понеделник, 26 юни 2023 г.

Катизма 6.

 Псалом Давидов, за възпоменаване на съботата, 37.

Господи, в яростта Си не ме изобличавай и с гнева Си недей ме наказва, защото стрелите Ти се забиха в мене и ръката Ти твърде натежа върху ми. Няма здраво място в плътта ми поради Твоя гняв, няма и мир в костите ми поради моите грехове, защото беззаконията ми превишиха главата ми и като тежко бреме ме притиснаха. Разсмърдяха се и загниха моите рани поради безумието ми, пострадах и се превих доземи, цял ден ходех съсипан от скръб; понеже вътрешностите ми се преситиха на издевателства и плътта ми не знае изцеление. Бях подложен на страдание и докрай се смирих, виках от въздишките на сърцето си. Господи, пред Теб е всичкото мое желание и от Тебе не са скрити въздишките ми! Сърцето ми се разстрои, силата ми ме напусна и светлината на очите ми - и нея я няма у мене. Другарите и близките ми се приближиха и насрещу ми се спряха; и ближните ми надалеч от мене застанаха и насилие употребиха ония, които искаха душата ми и ония, които зло ми желаеха, празни думи редяха и измамни кроежи по цял ден крояха. Пък аз като глух не ги чувах и като ням уста не отварях; и бях като човек, който не слуша и който не намира в устата си изобличение. Защото на Тебе, Господи, се уповавах, Ти ще ме чуеш, Господи Боже мой. Защото рекох: „Да се не зарадват за мен враговете ми!” и когато нозете ми се колебаеха, те говореха против мене надуто; но аз за рани съм готов и моята болка е неизменно пред мене; защото беззаконието си аз ще призная и за греха си ще се погрижа. Ала враговете ми още са живи и се възмогнаха над мене и мразещите ме без вина се намножиха; ония, които за добро ми отплащат със зло, ме клеветиха, понеже към добрини се стремях. Не ме изоставяй, Господи Боже мой, не отстъпвай от мене; побързай ми на помощ, Господи на моето спасение! Не ме изоставяй, Господи Боже мой, не отстъпвай от мене; побързай ми на помощ, Господи на моето спасение!

В края, на Идитум. Песен Давидова, 38.

Казах: „Ще пазя пътищата си, та да не съгрешавам с езика си“; турих на устата си преграда, кога пред мене се изправяше грешник. Онемях и се смирих и замълчах дори за доброто, и страданието ми пламна отново. Загоря в мен сърцето ми и в моите размисли огън запламтя, тогава с езика си заговорих: „Кажи ми, Господи, кога ми е краят, и колко дни наброява животът ми, та да узная, от какво се лишавам. Ето, отредил си ми дни колкото няколко педи и съставът ми е като нищо пред Тебе; обаче всичко е суета, всеки човек, който живее, защото като привидение ходи човек и напразно се мята; трупа богатства и не знае за кого ги събира. Но сега кой е моя надежда? Не Господ ли? Та нали съм от Тебе създаден! Избави ме от всичките ми беззакония - Ти на безумец си ме предал за подигравки. Занемях и устата си не отворих, понеже Ти стори това. Освободи ме от раните, които Ти ми нанесе; от могъществото на ръката Ти аз се стопих. С изобличения за беззаконие Ти наказа човека и като паяжина ослаби живота му; обаче на-празно се мята всеки човек. Чуй молитвата ми, Господи, приеми молението ми и не отминавай в мълчание моите сълзи: защото преселник съм аз при Тебе и пришълец, както и всички мои предци. Облекчи ми скръбта, та да отдъхна, преди да си тръгна оттука и никога пак да не бъда.

В края, псалом Давидов, 39.

