила и разгледайте сградите му, та да разкажете на идните родове; защото Той е наш Бог навеки и за вечни векове, Той ще ни пасе во веки.

В края, на синовете Кореови, псалом 48.

Чуйте това, всички народи, отворете слух всички, които живеете по вселената: всички земнородни и синове човешки, както богати, тъй и бедни. Устата ми ще заговорят премъдрост и размислите на сърцето ми - разумност. Ще наклоня към притча ухото си, с псалтир ще разкрия аз моите загадъчни мисли. Защо се боя в ден злочест? Беззаконието следва петите ми - то ще ме притисне отвсякъде. Вие, които на своята сила се надявате и с богатства несметни се хвалите: брат брата не ще може избави. Как тогава човек ще го избави? Не ще даде Богу откуп за себе си и цена за изкупление на душата си, макар и да се мъчи вечно, и ще живее до века, и не ще види погибел, когато види как умират премъдрите. Заедно безумецът и тъпоглавият ще погинат и на непознати ще оставят богатствата си. И техният гроб ще им бъде жилище вечно, тяхно селение от рода в род, макар да нарекоха земите си със своите имена. Ала човекът, кога беше в чест, не разбра, причисли себе си към животните без разум и на тях се уподоби. Този техен път е за тях съблазън, а подир това те ще одобряват думите на устата си. Като овце те са поставени в ада, смъртта ще ги пасе, и ще владеят над тях праведните още утре, а помощта им в ада ще остарее, от своята слава те бяха изхвърлени. Обаче Бог ще избави душата ми из адските лапи, когато ще ме приема. Не се бой, кога се разбогатее човек или кога се умножи славата на дома му, защото когато умре, не ще вземе нищо със себе си, нито ще слезе с него славата му, защото душата му в живота му ще бъде благословена и той ще Те прославя, когато с блага го обсипваш. Но той ще влезе при рода на бащите си, дори довека не ще зърне светлина. Ала човекът, бидейки в чест, не разбра, причисли себе си към животните без разум и на тях се уподоби.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

Псалом на Асаф, 49.

Бог на боговете Господ проговори и призова земята от изток-слънце до запад. От Сион сияе благолепието на красотата Му. Бог явно ще дойде, нашият Бог, и не ще премълчи; огън пред Него ще се разгори и около Него - страшна буря. Ще призове той свише небето и земята, за да съди Своя народ. Съберете Му Неговите светии, които са скрепили завета Му за жертвите. И ще възвестят небесата Неговата правда, понеже Бог е съдия. Слушай, народе Мой, ще Ви говоря; слушай Израилю, и ще свидетелствувам пред Тебе: Бог, Бог твой съм Аз. Не за твоите жертви ще те изоблича - та твоите всесъжения са пред Мене всякога. Не ще приема от твоя дом телци, нито от стадата ти козли, защото Мои са всички горски зверове, планинските животни и воловете, Аз познавам всяка птица небесна и полските хубости всички са Мои. Дори да огладнеех, не щях на тебе да река, защото Моя е вселената и всичко, що е в нея. Мигар ям месо от юница? Или пък пия кръв от козли? Принеси на Бога жертва от възхвала и въздай на Всевишния молитвите си, тогава призови Ме в скръбно време и ще те избавя и ти ще Ме прославиш. А на грешника Бог рече: „Защо разгласяш Моите закони за оправдание и завета Ми тачиш с устата си? А сам ти си намразил поуката и си захвърлил зад себе си Мойте слова? Колчем видеше крадец, ти поемаше с него, и с прелюбодеец участие имаше. Устата ти зло намножаваха и езикът ти лъжи плетеше; ти седеше и брата си клеветеше, и сина на твоята майка в съблазън завличаше. Всичко туй вършеше, а Аз мълчах; ти замисляше беззаконие, мислеше, че на Тебе ще бъда подобен. Но Аз ще те изоблича и ще туря пред лицето ти твоите грехове. Разберете, прочее, всичко това вие, които забравяте Бога, та да не би някой ден да ви грабне и не ще има кой да ви избави. Жертва на възхвала ще Ме прослави и там е пътят, на който ще му явя Моето спасение.

В края, псалом Давидов, когато влезе при него пророк Натан, след като бе влязъл при Уриевата жена Вирсавия, 50.

