понеделник, 26 юни 2023 г.

Катизма 18.

 Песен на възлизане, 119.

Кога скърбях, към Господа викнах и Той ме чу. Господи, избави душата ми от неправедна уста и от лукав език. Какво ще ти бъде дадено или какво ще придобиеш от лукав език? Изострени стрели от Силния – с въглени пустинни. Горко ми, че животът ми на пришълец продължава, живеех в кидарските шатри. Много дълго живя душата ми като пришълец, бях мирен с мразещите мира. Когато им говорех, те без причина воюваха против мен.

Песен на възлизане, 120.

Вдигнах очи към планините, отдето за мен помощ ще дойде. Моята помощ е от Господа, създал небето и земята. Не оставяй ногата ти да се поколебае - и не ще задреме твоят Пазител. Ето, няма да задреме, нито ще заспи Пазителят на Израиля. Господ ще те запази, Господ е Твоя закрила над дясната ти ръка. Денем слънце не ще те опари, нито нощем месечина. Господ ще те запази от всяко зло, ще опази душата ти Господ, Господ ще опази твоето влизане и твоето излизане, отсега и довека.

Песен на възлизане, 121.

Зарадвах се кога ми рекоха: да идем в дома Господен. Нозете ни стояха в твоите двори, Иерусалиме. Иерусалим, който се съзижда, е град, чиито здания са събрани ведно. Понеже там се възкачиха колената, колената Господни, по откровението за Израиля, да прославят името Господне. Понеже там поставиха престоли за съд, престоли в дома Давидов. Ала молете за онова, що носи мир на Иерусалим и за изобилие на ония, които те любят. И да пребъде мир в твоята сила и изобилие всред крепостните ти стени. Заради моите братя и моите ближни ти рекох, прочее: мир на тебе. Заради дома на Господа нашия Бог желая ти добро.

Песен на възлизане, 122.

Към Тебе, Живеещия на небесата, вдигнах очите си. Ето, както очите на раб са в ръцете на неговите господари, както очите на рабиня са в ръцете на нейната господарка, тъй и нашите очи са устремени към Господа нашия Бог, докато излее щедростта си върху нас. Помилуй нас, Господи, помилуй нас, понеже се изпълнихме с премного унижение - душата ни се преизпълни. Нека укорът да падне върху живеещите в изобилие и унижението - върху гордите!

Песен на възлизане, 123.

Ако не беше Господ с нас - нека каже Израил, - ако не беше Господ с нас, когато човеците се надигнаха против нас, то живи щяха да ни погълнат, кога се разпалваше срещу нас яростта им, водите щяха да ни удавят. Премина душата ни през поройните води, наистина премина душата ни бурните води. Благословен е Господ, Който не ни предаде за плячка на зъбите им. Душата ни като птица се избави от мрежите на ловците - примката се скъса и ние бяхме спасени. Нашата помощ е в името на Господа, Който сътвори небето и земята.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

Песен на възлизане, 124.

Които се на Господа надяват са като планина Сион - който живее в Иерусалим, навеки не ще се помръдне. Около него са планините, а около Своите люде е Господ от сега и довека. Защото няма да остави Господ жезъла на грешниците върху жребия на праведните, за да не протегнат праведниците ръце към беззаконието. Стори добро, Господи, на добрите и правите по сърце, а ония, които се отклоняват в криви пътища Господ ще отведе заедно с вършещите беззаконие; мир на Израил.

Песен на възлизане, 125.

Когато Господ възвръщаше Сионовите пленници, как бяхме утешени! Тогава устата ни се изпълниха с радост и езикът ни с веселие, тогава ще рекат сред народите: велики дела стори Господ за тях! Да, велики дела стори Господ за нас и ние се радвахме. Възвърни ни, Господи, от нашия плен, както влачиш реките на юг. Които сеят със сълзи, с радост ще жънат. Отвеждани, отиваха и плачеха, хвърляйки семената си, ала ще се завърнат пълни с радост, носейки своите снопи.

Песен на възлизане, 126.

Ако ли Господ не съзида дома, напразно са се трудили строителите; ако ли Господ не запази града, напразно бди стражата. Напразно е за вас да ставате в тъмни зори, да се вдигате след отдих вие, които ядете хляба на скръбта, докато Той дава сън на Своите възлюбени. Ето, синовете са наследство от Господа, награда от плода на утробата. Като стрели в ръцете на силния - такива са синовете на отхвърлените. Блажен е, който изпълни желанието си чрез тях - не ще се посрамят, когато говорят на враговете си при портите.

Песен на възлизане, 127.

Блажени са всички, които се боят от Господа, които ходят в Неговите пътища. Ти ще ядеш от плодовете на трудовете си, блажен си ти и добре ще ти бъде. Жена ти ще е като плодовита лоза край дома ти, синовете ти - като новонасадени маслини около трапезата ти. Ето тъй ще бъде благословен човекът, който се бои от Господа. Да те благослови Господ от Сион и да гледаш добруването на Иерусалим през всички дни на своя живот, да видиш и децата на децата ти. Мир на Израил.

Песен на възлизане, 128.