Търпеливо се надявах на Господа и Той обърна ухо към мен и чу молитвата ми, и ме изведе от ямата на страстите и от тлението на тинята и тури върху камък нозете ми и изправи стъпките ми, и вложи в устата ми нова песен - песнопение за нашия Бог. Мнозина ще видят и ще се уплашат и ще се уповават на Господа. Блажен е оня, чието упование е Господнето име и който не е впервал очи в суетата и в лъжовни възбуди. Много са Твоите чудеса, Господи Боже мой, които Ти си извършил и няма кой да се оприличи на Теб по Твоите замисли. Възвестих и говорех, че те до безброй се умножиха. Жертви и приношения Ти не поиска, но съвършено тяло Ми приготви; дори за грях всесъжения Ти не потърси. Тогава Аз рекох: ето, ида - тъй пише в книжния свитък за Мене, - да изпълня Твоята воля, Боже мой, жадувах и Твоят закон е вътре в сърцето Ми. Правдата благовестих всред огромно събрание, ето, устата Си не ще възпра - Господи, Ти знаеш това. Твоята правда не скривах в сърцето Си, Твоята истина и Твоето спасение разгласях, не скрих Твоята милост и Твоята истина от голямото множество. А Ти, Господи, не отдръпвай от мене Твоите щедрости: Твоята милост и Твоята истина винаги да ме закрилят, понеже ме обхванаха неизброими злини, догониха ме беззаконията ми и не мога да гледам: те станаха повече от косите на главата ми и сърцето ми отпадна в мене. Благоволи, Господи, да ме избавиш; Господи, чуй ме и ми помогни. Да се посрамят и в срам да потънат всички, дирещи душата ми, за да я изтръгнат; назад да се върнат и да се посрамят ония, които зло ми желаят. Тозчас срам да погълне ония, които ми думат: „Хубаво, хубаво!“ Да се зарадват и развеселят в Тебе всички, които Теб, Господи, търсят; и винаги да казват ония, които обичат Твоето спасение: „Господ да бъде възвеличен!“. Аз пък съм беден и сиромах, но Господ се грижи за мене - Ти си ми помощник и защитник, Боже мой, не закъснявай.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

В края, псалом Давидов 40.

Блажен е, който се грижи за бедни и сиромаси - в злочест ден Господ ще го избави. Господ да го закриля, живота му да пази и блажен да го направи на земята и да не го предава в ръцете на враговете му. Господ да му помага на одъра на болестта му: Ти напълно ще го вдигнеш от леглото му при болестта му. Аз казах: „Господи, помилуй ме, изцели душата ми, понеже съгреших пред Теб. Враговете ми зли думи рекоха за мене: „Кога ще умре и ще погине името му?“ И дойдеше ли да ме види, сърцето му говореше суета, събра за себе си беззаконие, а кога навън излизаше, сговаряха се заедно. Против мене шепнеха всичките ми врагове, зло против мене крояха. С беззаконни речи ме отрупваха: мигар ще стане отново от сън заспалият? Понеже и човекът, с когото съм в мир, на когото се осланях, който яде моя хляб - и той дигна пета против мене. А Ти, Господи, ме помилуй и въздигни ме и ще им се отплатя! По това познах, че си ме възжелал, дето не ще се зарадва врагът ми за мене. Ти пък за беззлобието ми си ме приел и си ме утвърдил навеки пред Теб. Благословен е Господ Бог Израилев от века и до века: да бъде, да бъде!

В края, за наставление на синовете Корееви, псалом Давидов, без надпис у евреите, 41.

Както елен жадува за извори водни, тъй и душата ми, Боже, жадува за Тебе! Зажадува душата ми за Бога - силния и живия; кога ще дойда и ще се явя пред лицето Божие? Сълзите ми бяха за мен хляб денем и нощем, когато всеки ден ми думаха: де е твоят Бог? За тия неща си спомних и излях пред себе си душата си; защото ще премина в място на дивни селения, дори до Божия дом, посред гласовете на радост и възхвали, посред звуците на тържествуващи. Защо си тъй скръбна, душо моя и защо ме смущаваш? Уповавай се на Бога, понеже Него ще възхвалявам - спасение на моя лик и Бог мой! Вътре в мен душата ми се смути, затова ще си спомням за Тебе от земята Иорданска и Ермон, от малката планина. Бездната призовава бездна с гласа на Твоите водопади; всички Твои талази и Твои вълни преминаха над мене. Денем ще даде Господ Своята милост и нощем песен ще Му пея; у мен е молитвата към Бога на моя живот. Ще река на Бога: Ти си мой застъпник, защо си ме забравил? И защо ходя натъжен от обидите на моя враг? Когато костите ми се трошаха, враговете ми ме хулеха, докле всеки ден ми думаха: къде е твоят Бог? Защо си тъй скръбна, душо моя, и защо ме смущаваш? Уповавай се на Бога, понеже Него ще възхвалявам - спасение на моя лик и Бог мой!