Помилуй ме, Боже, по великата Си милост и по многото си щедрости очисти моето беззаконие. Изцяло ме умий от беззаконието ми и от моя грях очисти ме, защото беззаконието си аз зная и грехът ми е винаги пред мене. Пред Тебе едничкия съгреших и зло пред Тебе сторих: за да бъдеш праведен Ти в словата Си и да победиш, кога съд отсъждаш. Но ето, в беззакония съм заченат и в грехове ме е родила майка ми, и ето, Ти обикна истината и ми разкри незнайни тайни на Твоята премъдрост. Ще ме поръсиш с исоп и ще се очистя, ще ме умиеш и ще бъда по-бял от сняг. Ще ми даруваш да чуя с ушите си радост и веселие и ще се зарадват смирените кости. Отвърни лицето Си от греховете ми и всички мои беззакония очисти! Сърце чисто създай в мене, Боже, и дух прав обнови вътре в мен. Не ме отхвърляй от лицето Си и Светия Твой Дух не отнемай от мене! Възвърни ми радостта за Твоето спасение и ме утвърди с Твоя царствен Дух. Ще науча беззаконните на Твоите пътища и нечестивите ще се обърнат към Тебе. Избави ме от вина за пролятата кръв, Боже, Боже на моето спасение - тогава ще се зарадва езикът ми на Твоята правда. Господи, отвори устните ми и устата ми ще възвестят Твоята хвала. Защото, ако да би поискал жертва, дал бих; но към всесъжения не благоволиш, жертва Богу е дух съкрушен - сърце съкрушено и смирено Бог не ще презре. Стори добро, Господи, на Сион по Твоето благоволение, и да се съзидат стените на Йерусалим. Тогава ще благоволиш към праведна жертва, възношение и всесъжение; тогава на Твоя олтар ще възложат телци.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

В края, на Давида, за наставление, кога дойде Доик идумеец и възвести на Саула и му рече: „Дойде Давид в дома Авимелехов”, 51.

Какво се хвалиш със зло, силний? По цял ден беззаконие и неправда езикът ти крои; като наточен бръснач си изострил коварството си, обикнал си злото повече от доброто, лъжата повече от говоренето на истината. Обикнал си всякакви пагубни речи, език лъжовен; затуй и тебе Бог докрай ще погуби, ще те изкорени и ще те прокуди от твоето селище и корена ти ще изсуши отсред живите. Ще видят праведните и ще се уплашат, и ще се надсмеят над него и ще рекат: „Ето човек, който не постави Бога за свой помощник, но се надяваше на многото си богатства и се крепеше на суетата си.“ Аз пък бях като плодовита маслина в дома на Бога, уповавах навеки и во веки на Божията милост. Ще Те възхвалявам во веки, понеже Ти стори това, и търпеливо ще се уповавам на Твоето име, понеже е благо пред Твоите светии.

В края, радостна песен за хор, от Давида за наставление, 52.

Рече безумец в сърцето си: „Няма Бог”, развратиха се, гнусни станаха в беззаконията си, никой не върши добро; Бог наклони взор от небето върху синовете човешки, да види има ли кой да разбира или да търси Бога. Всички се отклониха, всички станаха непотребни - няма кой да върши добро, няма нито един. Няма ли да се вразумят всички, които вършат беззаконие, които пояждат народа ми като хляб? Не призоваха Господа, там се уплашиха със страх, гдето нямаше място за страх; понеже Бог разсипа костите на човекоугодниците, те се посрамиха, понеже Бог ги презря. Кой ще даде от Сион спасение на Израиля? Когато Бог възвърне от плен Своя народ, тогава Иаков ще се зарадва и ще се развесели Израил.

В края, песен Давидова за наставление. Когато дойдоха зифейци и рекоха на Саула: „Дали не у нас се крие Давид?“, 53.

Боже, спаси ме с Твоето име и с Твоята сила съдник бъди ми. Боже, чуй молитвата ми, вслушай се в думите на устата ми, понеже чужди люде се разбунтуваха против мене и силните поискаха да вземат душата ми, и не туриха Бога пред себе си. Ала ето, Бог ми помага и Господ е застъпникът на душата ми, Той ще обърне злото против враговете ми; чрез Твоята истина унищожи ги Ти! Драговолно жертва ще Ти принеса, Твоето име ще възпея, Господи, понеже то е благо! Затуй че ме избави от всяка печал и очите ми съзряха гибелта на враговете ми.