Много пъти се бориха против мен от младостта ми - да рече Израил: много пъти се бориха против мен от младостта ми, ала не можаха да ме надвият. На гърба ми работиха грешниците, увеличаваха беззаконието си. Господ е праведен, съсече вратовете на грешниците. Да се посрамят и върнат назад всички, които мразят Сион - да бъдат като трева на покрив, която е изсъхнала преди да я изтръгнат, която не е напълнила ръката на жътваря или пазвата на сбиращия снопи, нито минаващите пътьом им рекоха: благословението Господне да бъде върху вас, благословихме ви в името Господне.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

Песен на възлизане, 129.

От дълбините викнах към Тебе, Господи: Господи, чуй моя глас. Да бъдат ушите Ти внимателни към гласа на молбата ми. Ако Ти обърнеш внимание на беззаконията, Господи, Господи, то кой би устоял? Понеже само у Тебе има очищение. Заради Твоето име твърдо се надявах на Тебе, Господи, надяваше се душата ми на словото Ти - уповаваше душата ми на Господа. От ранна утрин до среднощ, от ранна утрин нека Израил се уповава на Господа, понеже у Господа има милост и много начини за спасение и Той ще спаси Израил от всичките му беззакония.

Песен на възлизане, 130.

Господи, сърцето ми не се превъзнесе, нито очите ми високо се издигнаха, нито се занимавах с велики и непостижими за мен неща. Ако не мислех смирено, но превъзнасях душата си като дете отбито от майчини гърди, тъй да въздадеш на душата ми. Нека Израил се уповава на Господа отсега и довека.

Песен на възлизане, 131.

Спомни си, Господи, Давида и всичката му кротост - как се кле той на Господа и даде обещание пред Бога Иаковов: „Няма да вляза под покрива на дома си и не ще легна в постелята си, няма да дам сън на очите си и дрямка на веждите си и покой на клепките си, докле не намеря място за Господа, жилище за Бога Иаковов. Ето, слушахме за това в Ефрат, намерихме го всред горските поля. Нека влезем в Неговите жилища, да се поклоним на мястото, гдето стояха нозете Му: стани, Господи, в Твоя покой - Ти и ковчегът на Твоята светиня. Твоите свещеници ще се облекат в правда и Твоите светии ще се възрадват. Заради Давида Твоя раб не отвръщай лице от Твоя помазаник. Кле се Господ пред Давида в истината и няма да се отрече от нея: от плода на утробата Ти ще поставя потомък върху твоя престол, ако синовете ти опазят Моя закон и тези мои откровения, на които ще ги науча, то и синовете им навеки ще седят на твоя престол, понеже Господ избра Сион, благоволи да го направи Свое жилище. Този е моят покой за вечни векове, тук ще се заселя, понеже го избрах. Ще благословя и преблагословя храната му, сиромасите му с хляб ще наситя, свещениците му ще облека в спасение и светиите му с радост ще се зарадват. Там ще въздигна рог за Давид, приготвих светилник за Моя помазаник. Враговете му ще облека в срам, а върху него ще разцъфне Моята светиня.

Песен на възлизане, 132.

Има ли нещо по-хубаво или по-красиво от това братя да живеят заедно? То е като миро върху главата, което тече по брадата, по брадата на Аарон, стичащо се по полите на одеждата му, като роса Ермонска, падаща върху планина Сион, понеже там Господ заповяда благословение и живот навеки.

Песен на възлизане, 133.

Благославяйте сега Господа всички Господни раби, стоящи в храма Господен, в дворите на дома на нашия Бог. Нощем издигайте ръцете си към светилището и благославяйте Господа. Да те благослови от Сион Господ, Който сътвори небето и земята.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Упование наше, Господи, слава Тебе.

Св. Боже... Пресвета Троице... Отче наш... Тропари, гл. 2

Господи мой, Господи, преди да си ме осъдил, дай ми възможност да се обърна и да се поправя от многото ми грехове. Дай ми духовно умиление, за да Ти викам: Добросърдечни и Човеколюбиви Боже мой, спаси ме!

Слава: Аз, блудният, станах като неразумните животни и ги надминах. Дай ми, Христе, възможност да се обърна, за да получа от Тебе велика милост.

И сега... Не отвръщай, Владичице, лицето Си от мене, който Ти се моля. Но като добросърдечна Майка на преблагия Бог, побързай, преди още да съм загинал, да ми дадеш възможност да се обърна, та да се спася чрез Тебе, моя Владичице, и да Те възпявам, като мое спасение и непосрамна надежда. 

Господи, помилуй. (40)

Господи, в яростта Си не ме изобличавай и в гнева Си не ме наказвай! Владико, Господи Иисусе Христе, Сине на живия Бог, помилуй ме грешния и бедния, голия и ленивия, нерадивия, възразяващия, окаяния, неблагодарния, немилостивия, жестокия, пияницата, мене, който имам изгорена съвест, мен изобличения, нерешителния, виновния, недостойния за Твоето човеколюбие, а достоен за всяко мъчение, за геена и мъка. И да не би, поради големия брой мои съгрешения, да ме подложиш, Избавителю, на множество мъки, но ме помилуй, понеже съм немощен по душа и плът, по разум и мисъл. И по начин, който Ти знаеш, спаси ме, недостойния Твой раб, по молитвите на Пречистата Владичица наша Богородица и на всички светии, които от векове са Ти благоугодили, защото си благословен во веки веков. Амин.

Няма коментари:

Публикуване на коментар