Псалом Давидов, без надпис у евреите, 42.

Съди ме, Боже, и отсъди тъжбата ми: от народ безбожен, от човек неправеден и измамник избави ме. Защото Ти си, Боже, моя сила; защо си ме отхвърлил? И защо ходя унил, кога врагът ми причинява скърби? Прати ми Твоята светлина и Твоята истина - те ще ме напътят и въведат в светата Твоя планина! И ще вляза при жертвеника Божий, при Бога, Който с веселие изпълва младостта ми; Теб ще възхвалявам, Господи, с гусли, Боже, Боже мой! Защо си тъй скръбна, душо моя, и защо ме смущаваш? На Бога се уповавай, защото Него ще славя - спасение на моя лик и Бог мой!

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Господи, помилуй (3). Слава… И ныне…

В края, на синовете Кореови, за поучение, 43.

Боже, с нашите уши чухме и нашите бащи ни възвестиха делото, което Ти си сторил в техни дни, в дни стародавни. Ръката Ти изтребила езичниците и тях Ти си насадил: зло си напратил върху людете и си ги прокудил. Защото не с меча си те наследиха тая земя и не тяхната мишца ги спаси, но Твоята десница и Твоята мишца и озарението на Твоето лице, защото така Ти си благоволил към тях. Ти Сам си Цар мой и Бог мой, повеляващ спасението на Иакова. Чрез Тебе враговете си ще пронижем като с рогове, и в Твое име ще съсипем въставащите против нас. Защото не на моя лък се осланям и моят меч не ще ме спаси, защото Ти си ни спасил от ония, които ни измъчват, и мразещите ни си посрамил. С Бога ще се хвалим цял ден и Твоето име ще превъзнасяме во веки. Ала сега Ти ни отхвърли и ни посрами и не ще излезеш, Боже, с нашите войски. Ти ни обърна в бягство пред враговете ни и ония, които ни мразят, ни плячкосват. Ти ни предаде като овце за изяждане и ни разпиля сред народите. Ти продаде народа Си без цена и не бе за печалба нашата продан. Ти ни предаде за укор на съседите ни, за присмех и ругателство на живеещите наоколо ни. Направи ни за приказ и гавра на езичниците, за нас клатят глава народите. Цял ден моят срам е пред мене и цял тъна в срама от лицето си, от гласа на ругателя и клеветника, от лицето на враг и гонител. Всичко това ни сполетя и пак не Те забравихме и неправедно не постъпвахме в Твоя завет; и сърцето ни не отстъпи назад, а Ти си оставил стъпките ни да се отклонят от Твоя път - защото Ти ни смири на мястото на мъките и смъртна сянка легна върху нас. Ако бяхме забравили името на нашия Бог и ако бяхме издигнали ръцете си към чуждо божество, не Бог ли щеше да подири това? Та нали Той знае тайните на сърцето. Понеже заради Тебе ни умъртвяват по цял ден, гледат на нас като на овце за заколение. Стани, защо спиш, Господи? Вдигни се и не ни отхвърляй до-край! Защо отвръщаш лицето Си, забравяш нашата нищета и нашата скръб? Понеже до пръстта се смири душата ни, о земята прилепна утробата ни. Вдигни се, Господи, помогни ни и ни избави заради Твоето име!

В края, за ония, които ще се изменят, на синовете Кореови за поучение; песен за Възлюбения, 44.