В края, от песните за наставление, на Асафа псалом 54.

Чуй, Боже, молитвата ми, и не пренебрегвай моето моление! Склони ухо към мен и чуй ме, прискърбен съм в моята тъга и съм смутен от глас вражий и от притеснения от грешници, понеже те ми докараха беззаконие и с гняв враждуваха против мене. Смутено е в мене сърцето ми и страх смъртен ме нападна; страх и трепет ме обзеха и тъмнина ме покри. И рекох: „Кой ли ще ми даде криле като на гълъб, та да литна и да си почина?“ Ето, в бяг се отдалечих и в пустинни места се вселих. Чаках с надежда Бога, Който ме спасява от малодушие и от буря. Потопи, Господи, и раздели езиците им, понеже видях в града им беззаконие и разпра. Денем и нощем го обхождат по стените му; посред него е пълно с беззаконие, грижи и неправда, и из улиците му никога не намаляват лихварството и измамата. Защото ако да ме хулеше враг, понесъл го бих, и да се големееше против мене тоя, който ме мрази, от него бих се скрил. Ала ти, единодушни човече, господарю мой и близки мой, който заедно с мене с наслада вкусваше храна, с когото в Божия дом ходихме с еднакви мисли! Смърт да ги застигне, живи в ада да слязат; защото лукавство обладава жилищата им и владее сред тях. Аз пък към Бога викнах и Господ ме чу. Вечер, предутрин и по пладне ще разказвам и възвестявам и ще чуе гласа ми, ще избави с мир душата ми от ония, що ме приближават, понеже мнозина са срещу мене. Ще чуе Бог и ще ги смири Живият преди вековете; прочее няма за тях изменение, понеже от Бога се не побояха. Простря ръката Си за въздаяние, понеже те оскверниха завета Му. Разделиха се от гнева на лицето Му и сърцата им се сближиха; омекнаха думите им повече от елей, ала пак са стрели. Възложи на Господа своята грижа и Той ще те прехрани; довека не ще допусне праведник да падне в смут. Тях пък, Боже, Ти ще ги сринеш в кладенеца на тлението - мъже на кръв и лъст не ще преполовят дните си. А аз, Господи, се уповавам на Тебе.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Упование наше, Господи, слава Тебе.

Св. Боже... Пресвета Троице... Отче наш... Тропари, гл. 3

Когато Съдията седне и ангелите застанат, когато тръбата прозвучи и огънят пламне и ти бъдеш поведена на съд, що ще сториш, душо моя? Тогава твоите зли дела ще застанат пред тебе и твоите тайни съгрешения ще се открият. Затова преди да е дошъл краят, викни към Съдията: “Боже, очисти ме и ме спаси!”

Слава: Нека всички бдим и да срещнем Христа с много елей и запалени светилници, та да се удостоим и влезем вътре в чертога. Защото, който бъде заварен вън от портите, напразно ще вика към Бога: “Помилуй ме!”.

И сега... Лежа на одър върху много грехове, лишен от надежда за спасение, защото сънят на моята леност ми докара мъка. Но Ти, Боже, Който се роди от Девата, издигни ме, за да Те възпявам и така да Те славя.

Господи, помилуй. (40)

Господи, Боже мой, като благ и човеколюбив Ти си ми сторил много милости, които не съм очаквал да видя. И що да Ти въздам за Твоята благост, Господи мой, Господи? Благодаря на многовъзпяваното Твое Име; благодаря на Твоето неизказано към мене добросърдечие; благодаря за Твоето драговолно търпение. И сега застъпи се за мене и ми помогни и ме закриляй, Владико, от всяко зло, та да не греша вече пред Тебе. Защото Ти знаеш колко податлива е моята природа към грехопадение; знаеш моята безразсъдност; знаеш всичко, що съм сторил, съзнателно или несъзнателно, волно или неволно, нощем или денем, с ум и мисъл. Като благ и човеколюбив Бог, очисти, прочее, тия мои грехове с росата на Твоята милост, Преблаги Господи, и ни спаси заради Твоето свето име по начин, какъвто Ти знаеш. Защото Ти си светлина и истина, и живот, и на Тебе въздаваме слава на Отца и Сина и Светия Дух, сега и винаги, и во веки веков. Амин.

Няма коментари:

Публикуване на коментар