Изля сърцето ми слово благо, делата си на Царя аз разказвам; езикът ми е перо на книжовник бързописец. По хубост Ти си най-прекрасният от синовете човешки, в устата Ти изля се благодат, затуй Те благослови навеки Твоят Бог. Препаши меча си на бедрото си, о Силний, в Твоята красота и Твоята хубост, и лъка си изопни и процъфтявай и царувай чрез истина, кротост и правда - и дивно ще те настави десницата Твоя. Стрелите Ти са наострени, Силний, народите пред Теб ще паднат, те са в сърцето на враговете царски. Престолът Ти, Боже, е за вечни векове; жезъл на правдата е жезълът на Твоето царство. Ти възлюби правдата и намрази беззаконието, затуй Те помаза, Боже, Твоят Бог с елея на радост повече от Твоите причастници. На смирна, алое и касия лъха от Твоите одежди - из чертози от слонова кост, из които Те веселят дъщерите на царе в Твоя чест; отдясно на Тебе застана Царицата в позлатени одежди облечена и богато украсена. Чуй, дъще, и виж и наклони ухото си и не си спомняй Твоя народ и дома на баща си, и силно ще пожелае Царят твоята хубост, защото Той е твой Господ и на Него ще се поклониш. И дъщерите на Тир ще Му се поклонят с дарове; пред лицето Ти ще се молят люде богати. Всичката слава на царската дъщеря е вътре; тя е в одежди със златни ресни, пъстро украсена. Подире ú ще доведат при Царя девици, нейните близки при тебе ще доведат; ще ги доведат с веселие, с радост, в царския храм ще ги въведат. Наместо отците ти, синове ти се народиха - ще ги туриш князе по цяла земя. Ще споменавам Твоето име от рода в род, затуй и народите ще Те прославят навеки и през всички векове.

В края, за синовете Кореови, за тайнствата, псалом 45.

Бог е наше прибежище и сила, помощник в скърбите, сипещи се върху нас без чет. Затуй не ще се уплашим, когато земята се клати и планините се местят в сърцето морско. Забучаха и се развълнуваха водите им, планините се развълнуваха от Неговата мощ. Речните потоци веселят Божия град, Всевишният освети Своето селение. Бог е посред него и не ще се помръдне ще му помогне Бог от ранна сутрин. Смут обзе народите, разклатиха се царствата - Всевишния раздаде гласа Си и земята потрепера. Господ на силите е с нас, нашият закрилник, Бог на Иакова. Дойдете и вижте делата Божии, чудесата, които Той извърши на земята! Той прекратява войните докрай земя, Той ще строши лъковете и ще сломи оръжията и щитовете с огън ще изгори. „Замълчете и разберете, че Аз съм Бог: ще бъда превъзнасян сред народите, ще бъда превъзнасян по цялата земя!“ Господ на силите е с нас, нашият застъпник е Бог на Иакова.

Слава… И ныне… Алилуя, алилуя, алилуя, слава на Тебе, Боже! (3) Упование наше, Господи, слава Тебе.

Св. Боже... Пресвета Троице... Отче наш... Тропари, гл. 3

Хвала Ти принасям, Господи, и всичките си прегрешения Ти изповядвам, Боже, обърни ме и ме помилуй.

Слава... Спаси ме, Боже мой, както някога си спасил митаря, Ти, Който не си презрял сълзите и на блудницата, приеми, Спасителю мой, и моята въздишка и ме спаси.

И сега... Пренепорочна Богородице, смирено сега прибягвам към Твоя покров. Избави ме от множеството страсти, защото си родила Оногова, Който премахна страстите.

Господи, помилуй. (40)

Благодарим Ти, Господи, Боже наш, за всичките Твои благодеяния, които още от младини и досега Си ни сторил­ знайни и незнайни, явени и неявени, извършени с дело или слово. Ти си ни толкова възлюбил, че си благоволил да дадеш за нас и Единородния Си Син. Сподоби и нас да бъдем достойни за Твоята любов. Дай ни мъдрост чрез Твоето Слово и чрез страха от Тебе вдъхни ни сила, и ако нещо волно или неволно сме сгрешили, прости и не ни вменявай в грях. Запази душата ни света и дай ни достоен за Твоето човеколюбие завършек на живота. И помени, Господи, всички, които истинно призовават Твоето име. Помени всички, които ни желаят доброто или злото, защото всички сме човеци и всеки човек е суета. Затова Ти се молим, Господи, прояви към нас великата милост на Твоето човеколюбие.

Няма коментари:

Публикуване на коментар